PETER & THERESE — eller split en familie ad på en weekend

Startet af Alice Oppenheim, 14 Jan 2011 - 22:10

Forrige emne - Næste emne

Anette Eriksen

Hej alle,

Ja, vi var vist nogle stykker, der blev fanget godt og grundigt af denne tråd. Det er da også Sørens, at vi ikke kan finde Peter Sørensen død eller de andre ting, der svæver i luften.

Personligt er jeg overbevist om, at vi har fat i den rette person. Men det kribler alligevel lidt i mig for at finde vatfabrikantents fødselsdato og jeg har da ikke opgivet helt.

Tak for en hyggelig fælleskamp og tak til Alice for det utrættelige arbejde i denne tråd (og i så mange andre tråde).

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anne Mortensen

Nu vil jeg ikke læse alle indslag - om nedenstående er fundet ?

Men kan Peder Sørensens fødselsdato være denne ?
Kan vi udelukke at en der døbt og konf. med navnet Peder Rasmussen - søn af Rasmus Sørensen på et senere tidspunkt vil kalde sig Peder Sørensen ?

Sorø
Terslev 1743-1814
1810
opslag 109 - øverst på hj. side


Konf.
Terslev 1813-1842
opslag 323
1825
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Ved nærlæsning kan jeg se hans alder ikke passer med 1810.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alice Oppenheim

#63
Hej Anette og Anne,

Ja, tråden er blevet lang. Udgangspunktet har dog hele tiden været: PETER SØRENSEN, født i Terslev Sogn Sorø Amt 21.-6.-1817 forældre Søren Rasmussen & Ingeborg Pedersdatter.

— Det er mere hans vielse #2, der piner os :)



Alice

Peter Bendtsen

Hej Alice!

Tror du det kan passe at Gammel Kongevej 82 skal findes under Værnedamsvej, for i FT. 1890 opslag 53 under Værnedamsvej, er der en enke der kalder sig noget med Hanne C Terslev og 2 andre Terslev, Gammel Kongevej 82 findes jo ikke i FT 1890, kan man mod betaling få oplysninger på Københavns Kommune om Peder Sørensens død, når vi har adr. i 1890. Mvh. Peter.

Alice Oppenheim

Uuuhhh.... det var hele 3 spørgsmål på een gang :)

...Tror jeg, det kan passe, at Gammel Kongevej 82 skal findes under Værnedamsvej...? Næh, det tror jeg ikke. Ejendommen ligger ikke på hjørnet af Værnedamsvej, men på modsatte side af Gl. Kongevej ...

...i FT. 1890 opslag 53 under Værnedamsvej, er der en enke der kalder sig noget med Hanne C Terslev og 2 andre Terslev,  — Jo, men det er jo nok en heeeelt anden familie! De bor omme på Vesterbrogade 5 år før:

København, København (Staden), Vesterbrogade (lige numre), Kjøbenhavn Udenbys Vester Kvarter, Vesterbrogade 82,Matr.37A 1.Sal, 7, FT-1885, C9446
*Hanne Caroline Tersløv 64  Enke  Pention Kjøbenhavn
Alfred Georg Christian Tersløv 28  Ugift Søn Manufacturhandler Kjøbenhavn
*Eilert Leopolt Johannes Tersløv 23  Ugift Søn Handelsbetjent Kjøbenhavn
*Betty Caroline Emilie Tersløv 29  Ugift Datter paa Kontor Kjøbenhavn


...Gammel Kongevej 82 findes jo ikke i FT 1890, kan man mod betaling få oplysninger på Københavns Kommune om Peder Sørensens død, når vi har adr. i 1890..? — Tror jeg ikke. Det ville nok kræve, at han var levende i 1968, da personnummeret kom. Men du kan kigge efter ham i begravelsesprotokollerne.


Alice


Anne Mortensen

Før jeg gik mig en tur kastede jeg et blik på

FT 1880
Værnedamsvej
opslag 46
ejer Maribo
Værnedamsvej (Vesterbrogade)
Husets gadenr. 2 (82).

FT 1890
Værnedamsvej
opslag 52
Vesterbrogade 82 og Værnedamsvej 2
ejer Maribo

FT 1880
Vesterbrogade 82
opslag 218
ejer Maribo
men ingen af de kendte navne.
--------------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Eriksen

Hej,

Den nye familie Tersløv bor tilsyneladende ved Hanne Carolines familie:

Fundet på family search:

Name: Terslow
Gender: Male
Birth Date: 12 Dec 1861
Birthplace: FREDERIKSBERG,KOBENHAVN,DENMARK
Father's Name: Georg Christian Terslow
Mother's Name: Hanne Caroline Mariboe

Vist ikke umiddelbart nogen relation til Peter Sørensen, men hvem ved?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anne Mortensen

Mit indlæg om folketællingerne gik på gadenr. 82 som Peter Sørensen har opgivet - et aller andet sted må der ligge en forklaring på det gadenr. og navnet Terslev  ???
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Eriksen

Hej,

Ja, det er mærkeligt med det gadenummer i 1890 og da også pudsigt, at der bor en familie Tersløv Værnedamsvej/Vesterbrogade 82.

Jeg har slået et par af børnene til Hanne Caroline og Georg Christian Tersløv op i Garnison sogn (Georg er ved artilleriet), for at se om Peter Sørensen/Terslew skulle være fadder. Men so far uden held.

Men vi giver vel ikke helt op endnu ..  ;)

Mange hilsner
Anette Eriksen

Alice Oppenheim

Øhhh.... Ved OLGAs vielse står der "Fhv.Vatfabrikant P.Sørensen, Gl.Kongevej 82". Gl. Kongevej blir aldrig Vesterbrogade 82. Værnedamsvej adskiller de to adresser med hele sin længde.

Anette Eriksen

Hej Alice,

Øhhh ja da,, men vi er jo også ude i de meget løse teorier, fordi efternavnet ligner/er det samme.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anne Mortensen

#72
Hej Alice

Du har selvfølgelig ret omkring placering af gaderne.

Kunne det tænkes, at han har haft sin forretning på Gl. Kongevej 82 og ikke har boet der  ???
Og da vil han ikke være registreret i FT.
------------------------

For øvrigt er det ærgerligt FS strejker i dag.
Ville gerne lege med teorien om at:
Peter Sørensen og
Georg Christian Terslev
kunne være brødre.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Inden I fjerner jer fra Gl. Kongevej - er det så muligt at præsten har fået skrevet 82, i stedet for måske 92, 83, eller et tredie nummer. Måske værd at prøve

Fejl i KB har man set med jævnlige mellemrum.

Elizabeth i Vermont

Peter Bendtsen

Hej Anne!

Nej de er ikke brødre, Peder Sørensen har kun en broder som hedder Rasmus, og han har jeg helt styr på, han dør i 1893 i Førslev Sogn Sorø Amt, så det skal du ikke bruge tid på. Mvh Peter.

K. Thidemann

Citat fra: Elizabeth Høilund Buffet Dato 19 Jan 2011 - 16:53

Inden I fjerner jer fra Gl. Kongevej - er det så muligt at præsten har fået skrevet 82, i stedet for måske 92, 83, eller et tredie nummer. Måske værd at prøve

Jeg har søgt næsten hele Gammel Kongevej år 1890, men kan ikke finde familien.

Gl.Kongevej 82 er opslagsnr. 37 til 42
ejes af Tømrermester Gøttsche
mvh K.Thidemann 9000

Lis Holm

Hej på en spændende tråd!

Her er et par ideer:

Jeg ved, at Frederiksberg Stadsarkiv har skattebøger fra 1867-1909 samt mandtalslister 1873-1909.
Måske kan man finde Peter Sørensen Terslev i dem, eftersom Gammel Kongevej 82 hører (eller hørte) til Frederiksberg Kommune på det tidspunkt.

Hvis teorien om, at han er død på Frederiksberg, har de også arkivalier fra Frederiksberg Begravelsesvæsen - her har jeg dog ikke årstal - men det er også en mulighed.

Prøv at kontakte dem på stadsarkiv@frederiksberg.dk
Sidst, jeg havde kontakt med dem, slog de - gratis - op i de ovennævnte.

vh
Lis Holm 2730  ;D



Peter Bendtsen

Kære Peter Bendtsen

Jeg har ledt efter din slægtning Peder Sørensen, men jeg fandt ham desværre ikke. Jeg har prøvet i vores skattebøger og skattemandtalslister for 1890 og der er ingen Peder Sørensen på Gl. Kongevej 82. Derudover tjekkede jeg også vores register over begravelser for perioden 1885-1898, hvor han heller ikke var. Jeg tror derfor ikke, at det er sandsynligt, at han dødede her i kommunen.

Venlig hilsen
Ann-Sofie Wiil
Arkivar, Mag.art          

Frederiksberg Stadsarkiv
Serviceområdet
DK - 2000 Frederiksberg
www.frederiksberg.dk

Dette svar har jeg fået på min henvendelse ang.Peder Sørensen på arkivet på Frederiksberg, så vi må jo nok regne med at han ikke er der ved hans død. Mvh. Peter.

Peter Bendtsen

Hej alle på tråden!

Jeg har i dag fundet på LA Peder Sørensens skilsmisse d.9.-3.-1861, da bor de Kastelvej 3 Kbh. men der står desværre ikke noget om hvor Peder Sørensen er født, eller andre oplysninger som kan hjælpe, men nu ved vi da at det er efter 1861, at han bliver gift med Therese Wilhelmine Holst, en skam at hans død ikke er til at finde, måske han har opholdt sig hos sin datter, og dør der, hvem ved. Mvh. Peter.

Hans Poulsen



Peter Sørensens død

"..Udgangspunktet har dog hele tiden været: PETER SØRENSEN, født i Terslev Sogn Sorø Amt 21.-6.-1817 forældre Søren Rasmussen & Ingeborg Pedersdatter..".

Henimod slutningen af 1800-tallet og de første par tiår af 1900-tallet er der omkring 100 sogne-/kirkebøger i Storkøbenhavn, men kun i én af dem står der noget om Peter Sørensens død og begravelse.

Ingen orker at gå så mange kirkebøger igennem, men hvis Alice finder otte-ni andre, der som jeg er villig til at gennemgå ca. 10 kirkebøgers afsnit om *døde af mandskjøn*, er jeg med på spøgen.

Bliver det til noget, er det bare at meddele mig, hvilke ti sogne jeg skal tage mig af.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

Hej Hans - og alle I andre

Jeg er også med på "spøgen"

Har allerede et par gange fået fin hjælp herinde, så jeg vil gerne give noget til gengæld -og indledningen er jo fantastisk "Split en familie ad"  :D

- hvem vil være "tovholder" på uddelegering af sogne ?

vh
Judith
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Kirsten Volden

#81
 :D... Jeg kan da osse godt melde mig til "et par sogne" torsdag eller søndag.
.. I forrrige århundrede var jeg 28 københavnske kirkesogne igennem på mikrofilm inden der var bid, det tog mange arkivbesøg på lørdage, over et par år... så dether er "piece of cake" ;D
[color=red][/color]redigeret igen-igen(hvis jeg når det) i sin tid sad jeg med et sognekort og krydsede  af, efterhånden som jeg checkede. På AO  kunne jeg umiddelbart forestille mig en alfabetisk fordeling ???Venlig hilsen Kirsten
venlig hilsen Kirsten, medlem af DIS-Danmark, naturligvis

Anette Eriksen

Hej alle,

Jeg hjælper også gerne, men tænkte at det måske var værd at vente på at politiets registerblade for resten af Vesterbro (og evt. hele Valby) bliver registreret i løbet af de næste 7-8 uger? Vesterbro er kun registreret til og med P, så hverken Sørensen eller Terlow er umiddelbart registreret, selvom de måske boede der. Ydre Nørrebro er heller ikke registreret endnu.

Efter det oplyste, boede Peter Sørensen formentlig heller ikke på Frederiksberg, da han døde.

På den anden side: Det er vel næppe sandsynligt, at Peter Sørensen først skulle være død efter 1923? Er han død før - og boede i Købehavn (og ikke på Frederiksberg) - burde han kunne findes i fogsgaards dødeblade. At han ikke findes i fogsgaards dødeblade kan også indikere, at han er flyttet ud af København. Jeg har - som sikkert flere andre - kigget efter hans død i Frederikssund, uden at finde ham.

Blot en tanke.

Mange hilsner
Anette Eriksen


Peter Bendtsen

Jeg har tidligere efterlyst Maren Sørensdatter døbt 18.-2.-1820 i Terslev Sogn Sorø amt, hun er søster til Peder Sørensen, det jeg ved helt sikker er at hun er i FT. Roskilde Ramsø Køge Landdistrikt 1845 som ugift tjenestefolk, jeg har fundet en der kunne passe i en FT. 1880 København Staden Strandgade Wilders Plads der er en enke Maren Larsen 59 år, sammen med en datter Vilhelmine Dorthea Larsen. det er jo ikke sikkert at det er den rigtige Maren, da hun kalder sig Larsen, men det kan jo være mandens efternavn, jeg kan ikke finde mere om enken i Strandgade.Mvh. Peter

Alice Oppenheim

Hej Peter,

Lægger lige et link til din tråd om Søsteren MAREN ... http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=5892.0

Måske skulle vi holde hende udenfor denne tråd, og lade hende have sin egen...


Alice

Peter Bendtsen

Hej Alle!
Peder Sørensen overtager borgerskab efter hans kone d.28.-8.-1849, der står at han er 32 år og født i Sorø Amt, bor Højbroplads 1 Kbh. så det passer jo godt med at han er født 1817

Hans død findes i Skt.Andreas Sogn 1898 opslag 38, da står at han er 87 år, men det skulle jo gerne være en skrivefejl, det skal jo gerne være 81 år, jeg kan ikke rigtig se navnet på gaden, hvor han boede, hans fødse dato står ikke nogle steder øv øv.Mvh.Peter

Lis Holm

Hej Peter og andre på tråden!

Godt fundet, Peter !

Der står Schacksgade 7 - (lige overfor Ørstedspaken, sidevej til Nørre Farimagsgade)
Han er død på Kommunehospitalet,der også ligger på Nørre Farimagsgade.

jeg tror, det er en skrivefejl med de 87 år - eftersom hans titel er OK.

Nu, når dødsdatoen er kendt, skulle det være muligt at se skiftet, hvor der kunne være
nyttige oplysninger - på LAK.

vh
Lis Holm 2730  :)

Judith Olsen

Hej Peter

Tillykke med fundet. Nu håber jeg så bare, at du kan finde skiftet, og at det måske kan bringe klarhed over, om Peder og Therese blev gift.

Håber, at du vil melde tilbage herom  :D
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Verner Bentsen

Iflg. overtagelse af borgerskab nævnes "min hustru".

mvh
Verner

[vedhæfting slettet af admin]

Frank Green

Tillykke Peter

Håber du nu kan finde hans dødsattest,eller dødeblad(ja helst begge dele) og evt skifte.

Og tror ikke han blev gift med Therese...Selv skribenten i Skt.Andreas er i tvivl.
Verner, hende du henviser til er hans første(og måske eneste hustru) som han blev skilt fra i 1861.

Med Venlig Hilsen
Frank