Sejers Sedler i Aarhus

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 23 Aug 2013 - 03:05

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

En bøn om hjælp

Er der en af jer mange slægtsforskere der har adgang til Sejers sedler i Aarhus som muligvis vil hjælpe mig

Jeg har nu i over 8 år ledt efter hvor Jens Hasle stammer fra - jeg har haft to tråde på Forum - og ingen held. Jeg håber at der måske vil være noget om ham i Sejers sedler.

Hvad jeg ved om ham

Navn Jens Hasle

Gift i 1793 i Vor Frue Sogn med Anna Kirstine Kjellerup (1773 - 1843)
Ved brylluppet bruger præsten udtrykket Monsieur i stedet for Ungkarl -

syv børn mellen 1794 - 1807

Professionelt -
I FT 1787 - Skriver i Aarhus - Bosat hos Kammerråd og Tolder Hans Lendz
I FT 1801 - Fuldmægtig på Told- og Consumtionskontoret
Senere beskrives han som mægler (1813)

Han dør i Aarhus 30 April 1821

Jeg har desværre ikke selv muligheder for at komme og slå op i disse sedler, eller finde et muligt skifte. Det ville være en kæmpe hjælp at finde et patronym, men det har jeg aldrig kunne.

Mange hilsener fra

Elizabeth i Vermont

Regelsen

Hej

Kan du bruge:

3636 Karen Pedersdatter Ostenfeldt i Århus. 2.2.1815, fol.200, 212, 241, 334B, 339.
Enke efter Jacob Jensen Kjellerup, købmand.
Hans A:
1) bror Peder Kjellerup, købmand i Haderslev
2) bror Laurids Kjellerup, [skifte 12.5.1784 lbnr.2631]. 4B:
a Anne Kirstine Kjellerup g.m. Jens Hasle, mægler i Århus
b Karen Marie Kjellerup, enke efter Vulf Frederik Asmussen, [skifte 22.1.1815 lbnr.3635]
c Kirsten Kjellerup, [skifte 15.1.1813 lbnr.3818], var g.m. Hans Kold, købmand i Århus. 4B: Jacob 10, Else Marie 8, Laurids Kjellerup 6, Elise Marie 4
d Marie Cathrine Kjellerup g.m. Mikkel Carlsen, købmand i Århus
3) søster Abelone Kjellerup, død.
Første ægteskab med Niels Hansen Bech, skifte 30.1.1779 lbnr.2422]. 3B:
a Hans Bech, købmand i Århus
b Kirsten Bech, død, var g.m. Vulf Frederik Asmussen. 2B: Niels Bech Asmussen, Christen Kjellerup Asmussen
c Jens Bech i Skælskør, død. 1B: Rebekka
Andet ægteskab med Christen Kjellerup, død. 1B:
d Niels Bech Kjellerup, købmand i Århus
4) halvbror Jacob Jensen Kjellerup, død. 1B:
a Rasmus Kjellerup, skipper i Århus
5) halvsøster Kirstine Marie Kjellerup g.m. Anders Agerup, købmand.
Hendes A:
1) halvbror Søren Brun Røjgaard, død. 6B:
a Peder Sørensen Røjgaard i Saksild
b Jens Sørensen Røjgaard i Saksild
c Niels Sørensen Røjgaard i Rude i Saksild sogn
d Johanne Sørensen Røjgaard, sømand i Århus
e Maren Sørensdatter g.m. Niels Jørgensen i Saksild
f Karen Marie Sørensdatter g.m. Niels Christian Johansen, skipper i Århus
2) halvbror Anders Røjgaard, død. 2B:
a Marie Christine Røjgaard g.m. Christen Høst Soetmann i Danstrup i Gerning sogn i Houlbjerg herred
b Kirsten Røjgaard i Århus
3) halvbror Peder Røjgaard, død. 2B:
a Jørgen Berents Røjgaard 22
b Maren Berents Røjgaard
4) halvbror Jens Røjgaard i Saksild
5) halvsøster Cathrine Marie [Pedersdatter Røjgaard, skifte 24.6.1792 lbnr.2823], var g.m. Johannes Snell, [skifte 16.2.1801 lbnr.3261]. 1B:
a Karen Marie Snell, død, var g.m. Anders Mikkelsen i Århus. 3B: Johannes 13, Sofie Cathrine 9, Søren 7
6) halvsøster Kirsten Røjgaard g.m. Jens Peder Engstrøm, handskemager i Århus.
Testamente af 31.12.1792.
(Sml. lbnr.2547).
Venlig hilsen
regelsen

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Regelsen

Tak for skiftet - selvom det ikke bringer mig nærmere på hvor Jens Hasle er fra - så havde det flere oplysninger om Anne Kirstine Kjellerups familie som jeg ikke havde

Så det var bestemt brugbart.

Hvad jeg virkelig håber at finde er to ting
1) Jens Hasles patronym
2) et eller andet der kunne give et praj om hvor han er født.

Hvis vi går ud fra FT og alderen hvis hans død (67) er han født mellem 1754 og 1760

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Søren Juul Mikkelsen

Hej Elizabeth,

Jens Sørensen Hasle får en søn Jens døbt i September 1761:

Aarhus Vor Frue 1749-1813 opslag 130.

Det kunne være en mulighed.

Jeg undrer mig over at FT 1787 og 1801 er enige om at han er født ca. 1760, hvor han i følge dødsregistreringen
(Aarhus Domsogn 1817-1821 opslag 245 nederst) er født ca. 1754.
Det er ikke usædvanligt med et par års fejl her og der, men 6 år er lidt voldsomt.
I 1787 skulle han i så fald have været i sit 33. år og ikk 27 som der  står; men de færreste glemmer vel at de har rundet 30!
Er du sikker på at der er tale om samme person?

vh Søren

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Søren

Tak for dit input

Ja det ville have været en fin mulighed - men desværre dør Jens Sørensen søn Hasles søn Jens allerede i 1764 - og da Breil har masser af skifter over denne Jens Hasle og hans børn under Aarhus købstad er det sikkert at han er død.

Men præsten kan jo sagtens have skrevet forkert ved "min" Jens Hasles begravelse - og givet ham en forkert alder. Det har jeg set adskillige gange.

Jeg har også spekuleret på om min Jens Hasle kunne være uægte - og enten hans far eller mor en Hasle.  Og det er grunden til at der aldrig har været brugt et patronym. Jeg har været gennem Aarhus KB (vor Frue og Domsognet) adskillige gange - men har ikke fundet nogen jeg kan bruge. Men det er jo slet ikke sikkert at navnet Hasle i så tilfælde er brugt.

Derfor håbede jeg at der et eller andet sted i Sejers sedler, eller måske Aarhus erhvervsarkiv findes en hentydning til hvor han er født. Desværre tager han ikke borgerbrev som mægler - og hvad slags mægler .... Skibs- handels- eller noget helt tredie.

Men han virkede dog så mange år i Aarhus at der et eller andet sted må være noget gemt om ham.  Hans svigergamilie er godt kendt og etableret i Aarhus, brugt som faddere, men ingen af fadderne giver et praj om ham

Et rigtigt mysterium

Hilsen fra Elizabeth i Vermont

Inge Nissen

#5
Hej Elisabeth

Man kan desværre endnu ikke søge i Sejrs Sedler, de arbejder på det i stadsarkivet og sidst jeg forhørte mig mente de det blev en gang i oktober.

Jeg har været med til at taste sedlerne og har søgt lidt, der er nogen sedler om J. Hasle, men jeg tror ikke du skal sætte for megen lid til at du i sedlerne kan finde noget om hvor han kom fra. Der findes på samme tid også endnu en Jens Hasle og en Jesper Hasle i Århus omkring 1800 og på sedlerne står der ofte kun efternavn - eller forbogstav og efternavn. Alle med navnet Hasle har vel oprindelig tilknytning til Hasle sogn.

Jeg vender tilbage når jeg har søgt lidt mere.

Venlig hilsen Inge


Inge Nissen

#6
Her er sedler jeg fandt, der kan have noget at gøre med din Jens Hasle, der er måske flere. Ingen af dem giver desværre oplysning om hvor han kommer fra eller hvad hans forældre hed.

I Ft 1787 er der 2 J. Hasle, din byskriver Jens Hasle, der endnu ikke har selvstændig bopæl,  og en købmand, Jesper Hasle, der bor i Studsgade. Købmanden dør i august 1795. (1801 er hans  enke logerende hos en anden enke). I FT 1801 figurerer så en skrædder, der hedder Jens  Hasle og er 61 år. Han bor på Broberg, mens din Jens Hasle i 1801 bor i Rosensgade. Der kan jo også i de mellemliggende 14 år have været andre, der hedder Jens (eller J.) Hasle.

Denne seddel er fra Aarhus Stiftstidende i dec. 1796:
Form. Forandring af Boepæl agter jeg underhaanden at bortsælge min iboende Gaard, .. Middelgade No. 115                      J. Hasle

Denne er fra Aarhus Stiftstidende i marts 1797, det er vel samme person:

Min iboende Gaard paa Middelgade, som ligger paa et nærsomt Sted, og er beqvem saavel til Kiøbmandsbrug som til Brænden og Bryggen, og hvormed, naar forlanges, kan følge et complet Brændeviinsværk, har rummelig Gaardsplads, med god Pompevand i, en god indrettet Hauge, hvori et lukket Lysthuus, samt en nye anlagt Keglebane, kan underhaanden faaes tilkiøbs af                                         Jens Hasle

Der er også denne fra 1800, men om det er tolderen eller skrædderen, der har brug for skrivehjælp er jo ikke let at sige:

En Karl som skriver godt, kan strax eller til Fløttetid faae en god Condition, naar han har en god moralsk Carakteer, ligemeget enten har har lært Handelen eller Penne, den Attraaende derom melder sig i Aarhuus hos                                     Jens Hasle

Men denne fra maj 1802, kunne jo være din Jens Hasle, det passer med at han bor i Rosensgade:

Et Microskopium Compositum af støbt Mæssing, indrettet til at skrue op og need, med 4 forskiellige Linsen eller Forstørrelsesglas, og hvad eller dertil henhører, i maghonie Fouteral med Laas og Nøgel, er underhaanden tilkiøbs hos Undertegnede, boende paa Rosensgade No. 252 i Aarhuus.           J. Hasle

Denne er fra dec. 1802, hvis det er "din" Jens Hasle kunne det måske passe med at han er skibsmægler

Imod lovbefalet Pant, er at bekomme til Laans til førstk. 11. Junii 1803 af Aarhuus Skippers Fattighasses Fond, den Summa 250 Rdr.
Vedkommende behager at melde sig hos                         J. Hasle


21.2.1804 er denne annonce i Stiftstidende:

Det Sted paa Rosensgade 252, som f.T. beboes af Hr. J. Hasle, er tilkiøbs, eller til Leie.
Liehavere ville henvende dem til                               R. Holbech


1804:
De som maatte være noget skyldig til Aarhuus Skipper Fattigkase for Aaret 1803, ville behagelig melde sig hos Undertegnede inden 24. Jan. førstkommende
                                    Hasle

1812 er
J. Hasle er Fadder ved Købmand Hans Kolds Datters Daab – så vidt jeg kunne se af tråden er Hans Kold gift med en søster til Jens Hasles kone.

26.4.1816:
Om 4 a 5 Dage agter Skpr. Jacob Glassius at afseile til København; han medtager Fragtgods og Passagerer.                                  Hasle                                 Mægler
                       
30.5.1816: Om 4 a 5 Dage agter Skpr. Rasm. Nyerup at afseile med sin Jagt til København; han medtager Fragtgode og Passagerer.
                                 Hasle                                 Mægler


Så hvis det er ham er han skibsmægler!

Hilsen Inge (på en solrig august-søndag)


Elizabeth Høilund Buffet

Hej Inger

Det er også en dejlig solrig morgen her i Vermont - og det blev endnu bedre da jeg kom ned og fik åbnet for computeren og fandt din lange mail.

Som du siger er der intet der hentyder til hvor han kan stamme fra - men jeg tror alligevel at de oplysninger du har fundet fra 1800 og frem er om ham.

Han var jo fuldmægtig ved Told- og Konsumptionskontoret i Aarhus, så det er nok mere sandsynligt at han havde brug for en skriverkarl end skrædderen af samme navn.  Ligeledes kan jeg næppe tro at skrædderen har noget at gøre med Skippernes fattigkasse.

Det passer også at Hans Kold havde været gift med hans nu afdøde svigerinde.

Det har altid undret mig hvor han aldrig har brugt sit Patronym -
og vist heller ikke brugt opkalds orden for sine børn - som forresten har følgende navne

- Anne Marie - 1794
- Amalie Cathrine  1975
- Jensine - 1798
- Laurits 1799 (opkaldt efter sin morfar)
- Jacobine - 1800
- Niels - 1802
- Laurits Kjellerup - 1807

Men du har gjort en stor indsat Inger, og nu ved jeg da en smule mere om selve personen.

Mange hilsener og tak

Elizabeth

Ole Laursen-W.

Hej Elizabeth,

Har du været forbi Nygårds sedler? Der er flere Jens Hasle med relation til Århus (foruden flere med patronym).
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Ole

Tak for påmindelsen - men jeg har været igennem Nygårds sedler masser af gange, og har identificeret de forskellige jens Hasle' . 
Ham jeg leder efter er nævnt flere gange - men altid kun som Jens Hasle

Jeg har også været igennem Folket i Midtens Vielser for at se om der skulle være noget at hente - som kunne give en ide om eventuelle forældre - eller måske bare familie.

Men der er jo heller ingen der siger at "min" Jens Hasle er født i Aarhus. Jens er et almindeligt navn, og det eneste jeg måske kan gå efter er at han kunne være født i et sogn i Hasle Herred

De andre muligheder er hans skifte - og måske lægsrullerne, men de ligger også langt væk fra hvad jeg har adgang til

Hilsen fra Elizabeth i Vermont

Ole Laursen-W.

Hej Elizabeth,

Jeg tænkte nok du allerede havde været igennem Nygårds sedler. Ærgerligt.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Lis B. Jensen

Hej

Mon ikke hans skulle løse borgerbrev hvis han var skibsmægler?
Kan det mon tænkes de ved noget på Erhvervsarkivet?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Lis

En anden god ide, men åbenbart skulle man ikke have borgerbrev som fuldmægtig, eller mægler i Aarhus.

Hele Borgerbogen for byen fra ca 1750 til 1860 ligger under Folket i Midten,  og jeg bruger flittigt siden, men ingen Jens Hasle jeg kan bruge.

Og desværre stoppede Breil Aarhus skifterne to år for tidligt i 1819 - så heller ikke heer er han med.

Hvis nogle har undret sig over at jeg ikke har nævnt hans kone, så er det fordi jeg har fundet hende død på Randers Hospital Stiftelse i Tanders 1 Juni 1843.  Her var hun allerede i FT 1834.

Mange hilsener fra

Elizabeth i Vermont.