Vanskelig sag??

Startet af Erik Jensen, 04 Aug 2013 - 16:54

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Ved kaffebordet i dag fik jeg en vanskelig sag stukket på halsen (på grund  af min egen nysgerrighed), nemlig at finde faster Gudrun.
Jeg havde ikke tidligere hørt om en faster Gudrun, altså var jeg overrasket og spurgte derfor ind til, hvem det var. Men ingen kendte mere til hende end, at det var faster Gudrun, som vistnok tog til Amerika omkring 1938-39 sammen med en Robert (rødhåret  :) ) og andet vidste de ikke.
Men jeg vidste til gengæld, at jeg mangler at finde et barn af den formodede far - og det kunne jo passende være denne Gudrun.

Nu skal jeg altså have fundet ud af, om der i det hele taget er hold i den historie, men da jeg ikke har noget som helst andet på hende, tænker jeg, at det måske ville være en god ide at gennemgå passagerlisterne til USA for den pågældende periode. Problemet er bare at skibet United States, der sejlede på ruten København-Amerika kun har passagerlister frem til 1924. Altså kan de ikke bruges.
Er der monstro nogen af jer, der har en ide til hvilket skib, der ellers sejlede på ruten i den periode 1938-39, eller måske ligefrem har en anden/bedre ide til en måde at gribe dette an på?
Hjælp modtages med glæde.

Venlig hilsen
Erik

Thestrup-Bjørn

#1
Hej Erik!

Før du prøver noget som helst andet, må du finde ud af, hvor og hvornår hun er født - senere hvem hun evt. bliver gift med.

1 - find din farfar og farmor i alle folketællingerne (på AO til og med 1930) - de nyere på Rigsarkivet samt 1885 og 1895 for København/Frederiksberg http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside

2 - gå kirkebøgerne igennem for de sogne, de boede i - søg fødte og konfirmerede kvinder, senere viede.

3 - er hun fadder til eventuelle nevøer og niecer?

4 - endelig, har du fundet et skifte efter din farfar og farmor? - deraf vil det måske fremgå, hvor hun bor ved deres død (hvis hun da er i live på det tidspunkt).

---

Når du har hendes data, kan du begynde at søge andre steder - efter min mening ikke før.


-------------

Glemte lige.

Øh - der kan også være tale om en anden faster end din.

I min opvækst besøgte jeg ofte min "moster Thora" i København - men hun var altså min mors moster.
Min mors kusiner (og deres børn) kaldte hende faster Thora - for det var hun til kusinerne.

Hvis din "faster" er en generation længere tilbage (som min "moster Thora") - gælder egentlig de samme råd fra før. Du skal da bare tilbage til din oldeforældres folketællinger m.m.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Erik Jensen

Tak Thestrup-Bjørn for svaret.

Men ser du....., hvis der er hold i historien, vil det jo være nemmere at gennemse passagerlisterne for 1938-39 - fremfor alverdens kirkebøger - i og med at hendes forældre har boet adskillige steder i KBH.
Og såfremt der optræder en Gudrun og Robert sammen på en af disse lister, må der også stå en alder - altså vil det være nemmere at finde hendes fødselssted og år samt sogn.

Men tak for det tilsendte link: http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside

Det havde jeg godt nok i forvejen  ;)

Med venlig hilsen
Erik Jensen

Thestrup-Bjørn

Nå - i København.
Rart, hvis du samtidig havde nævnt det. Så havde rådede nok været lidt anderledes.

Måske kender du Politiets Registerblade - hvis ikke så her http://www.politietsregisterblade.dk/

Du skal søge lidt alternativt - politiet har flere fejl i navne og fødselsdata.

------

Du skriver nu, at "hendes forældre" boede flere steder i Kbh.
- men du ved jo netop ikke præcis, hvem hendes forældre er. Se min tilføjelse i sidste indlæg, hvor jeg skriver "Glemte lige".
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Erik Jensen

Jo tak, jeg kender Politiet Registerblade, men tak alligevel.
Jeg kender de formodede forældre temmelig godt, har dog aldrig hørt om en datter med navnet Gudrun.
Deraf mit spørgsmål om der evt. skulle være nogen af jer, der kender navnet på et skib der besejlede ruten København-Amerika ca 1939.

Venlig hilsen Erik Jensen

Alice Oppenheim

Jeg tilslutter mig Thestrup-Bjørns fremgangsmåde.

Kan du røbe de formodede forældre — så ku det være, det gav det noget den vej :)



Thestrup-Bjørn

ja - og oldeforældrene.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Erik Jensen

Ja, der er ikke noget hemmeligt i det.
Forældrene er Carl Andre Andersen og Emma Anna Louise Caroline Hansen.
Men at gennemgå samtlige kirkebøger i KBH. fra deres vielse i 1900 og frem, virker på mig som en forkert fremgangsmåde, når nu historien er, at Gudrun rejser til Amerika ca.1938-39.
Kender ingen af jer et skib der sejlede på ruten i denne periode?

Venlig hilsen Erik Jensen

Inger Toudal

#8

Én mulighed er selvfølgelig udvandrerprotokollerne på Det Danske Udvandrerarkiv i Aalborg:
http://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/

Men måske er det nemmere at gå i gang med folketællingerne på grundlag af følgende:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=97660&searchname=polit_simple

Venlig hilsen
Inger Toudal

PS: Mht. hvad Thestrup Bjørn skrev om faster vs. moster: Min fars moster Marie var faster Marie for de fleste af hans fætre og kusiner.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Thestrup-Bjørn

#9
Du giver sørme ikke mange data fra dig - meget svært at hjælpe på den måde

Her er diverse adresser  http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=97660&searchname=polit_simple


Ud fra adresserne kan du finde de aktuelle sogne - og søge fødte og konfirmerede kvinder.


MEN hun kan jo være fra en anden generation, som tidligere nævnt.

-----

Og nej - jeg kender ingen skibe. Tilsyneladende gør andre det heller ikke.

-----------

Nå - Inger, to sjæle én tanke. Ikke mange sekunder mellem vore indlæg.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Erik Jensen

Tak Inger, jeg har samtlige FT hvor de optræder  ;)

Men dette link : http://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/
har jeg ikke, så det kigger jeg lige på. Tak for det.
Hilsen Erik

Karsten Jacobsen

Hvis du vil jagte skibsnavnet, ville jeg spørge her (der kan ikke være mange amerikabåde fra København på dit afgrænsede tidspunkt):

Det Danske Udvandrerarkiv
Arkivstræde 1
P.O. BOX 1353
9100 Aalborg
Denmark
 
e-mail
emiarch@emiarch.dk

Telefon
(+45) 99 31 42 20

MVH
Karsten


Erik Jensen

Hej Karsten.

Lige hvad jeg havde brug for - tusind tak.
Jeg skriver til dem, man skulle næsten tro de måtte vide det.

Hilsen Erik

Alice Oppenheim

Jeg håber virkelig, du finder, hvad du søger — Men hvorfor ikke gå begge veje?

— Lad os sige forældrene, Carl & Emma, fik 6 børn. Sønnen Knud William Andersen i 1910 og Ellen Margrethe i 1912 ... Hvilke børn kom mellem vielsen i 1900 og 1910? Hvilke børn efter? Er der "et hul" i børnerækken til Gudrun?

— Jeg har en Aksel Valdemar i 1902... Hvad har du?

Erik Jensen

#14
Fakta:
Carl og Emma gift i Sundby kirke 9 sep. 1900.
Børn:
Aage Valdemar Andersen født 8 jan. 1901 - døbt Skt Jacobs kirke 5 maj 1901
Konfirmation ukendt
Axel Valdemar Andersen født 29 juli 1902 - døbt Skt Pauls kirke 21 jun 1903
Konfirmation ukendt
Poul Viggo Andersen født 3 okt 1903 - døbt Skt Pauls kirke 15 maj 1904
Konfirmation ukendt
Knud William Andersen født 6 okt 1909 - døbt Fredens kirke 30 janu 1910
Konfirmation Islans Brygge 5 okt 1924
Ellen Margrethe Andersen født 5 8 1911 - døbt Nazareth kirke 26 nov 1911
Konfirmation Islands Brygge 11 april 1926

FT1880 - Rosengade 5-7
FT1885 - Ny Kronprinsessegade 3
FT1890 - ?
FT1901 - Classensvej 27
FT1906 - Ryesgade 66
FT1911 - Fredensgade 2
FT1916 - Ryesgade 116
FT1921 - Egilsgade 5
FT1925 - Egilsgade 5
FT1930 - Egilsgade 5

Kære Alice - jeg vil godt nok undre mig, såfremt det skulle lykkedes dig at finde hende. Alene ud fra det, der står på Carl Andres på Politiets Registerblad, så har familien boet ca. 15-20 forskellige steder i Kbh.
Hilsen Erik Jensen

ps: når de 3 børns konfirmation er ukendt, skyldes det, at de såvidt jeg ved ikke boede hos forældrene under deres opvækst. De står nemlig ikke opført sammen med dem på alle FT.
Og ifølge FT1930 skal der være 6 børn - altså mangler jeg 1 og det kunne jo godt være Gudrun.

Thestrup-Bjørn

Hej Erik!

Bare for en ordens skyld, så ser jeg, at du ikke har FT 1.2.1895, der p.t. kun findes på Rigsarkivet (og kun for Kbh. og Frdbg. som tidligere nævnt).

Han kunne bo på Rosengade 7

Jf. Politiets Registerblad:

2-9-1895: Fra Rosengade 7, 2. til Frederiks Hospital

------

Kunne din Gudrun være født mellem børnene Poul Viggo 1903 og Knud William 1909?
Der er jo et ret stort spring.

Har du tjekket, om nogle af sønnerne er tvillinger, så der findes en Gudrun på samme fødselsdatoer (under fødte piger).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Inger Toudal


Én af sønnerne flytter hjem i 1920:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=96998&searchname=polit_simple

Carl André Andersen står i Hovedregistranten 1904-1911 A-K, side 16:
http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/fattigvesen/hovedregistranten

Du kan muligvis finde yderligere oplysninger om de børn, der ikke vokser op hjemme (også det manglende barn!), på Københavns Stadsarkiv: http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/fattigvesen/born

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Thestrup-Bjørn



- og hvis der findes et skifte efter Carl André Andersen og hans kone, kan du håbe på, at alle børn (og deres opholdssted) er nævnt.


God jagt.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anette Eriksen

Hej Erik,

Siden Gudrun tilsyneladende ikke er opvokset hos resten af familien kunne det vel tænkes, at hun er født FØR Carl Andre og Emma blev gift. Du kunne evt. tjekke Den Kongelige Fødestiftelse.

Det ser ud til, at Emma bor på adressen Ryesgade 58, 4. sal frem til hun bliver gift, jvf. dette registerblad
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2186697&searchname=polit_simple

Mange hilsner
Anette Eriksen

Thestrup-Bjørn


Øh – er det denne Edith Gudrun Andersen født d.5.6.1899 i København

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage%3btopic=36943.0
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Erik Jensen

Tusind tak for alle jeres indlæg - og ideer - til videre søgning efter den formodede Gudrun.
Jeg skal prøve at svare på nogen af spørgsmålene her:

Der findes skifte efter Carl Andre, men det giver absolut intet, der er (så vidt jeg husker) 5 linjer hvor Knud William står som ansvarlig - og der står intet brugbart.
Gudrun kan ikke formodes at være født før 1900, for så burde hun vel være opført på FT1901, der står ingen børn ud for Carl Andre og Emma - kun vielsesår.
For de 3 drenge, der ikke er opvokset hjemme, er det afgjort værd at undersøge om de evt. står i arkiverne på Stadsarkivet - det skal gøres når tid er, men lige nu er det Gudrun.
Og endelig hvorvidt der evt. skulle være født tvillinger, det ser jeg også efter - vigtigt.
(Jeg mener, at kunne huske, at det har jeg gjort, men ser efter igen for en sikkerheds skyld).

Jeg må ærligt erkende, at det er en besynderlig affære i og med, at det manglende barn - forhåbentlig Gudrun - ikke viser sig på nogen af de nævnte FT, der er trods alt 7 stk hvor hun burde stå opført. Det i sig selv undrer mig.

Venlig hilsen - og endnu engang tak :)
Erik Jensen

Erik Jensen

Thestrup-Bjørn:

Det er en anden Edit Gudrun Andersen i familien, jeg spurgte efter på da værende tidspunkt. Hende har jeg styr på. Hun kommer så vidt jeg ved aldrig til at rejse ud, da hun bliver gift med en hr. Ørby og bosætter sig på Nørrebro

Men tak  :)

Erik Jensen

#22
I dag faldt min vej forbi Stadsarkivet, hvor jeg fik nye uvurderlige oplysninger om de 3 drenge og den manglende Gudrun. Det viste sig i papirerne, at hun er født Karen Gudrun Andersen d. 16 nov 1907 (i Kbh. ja, men hvor må jeg finde ud af) og kort efter fødslen bliver hun og de 3 drenge tvangsfjernet fra hjemmet.

Men tusind tak til jer, der her på tråden har bidraget med ideer og fremgansmåder til at finde nye oplysninger desangående.

Venlig hilsen
Erik Jensen

Alice Oppenheim

Hej Erik,

Det glæder mig, at du fandt nyt på arkivet. Jeg kan se af en anden tråd, at din forskning har rykket sig kraftigt siden denne tråd, så jeg tillader mig at linke til det nye. Håber du synes, det er OK? https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=63703.0

— Jeg fornemmer, at du endnu ikke ved, HVOR KAREN GUDRUN blev født ... så denne tråd står jo stadig "åben" ...

— Nogen idé om moderens adresse i november 1907? Jeg har kigget efter Karen Gudrun i Fredens (da Ryesgade hører dertil) og i Fødselsstiftelsen (da socialt udsatte mødre ofte fødte her) — men uden held.




Erik Jensen

Hej Alice.


Tusind tak for din - og andres - indsats, men jo! denne tråd er afsluttet, det er bare mig, der ikke har informeret ordentligt.
Men det gør jeg så nu:
Efter at have brugt dage på at gennemse ca. 35 kirkebøger i Kbh. (uden at overdrive) fandt jeg endelig frem til korrekte sogn - Sion kirkebog. Og Karen Gudrun blev siden døbt i Skt Jacobs.
Så nu har jeg da fået nye informationer omkring hende. Mangler dog at finde ud af hendes videre færd efter FT1916, men det skal nok komme  ;)

Hilsen Erik

ps: og jo, det er absolut ok at linke til den anden tråd - min glemsomhed.