Ellen Marie Pedersen, 1880, København

Startet af Camilla Winther Nissen, 28 Jul 2013 - 02:27

Forrige emne - Næste emne

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian,
Panterske læste jeg som en kvindelig version af en pantelåner - du har dog selvfølgelig ret i, at portnerske er langt mere sandsynligt. Slog mig slet ikke.
Og den anden fejl har du også ret i.

Det var dog en forfærdelig trist historie med Ellen Maries søster og den lille 8 måneder gamle dreng. En virkelig tragedie :-(

Lidt mere om Anna Marie
Hun hedder her i 1921 Anna Marie Iversen Brandt og bor i Ydunsgade. Der står dog ikke noget om, hvordan hun har fået dette navn.
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2373861&searchname=polit_adv

Endnu engang står hun opført som værende født i '82..

Mange hilsener
Camilla

Nanna Bjørneboe

Hej Camilla

Jeg følger med på sidelinien i denne sag og har lidt mere info om Anna Marie Iversen. Hun får hjælp fra Københavns fattigvæsen på et tidspunkt mellem 1904 og 1911

http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/fattigvesen/hovedregistranten/hovedregistranten

Ovenstående er link til fattigregistranten på Københavns Stadsarkiv og Anne Marie Iversen er opført i 1904-11 med sagsnr. 20 11/10

Hvad præcis hjælpen dækker over ved jeg ikke.

vh Nanna

Jens-Christian Emborg

Hej Camilla

Jeg fandt dette registerblad:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1373469&searchname=polit_adv

Det er Anna Marie's storebror, der ved moderens død stod som Steffen Iversen, født den 16-11-1879.
Her står han også med navnet Peter og at hans er fødselsår er 1878, men det er ham, fødestedet står som Simmersted som er et stednavn i Maugstrup sogn.
I Magstrup-Jegerup kirkebog 1866-1939, opslag 31, finder jeg Steffen Peter Iversen født i 1878. Så det der står ved moderens død i selv samme kirkebog, opslag 266, at han er født i 1879 var altså ikke rigtigt. Så det med årstal og alder skal man nogle gange have et afslappet forhold til, specielt i folketællinger og i politiets registerblade, som det også er oplevet med Anna Marie's 1881 og 1882.


Hvorfor Anna Marie Iversen også optræder med navnet Brandt, som hun gør i FT-1921 dog i parentes og i politiets registerblad af 1/11-1921 har jeg ingen forklaring på.
Jeg mener ikke vi har kendskab til hendes liv mellem 1895 hvor hun bliver konfirmeret og så politiets registerblad af 23/9-1920, udover at Nanna har fundet hende i fattigvæsenet.
I FT-1921 opgiver hun, at hun er ugift, men måske burde hun have opgivet at hun var enke eller fraskilt, efter et ægteskab med en hr. Brandt, hun oplyser også at hun kom til København i 1885, så hvor har hun været i de mange år fra 1895 til 1920?
I registerkortet af 23/9-1920, står at hun er flytter fra Rømersgade 20, så der kunne godt have været et registerblad på hende fra den indre by, men måske har hun tidligere stået eller ikke stået på en "mands" registerkort, men jeg har ikke fundet noget.

Angående om den Ellen Marie fra Vojens er din oldemor, ser det lidt tungt ud med et bevis, vi kan håbe på at vi finder et skifte efter hende, hvor så din farmor er nævnt.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Nanna Bjørneboe

Hej Camilla og Jens-Christian

Jeg har kigget lidt nøjere på det og det tyder på at Anna Marie har fået hjælp i 1910(sagsnummeret giver koden), det bør undersøges, måske er der en adresse.

Og Jens Christian, jeg tror du har helt ret i at et skifte er væsentligt. Jeg har søgt efter skifter efter Ellen Marie Gath 1921-1935 uden held.

En tanke er at hun slet ikke var gift med Gath, men kun samlevende.....

I næste uge skal håber jeg at skulle en tur på stadsarkivet, så jeg vil tjekke vielsesregistret(også de borgerlige vielser). Og hvis der er bingo tjekker jeg begravelserne for E M Gath.

Jeg har dog en lang dosmerseddel for min egen slægt, så jeg vil ikke love noget.

God Weekend til jer.

Vh Nanna


Camilla Winther Nissen

Kære Nanna og Jens-Christian,
Tusind tak for begge Jeres hjælp :-)

Vedr. fattigvæsen protokollen, var jeg slet ikke klar over, at KSA havde andet online end politiets registerblade og så en bestillingsmulighed af arkivalier. Det vil jeg bestemt kigge nærmere på! Tak for det, Nanna :-)

Du har nok ret, Jens-Christian. Et skifte er det, man må håbe på. Jeg har fået gennemgået de mest  sandsynlige kirkebøger frem til mellem '30 og '40 uden held, men jeg kigger videre.

I princippet bør Ellen Maries skifte vel være at finde i hvidebogen. Er jo kun evt. Josephine som arving af, hvad der måtte være. Vi er jo ikke faldet over andre børn.

Jeg har også sogneprotokollerne, som jeg skal ud og have kigget på i Gentofte, hvor der måske står noget om Josephines mor. Bliver desværre ikke før om en 3 ugers tid, at jeg har mulighed for at komme derud :-( Så jeg håber, at jeg kan finde noget online inden.


KSA er også en mulighed - en evt. plejeaftale bør jeg være at finde - både for den første tid, som Ellen Marie nævner i ansøgningen om underholdsbidrag, og for aftalen med Handelsgartner Jens Nielsen i Gentofte.

Mht. Brandt, så har jeg søgt i PR, men har ikke fundet noget, der lige stemmer - men vil nok tage en tur mere.

Mange hilsener

Camilla


Camilla Winther Nissen

Hej Nanna,
Det ville være fantastisk, hvis du kunne finde noget!!
Hvis det ikke kan lade sig gi' sig - jeg ved, hvor hurtigt tiden går på arkiverne - så må jeg blot vente, til jeg selv får tid :-)

Jeg søger videre - måske jeg kan finde yderligere hints, der kan gøre et evt. opslag nemmere at finde.

God weekend til Jer!

:-)
Camilla

Camilla Winther Nissen

#36
CitatI navneregistret for de københavnske skifter 1911, er en arbejdsmand Carl Ludvig Gatt med et skifte: 1/932 3M.
Hans død kan også ses i Sankt Matthæus sogns kirkebog, opslag 97, her hedder han Gath og adressen er Vesterbrogade 77, 5.sal.

Her står han som gift, som det må man vel gå ud fra, at han er? Desværre har denne præst/kordegn ikke skrevet noget om ægtefælle :-(

Derudover, så vankede der vist bøder, osv. , hvis man var så formastelige at leve i utugt med hverandre, så de har vist skulle dokumentere overfor politiet, at de var gift.

Mange hilsner
Camilla

Jens-Christian Emborg

Hej Camilla

Efter at have gennemset 6 Københavnske sogne for døde kvinder mellen 1921 og ca. 1950, kom jeg til Helligkors sogn, hvor der var gevinst:

Helligkors sogn 1926-1933, opslag 234:

Den 24-09-1932 dør Ellen Marie Haardtimmer (kld. Hansen) af Bronkitis, født i Vojens den 1. maj 1857, enke efter Hans Christian Hansen Haardtimmer, 75 år gammel, hun boede Kapelvej 21, 3.sal.
Ud fra dette ser det ud til at hun ikke var rigtigt gift med hr. Gath, trods FT og PR siger noget andet eller også har de ikke fundet hendes papirer fra hendes andet ægteskab, der har måske ikke efter hendes død, været hjælp til at finde ud af hvordan hendes liv var gået.

I registret for Københavnske skifter 1932, opslag 168, står hun som Marie Haardtimmer kld. Hansen, enkefrue og henvisningen til skiftet er 2-249 1U.
Lidt spændende at se hvad der står i hendes skifte.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Nanna Bjørneboe

Så har jeg været på Stadsarkivet, men der var ikke noget at finde :-(

Der er ikke vielses protokoller for kirkeligt viede i 1890'erne og ingen Carl Ludvig Gath blev viet borgerligt i de år.
Jeg gennemgik begravelses protokollerne for E M Gath fra 1921-40 og der var heller ikke nogen gevinst.

Der er nu flere muligheder(og kombinationer af dem):

Ellen Marie er ikke gift med Gath og derfor begravet som E M Hansen(eller evt Petersen)
Ellen Marie forlader København og dør et andet sted
Ellen Marie gifter sig endnu en gang og er begravet under sit nyeste efternavn(ret usandsynligt da hun er en aldrende dame)
Ellen Marie dør efter 1940

Jeg hælder mest til 1 og 2. Så hvis jeg var dig Camilla ville jeg gennemgå skifterne fra 1921 og frem for døde Ellen Marie Hansen(ikke hvidebøgerne, men navneregister til hovedregister) og evt også for E M Petersen.

Hvis Ellen Marie er flyttet ud af København er det som at finde en nål i en høstak....

vh Nanna

Nanna Bjørneboe

Så kom der spændende nyt mens jeg skrev svar. Hvis en af jer giver mig præcist hvilket skifte der skal bestilles kan jeg godt smutte forbi Rigsarkivet i morgen eller onsdag og affotografere det, man bliver jo grebet af historien :-)

Nanna

Jens-Christian Emborg

Hej Nanna

Uden erfaring, er mit bedste bud på en bestilling i Daisy på det Københavnske skifte 2-249 1U denne protokol:

Oplysning om fysisk enhed:

Arkivinstitution:  Rigsarkivet
Arkivskaber(e):  Landsover-, samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission
Arkivserie:  Forseglings- og Registreringsprotokol  1863-1943
Eksemplar:  Original, Papir m.m.
Indhold fra:  U 1 2 A 1 
Indhold til:  U 1 2 A 870 
Indhold beskrives med:  Forseglingsnummer, protokolnr. og sidetal (Periodelitra, Afdeling, Protokolnr, Protokollitra, Sagslitra, Sidetal)
Nr:  2012  

og så er det bare ind på side 249 i protokollen.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Nanna Bjørneboe

Tak Jens Christian, så er det bestilt og jeg håber at nå derind i morgen.

Det bliver spændende. Jeg sender fotos af skiftet til jeres email-adresser.

Nanna

Jens-Christian Emborg

Hej Camilla og Nanna

Ellen Marie får alderdomsunderstøttelse.
Jeg finder hende således i fattigvæsenets hovedregistrant 1912-1919 A-K, side 244:

Haardimmer, Ellen Marie (Hansen) 1/5 57,   Slesvig ... Enke ... Aldfors. 12 783.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian og Nanna,
Det var dog fantastisk - tusind tak for al Jeres hjælp!!

Åh.. jeg håber, der står noget i skiftepapirerne, og at det ikke blot er et notat om, at der ingen er til at betale for hendes begravelse.

Hvis hun har været gift med Gath, og man ikke har haft nogen information om det ved hendes død, samt at der ved skifteoptegnelsen står, at hun blev kaldt Hansen, ikke at hun var født Petersen, så tegner det ikke godt. :-( Men jeg håber på det bedste.

Har kigget lidt på Kapelvej 21 i FT 1830, hvor hun ikke står opført. Der ser ud til primært at være beboet af ældre enlige damer og enlige mødre med børn med et par enkelte undtagelser.

Kun en af lejlighederne/værelserne på 3. sal er ubeboet - står blot Lyngby henover og "Er ikke til Flyttet". Kan måske være hende, der endnu ikke er flyttet ind, men har boet nogle år i Lyngby - et halmstrå mest af alt. #386

Kunne også være spændende at se, hvad der står mht. alderdomsunderstøttelsen. Kiggede i går efter hende i perioden 1920-27, men enten er min maskine i udu, eller også er indscanningen defekt, så jeg måtte opgive.

Mange hilsner og varme tanker til Jer begge!
Camilla

Nanna Bjørneboe

Hej Camilla Jens-Christian og dem der ellers følger med på tråden

Jeg har nu hentet skiftet på Rigsarkivet og der stod desværre intet om en datter.....øv!

Dvs, der er stadig ikke noget håndfast bevis på at Josephine er datter af Ellen Marie fra Vojens.

Jeg har lidt svært ved at tyde det sidste i skiftet men måske Camilla eller Jens Christian som har modtaget fotos pr mail kan.

mvh Nanna


Inge Nissen

#45
Hej

Spændende tråd at følge med i fra sidelinjen, håber virkelig det lykkes for jer at finde sikkerhed for at det er den rigtige Ellen Marie, jeg synes det lyder meget overbevisende.

Blandt fadderne er en Stribolt og i den gamle tråd (som jeg har skimmet) kan jeg se, at der er en, der skriver om en Stribolt i Gentofte, så det kan jo være der er en sammenhæng der og at det er derfor Josephine kommer i pleje i Gentofte?

v.h. Inge

Nanna Bjørneboe

Hvad nu?

Som Inge ganske rigtig skriver er det temmelig sandsynligt at det er Ellen Marie fra Vojens der er mor til Josephine, men jeg ville rigtig gerne se "den rygende pistol"! og det er jeg ret sikker på at Camilla også gerne vil.

I går på Stadsarkivet kiggede jeg også i københavnske plejeprotokoller for børn anbragt på landet(hvilket inkluderer Gentofte!) og heller ikke der var der bid.

Er der nogen, også af de tavse der følger med på sidelinien, der har nogen ideer? Bare skyd løs.

Mvh Nanna

Judith Olsen

Kære Camilla

Ja, jeg følger jo også stadig med fra sidelinien p.g.a. din tidligere tråd, men har ikke noget nyt at bidrage med, desværre.

Dette blot for at udtrykke "min deltagelse" :-)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jens-Christian Emborg

Som Nanna skriver, giver skiftet efter Ellen Marie ikke noget bevis for at hun selv har født en pige i 1880, før sit 1. ægteskab.
Skiftet fortæller blot, at det er afdødes niece, fru Anna Brandt Iversen, Kapelvej 21, 4.sal, der er mødt frem og oplyser at der ikke er noget at komme efter.

Niecen er jo afdødes søsters datter, hendes plejedatter, Anna Marie Iversen, der altså også boede på Kapelvej 21 i 1932, men ikke i FT-1930.

Jeg havde nok ikke forventet at Ellen Marie's plejedatter Anna Marie skulle have bemærket i skifteretten, at Ellen Marie for 52 år siden havde fåer en datter, der var kommet i god pleje, hvorefter hun ingen kontakt havde til hende, især ikke når der intet var af værdi efter Ellen Marie.
Måske har Ellen Marie ikke fortalt sit plejebarn Anna Marie, om sit ejet barn, der jo ellers måtte være kusine til Anna Marie.

Jeg mener stadig vi har et godt bud med Ellen Marie fra Vojens.
Vi har ikke fundet et bevis endnu, men jeg mener heller ikke, at vi har en eneste oplysning der har kunne bringe os i tvivl.

Det brev som Ellen Marie skrev i sommeren 1880 (ses i tråden: Svar #18 Dato: Torsdag 08 08 2013, 23:13) viser Ellen Marie's underskrift, denne underskrift kunne det være interessant at sammenligne med hendes underskrift i skiftet for hendes 1. ægtemand i 1893, skiftet er 2/252 3H.
Selvom der vil være 13 år mellem disse to underskrifter, mener jeg at hendes måde at skrive hendes E i Ellen og M i Marie i brevet i 1880, er så specielt at hvis det ligner underskriften i 1893, så er der større håb forude.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian, Nanna, Inge og Judith :-)
Tak for al Jeres hjælp!!

Tusind tak til Nanna for at lægge vejen forbi Rigsarkivet! Som jeg læser skiftet, så er det Anne Marie Iversen - som Ellen Marie øjensynligt boede én etage under - der dukker op og betaler de 100 kr for begravelsen - men måske tager jeg fejl. Er mange forkortelser. Jeg vedhæfter skiftet, som Nanna har sendt mig til denne post.

Mht. Madam Striboldt, så er hun fundet. Min oldemor Ellen Marie boede hos hende før og efter fødslen i Bryggerlængen. Mary Claudi boede på samme adresse. Og der bor en frk. Møller på etagen ovenover. Sidste gang vi skrev om det, da var FT 1880 for Bryggerlængen ikke på nettet.

Da Ellen Marie henvender sig til Overpræcidiet, da skriver hun, at hun er bosiddende hos Madam Striboldt.

Nanna, du har ganske ret. Sandsynligt er ikke rigtig helt godt nok. Jeg er nødt til at have det dokumenteret, før jeg kan skrive det ind.

Jeg havde meget håbet på, at plejeprotokollerne på Stadsarkivet kunne give et hint. Om ikke andet, så om det første plejeophold, hvor Josephine kun er få dage gammel.

Jeg er ikke sikker på, at Gentofte er "landet". Måske.. Var dengang en del af København, tror jeg. Er der andre plejeprotokoller?

Jeg har en aftale med Gentofte kommune om at komme ud og se Sogneprotokollerne. Desværre er jeg meget presset på tid lige nu og de næste 14 dage, så det bliver først efter, at jeg kan komme ud og se, om der måske er noget.

Har også tænkt tanken, at forbindelsen til Handelsgartneren i Gentofte måske på en eller anden kommer på plads, da Ellen Marie arbejder ude på Klampenborg Badeanstalt.
En anden sjov ting er, at Forpagter Ginnerup (som stod for Klampenborg Badeanstalt) boede på Hotel Kongen af Danmark ved FT 1880. Han har sandsynligvis også boet der, da Ellen Marie og Joseph Herman Schwer arbejdede der. Måske har han haft kontakt med den velbjergede Handelsgartner og formidlet kontakten?


Endnu engang tak for al Jeres hjælp og interesse. Ethvert bud, tanke, idé er meget velkommen!

Mange hilsner

Camilla

[vedhæfting slettet af admin]

Nanna Bjørneboe

Du har fuldstændig ret Jens-Christian, det havde jeg slet ikke tænkt på! Det kunne være vores bevis. Jeg har ikke mulighed for at komme på Rigsarkivet før i næste uge(det er forøvrigt blevet ret besværligt med de nye regler at se arkivalierne), men hvis der ikke er andre der melder sig gør jeg det gerne.

Min teori er at Ellen Marie har holdt kortene tæt til kroppen da hun blev gravid, der har næppe være nogen i hendes familie der jublede da hun tog til Kbh og blev gravid lige efter hvorefter manden rejste til udlandet..... Måske var det fuldstændigt hemmeligt for selv den nærmeste familie.

mvh Nanna

Camilla Winther Nissen

Nåede lige at få sende, da din post var kommet, Jens-Christian.

Og du har ret! Måske kan netop underskriften vise sig at være afgørende! Desværre må det dog vente 14 dage, før jeg kan komme derind. Åh, hvor ville jeg ønske, at det kunne vise sig rigtigt.

Der er jo også skiftet efter Carl-Ludvig Gath i 1911, som er senere... måske arver hun eller betaler for begravelsen? Du skrev 1/932 3M.

Eller måske hun har skrevet under i forbindelse med modtagelse af alderdomsforsørgelse.. måske der ligger noget i den sag på Stadsarkivet...

Så kom der lidt håb igen :-)

Tak!

Mange hilsner

Camilla

Camilla Winther Nissen

Joseph og Ellen Marie når jo at kende hinanden nogen tid, inden hun bliver gravid. Jeg vil næsten tro, at familien har vist det - særligt hvis de har været forlovet, som Ellen Marie skriver i henvendelsen til Overpræcidiet. Om ikke andet, så håber jeg det i hvertfald. Var forfærdeligt at læse hendes brev... særligt det om, at hun så få dage efter at have fået Josephine, er nødt til at sætte hende i pleje :-(

Nanna, hvis du har mulighed for at se på et eller flere af de nævnte opslag, ville jeg være super glad!!

Mange hilsner

Camilla

Nanna Bjørneboe

Hej igen

Jeg håber at tage på Rigsarkivet i morgen, men er ikke helt ferm til at bestille skifter. Jeg har bestilt følgende for H C Haardimmer og Gath:

Arkivskaber:   Københavns Byret, Skifteretten
Arkivserie:   Forseglings- og Registreringsprotokol
Indhold:   H 3 2 A 1 - 2 A 848 mm.
Løbenummer:   1525

Arkivskaber:   Københavns Byret, Skifteretten
Arkivserie:   Forseglings- og Registreringsprotokol
Indhold:   M 3 3 B 913 - 3 B 1854 mm.
Løbenummer:   1717

Er der en dygtig og venlig sjæl( f.eks. Jens-Christian) der kan konfirmere det er de rigtige ting jeg har bestilt?

Jeg har desuden bestilt dødsattest for Ellen Maries død i 1932, ikke fordi den giver os på moderskabet, men det giver en lille brik til billedet af Ellen Marie.

Hvis der er andet jeg bør se på nu jeg er på Rigsarkivet, så sig til.

Og så skal der krydses fingre for at der er bid denne gang.....

VH Nanna

Jens-Christian Emborg

Hej Nanna

Den første protokolbestilling ser ok ud, men den anden er jeg ikke enig i.

Gath's skiftehenvisning hedder 1/932 3M hvilket giver denne protokol:

Arkivskaber: Københavns Byret, Skifteretten
Arkivserie: Forseglings- og Registreringsprotokol
Indhold: M 3 1  B 898 - 1 B 1199 mm.
Løbenummer: 1712  


NB! Tallet foran skråstregen i henvisningen (altså 1-tallet) giver 3. karakter i protokolindhold i daisy.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Nanna Bjørneboe

Tak Jens-Christian

Så er det bestilt!

Hvis du, Camilla eller andre har tips til interessante arkivalier så sig til indtil tirsdag morgen, så jeg kan nå at bestille det.

Udover at sende resultat pr mail til Camilla og Jens-Christian i morgen skal der nok komme en melding her i forum.

vh Nanna

Camilla Winther Nissen

Hej Nanna,
Hvor er det dejligt, at du har mulighed for at tage ind på Rigsarkivet og se - tak for det!!!

Da jeg var derinde sidst, var det for at kigge efter skiftet for Handelsgartner Jens Nielsen. Jeg har fundet testamentet, hvor der dog ikke står noget om Josephines slægtslige forhold. MEN, hvis Ellen Marie har været i live på tidspunktet for skiftet, kan der eftersigende stå noget mere i selve skiftet. Der står i protokollen også noget om en kgl. bevilling.

Hvis du får tid, så skulle det befinde sig i eksekutorboskifterne:

https://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=k%C3%B8benhavn+nordre+birk&b=eks&c=&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=2433684&henid=7999056&epid=2433684&faid=11&meid=2570504&m2rid=6082500&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

https://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=nordre+birk&b=eks&c=&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=2433674&henid=2433674&epid=2433674&faid=11&meid=2569225&m2rid=6081605&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Opslaget skulle være 492-19 08/09

Endvidere skulle der være mulighed for at finde Udenrigsministeriets sag, da de skulle have fat i kraven på Joseph Herman Schwer
https://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=udenrigsmin&b=kopi&c=&d=1880&e=1880&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=201712&henid=2688769&epid=201719&faid=11&meid=3287493&m2rid=6546673&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
De har skrevet/reageret i perioden 30/6-1880-20/8-1880 (vedhæfter dokument til og fra Udenrigsministeriet)

Ovenstående er altsammen noget, som jeg desværre ikke har haft mulighed for at kigge på, men hvis du får mulighed for det, kan det være, at der er bid.

Mange hilsener
Camilla

[vedhæfting slettet af admin]

Camilla Winther Nissen

Brev til Udenrigsministeriet

[vedhæfting slettet af admin]

Nanna Bjørneboe

Så blev skifterne hentet på Rigsarkivet, men der var desværre heller ikke bid denne gang.

I skiftet efter H C Hansen Haardtimmer er det ikke hende selv der møder op i skifteretten, men en maler, som formentlig er en ven af familien, som repræsentant for hende. Det betyder også at Ellen Marie ikke har skrevet under som vi ellers havde håbet på.
Skiftet efter Gatt nævner ikke Ellen Marie med et ord, kun Gatts 2 døtre er mødt op.

Dødsattesten skriver at hun døde som følge af hjertesvækkelse og bronkitis, altså en helt naturlig død for en dame på Ellen Maries alder.

De andre arkivalier som Camilla foreslog krævede for eksekutor boskifterne tilfælde 2-3 dages bestilling da de er på fjernlager og kopibogen jeg bestilte fra Udenrigsministeriet dækkede kun til og med 30. juni, så jeg skulle have haft næste bind og det tillod tiden desværre ikke. Jeg fik dog snuset lidt i kopibogen, og er ikke sikker på at den vil give noget, for jeg så bl. a. et brev forfattet til til en dronning Alexandrine og det var på fransk....

dvs Camilla og os andre der følger med er på bar bund igen, nogen der har gode ideer til at identificere Ellen Marie?

Jeg mener dog at eksekutorboskifter og den rigtige kopibog bør granskes., men andre input er mere end velkomne :-)

Nanna

Camilla Winther Nissen

Hej alle,
Jeg har en aftale med Gentofte Kommune den 26. september om at komme ud og se sogneprotokollerne - kan desværre ikke før.

Jeg har kigget lidt på Striboltklanen. Der er umiddelbart to, dvs. en i København og en i Næstved.

Madam Jacobine Frederikke Stribolt f. Hvidt (født ca 1834 i Randers) som deltager i Josephines dåb er ikke i umiddelbart i familie med de andre, dvs.
Ludvig Christian Stribolt
Carl Hendrik Stribolt
Niels Julius Stribolt
der alle er børn af
Christoffer Lisner Stribolt født ca. 1803 i Kbh og Johanne Stribolt, f Hansen født ca. 1805 i Gentofte, Vangede

Madam Jacobine Frederikke Stribolt f. Hvidt har sandsynligvis været gift med Carl Stribolt f. 1829 i Næstved. Hendes søn, hvor hun er angivet som enke i FT 1880, hedder Carl Stribolt.

Ham finder jeg som21-årig læredreng i FT1850 i Sankt Gjertruds Stræde 208, anden sal. Han er født i Næstved.
Om hans familie finder jeg følgende - stykket sammen af flere folketællinger:
Maren Rahl f. 1733  gift med Skoleholder Striboldt
Farmor til :
Christian Mouritz Striboldt  f.  f. 1892 i Næstved
Gift med
Ellens Hansdatter
fik følgende (mange) børn:
Marie Sophie Striboldt f 1822
Marie Emilie Striboldt f. 1824
Clara Lucretie Striboldt f. 1826
Didrik Carl PederStribolt f. 1829
Charlotte Amalie Striboldt f. 1829
Hans Christian Striboldt f. 1832
Ida Margrethe Striboldt f. 1835
Frands Hendrik Striboldt f. 1837
Niels Theodor Lisner Striboldt f. 1839
Thora Emilie Striboldt  f. 1842
Sine Striboldt f. 1844
Larsine Wilhelmine Frederikke Striboldt f. 1847
Sophie Caroline Striboldt f. 1849

Bemærk Niels Theodor Lisner Striboldt

Navnet Lisner går her igen som i Christoffer Lisner Stribolt født ca. 1803 i København, så de er nok i familie - måske via Skoleholder Striboldt i Næstved.

Så i prinicppet er det muligt, at Madam Jacobine Frederikke Stribolt har kontaktet sin afdøde mands familie i sagen om den lille Josephine. Johanne Stribolt, f Hansen i Gentofte (som er i live i 1880 i København) har kontaktet nogle af sine slægtninge, venner, bekendte eller lignende i Gentofte - måske Sogneråden - og derved er kontakten etableret.
MEN der er selvfølgelig tale om spekulationer. Ville blot lige følge op på Inges bud om hændelsesforløbet. Måske viser det sig at være rigtigt :-)

Mange hilsener - og særlig tak til Nanna for at gå på Rigsarkivet og Jens-Christian for at være en haj til at tyde.

Camilla

Vedlægger skifter og dødsattest her og i det følgende




[vedhæfting slettet af admin]