Udvandring fra Danmark til Sverige.

Startet af jette bonnie nielsen, 16 Jan 2011 - 08:55

Forrige emne - Næste emne

jette bonnie nielsen

Hej.

Jeg søger oplysninger om Niels Peter Madsen, født 29.05.1880, i Danmark, Valby. Boede Lönngatan 54 e, Malmø. Han døde i Sverige d. 17.07.1949.

Jeg søger også oplysninger om hvornår han flyttede til Sverige, hvem blev han evt. gift med og hvor mange børn fik han.

Med venlig hislen

Jette Bonnie Nielsen

Eva Morfiadakis


Hej!

Någon som har tillgång till Sveriges dödbok kan lätt finna Niels Peder och hans ev. hustrus död.

Sen att finna honom i Sverige på 1900-talet kan vara besvärligt eftersom kyrkoböckerna inte är scannade. Dessutom är församlingsböckerna från 1941 sekretessbelagda. Hans adress är känd för mig. Han bodde i ett område som kallas för Sofielund. En arbetarstadsdel med en del fabriker. Bodde han hela tiden i Malmö finns kyrkoböckerna på Malmö stadsarkiv. Tyvärr finns det inget register med invandrare.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Hej!

Här får du numret på hans skifte: 1949:1104   Madsen, Niels Peter (frisör)

Du kan beställa det på följande adress: http://www.malmo.se/Medborgare/Kultur--noje/Arkiv--historia/Stadsarkivet/Bestall-direkt.html

Du får det som PDF-fil. Kostar inget.

Eva M
Eva M

Svend Aage Hansen

Hej Jette!

Her er Niels Peters dødsnotering men jeg kan ikke se nogen kvinde som passer ind på enkedatoen.

Fra Sveriges Dödsbok 1901-2009

Madsen, Niels Peter
Lönngatan 54 e, Malmö
Född 29/5 1880 i Danmark, Vallby.
Död 17/7 1949.
Kyrkobokförd i Västra Skrävlinge, Malmö stad (Malmöhus län, Skåne).

Änkling(Enkemand) 22/9 1925.

MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Eva Morfiadakis


Hans hustru hette antagligen Marie Louise Nielsen. Tittar man förteckningen över skiften 1926 på Madsen får man hänvisning till Nielsen, men skiftets nummer har man nog glömt skriva. För 1925 finns ingen Madsen. Skiftet får det år det registreras, alltså inte alltid på dödsåret.

Beställer du skifte efter mannen så får du också hustruns namn och eventuella arvingar.

Eva M
Eva M

jette bonnie nielsen

Hej.

Tusind tak for hjælpen.

MVH

Jette Bonnie Nielsen

Eva Morfiadakis


Hej!

Jag har skickat ett privat meddelande till dig. Jag har adressen till dottern född 1921.

Eva M
Eva M