Søge efter kvinder sidst i 1800-tallet og op til midt i 1900-tallet.

Startet af Jane Bredkjær Pedersen, 20 Aug 2013 - 14:47

Forrige emne - Næste emne

Jane Bredkjær Pedersen

HJÆLP!

Jeg skal bruge noget vejledning og et par gode råd. Mit slægtstræ er efterhånden som fuldt af grene og kviste, at jeg prøver at få blade på grenene. Finde søstre til mine forfædre - men hvor er det svært.

Den nuværende familie, som jeg sørger i, bliver splittet ad til atomer, da forældrene dør. Og jeg har ikke fundet slægtninge som faddere - hvilket ellers er et genialt råd. Hvordan kommer jeg videre???

Mit sidste spor er en folketælling i 1880 - og så konfirmationerne. Her efter stopper de fleste spor.

Skal jeg bare læne mig tilbage og sukke øv - eller hvordan kommer jeg videre. Der er ikke mange levende tilbage at spørge. Og kortene er holdt tæt ind på kroppen.

Hvordan kommer jeg videre...  ??? ??? ??? ???

/Jane Bredkjær

Hans Poulsen



Hej Jane

"Hvordan kommer jeg videre???"

- Knofedt
- Tålmodighed
- Masser af tid
- Opslag i dusinvis i navnlig kirkebøger og folketællinger, men også ved at gøre brug af
- Lægdsrullerne, sørullerne, eventuelle skifter etc.
- Udvandringer til alleverdensdele

- Kender du dine 4 bedsteforældres navne og andre data?
- Kortlæg en for en disse fire personers søskende og studér alt om disse søskende,  dvs. fødsel, dåb, faddere, konfirmationer, vielser, forlovere etc.
- Giv ikke op, hvis du kun kender én af de fire. Før du ved af det, er det pludselig blevet til 2 og så videre
- Gå derefter til dine 8 oldeforældre og dissekér dem på samme måde

Jeg har en tyrkertro på, at en så omhyggelig dybdeboring bringer et eller andet frem i lyset, som du kan bruge som afsæt for dine studier af slægten frem til midten af 1900-tallet.

Går du i stå, så kom tilbage og forhør dig. Måske er der nogen, der kan bruge noget af det, du da selv har fundet frem til, således at du får et venskabeligt puf i ryggen og kan gå videre selv.

Spiller det nogen rolle, om du bliver færdig i denne måned, dette år, dette årti eller om 25 år? Kilderne løber ingen steder, tværtimod synes der at komme flere og flere af dem.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jane Bredkjær Pedersen

:) :) :)

Jeg er nået så langt ud i mit slægtstræ, så det er mine oldeforældres søskende, som jeg gør et forsøg på at finde. En gang imellem er jeg heldig med et longshout og tredobbelt kontrol af kilder. Men lige nu er jeg i en blindgyde.

Og ja, tiden presser en smule på - det er min far, som jeg prøver at løse gåden for :) - han er 75 år. - Så selvom jeg har masser af tid....

Og ja, jeg kan finde mænd i lægdsruller også nået der til :) - Men hvor finder jeg forældreløse kvinder?? i Skanderborg/Aarhus amt. Uvist af hvilken årsag så er det lettere at søge i Ringkøbing amt - men jeg arbejder ufortrødent videre :)

Jeg mangler bare lidt fif og gode råd....

/Jane

Hans Poulsen



Hej Jane

Tak for din tilbagemelding.

"Jeg mangler bare lidt fif og gode råd....".

Det var det, som jeg i al beskedenhed forsøgte at give.

Venlig hilsen med ønsket om, at du hurtigt finder den røde tråd

Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

Jeg er helt enig med Hans - masser af hårdt arbejde.

Mit arbejde har varet over 30 år - og jeg er absolut ikke færdig.



Hvis du ikke allerede har et, så tag et kursus i slægtsforskning. Aftenskolerne er begyndt at udsende kataloger. Pengene er givet godt ud (hvis altså læreren er god).

Suppler det eventuelt med de mange gode fagbøger om slægtsforskning - kan lånes på biblioteket.


Det er alt for tidligt at stoppe ved en folketælling fra 1880 - det er jo næsten nutiden.
Du kan komme meget længere - også ud i krogene, hvis du får lidt mere baggrundsviden (og erfaring).

Og det allervigtigste - tænk kreativt.


Held og lykke med din videre jagt.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Jane Bredkjær Pedersen

Mange tak for jeres råd.

Jeg har faktisk fået lidt kød på en af de kvinder, som jeg ledte efter. Ved et vildt langskud. Søgte på google (ikke en løsning som jeg normalt benytter mig af) og op poppede en svensk ane. Hold da op. Så nu har jeg ud over USA og Norge også familie i Sverige :)

Men igen - det er lidt nemmere at få kød på mændene. De findes i lægdsrullerne, når jeg en gang får chance for at komme på arkivet i Viborg.

Og ja, der findes nogle gode kurser i slægtsforskning. Som jeg hjertensgerne ville deltage på. Men jeg har desværre meldt pas de sidste mange år. Enlige mødre kommer ikke sådan ud :/ !!!!! Derfor stiller jeg engang imellem nogle for andre og med 20 års mere erfaring indenfor dette her nogle meget dumme spørgsmål. Bær over med mig - jeg tager gerne ved lære!

Så en gang til - kan jeg finde noget om kvinderne et eller andet sted? Jeg mangler 1½ kvinde i den gren som jeg leder på nuværende tidspunkt. Og ja, jeg har til og med mine tiptipoldeforældre (mangler max 2 hold), så nu er jeg ude i de spændende grene.

Mvh Jane Bredkjær


Mette Lund

Hej Jane

Har du prøvet med et indlæg i AneEfterlysning med de data du har om de pågældende kvinder? Ellers prøv det - altså navne, opslagsnumre på det du har, FT osv.

Mvh.
Mette

Carsten R. Nielsen

Jeg arbejder på flere efterslægtstavler, og ja, det er svært efter 1880. Gamle vejvisere (http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/vejvisere/linkstilvejvisere.html), affotograferinger af gravsten (http://www.dk-gravsten.dk) og dødsindførsler i Statstidende (http://www.aneguf.dk) har kunnet hjælpe mig lidt, men ellers er der – som Hans Poulsen skriver – ikke andet at gøre end at væbne sig med tålmodighed og lede de primære kilder igennem (kirkebøger, folketællinger etc.).

Og ja, særligt kvinderne er et problem; særligt når man kun kender deres pigenavn. Jeg har flere, der simpelthen synes at være forsvundet ud i den blå luft ... Jeg glæder jeg mig meget til den dag, hvor folketællingen 1901 er fuldt indtastet i DDD. Det kommer forhåbentligt til at give omend ikke andet så nogle ledetråde til, hvor der kan søges videre.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Lis B. Jensen

Hej

Jeg formoder du har fundet skiftet efter forældrene og fået evt. oplysninger der.

I mange tilfælde bliver pigerne jo gift i hjemsognet hvis forældrene lever - så en mulighed er at gennemgå Vielserne slavisk og se om ikke de skulle være der.

Og endelig kan det jo være de ses blandt fadderne til søskendes børns dåb.

Dette ment som ideer til hvad du kan gøre.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/