Christen Snedker Nielsen * i Sønder Lem 1838 - + i Nr. Vium 1914, Ringkøbing amt

Startet af Uffe Madsen, 31 Jul 2013 - 18:15

Forrige emne - Næste emne

Uffe Madsen

Min tipoldefar Christen Snedker Nielsen, er født den 12. januar 1838, Sønder Lem Sogn.
I 1866 bliver han gift i Borris kirke, med Knudstine Christensen, der er født i Fonager i Borris,
den 20. april 1839.

I forbindelse med brylluppet er der i kirkebogen en anmærkning om "at afstå familiens gunst"?
Jeg kan desværre ikke tyde hele teksten.
Her ændrer Christen Snedker tilsyneladende sit efternavn - fra Nielsen til Christensen.
De får en søn, Christen Christensen, der er født i Borris den 25. september 1866.
Det ser ud til at familien senere (i 1905) får tilladelse til at bruge efternavnet Fonager.
Familien bosætter sig senere i Nørre Vium, og her dør Christen Snedker den 26.september 1914.
Knudstine dør samme sted, den 17. september 1924, i Egeris Plantørbolig.

Nu kommer tilsyneladende endnu en navneændring i spil, for på min tipoldefars gravsten på kirkegården i Nørre Vium, står der kun Chr. Fonager. I kirkebogen er han stadig benævnt Christen Snedker Nielsen, men på gravstenen står kun - Chr. Fonager.
Jeg håber der måske er nogen der kender til flere detaljer, og måske har forklaringen på navneændringerne.
Venlig hilsen Uffe Madsen
Mail: bredbjerg@outlook.dk

Jane Valkær

Hej
Vielse er opslag 73 (Borris sogn 1864-1875).

Christen Snedker Christensen, 28 år gammel, tjener i Dejbjerg Pæstegård, vacc 25. August 1849 af Blicher.
Nok ikke Steen Steensen Blicher, da han gik på pension i 1847 - og ikke var læge ;).
Men hvor Christen blev vacc er jo ikke nævnt - virker som om, at det er i Dejbjerg, da sognet netop ikke er nævnt.

I anmærkningerne står der ( ikke nogen ørn til tydning):
Bevilling til uden forudgaaende tillysning at lade sig ægtevies ... i .... er løst fra ...
Anbefaler at sende det til tydning. Men formodentlig bevilling, da der ventes barn.

FT 1911 Nørre Vium på AO:
opslag 9 - Kristen Snedker Nielsen
Begravelse 1914 i Nørre Vium sogn opslag 99 - Christen Snedker Nielsen

Muligvis har præsten indskrevet Christen Snedker Nielsen med forkert efternavn - Christensen fra Knudstine.

Mvh
Jane

Arne Feldborg

Jeg læser bemærkningen som:

Bevilling til uden forud-
gaaende Tillysning at lade sig
ægtevie hjemme i Huset er
løst fra Amstshuset(??) d. 6. August
1866. De befalede Attester
ere foreviste.

Der står jo Fonager på hans gravsten, han kaldes også Fonager ved Ingeborgs begravelse i 1899. Sønnen Christen var i en menneskealder kendt som Plantør Fonager, og Andreas kaldes også Fonager, så der kan næppe være tvivl om, at det er det navn familien har brugt og har været kendt under.

Spørgsmålet er så, om han formelt set har fået navneforandring i 1905, eller om det feks. kun er børnene der har det. Hvis han har fået det burde der være en tilføjelse i kirkebogen ved hans fødsel om det.

Egentlig også lidt underligt, at konens navn ikke står på gravstenen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Inger Toudal


Efternavnet Christensen kommer måske i spil pga. faderens navn Niels Christian Christensen Holm, se Christen Snedker Nielsens dåb i Sønder Lem kb 1837-1860, opslag 4. Bevillingen til vielse i 1866 er nødvendig af to grunde: Der bliver ikke foretaget lysning, og vielsen foregår i hjemmet.

I begravelsesindførslen fra 1914 står Christen Snedker Nielsen som aftægtsmand hos husmand Andreas Christensen (Nørre Vium 1909-1916, opslag 99).

Andreas Christensens død og begravelse ses i Nørre Vium 1927-1941, opslag 171. Heller ikke han får officiel navneforandring til Fonager. Hvad med næste generation?

Christen Christensens fødsel og dåb: Borris (Ringkøbing amt) 1864-1875, opslag 8.
Andreas Christensens fødsel og dåb: Borris (Ringkøbing amt) 1876-1891, opslag 12.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bjarne Nielsen

Hej Uffe

Da jeg nu ser dit indlæg kommer jeg i tanke om, at jeg i går, i forbindelse med anden slægtsforskning, stødte på navnet Fonager og noget med Nr. Vium.

Se Rigshospitalet, fødte 1938 til 1939. Jeg har ikke skrevet opslagsnummer da det jo i øvrigt er for nyt til offentliggørelse her i Forum. Der var tale om en person af hunkøn.

Jeg ved ikke, om det er noget du kan bruge ? Der er selvfølgelig lidt opslagsarbejde, men sådan er slægtsforskning.

God jagt !

MVH
Bjarne Nielsen

Kristensen

#5
Lige vedrørende vaccination og Blicher:

Det er sandsynligvis Steen Steensen Blicher, som har foretaget vaccinationen. Hans far, præsten Niels Blicher vaccinerede som en af de første i landet i alt ca. 5000 mod kopper, og sønnen Steen fortsatte arbejdet.

Der findes på Herning Museum koppeattester, som er udstedt af Steen Steensen Blicher. At præster foretog den slags skyldes, at der var så få læger i området.

Se f.eks. bogen "Kjæltringejagten og andre beretninger fra det gamle Jylland" ved H. P. Hansen ("Niels og Steen Blicher vakcinerede").

jhk

Kristensen

Hmm.... den med Steen Steensen Blicher må jeg nok trække tilbage igen.

Selv om Steen Steensen Blicher skrev "Jyden han er stærk og sej" i 1846, kan han nok ikke have klaret denne vaccination i 1949 - efter at han døde i marts 1848...

Det må være én af de andre præster i Blicher-familien.
jhk

Arne Feldborg

Det er ikke en præst. Det er givetvis Jens Peder Blicher, født 1814, distriktslæge i Ringkøbing 1843-56.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.


Arne Feldborg

Ja. Digterpræstens oldefar (Niels Jensen Blicher, 1678-1735) og lægens oldefar (Peder Jensen Blicher, 1683-1746) var brødre.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Uffe Madsen

Tak for de mange fine bidrag til afklaring af min tipoldefars historie.
Herunder rigtig god hjælp til tydninger af anmærkningerne.  :)
- rigtig spændende med tilknytningen til Blicher-familien.
Jeg har fået mange gode råd, som jeg vil arbejde videre med.
mvh. Uffe
Venlig hilsen Uffe Madsen
Mail: bredbjerg@outlook.dk