Aner til Anna Rosdatter, HJÆLP!

Startet af Hans Frederik Ross Nielsen, 15 Jan 2011 - 02:58

Forrige emne - Næste emne

Hans Frederik Ross Nielsen

Hej I gudsbenådede hjælpere, foruden hvis hjælp jeg aldrig ville være kommet ret langt med efterforskningen af mine aner.

Jeg har en nevø, der skal døbes om to uger, og desværre er det blevet valgt at han ikke skal dele familiens navn, Ross, hvilket jeg synes er en skam! Jeg har brugt rigtig mange timer og dage på at hitte ud af hvor navnet kommer fra, men lige meget hjælper det, jeg er total kørt fast, og kan ikke komme længere tilbage end til min tip-tip-tip-tipoldemor Anna Rosdatter, som levede af almisse i Øster Lindet, hvilket ikke er noget at vise frem.
Jeg havde håbet at jeg ville kunne påvise en forbindelse til Tyskland eller noget andet i den retning, som ville gøre det lidt "eksotisk" hvilket jeg ved ville kunne påvirke beslutningen for navnet.

Mit eneste håb er nu at nogle gudsbenådede sjæle, der har mere erfarung og kompetence end mig kan hjælpe mig videre, siden der teoretisk set skulle være nok materiale at undersøge, men siden jeg simpelthen ikke kan få nogen sammenhæng ud af de videre kilder, må jeg nu overlade dette skæbnesvangre spørgsmål til jer.

Jeg ved godt at det er en stor tjæneste at spørge om, og jeg ville aldrig spørge sådan, hvis det ikke var pga. den specielle situation.

Her er hvad jeg har indtil nu:

Anna Rosdatter er nævnt i folketælling fra 1801 på ddd.dda.dk under Haderslev amt, Øster Lindet sogn.
Hun er nævnt ved sin datters Mette Rosses fødsel i KB, Øster Lindet Sogn/Haderslev Amt, 1785-1814, opslag 60.

Alle hendes yderligere børn er angivet på http://www.sallysalminen.dk/getperson.php?personID=I19638&tree=Sally

Derudover er en Mette Rosdatter, som jeg antager for at være Annas søster, også nævn i folketælling fra 1801 på ddd.dda.dk, også i Øster Lindet sogn, Mette Rosdatters mor er angivet til at være Mette Christiansdatter, hvilket jeg altså også antager til at være Annas mor, hvilket selvfølgelig ikke er sikkert.

Derudover er Rossen som efternavn nævt utallige gange i Haderslev Amt, Branderup Sogns kirkebog, som man finder som klartekst her:
Branderup Sogns Kirkebog 1667-1814
Bog I: 1667 — 1752
http://igbc.dk/Brandt_sjylland/Branderup%20Sogns%20Kirkebog%20I%20version%201%20Web.doc
Bog II: 1753-1814
http://igbc.dk/Brandt_sjylland/Branderup%20Sogns%20Kirkebog%20II%20version%201%20Web.doc

Men jeg kan ikke finde nogen sammenhæng mellem disse to familier.

Det er virkelig alt hvad jeg har. Jeg har søgt efter bryllupper, konfirmationer, fødsler/dåbe, død/begravelser, alt hvad jeg kunne hitte på. Jeg håber at jeg simpelthen ikke er god nok til at læse den anderledes tekst i kirkebøgerne fra denne tid, og at I kan hjælpe mig!!

Al hjælp værdsættes højt, sig også gerne hvis jeg har overset noget.

Mange venlige hilsner og store forhåbninger
Hans Frederik Ross Nielsen

Eli Lothardt Dahl

Hej Hans Frederik

Jeg regner med, at jeg i dag sender dig den lovede aneliste.

Jeg mener, at Mette Christensdatter (*1728) er mor til både Anna og Mette.

Anna får 6 børn, deriblandt Raas Olesen som er "min" ane og Mette, som er din ane.

Jeg har ikke navnet på Mettes Christensdatter mand og forældre.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa