Betydningen af "beslægtede udi 2det og 4de led"

Startet af Mette Lund, 31 Aug 2013 - 08:39

Forrige emne - Næste emne

Mette Lund

Hej

Jeg har fundet et par, der har fået ægteskabsbevilling "uanset at de skal være hinanden udi 2det og 4de led beslægtede". Jeg har lidt svært ved at gennemskue dette slægtskab. Er de fætter/kusine og så også beslægtede i oldeforældregenerationen, eller hvordan skal det forstås?

Mvh.
Mette


Mette Lund

Hej Steffen

Tak for svaret. Jeg havde fundet den oversigt, men jeg er stadig i tvivl om betydningen af, at de er relateret i 2. og 4. led. Som jeg spurgte om: er de både fætter/kusine og også beslægtede i oldeforældrenes generation (oldeforældre er søskende?) eller hvordan skal det forstås?

Mvh.
Mette

Christian Konstmann Autzen

Hej Mette

Blot som forslag: - Hvad med at finde alle disse "søskende" bagud, så vil du nok bedre kunne overskue det.

PS: Jeg har har selv fundet tilbage i alle grene for alle slægter, som jeg forsker i. Jeg kan så, i Brothers Keeper, lave en udskrift med aner "i halvcirkel". Her vil det så kunne ses, hvis der er sammenfald af aner.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mette Lund

Hej Christian

Tak for forslaget.

Egentlig spurgte jeg primært for at få en forståelse af, hvad det betyder, at de er beslægtede i både andet og fjerde led.

I det konkrete tilfælde er jeg desværre tilbage til dér, hvor der ikke rigtigt er kirkebøger at kigge i. Jeg har ikke engang deres forældres navne (bortset naturligvis fra fædrenes fornavne), da parrets fødsler ligger før den første kirkebog for sognet.

Mvh.
Mette

Kaare Grodal

Hej Mette

Det må svare til familieskabet mellem farfar og farmor. De var fætter og kusine, fælles bedsteforældre, men farfars forældre var havfætter-kusine, så farfar og farmor har også fælles tipoldeforældre, beslægtet i 4. led.

Det har lettet mig meget i slægtsforskningen, for når jeg i den familie fandt en ane fandt jeg i virkeligheden 3  ;D
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Mette Lund

Hej Kaare

Tak for svaret. Det svimler for mig ;-) men jeg tror, jeg forstår det (nogenlunde) nu.

Mvh.
Mette

Astrid Løkke Jakobsen

Hej på tråden

Jeg forstår det stadigvæk ikke !!
Jeg har beslægtede i 2 og 3 led.
2 led forstår jeg, de omtalte er søskendebørn, dog med forskellige fædre.
3 led kan jeg ikke regne ud.
Kirkebøger og skifter har ikke hjulpet mig.
Kan man sige helt præcist, hvad 3 led er ?

Hilsen Astrid løkke Jakobsen

Kaare Grodal

Hej

Beslægtet i 2. led er søskendebørn eller fætre og kusiner, fælles bedsteforældre.

Beslægtet i 3. led er næstsøskendebørn, ½fætre og ½kusiner også kaldet gran, fælles oldeforældre.

Beslægtet i 4. led kender jeg ikke noget navn på, men 1/4 fætter/kusine kan bruges, fælles tipoldeforældre.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Astrid Løkke Jakobsen

Hej Kaare
Tak for dit svar.
Jeg prøver, hvis det ikke lykkes vender jeg tilbage.
Hilse Astrid