Søger efterkommere af rakkere og natmænd

Startet af Charlotte Sørensen, 29 Jul 2013 - 09:39

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Sørensen

Hej,

Jeg er selv efterkommer af Peder Abraham Pedersen Grønning og Johanne Kirstine Jensdatter Svin fra Madum Sogn, og vil gerne i kontakt med andre efterkommere.

Venlig Hilsen

Charlotte


Helle Høgh Busted

Hej Charlotte

Jeg er Rakkertøs.

Min mormors aner er fra Bjørnemosen.

Nordisk Slægsforskning er igang med en slægtsbog og jeg har derfor ikke selv forsket i denne gren, men afventer bogen der skulle komme i foråret 2013..........det har det været og vi blev også oplyst om at det var en større opgave end de fleste andre slægter, så vi venter stadig.

Hvis jeg husker korrekt er Mette Mus halvsøster til min tipoldemor, de har samme mor.

Kh.
Helle




Charlotte Sørensen

Hej Helle.

Jeg har hørt om Mette Mus fra Bjørnemosen før, men om mine aner er ud af samme slægt er jeg faktisk ikke lige klar over.
Det må jeg da lige undersøge  :)

Vh Charlotte.

Villy M. Sorensen

Hej Charlotte,

prøv:
hammerum-herred.dk

som har meget om rakkere.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Charlotte Sørensen

Hej Villy.
Tak for tippet, jeg vil da lige prøve derinde også.
Jeg har allerede kontakt til 3 efterkommere af dem jeg nævnte, men vil gerne finde flere.
Vh Charlotte.

Charlotte Sørensen

Hej Lis.
Ja kender godt rakker.dk, så jeg har læst meget om mine aner derinde, men det er vist ikke der jeg finder efterkommere da grenene ikke går frem til nu.
Når jeg søger på gamle indlæg både her i forummet og andre steder kan jeg se at der tidligere har været andre der søgte efterkommere af rakkerne. Så jeg håber at der dukker nogle op
Vh Charlotte

Birthe Rosenlund

Hej Charlotte.
Du søger efterkommere af rakkerne, jeg er godt nok ikke direkte efterkommer af Abraham Pedersen Grønning og Johanne Kirstine Jensdatter Svin, så jeg ved ikke om det har interesse.
Johanne Kirstine er søster til Mette Catrine Svin som var "gift" med Hans Christian Nielsen Rosenlund.
Hans Christian er bror til min tip-tipoldemor Anne Magrete Nielsdatter.
Du har vel læst bogen  "Natmændsfolk og Kjæltringe" af H P Hansen.

Mange hilsner
Birthe Rosenlund

Charlotte Sørensen

Hej Birthe,

Som jeg forstår det er du ikke efterkommer af slægten vel?
Selvom du ikke er efterkommer af mine aner ku det være spændende at høre hvad der blev af den del af Johanne Jensdatters familie.
Du er velkommen til at skrive til mig på mail  :)

Vh Charlotte.

Birthe Rosenlund

Hej igen Charlotte !
Nej jeg er ikke i slægt med Abraham og Johanne, så det er jo ikke så interessant for dig, at jeg begynder at remse min slægt op. Men det er Rosenlund rakkerne jeg er i slægt med.
Er der noget jeg kan hjælpe dig med, så gør jeg gerne det, jeg ved jo ikke hvor langt du er kommet i din forskning, men jeg forstår det sådan at du mest er interesseret i efterkommere.
Det jeg ville med min henvendelse var mest, at sikre mig at du kender bogen som jeg nævnte, "Natmændsfolk og Kjæltringer.
Du er velkommen til at bruge min mail: rosenlund@fibernyt.dk
KH Birthe  :)

Poul-Erik Dahl

Hej Charlotte og alle andre rakkere / rakkertøser

Dine aner må nærmest tilhøre Dejbjerg-rakkerne vil jeg tro, mens jeg selv hører mestendels til Rønbjergrakkerne. Men krage finder mage, så de bevæger sig en del opad hinanden. Jeg stammer f.eks fra Morten Abrahamsen i Rønbjerg (Rønbjerg 1795 - Tøndering 1868) der blev gift med Anne Kirstine Pedersdatter Grønning (Sivebæk, Tjørring sogn 1796 - Tøndering 1867), men før han fik en stribe børn med hende, havde han et forhold til Mette Cathrine Jensdatter Svin (1794 - Sahl 1868) der også gav en søn i 1815, der dog vist døde efter 8 uger.
Mette Cathrine Jensdatter Svin levede fra ca. 1817 med Hans Christian Nielsen kaldet Rosenlund, senere levede hun sammen med Johannes Pedersen kaldet Mus, og giftede sig endelig med Anders Christian Nielsen kaldet Ravn.
Som du kan se på navnene er de "flettet" ind i hinandens familier.
Men hvis du falder over nogle Rønbjerg-rakkere, kan det tænkes at jeg ved lidt. Skulle du komme forbi Flyndersø, bør du kigge på Rakkerstenen på stedet, et smukt minde om disse folk

mvh
Poul-Erik

Ingeborg Andersen

Hej Jeg er ud af både Dejbjerg rakkerne og Rønbjerg Rakkerne,min farfar Jens Andersen er fra Dejbjerg rakker og min farmor er fra Rønbjerg rakkerne.
Bogen om Dejbjerg rakkerne har jeg købt,desværre er der mange mangler og fejl i den,det er ikke så godt,ellers et stort værk,Nordisk slægtsforskning er ikke meget for at høre kritik,men med sådanne et stort værk og med de midler man har i dag,kunne det nemt være undgået,vil gerne i kontakt med andre der i familie med rakker. Venlig hilse Ingeborg Andersen

Helle Høgh Busted

Hej Ingeborg

Vi har også købt bogen om Rakkerne fra Bjørnemosen og er ganske enige med dig, det er ikke et fantastisk værk der er begået der.
Jeg har sendt dig en mail.

Mvh.
Helle

Charlotte Sørensen

Hej

Jeg ved ikke om mine rakkere hører til dejbjerg eller rønbjerg...

Både Grønning og Svineslægten er nævnt i Natmandsfolk og kjæltringer  bøgerne.

Ingeborg og Helle, er i efterkommere af disse slægter?

Vh Charlotte.

Helle Høgh Busted

Hej Charlotte

Jeg har ikke mulighed for at kigge i mine papirer før næste weekend, så vender jeg tilbage.
Grønning og Svineslægten siger mig umiddelbart ikke noget, men du hører fra mig.

Kh.
Helle