stamtræ DKGEN00010

Startet af Lone Schou Hessing, 30 Jul 2013 - 18:07

Forrige emne - Næste emne

Lone Schou Hessing

Jeg håber, at der er nogle kloge mennesker, som kender til dette stamtræ DKGEN00010 m.m. som bl.a. Dansk Genealogi og Kurt Adelsten Olsen står for . Jeg undrer mig over, at min afdøde far står opført med fødselsår og dødsår samt adresse på dødstidspunkt. Hvordan kommer man i forbindelse med dem??

Mange sommerhilsner

Lone Hessing
medlemsnr 8809

hessing@hotmail.dk

Niels Ole Dahl

Kunne du ikke lave et link til siden så vi kan se hvad det drejer sig om.

At din fars data med hensyn til fødsel, død og bopæl står på en hjemmeside for slægtsforskning er det formodentligt hentet fra statstidende ( hvor alle dødsfald offentliggøres ).

På den måde får man jo fyldt personer på de såkaldte slægtsprogrammer / træer der ligger på nettet og det er der jo ikke noget ulovligt i , men det etiske kan diskuteres.

Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Lone Schou Hessing

jeg kan desværre ikke finde ud af at indsætte link i dette forum..jeg har fundet ud af at Danish Genealogi og MyHeritage arbejder sammen (og de kan så også få data fra Statstidende..hvordan kan de ellers finde min fars adresse). jeg har senest ansøgt om medlemsskab ..nu må vi  se hvad der sker!!

Mange hilsner

Lone Hessing

Mikkel Eide Eriksen

#3
Hej

Tror det er denne der tales om:
http://www.myheritage.com/site-individuals-136162091/danish-genealogy

Trykkede på en person og så følgende:

Citat
Kilde Bearbejdet materiale fra www.aneguf.dk og StatsTidende
Statstidende udgave: st-2010-168
Sagsnummer: S31082010-308
Statstidende kan hentes her:
http://www.ftb-forum.dk/index.php?action=downloads;cat=10

Så det er vist en fil der er lavet automatisk ud fra aneguf.

Og dette:

Citat
Danish Genealogi  er et sted hvor vi vil udgive danske databaser som generelt vil have almen interesse men også kan indeholde private slægtstræet.

Siden bliver vedligeholdt af www.FTB-Forum.dk som er det danske samlingssted for brugere af Family Tree Builder og MyHeritage.com. Hent seneste version af Family Tree Builder, sprog fil, brugervejledning eller få hjælpe til din slægtsforskning fra andre slægtsforsker.

Informationerne er som de er og vi kan ikke hjælpe med yderligere informationer. Hvor det er muligt vil vi indsætte links til materiale ejer, det kan være til en hjemmeside eller til en e-mail adresse.

Med denne side vil vi forsøge at stille så mange danske lokale og private databaser til rådighed som muligt, for at lette arbejdet for danske slægtsforskere.

Familietræerne er ikke altid sammenhængende slægtstræer, men kan være samling af personoplysninger som f.eks. dannebrogsmand. Her kan det være nyttigt at bruge funktionen søg.

Vi håber du vil få god gavn af siden og du er altid velkommen til at bidrage med materiale.

Hvis du har bemærkninger vedrørende dette sted, bedes du venligst kontakte mig ved at klikke på here.

Siden blev sidst opdateret den July 30 2013 og har i øjeblikket 736 medlem(mer). If you wish to become a member too, please click here.   

God fornøjelse!

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Lone Schou Hessing

Hej Mikkel

Tusind tak for info..jeg prøver at kigge nærmere på det.

Mange hilsner

Lone

Thestrup-Bjørn

#5
Hej Lone!

Du bliver nødt til at acceptere, at din afdøde far står i Statstidende - derfra kan han (eller andre) ikke slettes.
Ved skifteforretninger (dødsboer) skal dødsfald oplyses der (proklama).

Læg mærke til, at Statstidende er de eneste, der har tilladelse til at offentliggøre cpr.nr.
- http://www.statstidende.dk/

Det anføres på sitet bl.a.
Der er offentlig læseadgang til gamle Statstidender i trykt format - d.v.s. til 14. oktober 2005 - på Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket. Der er ikke offentlig adgang til onlineudgaven, når den er ældre end fem år.

Statstidende udgives kun i elektronisk form fra 15. oktober 2005.


---------

Så vidt jeg husker, kan ældre årgange (i trykt format) bestilles til eget bibliotek.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lone Schou Hessing

Hej Thestrup-Bjørn

Jeg accepterer da fuldt ud at www.statstidende.dk offentligører data på afdøde personer..jeg går selv jævnligt ind på hjemmesiden..det jeg ikke bryder mig om er at MyHeritage og Danish Genealogi bruger disse oplysninger..tak for dit indlæg ;-))

Mange sommerhilsner

Lone

Anne Marie Holck

Jeg tror ikke, at du kan gøre så meget ved det. Se reglerne fra datatilsynet her http://www.datatilsynet.dk/borger/slaegtsforskning/

Kirsten Kjellerup

Hvad er problemet egentlig?

Når en oplysning er offentliggjort i Statstidende eller andet lovligt skrift, så er den offentlig, og så må den videregives af hvem som helst.

Det kan jo ikke på nogen måde skade ens afdøde far, mor eller moster, at navn og tidligere adresse er tilgængelige.

Jeg har på et tidspunkt set mig selv opført på en hjemmeside med fødselsdata, forældre og det hele. Det viste sig, at det var hentet fra en offentligt tilgængelig slægtsbog (lånt af vedkommende på biblioteket). Det hverken kan eller vil jeg forsøge at gøre noget ved. Oplysningen kan jo alligevel findes af enhver, som måtte have interesse i det.

Christian Grøndberg

Citat fra: Lone Schou Hessing Dato 31 Jul 2013 - 12:51
Hej Thestrup-Bjørn

Jeg accepterer da fuldt ud at www.statstidende.dk offentligører data på afdøde personer..jeg går selv jævnligt ind på hjemmesiden..det jeg ikke bryder mig om er at MyHeritage og Danish Genealogi bruger disse oplysninger..tak for dit indlæg ;-))

Mange sommerhilsner

Lone

Hej Lone,

At du ikke bryder dig om offentliggørelse af slægtsdata er selvfølgelig din egen sag, men datoer, fødesteder og deslige er ikke personfølsom data, så det har du og andre lov til at offentliggøre uden samtykke - kilden er irrelevant (Statstidende eller ej).

Dvs. at hvis du føler dig krænket over på nettet at se datoer og navne på steder i forbindelse med et slægtstræ, så skal du finde meget mere tungtvejende argumenter frem, førend tilladelsen til offentliggørelsen i det enkelte tilfælde kan trækkes tilbage.

Det kunne selvfølgelig være, at hjemmesidens moderator forbarmer sig over dig, og at din forargelse over offentliggørelsen af datoer og steder tages til efterretning. Det er da forsøget værd, men hvis der bliver sagt nej, er der nok ikke så meget at gøre. Held og lykke med det.

Med venlig hilsen en knapt så forarget slægtsforsker,
Christian

Lone Schou Hessing

Tak til Anne Marie, Kirsten og Christian..tak for jeres indlæg..jeg har da ikke tænkt mig, at gøre mere ved det, men undrer mig bare..men sådan er det bare ..ville bare gøre opmærksom på det!!

Mange sommerhilsner til jer alle

Lone

Lone Schou Hessing

Jeg har d.d. modtaget besked fra Kurt Adelsten Olsen..det viser sig, at vi meget langt ude er i familie med hinanden..så nu er gåden løst.

Mange gode hilsner

Lone Hessing