Hjælp søges til opslag på Landsarkiv nord jylland

Startet af Nanna Viborg Olesen, 31 Jul 2013 - 15:26

Forrige emne - Næste emne

Nanna Viborg Olesen

Jeg søger en der skal på landsarkivet nord Jylland, som kan hjælpe med at søge efter et borgerskabsbrev fra Varde.

Skomager Niels Sørensen Wiborg blev d. 11/11-1757 gift med Anna Maria Christensdatter i Skt. Jacobi sogn, Varde herred, Ribe amt.
De døde begge under en epidemi d. 4/6-1767 i Skt. Nicolai sogn, Varde herred, Ribe amt.

Ved deres død blev følgende opgjort til skiftet:

"Huset i Nørregade rummede ved Niels' død i 1763 ejede han 1 ko, 2 får, en smule jord med boghvede.

På auktion indbragte ægteparrets ejendele og besiddelser 168 rigsdalere - Gæld i boet samt skifteomkostninger udgjorde 138 rigsdalere. Arven til børnene fordeltes med 13 rigsdalere til hver Søren og Christen og Anne Cathrine arvede 4 rigsdalere."

Jeg ved ikke hvornår Niels Sørensen Wiborg er født eller hvor (det er bl.a. disse informationer jeg håber at få svar på i borgerskabsbrevet)

Håber nogle kan hjælp.

Mange hilsner fra Nanna


Nanna Viborg Olesen

Jeg håber fortsat at nogle kan hjælpe mig med dette, hvis de skal forbi landsarkivet i nord Jylland :)
Nanna

Jesper Skov

Landsarkivet for Nørrejylland.

Det ser ikke ud til at der er bevaret noget før 1752, men dette kunne være en mulighed

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=varde&b=borger&c=&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=14292479&henid=14292479&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=


Hvis du bor nær et af Statens Arkiver, kan du prøve at bestille bogen til arkivet.


Med venlig hilsen

Jesper Skov