Emigration til Vancouver efter 2. verdenskrig

Startet af Britta Sørensen, 11 Mar 2023 - 10:37

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

I årene efter 2. verdenskrigs ophør (formentlig i 1940'rene) emigrerer min onkel Hilmar C. F. Jensen, Århus med børn og samlever til Vancouver i Canada. Han dør derover i 1963.

Det mit spørgsmål drejer sig om er flg. Hvordan finder jeg ud af hvilken båd, han rejste med og hvornår? Jeg er meget interesseret i passagerlisten.

Jeg har ladet mig fortælle, at man ikke kunne komme til Canada uden at have et job og/eller nogle personer, som kunne garantere for én. Var der nogle firmaer derovre (eller danske herhjemmefra), som rekrutterede arbejdere fra DK og er der i givet fald nogen, som kender til det?

Venlig hilsen
Britta Sørensen
Roskilde

Bente Wanning

#1
Canada har ikke meget online efter 1930 men prøv at kontakte den danske kirke i Canada, måske ved de noget der.

https://dsuk.dk/page/49/canada-toronto 
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Brian

Han bør kunne findes i Statens Udvandringskontor (Rigsarkivet). Her er ofte noteret, med hvilket skib og hvornår han udrejste.
mvh
Brian

Britta Sørensen

Hej Bente og Brian :)

Mange tak for gode svar, jeg vil prøve begge muligheder.
Venlig hilsen
Britta S.

Gitte Johansen

Er det ham her??

Denne er fra 1950, hvor han køber hus
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

I 50erne sejlede Stockholm direkte fra Aarhus til Canada.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Britta Sørensen

Hej Gitte.

Mange tak for oplysningerne. Jeg tror bestemt, det er min Hilmar. Er annoncen ikke større?  Jeg forstår, at Hilmar er flyttet til Kristtornvej 3?

Jeg har navnet på hans samlever(?) Else Konge, som jeg ikke har kunnet finde i FT 1940. Han kan selvfølgelig have lært hende at kende senere end 1944. Det tror jeg bare ikke. Jeg har et enkelt billede fra midten af 1940'erne af hende og mine kusiner samt en lille dreng, men jeg ved ikke, om jeg må lægge det ind her, for at se, om der skulle være slægtninge i DK, der har nogle oplysninger.

Da min moster dør i 1944 bor familie på Bækhuset Aabyvej, Aabyhøj, Aaby Sogn, Hasle Herred Aarhus amt ifl kirkebogen.

Mange tak for oplysningerne og for annoncen om sejladsen mellem Norden og Canada.
Venlig hilsen Britta S.

Gitte Johansen

Ved moderens død i 1949 står de sammen
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Britta Sørensen

Hej Gitte.

Du har været en fantastisk hjælp for mig. Mon ikke Hilmar og familie rejser til Canada i 1952, så det er derfor, han sælger huset. Ifm oplysninger om Hilmars død i Vancouver i 1963, står der, at han og Else bliver gift i 1963. Det har jeg lidt svært ved at forstå. Jeg ville nok have regnet med, at de var gift, da de emigrerer.

Jeg har et billede af Else med pigerne og drengen, som jeg tror hedder Vagn. Jeg tror, han er Elses søn. De sidder sammen med en bog, som, da jeg vender billedet på hovedet, kan se, er Flugten til Amerika. Billedet kan være taget i 1950, det er svært at bedømme. Hvis det skulle være tilfældet, så skulle drengen være født omk. 1944 +-?  Jeg har ledt i nogle kirkebøger men uden held.

Jeg vil forsøge at finde ud af hvornår, de er rejst og med hvilken båd. Der er noget at tage fat på.

Mange 1000 tak for hjælpen, det var dejligt.
Britta

Verner Bentsen

Hilmars død incl. børn:

Name: Hllmer C Jensen ( der findes et billede af ham )
Gender: Male
Death Age: 50
Birth Date: abt 1913
Residence Place: Ruskln, B.c.
Death Date: 1963
Burial Date: 9 Jul
Obituary Date: 6 Jul 1963
Obituary Place: Vancouver, British Columbia, Canada
Newspaper Title: The Vancouver Sun
Father: C. Jensen
Spouse: Else
Child: Vagn -  A. Cunningnam - Crete Jensen

Ved udrejse omk. 1950-60 foregik turen ofte pr. fly.

mvh Verner

Britta Sørensen

Hej!

Tak for oplysningerne ifm Hilmars død. Dejligt. Jeg kan se, at sønnen Vagn er der ved faderens død, det samme er den yngste datter Grethe med pigenavn, så hun er formentlig ikke gift. Hun er 24 år. Til gengæld mangler jeg Vivi f. 1936. Måske har hun giftet sig med en A. Cunningnam (måske Cunningham?). Der er i hvert fald ingen i vores familie, der har det efternavn.
Tak for hjælpen
Britta S.