PETER & THERESE — eller split en familie ad på en weekend

Startet af Alice Oppenheim, 14 Jan 2011 - 22:10

Forrige emne - Næste emne

Verner Bentsen

Selv iflg. begravelsesprotokollen er der tvivl ved "enkestand ?"

mvh
Verner

[vedhæfting slettet af admin]

Peter Bendtsen

Hej Alle!
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ikke er mig der har fundet de sidste oplysninger om Peter Sørensen, men det er Verner Bentsen. Mvh.Peter.

Alice Oppenheim

Æres den, der æres bør! Det er alligevel ret godt gået!

(Indrømmer, jeg blev et øjeblik svedt ved tanken om at kigge 100 KB´er igennem  :) )

Alice

Frank Green

Okay Peter

Og respekt Verner,stort arbejde....

Man skulle måske finde Therese's død,for at se hvad der står der.De kan vel ikke være i tvivl 2 gange.
Eller et registerblad på Hr.Sørensen...

Med Venlig Hilsen
Frank


Verner Bentsen

Hej

Her findes Peters hustru Theresia død d. 9. nov. 1888
Adresse Nørrebrogade 110.

AO, Skt. Stefan 1880-1889 D, opslag 299

Så nu må det være til at indkredse hvor og hvornår de er viede.

Mvh Verner

Frank Green

Dejligt Verner

Så fik vi det på plads...

Mvh
Frank

Verner Bentsen

#96
Hej

Her er Peder Sørensen og Theresia Vilhelmine Holst vielse d. 22. jun. 1888. Ca. 5 mdr. før hun døde af mavekræft.

AO, Skt. Stefan, 1882-1890 V. opslag 231.

Mvh Verner


Judith Olsen

Kære alle

Jeg er simpelthen så imponeret over Verners arbejde - og så utroligt glad for, at Therese blev "gjort" til en ærbar kvinde, selvom det skete sent  ;)

Som nybegynder - har været igang i ca. halvandet år - har det været utroligt lærerigt at følge denne proces, at blive bekræftet i at slægtsforskning alt andet lige er utroligt hårdt arbejde, at se den entusiasme så mange har udvist omkring "nødråbet" fra Alice, og det er fantastisk at vide, at man - hvis hjælp behøves, ikke spørger forgæves, hverken i dette eller andre fora, uanset om man er nybegynder eller mere erfaren.

Tak for det denne tråd har lært mig - mit lille håb er, at andre nybegyndere som jeg, tager ved lære af alle I utroligt dygtige slægtsforskere, som har bidraget, og påskønner jeres kæmpe store arbejde for at hjælpe alle os som endnu famler os frem.

Åh den små Therese, hun har sikkert været glad ved endelig at få papir på sin Peter .....

Mange hilsner til alle
Judith

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Verner Bentsen

Hej Judith

Tak for de pæne ord.

Jeg havde dog ikke været i stand til at medvirke med de fundne oplysninger, hvis:
1. Alice ikke havde været så ivrig og stædig ( som sædvanligt ) efter at finde en løsning.
2. der ikke havde været så mange indlæg, som man kunne gå videre med.
3. jeg ikke havde haft mulighed for at benytte arkivalier, som ikke findes online.

PS. Har mailet med Peter Bendtsen og vil se om der kan findes et skifte, så der kan sættes en fødselsdato på Peter Sørensen, så vi er helt sikre.

Mvh Verner


Verner Bentsen

Hej

Der var ikke nogen fødselsdato for Peter i forb. med skiftet. Der var heller ikke oplysninger børn. Peter ejede intet.

Ved Theresias død nævntes en datter Olga Sørensen.

I lægdsrullen er noteret at Peter tager til København i 1842 og i 1847 er tilføjet: gift.
I lægdsrullen 1839 bemærkes: "mangler venstre pegefinger, afskaaren med en hakkelseskniv",
så han bliver arbejdsmand og trainkudsk.

Oplysninger i lægdsrullen tyder stærkt på at det er den rigtige Vatfabrikant Peter Sørensen vi har fundet.

Mvh Verner

Verner Bentsen

Hej

Her er et par ekstra oplysninger om Peter Sørensen.

Iflg. "Politiets Mandtaller" er Peter indskrevet i Viktoriagade nr. 12 i nov. 1889.
Det kunne se ud som om det er ham selv der har stået for indskrivningen. Alderen er 71 år og det ser rimeligt ud, da han er født i 1817 (vedhæftet)

Han findes ikke på adressen i FT1890 Viktoriagade 12 opslag 80. Er måske på Frederiksberg eller ?.

Findes igen på adressen i maj 1890. Er nu pludselig 78 år ? Herslev skal være Terslev (vedhæftet)

Peter flytter fra Viktoriagade 12 til Schachsgade 8 i 1895.

I maj 1895 er adressen Schachsgade 8. Fødselsdag er 21 jun 1811(vedhæftet i næste indlæg)

I nov 1897 samme adresse, men tilføjet fhv. Vatfabrikant. Fødselsstedet Fredericia er kun nævnt denne ene gang i samtlige indskrivninger, så det må være en fejl  (vedhæftet i næste indlæg)

Hvor fødselsdagen er nævn er det altid 21 jun 1811 og fødselssted er (i 90% af indskrivningerne) Terslev.
21 juni er i hvert fald den korrekte dato.

Ved Peters død er det enken Christine Jensen, som anmelder dødsfaldet.

Jeg kan ikke se hvor fødselsdatoen 21 jun 1811 stammer fra, men den går åbenbart igen efter indskrivningen i maj 1890.

Fortsættes i næste indlæg pga vedhæftninger.


[vedhæfting slettet af admin]

Verner Bentsen

Fortsat.

Mvh Verner

[vedhæfting slettet af admin]

Alice Oppenheim

Hvis jeg var Verner, ville jeg begynde at føle mig lidt ensom hér på tråden. Men vi andre følger stadig med på sidelinjen  :)

Camilla Winther Nissen

Nøj, hvor har det været spændende og inspirerende læsning :-)

Tak!

Peter Bendtsen

Hej Verner!

Mange tak for alle oplysningerne som du har fundet fra Politiets Mandtallist, meget spændende, der er jo nogle forskellige datoer, men d.21 jun. passer jo.

Hvad syntes alle i meget skrappe slægtsforsker, er det den Peter Sørensen, der er født d.21.-6.-1817 i Terslev Sogn og rejser til København i 1845.Mvh. Peter.