Danske gårde III. Samling, af J. C. B. la Cour Udgivet ca 1915

Startet af Peter Christensen, 05 Aug 2013 - 08:16

Forrige emne - Næste emne

Peter Christensen

Hej,

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad der står om nedenstående:

Langebjerggård   Vallensved   Øster Flakkebjerg   Sorø   Peder   Jørgensen side 950

På forhånd tak.

Peter Christensen

Søren Larsen

Hej Peter

Fra bogen, Landbruget i Sorø amt, udgivet 1947

Gdr. Peder Mehlsen, Forpagter Thorkild Mehlsen, Kyse pr. Hyllinge.
Ejendomsskyld kr. 72,300 Matr Nr 13 A, 20 D.

Gdr Peder Mehlsen er født i Jebjerg den 9/3 1877 som søn af Mehlsen Pedersen og hustru Marie Kirstine. Slægten er knyttet til Jebjerggaard tilbage til 1728, da den blev givet i fæste til Just Christensen. Peder Mehlsens hustr. Kristine er født i Nr. Tvede d. 1/4 1867 som datter af landtingsmand Jul. Frandsen og hustru Sofie- Sønnen Thorkil Mehlsen, der har Langebjerggaard i forpagtning er født i Fakse d. 4/7 1912, gift med Rigmor f. i Egaa som datter af Gdr. Jørgensen og hustru Anna. De har 3 børn, Jørn, Grethe og Ove.

Peder Mehlsen overtog Langebjerggaard i 1917 efter Anders Nielsen og den havde pa det tidspunkt i løbet af kort tid været handlet 3 gange. Stuehuste er ca. 80 åa gammelt mens udlængerne er opført efter brand 1915-16. Til gården hører godt 56 Td. land uensartet jord til dels med grusunderlag.

Frø dyrkes på 6-7 td. land. Sukkerroer på 5 td. land og ellers alm brugt i 8-marks drift.
Besætningen er på 5 heste (Oldenborgere) 20 Køer, og 20 ungkreaturer. Peder Mehlsen er kontorbetyrer i Bondestandens Sparekasse, Næstved.

Afskrift af side 268. Der er et mindre luftfoto af gården, som jeg kan scanne til dig, hvis du vil have det.


Håber det kan bruges.

Mvh.

Søren Larsen


www.stass.dk
(Slægt, Den gamle ordbog, Dannebrogsmænd & Riddere, Danmarkshistorie bl.a.

Peter Christensen

Hej Søren

Du må meget gerne scanne foto til mig. Jeg er interesseret i gården, da den har været i min families eje frem til 1908, hvor den blev solgt på tvangsauktion. Min morfar Peder Jørgensen havde overtaget den efter sin far Jørgen Olsen da han døde i 1904. Dengang hed matriklen blot nr. 13, så den er blevet skilt ud i 3 matrikler senere.

Hilsen

Peter

Søren Larsen

Hej Peter

Godt du kan bruge det.

Jeg scanner og sender det i morgen aften, er lidt ophængt lige pt.

Mvh
Søren Larsen


www.stass.dk
(Slægt, Den gamle ordbog, Dannebrogsmænd & Riddere, Danmarkshistorie bl.a.

Peter Christensen

Hej Søren,

Tak - jeg vil glæde mig til at se det. Vil i morgen besøge Næstvedarkiverne og se hvad jeg kan finde der, samt køre en tur forbi Kyse og se hvordan der ser ud.

Hilsen,
Peter

Hanne Bjørn

Hej Peter
Ser først din efterlysning i dag, jeg vil godt scanne fra la Cour.
hilsen
Hanne

Peter Christensen