PETER & THERESE — eller split en familie ad på en weekend

Startet af Alice Oppenheim, 14 Jan 2011 - 22:10

Forrige emne - Næste emne

Alice Oppenheim

Hej Alle!

Jeg er kommet til at fremføre nogle løse påstande i en anden tråd. Nu mangler jeg selvfølgelig beviser. Typisk mig! Derfor vil jeg gerne ha´ hjælp til at sætte data på denne familie — kort sagt: Jeg behøver at få endevendt og splittet denne familie ad i atomer, så ingen tvivl er tilbage :)


København, København (Staden), Kapelvej, Udenbys Klædebo Kvarter, 967, 11, FT-1880, D3171
[...]
Peter Sørensen 69  Gift  Kommisionær Terslev Sogn, Sorø Amt
Wilhelmine Theresie Holm 45  Gift  Hans hustru København
Louise Petra Cecilie Sørensen 14  Ugift  Deres barn København
Olga Theresie Ingeborg Sørensen 11  Ugift  Deres barn København
[...]

Kapelvej må være Nørrebro.

PETER & THERESE har ved FT-1880 kendt hinanden i +20 år, men de har ikke været gift så længe.


I 1860 får de en lille dreng 1. oktober. Se Vor Frue KB 1859-64; opslag 59 #268. Hun kaldes Ugiwt Fruentimmer THERESE WILHELMINE HOLST (ikke Holm!). Han kalder sig "Stigemand"? PETER TERSLEW

I  1862 får parret endnu en søn. Frederiksberg KB 1859-63; opslag 123 nederst. PETER er nu "Maskinbygger"

I 1863 får (stadig ugifte) THERESE et drengebarn døbt i Trinitatis. Trinitatis KB 1861-67; opslag 40 #49. Barnets far er "Fabrikant" PETER TERSLØW.

— De mister åbenbart alle 3 drengebørn.


— Jeg kan ikke finde de to pigebørn, Louise Petra Cecilie Sørensen (ca 1866) + Olga Theresie Ingeborg Sørensen (ca 1869) døbt..?

— eller Hvor & Hvornår PETER SØRENSEN/TERSLØW gifter sig med THERESE WILHELMINE HOLST..?



Håber I er med på spøgen og vil bombardere tråden med gode inputs i løbet af weekenden!
Hilsen Alice Oppenheim



-------------------------------
tråden med mine løse påstande: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,6292.0.html

Hans Poulsen



Hej Alce

- En lille bid ad gangen:

"..Wilhelmine Theresie Holm 45  Gift  Hans hustru København.."

"..Hvor & Hvornår PETER SØRENSEN/TERSLØW gifter sig med THERESE WILHELMINE HOLST..?"


Holm?
Holst?

- Vender tilbage - forhåbentlig.

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Se bort fra mit første indlæg, Alice.

30 minuttersreglen bevirker, at jeg ikke nåede at gribe ind. Du havde selv nævnt Holm-Holst.

MEN: Tilsyneladende ikke en flig af nogen af personerne i ft. 1885-København.

Ikke gnist af tvivl om, at du selv har ledt i ft. 1885, men hvilke tanker gjorde du dig, da du ikke fandt dem?

Udvandring?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

Ja den halter, Hans! Er fru HOLM identisk med Fru HOLST?


Ydermere står der ret tydeligt "HOLM" i FT-1880 på AO (1880, Kbh, Kapelvej; opslag 14).

Desuden står der i FT-1880, at parret har været gift siden 1857, at det for begge parter er deres 1. ægteskab (hvilket ikke stemmer med de 3 døde drengebørn). At de har 3 døde og 2 levende børn. At han har boet i Kbh siden 1848 — Hun og børnene er født hér. Til gengæld er hans alder ikke 69, men 62 år.

Den PETER SØRENSEN fra Terslev, jeg søger, er født i 1817.

Så der er pro & kontra ....


— "Udvandring" er jeg ikke kommet til endnu! God idé..!

Hans Poulsen



Ham her skal vi bare lige huske at have i baghånden, hvis alt andet svigter.

Én af mine kægheste er, at en temmelig stor aldersforskel mellem ægtefæller tit er *værre*, end de har fortalt hinanden eller offentligheden.

Peder Christian <SORENSEN TERSLEV>   
  Sex: M   

--------------------------------------------------------------------------------
   
Event(s):     
Birth: 23 Sep 1810   Place: <Storvorde, Aalborg, Denmark>
Christening: 24 Sep 1810  Place: Storvorde, Aalborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
   
Parents:     
  Father: Soren PEDERSEN TERSLEV
  Mother: Mette ANDERSDR

--------------------------------------------------------------------------------
   
Source Information:     
  Batch Number: C205761
  Source Dates: 1686 - 1812
  Film or Fiche Number: 43534
  Collection Details: Storvorde; Den Danske Folkekirke

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Vibeke Weilby Bach

Hej

Her er en Holst der kan passe



Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Klerkegade 434 B,1.Sal tilvenstre, 3, FT-1845, C4015
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Jørgen Holst 48  Gift  Snedkersvend Christianshavn
Ane Ceselie Lundsteen 42  Gift  hans Kone Christiania i Norge
Hans Eduard Holst 13    deres Søn Kjøbenhavn
Therese Wilhelmine Holst 11    deres Datter Kjøbenhavn
Lordsinde Laura Holst 7    deres Datter Kjøbenhavn
 
--------------------------------------------------------------------------------
Vibeke

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Alice - og Hans

Hvor kommer Peder Sørensen fra Nordjylland ind i billedet ?

Ham der står i Alice's FT siges at være født i Sorø Amt, og der er faktisk en Peder søn af Søren Rasmussen som d. 21 Juni 1817 bliver født i Terslev, Ringsted Herred - Sorø Amt.

Mon det er denne Peder der er tale om ?

Elizabeth i Vermont (USA)

Alice Oppenheim

@Elizabeth : PETER SØRENSEN skal være fra Terslev, Sorø Amt. — og det er lige præcis ham fra 1817 jeg gerne vil have pindet ud!


@Vibeke : Rigtigt godt bud! Passer i tid & sted. Desuden hedder hendes Mor "CECILIE" — som ældste datter i min efterlysning  :)

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Alice

Terslev KB - opslag 305 # 39
En Peder Sørensen forlader Terslev d. 10 Oct 1842 - til København
Konfirmeret i Terslev 1832

ELizabeth i Vermont (USA)

Bente Aaris

THERESIA WILHELMINE HOLST Pedigree
  Female     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  19 NOV 1834   

Christening:  08 MAR 1835   Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  PETER JORGEN HOLST  Family
  Mother:  ANE CECILIE LUNDSTEEN     
 
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Elizabeth Høilund Buffet

Hej igen

Er du sikker på at de blev gift selv om det står i FT ? Jeg har en tipoldemor som har 3 børn med samme mand - og i samtlige FT bruger hun hans efternavn "Andersen" - og står som enke.

Men KB giver et andet billede - her står altid ugift - og her bruges hendes "rigtige navn"

Peder og Therese Wilhelmine har må levet sammen - men det siger "pæne" mennesker måske ikke til Censustagere og naboer. Min tipoldemor gjorde det ihvertfald ikke. Enke må have lydet bedre. Vi taler om samme tidspunkt for begge par da min oldefar var født i 1870, og hans søskende fire og otte år senere

Bare en tanke -  men du bad om ideer

Elizabeth i Vermont

Hans Poulsen



Hej Elizabeth i Vermont

"..Hvor kommer Peder Sørensen fra Nordjylland ind i billedet ?..".

"..Ham her skal vi bare lige huske at have i baghånden, hvis alt andet svigter..".

Han kommer først ind i billedet til nærmere eftersyn, hvis alle andre bestræbelser på at udrede trådene ender i middelalderlig mørke.

Vi skal helt ud på desparationens overdrev, før han tages frem igen.

Venlig hilsen til alle i tråden - og dem, der blot følger den
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ole Dorch

Ft 1845 indeholder et par muligheder. Den sidstnævnte er nok den mest indlysende?:

kbhv, København (Staden), Landetaten, 3die Bataillon, 2det Compagni, Sølvgadens Caserne, Nr. 421, 3die Etage, 99, FT-1845, C2732
Peder Sørensen Aareløse 25  Ugift  Undercorporal Sorøe Amt, Tersløv Sogn


kbhv, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Spring Gade Nr. 10, Kjælderen, 46 F2, FT-1845, C3146
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Rasmussen 36  Gift  Brændehandler Vester Skærum, Hjørring Amt
Else Deichmann 26  Gift  hans Kone Præstø
Lars Johannsen 35  Ugift  Arbeidsmand Birkerød
Peter Sørensen 27  Ugift  Tjenestekarl Tersløv Sogn, Sorø Amt


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Hans Poulsen



Vibekes ft. 1845 tænder optimismen, synes jeg nok - jeg gentager den lige, før jeg fortæller, hvorfor:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Klerkegade 434 B,1.Sal tilvenstre, 3, FT-1845, C4015
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peter Jørgen Holst 48  Gift  Snedkersvend Christianshavn
Ane Ceselie Lundsteen 42  Gift  hans Kone Christiania i Norge
Hans Eduard Holst 13    deres Søn Kjøbenhavn
Therese Wilhelmine Holst 11    deres Datter Kjøbenhavn
Lordsinde Laura Holst 7    deres Datter Kjøbenhavn

Ægteparret får nok ikke flere børn.

Det kunne muligvis være givitigt at følge Hans Eduards og Lordsinde Lauras videre færd i livet: Vielserne (forloverne)  og de fadderne til de børn, som de to søskende måtte få.

Dukker Therese Wilhelmine og/eller hendes mand/livsledsager op ved disse kirkelige handlinger?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Tråden er blevet joint venture

Til Oles

"..Peder Sørensen Aareløse 25  Ugift  Undercorporal Sorøe Amt, Tersløv Sogn..".

vil jeg blot tilføje, at

KRABSEN har stednavnet Årløse i Terslev sogn, Ringsted herred, Sorø amt,

og at Aareløse sandsynligvis er Peder Sørensens *soldater-efternavn*.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Fra Alices første indlæg i tråden:

"..I 1863 får (stadig ugifte) THERESE et drengebarn døbt i Trinitatis. Trinitatis KB 1861-67; opslag 40 #49. Barnets far er "Fabrikant" PETER TERSLØW.

— De mister åbenbart alle 3 drengebørn..".

Her er i hvert fald ét af børnene:

Trinitatis sogn
1853 - 1884
Opslag 99 nr. 4 fra oven
Død

Holst,  Peter Vilhelm, Ugifts(?) Søn, Adelgade 35 stuen, 4 dage gammel


VH
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bente Aaris

#16
Ved Petra Lovise Cecilie Sørensen's konf. i Skt. Stefans 1879 står der hun var adoptivdatter af Fabrikant Peter Sørensen Kapelvej 11 4. Født på Christianshavn 1/4-65 døbt 26/11-65.

Opslagnr:158 Skt. Stefans 1874-1891
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Dåben til Petra står i Vor Frelser 1862-1869 - moderen var ugift Therese Vilhelmine Holst - barnefader Sadelmagersvend Vilhelm Petersen.

Opslagnr:205.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Alice Oppenheim

#18
Du er genial, Bente!

— Så i april 1865 er THERESE og PETER stadig ikke gift!

Dåben bekræfter også, at "HOLM" i FT-1880 = HOLST ! At PETER SØRENSEN kaldes "Fabrikant" passer med mine fund af PETER TERSLØW, der også kaldes "Fabrikant". Dét være de samme personer!

Alice Oppenheim

— For at det ikke skal være lyv, så er en "ugift" THERESIA WILHELMINE HOLST noteret for endnu et drengebarn i 1864. Skt Paul KB 1858-67; opslag 141 øverst. Faderen er denne gang en Arbejdsmand Chr. Thoer.


Hans Poulsen

#20
Hej Alice

Har du p.t. så megen oversigt over situationen, at du tør lave en kort, stram opstilling over, hvad og hvem der indtil nu er dokumenteret - who is who - uden for mange årstal, opslagsnumre og andet tyngende stof, som hver især selv kan gå tilbage i tråden og opsnappe, hvis der er brug for det:

- (ægte-)parret med diverse navne, som tiderne går
- kendte børn, hvem er far, og hvem er ugift/gift mor
- adoptivbarn/-børn
- hvilke børn døde meget tidligt, og hvilke nåede voksenalderen etc.
- konfirmationer
- hvilke store spørgsmål/begivenheder henstår fortsat ubesvarede eller ubelyste?

Er der nogen slægtsforskere her i tråden, der har hold i bare én eneste af denne livlige familie efter ft. 1880 - fx i  ft.1885?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Mortensen

Er der nogen slægtsforskere her i tråden, der har hold i bare én eneste af denne livlige familie efter ft. 1880 - fx i  ft.1885?

kbhv, København (Staden), Nørrebrogade (lige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Nørrebrogade 110,matr.19B3L Baghuset 2.Sal, 23, FT-1885, D2462
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peter Sørrensen 68  Gift Mand fh.Hatfabrikant Tersløv
Wilhelmine Sørrensen 50  Gift Kvinde  Kjøbenhavn
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stina Kirkegaard Hansen

Kan man i øvrigt forestille sig, at Peter har været gift før? Det passer vel meget godt med alderen?

København, København (Staden), Udenbys Klædebo Kvarter, Udenbys Klædebo kvarter, Blegdamsvej 79, stueetagen, 30, FT-1850, b6508
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Sørensen 32  Gift  watfabriquerier Terslev
Louise Dorthea Christiane født Dannefeldt 43  Gift  hans kone Kjøbenhavn
Julie Elisabeth Nielebek 15  Ugift  piger Kjøbenhavn
Johanne Marie Hansen 15  Ugift  piger Kjøbenhavn
Johan Jessen 22  Ugift  karl Slesvig

VH
Stina
 
--------------------------------------------------------------------------------

Anne Mortensen

#23
Parret ses også i

FT 1855
Udenbys Klædebo Kvarter II
opslag 134
Peter Sørensen 36 gift Tersløv i Sjælland Fabriqu___ Husfaderen
Louise Dorthea Sørensen 36 gift København Husmoderen
og 1 tjenestekarl
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

DORTHEA LOVISE DANNEFELDT Pedigree
  Female   Family
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
Marriages:
  Spouse:  PETER SORENSEN  Family
  Marriage:  04 FEB 1848   Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

kbhv, København (Staden), Østerbrogade (lige numre), Udenbys Klædebo, Østerbro Rode, matr. 139 lod 1 A., Østerbrogade 124, baghus, stuen, 153, FT-1880, C5142
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Louise Sørensen født Dannefeldt 72  Fraskilt tæppe- strikning  Kjøbenhavn
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Eriksen

#26
Hej alle,

Bemærk, at meget af det, som netop er tilføjet tråden allerede fremgår af den oprindelige tråd, som Alice henviser til i starten af indlægget. En skam at bruge tid på at finde oplysninger, som allerede er kendte.

Til gengæld er det lovende, at Anne Mortensen i ft 1885 sætter spot på, at alderen på Peter Sørensen nu passer med ham der var født i 1817.

God weekend!

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anne Mortensen

En skam at bruge tid på at finde oplysninger, som allerede er kendte.

Absolut ikke - det giver øvelse.
------------------------------------
FT 1855 er da det eneste der ikke er i det oprindelige indlæg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alice Oppenheim

Go´Morgen på tråden!

Allerførst: Jeg har læst ALLE indlæg! Og jeg har været mange omveje i nattens løb. Fx har jeg også forsøgt at få rede på THERESE WILHELMINEs søskendebørn. — Uden held. Broderen, HANS EDVARD, synes at tage en anden brors børn i pleje ... Søsteren finder jeg ikke ... men! Jeg synes efterhånden, vi har meget på selve PETER & THERESE  :)



Jeg ser deres historie sådan hér:

PETER SØRENSEN, søn af Søren Rasmussen, født d. 21.juni 1817 i Terslev, Ringsted Herred, Sorø Amt.

Muligvis ham, der forlader Terslev 10. okt.1842 - til København, Konfirmeret i Terslev 1832
1845: Tjenestekarl hos en brændehandler i KBH
1848: Indgår ægteskab — dét vender jeg tilbage til!
1850: "watfabriquerier" på Blegdamsvejen — dét vender jeg tilbage til!
1855: "fabriqu___?"
1860-63: Udlagt Far til 3 drengebørn, der ikke overlever. Kaldes PETER TERSLØW og skiftevis "Stigemand"? "Maskinbygger" og "Fabrikant"
1880: Bor i en 2-værelses på Kapelvej med kone + 2 børn. oplyser at have været gift siden 1857 i 1. ægteskab. Familien har 3 døde og 2 levende børn. + At han har boet i Kbh siden 1848. Alder 62 år
1885: "fh.Hatfabrikant", 68 år, Nørrebrogade
   

THERESE WILHELMINE HOLST, født 19.nov.1834, datter af PETER JØRGEN HOLST &  ANE CECILIE LUNDSTEEN. Døbt i Trinitatis.

1860: Mor til lille dreng. Se Vor Frue KB 1859-64; opslag 59 #268. Mor: Ugiwt Fruentimmer THERESE WILHELMINE HOLST. Far: PETER TERSLØW
1862: Mor til endnu en søn. Frederiksberg KB 1859-63; opslag 123 nederst.
1863: Drengebarn døbt i Trinitatis. Trinitatis KB 1861-67; opslag 40 #49. (bliver 4 uger gammelt) Barnets far er "Fabrikant" PETER TERSLØW.
1864: Mor til drengebarn i 1864. Skt Paul KB 1858-67; opslag 141 øverst. Faderen er denne gang en Arbejdsmand Chr. Thoer.
1865: Mor til PETRA LOVISE CECILIE, Vor Frelser 1862-69; opslag 205. Mor er ugifte THERESE WILHELMINE HOLST. Barnefader Sadelmagersvend Vilhelm Petersen. PETRA konfirmeres i i Skt. Stefans 1879. Hun er adoptivdatter af Fabrikant Peter Sørensen Kapelvej 11
1868-69-stykker: Mor til OLGA THERESIE INGEBORG. Ikke fundet
1880: Bor på Kapelvej med Mand + 2 børn
1885: Bor på Nørrebrogade


— Nu kan jeg se, det vælter ind med oplysninger om PETERs første ægteskab .... jeg læser dem lige igennem for evt nyt ... :)


Anette Eriksen

Hej Anne,

Jeg forsøgte nu blot i al stilfærdighed at gøre opmærksom på, at situationen vedr. et tidligere ægteskab havde været vendt i det oprindelige indlæg.

Mange hilsner
Anette