Niels Skriver

Startet af ingrid hvidberg, 14 Jan 2011 - 00:45

Forrige emne - Næste emne

ingrid hvidberg

Harring sogn, Hassing Herred, Thisted Amt. FT-1845 C3132
Her optræder en Niels Skriver 73 år, enkemand, født i Hørdum sogn, Hassing Herred.
Jeg kan ikke finde hans fødsel. Tror jeg har stirret mig blind. Mon der er et  par friske øjne, der vil tage et kig.
mvh ingrid

Niels Bjøreng

Det vil hjælpe betragteligt, hvis du opgiver et opslagsnummer.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng

Hans Poulsen


Hej Ingrid

Niels Skriver er tilsyneladende ikke med i ft. 1850 i Harring sogn.

Prøv at se, om han er død mellem ft. 1845 og ft. 1850, om hans alder ved døden *passer*, og om fødesognet er gengivet som Hørdum.

Har du hans vielse og børn? Er der intet ved de data, der røber et andet fødesogn end Hørdum?

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Hassing, Harring, Harring Bye, Øland Hovedgaard, 10, FT-1845, C3132
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Martin Nicolai Schibbye 33  Gift  Eier af Gaarden Tversted Sogn, Hjørring Amt
Nydø Lette Henriette Frederikke Eyben 32  Gift  hans Kone Ørum Sogn, Thisted Amt
Vilhelm Leopold Schibbye 2  Ugift  deres Barn Her i Sognet [Harring Sogn, Thisted Amt]
Ernst Dichennen Linnemann 22  Ugift  Forvalter Ødsted Sogn, Veile Amt
Mathilde Sintane 22  Ugift  Meierske Berlin
Frederik Thomsen 29  Ugift  Tjenestefolk Torslev Sogn, Hjørring Amt
Peder Christian Christensen 31  Ugift  Tjenestefolk Villerslev Sogn, Thisted Amt
Niels Christian Larsen 30  Gift  Tjenestefolk Do [Villerslev Sogn, Thisted Amt]
Peder Christensen 25  Ugift  Tjenestefolk Grurup Sogn, Thisted Amt
Niels Skriver 73  Enkemand  Tjenestefolk Hørdum Sogn, Thisted Amt
Anders Christian Jensen 45  Enkemand  Tjenestefolk Sønderhaae Sogn, Thisted Amt
Ane Marie Jensdatter 22  Ugift  Tjenestefolk Sennels Sogn, Thisted Amt
Chrestine Salmonsdatter 20  Ugift  Tjenestefolk Hørdum Sogn, Thisted Amt
Ane Kathrine Jensdatter 24  Ugift  Tjenestefolk Do [Hørdum Sogn, Thisted Amt]
 

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

ingrid hvidberg

Hej Hans.
Jeg er snart oppe på 20 -30 forskellige Christen Skriver og mange af dem har en brødre der hedder Niels, Peder, Jens eller Anders. Og de kommer allesammen fra det samme lille område i Thy. Men den med at lede i døde var en god tlng (som jeg egentlig plejer at gøre). Det tar jeg fat på i morgen. Jeg tror trætheden har lammet min tænker. Tak for inputtet.
mvh ingrid

Hans Poulsen



- lige inden du slumrer ind, Ingrid:

Miseren med at finde Niels' dåb består muligvis i, at du ikke kender hans patronym, så vær på udkig efter det, når du begynder at dyrke ham i morgen.

God nat!
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ole Dorch

Kunne det ikke være Niels Skriver -uden Skriver - men med patronym? Det er i hvertilfælde det samme tjenestested som  i 1845:

thisted, Hassing, Ørum, Ørum Bye, Ørum Hovedgaard, 1, FT-1834, B3977
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Friderich Wilhelm Eyber 54  Enke(mand)  Ejer af Hovedgaarden 
Caroline Wilhelmine Juliane Schach Eyber 23  Ugift  hans barn 
Nyalette Henriette Frideriche Schach Eyber 22  Ugift  hans barn 
Friderich Julius Leberecht Eyber 17  Ugift  hans barn 
Elisa Vicinus 44  Ugift  Medhjælperinde i Huusvæsenet 
Niels Olesen 30  Ugift  Tjenestefolk 
Jens Madsen 30  Ugift  Tjenestefolk 
Niels Christensen 63  Enke(mand)  Tjenestefolk 
Søren Christensen 54  Gift  Tjenestefolk 
Lars Andersen 29  Ugift  Tjenestefolk 
Jens Nielsen 19  Ugift  Tjenestefolk 
Mads Nielsen 38  Ugift  Tjenestefolk 
Christen Hansen 30  Ugift  Tjenestefolk 
Christen Sørensen 25  Ugift  Tjenestefolk

..og en Niels Christensen ses der i hvertilfælde født i Hørdum 1771 (kb Hørdum 1719-1784 opsl. 245)?


mvh.
Ole Fabricius Dorch

ingrid hvidberg

Hej Hans og Ole.
Tusind tak for indsatsen. "Min" Niels hedder meget sandsynlig Niels Christensen Skriver( Schriver). Hans far hedder mest sandsynlig Christen Schriver og Niels er nok hans anden eller 3. Nr. 1 i familierne hedder næsten altid Chr, ofte efterfulgt af en Peder, Anders, Jens og Niels i vilkårlig rækkefælge.
Jeg har fundet den gode Niels´ familie.

Ørum sogn, hvor hans 3 børn er født:
Jens, f. 1822/9  (En fadder ved dåben er Chr. Christensen i Hassing. Jeg har ham mistænkt for at være faderen, men kan ikke finde beviset - endnu)
Maren 1824/47
Christian f 1827/12
Moderen: Kirsten Christensdatter død i Ørum d. 17/ 1829, 40 år gl.

Jens optræder i FT1840 som Plejesøn i Vestervig (17 år)
Christen findes i FT- 1880 som gift tjenestefolk på gården "Irup"

Jeg har ikke kunnet finde Christens familie endnu. Lige som jeg heller ikke har fundet Niels død!

Den Niels, Ole har fundet i Hørdum er nok næppe min, da slægtsnavnet er Skriver - og har været set, siden min  første Chr. f. 1714

Ole Dorch

Jeg har set lidt mere på Skriver i Hørdum/Skyum, og har fundet at der på den tid huserer en Christen Skriver senior og en Christen Christensen Skriver junior, hvor sidstnævnte er søn af førstnævnte.

I Hørdum/Skyum 1719-1784 opsl.278 kan læses at i 1774 (Hørdum) trolovedes Christen Schrivers søn Christen med Christen Horrebovs datter Hedevig.
Dette udelukker jo også den Niels født i 1771 som jeg tidligere foreslog, da denne jo var søn af Christen Horrebov:-)

Via bl.a disse opslag i Hørdum/Skyum 1784-1815:

-Opsl. 249: (1800) begr. Christen Schrivers kone Anne Bertelsdatter 82 år gl.
-Opsl. 250: (1803) begr. Christen Schriver senior 79 år gl.

......kan vi finde Christen Schriver senior og junior hver for sig, i henholdsvist ft 1787 og 1801:

Senior:

thisted, Hassing, Hørdum, Øster Hørdum Bye, , 4, FT-1787, B2648
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Christensen 63  Gift husfader Gaardmand 
Anna Bertelsdatter 71  Gift husmoder   
Anders Christensen 28  Ugift barn af første ægteskab   
Maren Poulsdatter 20  Ugift tjenestepige


thisted, Hassing, Hørdum, Ø.Hørdum, , 42, FT-1801, B5751
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Chresten Andersen 77  Enke(mand) hosbond bonde og gårdmand 
Anders Chrestensen 44  Gift hans søn tjener hos mandens fader 
Maren Poulsdatter 33  Gift hans kone tjener hos mandens fader 
Berthel Andersen 4  Ugift deres søn   
Else Poulsdatter 13  Ugift tjenestepige


Junior:

thisted, Hassing, Hørdum, Øster Hørdum Bye, , 17, FT-1787, B2648
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Christensen 34  Gift husfader Husmand 
Hedevig Christensdatter 44  Gift husmoder   
Anna Christensdatter 8   barn af første ægteskab   
Maren Christensdatter 6   barn af første ægteskab   
Johanna Christensdatter 4   barn af første ægteskab   
Christen Pedersen 24  Gift inderste en snedker og krøbling 
Else Villadsdatter 24  Gift 

thisted, Hassing, Hørdum, Ø.Hørdum, , 45, FT-1801, B5751
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Chresten Chrestensen 49  Gift mand huusmand med jord 
Helvig Chrestensdatter 59  Gift hans kone


Som ses er der tvivl om seniors patronym?

Men Fs mener at det er Andersen som er det rigtige fordi en parentssearch så viser, hvornår junior og nogle af hans søskende døbes:

Results for:  Father: Christen Andersen, Mother: Anne Bertelsdatter:

1. Peder Christensen Skriver - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 02 FEB 1762 Skyum, Thisted, Denmark
6. Christen Christensen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 28 FEB 1754 Skyum, Thisted, Denmark
11. Maren Christensen - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 30 JAN 1757 Skyum, Thisted, Denmark
12. Anders Christensen Skriver - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 30 JAN 1757 Skyum, Thisted, Denmark


De 2 Christian Schriver/Skrivers forskellige kirkelige handlinger foregår både i Skyum og Hørdum, men intet peger på at de skulle have en søn Niels.

Jeg gemmer lige opslags-nr fra min gennemgang af kb lidt tid, hvis du gerne vil have dem, men ud fra det foreliggende tror jeg nu, at Niels er født i et tredje sogn.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

ingrid hvidberg

Hej Ole.
Du er godt klar over, at du har stukket hånden i en hvepserede? :) Som du har fornemmet er der mange Skrivere i alle afskygninger. Chr senior og Chr junior er far og søn. Senior fik sine børn i Skyum. Chr - junior f. 1754. Tvillinger Anders og Maren 1757, Peder 1762 og Karen 1764. Pigerne døde som små.
Senior og Anna Bertelsen flytter til Hørdum, hvor junior bor med første kone Hedewig/Helvig. De har 3 døtre. Hun dør 1809 i Hørdum og Junior gifter sig igen i en sen alder i Hassing og får yderligere 3 sønner. Det er mens Junior bor i Hassing, jeg mener han står fadder til Niels´ søn Jens.
Jeg har den ide, at "mine" Skrivere stammer fra en og samme mand, men KB går ikke så langt tilbage.
Jeg har Christen Schriver, f ca 1714. Han starter en slægt, der opstår i Kallerup og breder sig.
Christen Schriver, f ca 1724. Starter den slægt, der rummer Senior og Junior.
Christen Schriver f. ca 1735. Starter slægten i Villerslev, som ikke blir så stor, men dog med et par afstikkere ( Bl.a. min oldefar).
Dertil har jeg lige fundet en Chr. Schriver f, ca 1785 i Tæbring på Mors. Så vidt jeg kan se, har han samme navnemønster som går igen i alle de andre grene.
Jeg må altså bare knolke på i alle retninger og på et eller andet tidspunkt skal det hele nok falde i hak.
Mvh ingrid

ingrid hvidberg

HEj igen Ole.
Jeg har lige tjekket FT 1801. Den Christen Andersen, der er nævnt er ikke Senior. Andersen må være født 1734 og Senior er født ca 1724.
Men det er godt nok Seniors søn Anders, der bor der. Jeg har ikke gravet så dybt i, hvem han er.
mvh ingrid

Ole Dorch

Du skrev:

"Den Christen Andersen, der er nævnt (i 1801) er ikke Senior."

I 1801 er han 77 år. Ifølge kirkebogen begraves 1803 (som jeg skrev tidligere) "Christen Schriver senior 79 år gl".

Jeg ved ikke hvordan det ellers hænger sammen, men det må nu godt nok være den samme.
Og jeg har heller ikke set andre i kb Hørdum/Skyum med navnet Schriver/Skriver end dem jeg har nævnt, og jeg har altså været inde og kigge på konfirmationer, vielser og begravelser:-).


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Hans Poulsen

#11
Hej Ingrid og Ole

Jeg er IKKE med længere - det vil sige holdt nøje øje med, hvem er hvem, men kun lige løbet teksten hurtigt igennem. Udtrykkene senior og junior forekommer flere gange.

I dagens Danmark betyder det entydigt far og søn, men i 1700-tallet og måske også senere kunne det også benyttes mellem to BRØDRE med samme fornavn - den ældste senior, den yngste junior. Jeg har masser af eksempler på det fra kirkebogen fra fx Nørresundby sogn.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

ingrid hvidberg

Hej trofaste "medkæmpere"
Mine Schriver/Skriver slægter har jeg så småt styr på. Det er den gode Niels, der påstår at være født i Hørdum, der driller mig. Senoir og Junior er far og søn. Dem der der styr på. Men Niels kan jeg ikke finde. Har været rundt i de andre sogne, hvor jeg har Skrivere. Lige nu har jeg lagt ham på is, så kan det være friske øjne har en større chance lidt senere:)
Rent talmæssig kunne hans alder passe til at være Chr. Seniors søn, men det kan ikke bevises.
Tak for kampen indtil videre. Hvis/når jeg finder ham, skal jeg nok give meddelelse her.
mvh ingrid

ingrid hvidberg

Hej Ole
Så har jeg haft gravet i FT-1801 i Hørdum. Den Chresten Andersen, der optræder hos Anders Christensen er helt sikkert Chr. Senior. Men mon ikke tælleren har fået noget galt i halsen? Chr. senior har aldrig heddet Andersen. Jeg gætter på, at når sønnen Anders Christensen har sagt til tælleren: "Det er min far", så har han taget det naturligt, at den gamle hed Chresten Andersen :)
I hvert fald er der ingen tvivl om, at det er en fejl i FT.
Det bringer dog stadig ikke den manglende Niels til huse, men jeg leder trøstigt videre :)
Tak for al god bistand
mvh ingrid

ingrid hvidberg

Hej Hans og Ole.
Bare til Jeres orientering, så har jeg fundet min Niels. Han er født i Villerslev sogn 11/11 1775 af Christen Christensen Schriver og hustru Hedewig/Helvig Harrebov. Altså er han Juniors ældste søn. Det forvirrede mig lidt, at Junior er så ung, men han var altså nok nødt til at gifte sig som 19- årig for d. 30/1 1774 nedkom Hedewig med en datter, Maren:)
Tak for Jeres input undervejs
mvh ingrid