Reunion / MacFamilyTree output til slægtsbog

Startet af Alex Bach Kristensen, 01 Aug 2013 - 22:43

Forrige emne - Næste emne

Alex Bach Kristensen

Jeg har investeret i begge ovennævnte programmer til min slægtsforsking, da jeg flyttede fra Windows til Mac for 3 år siden. Jeg hælder mest til Reunion, der havde det bedst med at flytte data fra Brothers Keeper...

Nu leger jeg med tanken om, at få lavet en slægtsbog. Er der nogen, der kan give et konkret bud på, hvordan jeg bedst får strikket en god og overskuelig efterslægtstavle sammen i Reunion (eller er MFT bedre til det). Jeg kan godt finde rapporterne men jeg synes ikke, at de tekstfiler, der genereres, er særlig overskuelige.

Jeg er med på, at MFT kan lave nogle rigtig flotte grafiske oversigter og dem skal jeg selvfølgelig også have med i en slægtsbog - men lige nu er jeg interesseret i at blive dygtig til at generere "ren tekst".

Jeg har købt Kathrine Tobiasens fine bog "At skrive slægtshistorie". Den nævner bl.a. Reunions muligheder for at lave flere efterslægtstavler - jeg synes bare ikke, at jeg hitter dem :D)

Hilsen Alex, Fredericia

Carsten R. Nielsen

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår, hvad det er, som du spørger om.

Reunion laver nogle rigtigt fine tekstbaserede rapporter – bl.a. en efterslægtsrapport, hvor du kan vælge hvilke oplysninger, der skal medtages (i: Reports > Descendant > Layout > Define Layouts) og så eventuelt ændre på tekstens udseende og layout efterfølgende i TextEdit, Word, Pages eller hvad du nu foretrækker – mens MacFamilyTree endnu ikke har en tekstbaseret efterslægtsrapport (MacFamilyTrees rapporter er i øvrigt ikke så gode og nemme at redigere i som Reunions, fordi teksten er placeret i "kasser"; omend det godt kan lade sig gøre).

MacFamilyTrees tavler (anetavle, efterslægtstavle etc.) er til gengæld fremragende. Her kan Reunion slet ikke være med, synes jeg. Skal du bruge dem i en bog, kan det være en god idé at vælge hvid som farve (eventuelt med en gradient).

Men, hvis du tænker på, at bogen i høj grad skal bestå af slægtsdata (navne, datoer, steder, slægtsrelationer etc.) – som det præsenteres på en slægtstavle eller i en rapport – så er det nok en bedre idé at lave et website med dine oplysninger. En bog giver kun mening, hvis du har noget interessant at fortælle om slægten. Med en netbaseret database kan du løbende ændre og tilføje oplysninger, billeder m.v., ligesom du uværgerligt vil komme i kontakt med andre, der forsker i slægten. Her er MacFamilyTree efter min mening meget bedre end Reunion (du kan se min slægtsbase her: http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/database/).

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk