Just Rosenmeyer fra Westphalen / Alrø

Startet af Lisbeth Toft Lauritzen, 04 Aug 2013 - 17:19

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Toft Lauritzen

Jeg er efterkommer efter Just Rosenmeyer, ca. 1640 - 1725. Han er (vistnok) født i Westphalen omkring 1640, blev gift med Cathrine Christensdatter Bruun i 1682, og kom til Alrø omkring år 1700. Jeg har læst de gamle tråde om Rosenmeyer-slægten her i Forum, og når jeg tager emnet op igen, er det fordi det kunne være så spændende at vide noget om Justs tid i Tyskland - hvem var forældrene, hvorfor kom de til Danmark, osv. I de gamle tråde konstateres flere gange, at man ikke ved noget om Just før hans tid i Bred på Fyn (hvor han boede inden han flyttede til Alrø). Jeg har selvfølgelig også forsøgt at google, desværre uden at få bid.

Mon jeg kunne være så heldig, at der er dukket yderligere oplysninger op i mellemtiden?
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

Inger Buchard

Prøv at se på denne oplysning:
http://db.genealogy.net/vereine/daten_search.php?familiennamen=Rosenmeier&orte=&verein=CompGen

Harzen ligger godt nok ikke i Westfalen, men dog i Niedersachsen, så måske kan Mönika Möhring give dig nogle forslag til, hvordan du kommer videre.

Søgning: meyer kan staves på mange måder: mayer, meier

Hvis du på Niedersachsens statsarkivs hjemmeside søger efter Rosenmeier (forskellige stavemåder) får du interessante resumeer af kilder fra 16-1700-tallet
Vil du læse dem, skal du til det arkiv, der har kilderne liggende; det står på hitlistesiden

Westfalens Statsarkivers arkivoversigt er ikke helt så moderne som Niedersachsens, men kig på
http://www.archive.nrw.de/lav/bestaende_anzeigen_aus_datenbank/online_findmittel/index.php og se, om du kan finde en relevant 'Findbuch'

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lisbeth Toft Lauritzen

Tak, Inger.

Jeg vil prøve at kigge nærmere på de oplysninger, linket kan give, men umiddelbart synes jeg det er lidt svært, når jeg ikke kender forældrenes navne, der er nok flere familier med navnet Rosenmeyer. Jeg er opmærksom på, at det kan staves på mange måder.
I øvrigt fik jeg sendt mit indlæg lidt for hurtigt, min tanke var at vise det i AneEfterlysninger - ved du, om det er muligt at flytte det?

Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com