"Børn af første ægteskab" - ved tidlige FT

Startet af Kirsten Ruhl, 23 Aug 2013 - 00:56

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ruhl

Jeg mente ellers endelig at have forstået, at når i en tidligere FT jeg ser " børn af første ægteskab" skulle det betyde, at forældrene kun har været gift den ene gang og med hinanden.

Nu har jeg pludselig set på DDD FT 1787 Brenderup Sogn, Christian Tønnesen
hvor "Børn af første ægteskab" bestemt betyder "børn fra hendes tidligere ægteskab".

Har jeg misforstået noget, eller skal man i hvert tilfælde gætte sig til, om det skulle betyde det ene eller det andet?


Inger Toudal

#1

I de tidlige folketælllinger OE-1771, FT-1787 og FT-1801 står der, om gifte personer er i første, andet osv. ægteskab. For enker og enkemænd er første, andet osv. ægteskab ligeledes noteret. Således skulle det i de allerfleste tilfælde være muligt at finde frem til, hvad der menes med "børn af første ægteskab".

ddd.dda.dk skal du trykke "Vis alle felter" i søgeresultatet for hver enkelt person for at få denne oplysning frem i FT-1787 og FT-1801.

Der forekommer naturligvis fejl i indtastningerne, ligesom der gør i de originale folketællinger FT-1787 og FT-1801, der kan ses på Arkivalieronline.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Arne Feldborg

Både ja og nej. Børn af første ægteskab betyder vel egentlig præcist det der står.

Men du kan ikke deraf udlede om de to nævnte ægtefæller begge er i første ægteskab, eller om en af dem (eller dem begge) har været gift een eller flere gange før.

Dertil kommer så, at der (også) på det punkt ofte er fejl i folketællingerne. Hvis de to nævnte har været gift i en årerække vil man jo dengang opfatte de to som alle børnenes rette forældre, og ofte overse, at een eller flere af børnene hører hjemme i en helt anden sammenhæng.

Specielt ser man jo ofte, at konen bringer et barn født udenfor ægteskab med ind i forholdet, og at dette barn så af eftertiden opfattes som et barn af de to ægtefolk.


mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Ruhl

Hej Inger og Arne,

Tak for Jeres fine svar, som begge er god hjælp og giver bedre forståelse.
Arnes svar påminder mig, at FT information kan være usikker,  og Ingers kommentar om at se på "vis alle felter" er en vigtig ting at have lært. Det var jeg ikke klar over.

Med venlig hilsen,
Kirsten

P.S.: Jeg er også yderst imponeret, hvor hurtigt I fik svaret på dette. Mange tak.

Eli Lothardt Dahl

Hej Kirsten

her har du en FT af de værre  ;D

Samtlige personer i husstanden


Holbæk, Tuse, Kundby, Trønninge, et Huus, 124, FT-1845, C1587

--------------------------------------------------------------------------------



Christian Jensen 60  Gift  Arbeidsmand I Sognet [Kundby]
Lisbeth Andersdatter 48  Gift  hans Kone Søstrup S. Hb. A.
Niels Christiansen 14  Ugift  Deres Børn I Sognet [Kundby]
Anders Christiansen 12  Ugift  Deres Børn Butterup Hb. A
Lars Christiansen 9  Ugift  Deres Børn I Sognet [Kundby]
Christen Nielsen 3  Ugift  Pleiesøn Sønder Jernløse Hb. A

Niels er hans søn fra første ægteskab.
Anders hedder Christensen, og er uægte barn af Lisbeth (min tip-oldefar)
Lars er deres fællesbarn.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Kirsten Ruhl

Hi Eli,

Det fik mig godt nok til at smile. En vældig god illustration!
Tak for den.

Med venlig hilsen,
Kirsten




Else Skovbo Jensen

Hej
her er et -omend endnu værre-  eksempel
Severine Marie Jensen er min oldemor

Randers, Djurs Sønder, Homaa, Homaa bye, gaard, 10, FT-1850, C5828
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Pedersen 39  Gift  gaardmand, huusfader Veggerslev Sogn, Randers Amt
Maren Jensdtr Fisker 39  Gift  hans kone Vejlbye Sogn, Randers Amt
Michel Rasmussen 13  Ugift  deres børn Her i Sognet
Severine Marie Jensen 10  Ugift  do Grenaa Sogn, Randers Amt
Morten Christophersen 30  Ugift  tjenestefolk Vejlbye Sogn, Randers Amt
Mariane Sørensen 16  Ugift  do Her i Sognet
 
--------------------------------------------------------------------------------
Jens Pedersen er far til Severine, der blev født uden for ægteskab og hvis mor er død i 1847.
Michels far er Rasmus Mesballe, der er død og som havde gården før Jens. Michels mor er en søster til Maren jensdatter Fisker.Hun var gift med gamle Rasmus Mesballe. Da hun døde, blev Maren gift med Rasmus . Efter Rasmus´død overtog Jens både enke og gård og børn. En af døtrene fik senere et uægte barn, som hun bragte "hjem" til sin moster og dennes mand . Er du stået af forlængst ????

Randers, Djurs Sønder, Homaa, Homaa By, en Gaard, 47, FT-1845, B5646
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Jensen Mesballe 75  Gift  Gaardfæster Skarresø Sogn
Maren Jensdatter 34  Gift  hans Kone Veilby Sogn Randers Amt
Ane Bolette Rasmusdatter 18  Ugift  deres Børn her i Sognet
Jens Rasmussen 13  Ugift  deres Børn her i Sognet
Michel Rasmussen 8  Ugift  deres Børn her i Sognet
Christian Andersen Møller 27  Ugift  Tjenestefolk her i Sognet
Christen Jensen Hjort 21  Ugift  Tjenestefolk Veilby Sogn Randers Amt


Intet er efter bogen i slægtsforskning. Det er som jeg ofte har sagt en detektivopgave af de sjove.

med venlig hilsen
Else
 
--------------------------------------------------------------------------------

Kirsten Ruhl

Hej Else,

Tak for endnu et fantastisk eksempel. Jeg så det forleden dag og læste det hurtigt, men det var ikke godt for forståelsen!
Jeg ville lige her til morgen se, om jeg kunne følge det - og det kunne jeg sandelig!

Det er jo i sig selv en rigtig spændende historie, og jeg kan lige forestille mig, som du har frydet dig, efterhånden som du fik det hele gravet frem og puslet sammen.

Med venlig hilsen,
Kirsten