Adoptionssag fra Kristrup

Startet af Mads Overgaard Svendsen, 15 Jan 2011 - 21:17

Forrige emne - Næste emne

Mads Overgaard Svendsen

Jeg søger en, der vil finde en adoptionssag for mig.

Det drejer sig om adoptionen af Karl Arthur f. Olsen. Han er adopteret af statshusmand Henrik Kristian Henriksen og hustru Ane Marie f. Jensen. Jeg er interesseret i så meget som muligt findes omkring hans biologiske forældre: Martine Olivia Andrea Olsen og udlagt barnefader Olaf Andersen Lindgren.

Martine boede på timånedersdagen før fødslen i Taars sogn på Lolland, men ved fødslen og adoptionen i Kristrup sogn ved Randers.

Det er en adoptionssag fra 1903-5, så der skulle ikke være problemer med at finde den.

Hvad jeg ved er flg.:

Kirkebog for Kristrup sogn - Sønderhald Herred - Randers Amt
1892-1903 opslag 146 nederst.


Karl Arthur Olsen (Henriksen) er født på Kristrupvej nr. 8 den 18 december 1903. Martine er her 23 år gammel.

Håber virkelig nogen vil hjælpe med den her, da jeg ikke selv har mulighed for at komme til Nørrejyllands Landsarkiv i Viborg for at finde det.

P.S. I må gerne give besked, hvis I har til hensigt at undersøge sagen.

På forhånd mange tak.

Mvh. Mads

John Christiansen

Hej Mads.

Du er sikker på, at det er Tårs sogn på Lolland ? For der ligger et Taars sogn i Hjørring amt (Jylland).
Måske du lige skulle kigge der. Bare et foreslag.
Har nemlig stået i samme situation, indtil jeg fandt vielsespapirer, som så fortalte mig, at det var Taars sogn i nordjylland.  :)

Mvh

John

Mads Overgaard Svendsen

Jah, hvis du kigger i kirkebogen for Karl Arthurs fødsel, står der Tårs sogn, hvor hun tjente ved Berritsgaard ved Sakskøbing. Så jeg er ret sikker på det er den på Lolland.

bente lindhardt

I Maribo amt, Musse herred ligger sognet Tårs.
Her er, hvad der står om adoptioner:

Adoptionssager - her skal du søge
-1923:
Adoptionssagerne findes i Danske Kancellis (fra 1848 i Justitsministeriets) arkiv på Rigsarkivet. Den lokale amtmand fungerede som ekspeditionskontor. Amtsarkiverne findes i landsarkiverne.

Hilsen
Bente Lindhardt

Grethe Villum Leegaard

Citat fra: bente lindhardt Dato 26 Jan 2011 - 11:27
I Maribo amt, Musse herred ligger sognet Tårs.
Her er, hvad der står om adoptioner:

Adoptionssager - her skal du søge
-1923:
Adoptionssagerne findes i Danske Kancellis (fra 1848 i Justitsministeriets) arkiv på Rigsarkivet. Den lokale amtmand fungerede som ekspeditionskontor. Amtsarkiverne findes i landsarkiverne.

Hilsen
Bente Lindhardt
0

Hej

Medens du venter på adoptionssagen, kan du gøre noget andet.
Ved Karl arthurs dåb ses blandt faddere, former Rasmus Jensen og hustru- Strømmen (Kristrup
Ved at bladre lidt i kirkebogen får parret 2 drenge Åge Bernhard i 1902 og en i 04,
Forældrene er viet i Kristrup i 1902  1892-1917 opslag 47, bruden er fra Hesselager Svendborg
amt og søster til Martine Olivia, du kan finde familien på DDA og på Family Search, parret i
Kristrup bliver mormoner ser det ud til og rejser til Utah, så der er en masse oplysninger at hente der
på DDA er Martine =Mathine.

venlig hilsen

Mads Overgaard Svendsen

#5
Aha. Tusind tak :)

K. Thidemann

Ja det er denne pige der bliver viet 1902 i Kristrup, og står fadder til barnet - altså søsterens barn.

Svendborg, Gudme, Hesselager, Vormark, , 277, FT-1890, C3060
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Peder Karl Frederik Olsen 32  Gift Husfader Fisker Sct Knuds Sogn Odense Amt
Elise Andersen 32  Gift Husmoder Hustru Hesselager Sogn Svendborg Amt
Alma Nikoline Elisabeth Olsen 9  Ugift Barn Deres Datter Hesselager Sogn Svendborg Amt
Mathine Olivia Andrea Olsen 8  Ugift Barn Deres Datter Hesselager Sogn Svendborg Amt
Anne Abelone Henriette Olsen 7  Ugift Barn Deres Datter Hesselager Sogn Svendborg Amt
Nielsine Oline Mathilde Olsen 7  Ugift Barn Deres Datter Hesselager Sogn Svendborg Amt
Peder Emil Marius Olsen 4  Ugift Barn Deres Søn Hesselager Sogn Svendborg Amt
Karl Kristian Georg Olsen 1  Ugift Barn Deres Søn Hesselager Sogn Svendborg Amt
Maren Kristine Teodora Olsen 1  Ugift Barn Deres Datter Hesselager Sogn Svendborg Amt
mvh K.Thidemann 9000