Ellen Marie Pedersen, 1880, København

Startet af Camilla Winther Nissen, 28 Jul 2013 - 02:27

Forrige emne - Næste emne

Camilla Winther Nissen

Jeg behøver hjælp; Jeg forsøger at finde ud af, hvor Ellen Marie Pedersen er født. Indtilvidere er alle mine spor løbet ud i sandet, dvs. af dem jeg kan finde på nettet. Det er muligt, at man kan finde yderligere på arkiverne.

Jeg har fundet ud af følgende:
24. januar 1880 bliver hun mor til Johanne Marie Josephine Schwer. Barnets far er Kelner Joseph Herman Schwer, som jeg finder i folketællingen for Hotel D'Angleterre. Han kommer fra Düren.

Barnet bliver døbt 1. februar 1880 i Sankt Pauls Kirke (København, Sokkelund, Skt Paul, 1876-1883, #374, nr. 34.)
Ellen Marie Pedersen står - så vidt jeg kan læse - til at bo Fredericiagade 51, men i FT 1880 er hun ikke at finde dér (har kigget hele Fredericiagade i gennem, men finder hende ikke)

Faddere står anført som Madam Stribolt, Jomfru Møller, Jomfru Mary Claudi, Arbejdsmand F/J Jeppesen

28/6-1880 ansøger Ellen Marie Pedersen om underholdsbidrag af Joseph Herman Schwer for Josephine.
(AJ journal for 1880:799-1507_#233 nr. 1003)
Ellen Marie står her som boende hos Fru Stribolt, Bryggerlængen 10 - checkede FT 1880, hvor fru Stribolt bor der sammen med Merry Claudi. Ellen Marie, Jomfru Møller og Arbejdsmand Jeppesen kan jeg dog ikke finde. (FT 1880 Bryggerlængen, København, #40, nr. 31-34)
Adressen er dog streget ud, og der står i stedet "Forpagter Ginderup, Klampenborg til 1.sept"
Kammerråd Carl Ginderup var forpagter af Klampenborg badeanstalt, hvor der var højsæson fra 1. juli til 1. september, så hun har nok været ansat derude i den periode.

Joseph Schwer står som boende på Hotel du Nord i Köln.
Det er lykkedes mig at spore ham til England, hvor han stifter familie (bl.a. endnu en datter, der hedder Josephine :-) ), og jeg har fundet efterkommere i USA. De har kunne fortælle, at han ernærede sig som tjener i London, og at han i "sæsonen" rejste rundt på hotellerne i Europa.

Mit bud er, at de har mødt hinanden på Klampenborg Badeanstalt, der bl.a. talte flere restaurationer og hoteller, hvor der var åbent fra ca. 1. maj til 1. oktober hvert år.

Om datteren Johanne Marie Josephine Schwer(min farmor) ved jeg, at hun kommer i pleje i Gentofte hos Handelsgartner Jens Nielsen, Udsigten og hans hustru Laura, f. Nordqvist.
De skriver testamente 6. juni 1898, til hvilket der bliver føjet kodiciler 7. oktober 1905 og 20. november 1908. Derudover bliver et testamente efterstemplet 10. november 1911 (ved ikke hvad det går ud på)

Opslag om Skifte for Jens Nielsen, København Nordre Birk, 1909 #462_fol456 og 1911 #319_fol316
Laura Nielsen dør 23.9. 1905 og Jens Nielsen dør 11.2.1909.

Der står ikke noget nyt om Ellen Marie Pedersen i forbindelse med datterens konfirmation eller ægteskab. Jens Nielsen står anført som Kurator, ikke som adoptivfar, for Josephine. Så jeg tvivler på, at de adopterede hende, hvilket vi ellers altid har troet.

Og så er det, at jeg ikke kan finde mere online og har brug for noget hjælp. Jeg har for nogle år siden fået noget hjælp i samme sag, men ovenstående er, hvad der er af informationer.


Hvad vil jeg kunne finde på arkiverne vedr. underholdsbidragssagen? Er der mere at finde, end hvad der står i opslaget?

Hvad kan jeg forvente at finde i testamentet? Det er skrevet 6. juni 1898, hvor Josephine er fyldt 18 år - er hun da myndig eller vil der være angivet, hvem der er hendes forældre og evt. yderligere information om forældrene?

Josephine bliver gift 6.9.1904 i Gentofte Kirke. Jens Nielsen er under forlovere angivet som "brudens kurator"

Jeg har brugt rigtig megen tid på at prøve at finde en plejeaftale eller lign. vedr. Josephine, men det er ikke lykkedes mig. Men måske jeg ikke har kigget de rigtige steder?

Jeg håber, der er nogen derude, der vil kunne hjælpe mig videre med idéer el. lign.

Venlig hilsen
Camilla

Gammel tråd om Ellen Marie Pedersen:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage%3btopic=9421.0

Camilla Winther Nissen

Er der slet ingen, der har en idé?

VH
Camilla

Leif Thor Olsen

Hej Camilla.

Der er en Ellen Marie Pedersen på 24 år i Fkt. 1880 Kbh., hun er født i Karbæk sogn - skal nok være Karrebæk i Sorø sogn.

Mvh. Leif

Camilla Winther Nissen

Hej Leif,
Tak for dit svar.
Jeg tror dog ikke, at det er hende, da hun opholder sig på Frederiksberg, og datteren bliver døbt i Sankt Pauls Kirke. Alle andre spor peger mod området omkring Nyboder. Hun angiver også selv, at hun bor på Fredericiagade 51 (eller det er, hvad præsten skriver)

Venlig hilsen og tak

Camilla

Camilla Winther Nissen

Er der ingen, der ved noget om testamentearkivalier, plejeaftalearkivalier eller underholdsbidragsarkivalier eller måske om personalekartoteker for Klampenborg Badeanstalt, eller et eller andet, der måske kunne give mig en idé til at komme videre og finde min oldemor?

Venlig hilsen og på forhånd tak
Camilla

Jens-Christian Emborg

Hej Camilla
Jeg husker godt den gamle tråd fra 2011.

Jeg har igen givet det en tanke, dog uden at finde din Ellen Marie, men jeg har et bud på den ene fadder, arbejdsmand J. Jeppesen, som du ikke har fundet:

Da Ellen Marie i kirkebogen står med adressen Fredericiagade 51, ved datterens dåb, kun en uge efter hun har født hende, vil jeg tro, at det er på den adresse hun har født datteren og at hun kun har været på denne adresse i forbindelse med fødslen, hvorfor ingen har tænkt sig at skrive hende på folketællingen her.
Hun er måske blot taget "hjem" til noget familie i Fredericiagade 51 for at føde.

Jeg vil mene at hun har født i Fredericiagade 51, Sidebygning, 2.sal f, for her bor i FT-1880 dette par:

København, København (Staden), Fredericiagade, Skt. Annæ Vestre Kvarter, Frimurerlogens Rode, 528, 19, FT-1880, D3037
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Jespersen 47  Gift Husfader Arbejdsmand Kalundborg
Birthe Jespersen 47  Gift Hustru  Karlebo Sogn, Frederiksborg Amt  


Ser jeg efter Jens Jespersen/Jeppesen i kirkebogen i Viskinde sogn, KB 1812-1852, opslag 63, så er han født den 03-08-1833 og døbt Jeppesen.
Hans kone, Birthe Christince Jørgensen er født den 27-07-1833 i Karlebo sogn, opslag 134.



I FT-1885 står han rigtigt med navnet Jeppesen og bor nu i Nyhavn:

København, København (Staden), Nyhavn (Lige numre), Øster Kvarter, Nyhavn 8 Matr. 274 Sidehus 1. Sal, 12, FT-1885, C9177
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Jeppesen 51  - Husfader Arbeidsmand i Havnen Vidskende, Kalundborg
Birthe Christense Jeppesen 51  - Husmoder ved Vadsk Karlebo S Frederiksborg A.  


I FT-1885 bor Jens' lillebror, Hans på samme adresse, blot i stuen:

København, København (Staden), Nyhavn (Lige numre), Øster Kvarter, Nyhavn 8 Matr. 274 Sidehus Stuen, 8, FT-1885, C9177
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Jeppesen 48  Gift Husfader Ballastforretning Vidskende, Kalundborg
Jette Jeppesen 51  Gift Husmoder  Greis Veile A.
Niels Jeppesen 14  Ugift Søn Smedelærling Kjøbenhavn  



Lillebroderen boede også i Nyhavn 8 i FT-1880:

København, København (Staden), Nyhavn, Nyhavn 8, Gammelholm Rode Mt N 274, 185, FT-1880, D4534
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Jeppesen 42 år  Gift  Arbeidsmand (med Bal???forretning) Vidskinde pr Kallundborg
Jette Jeppesen 46 år  Gift Hustru  Greis Veile
Marie Cathrine Jeppesen 12 år  Ugift Datter  Kbhvn
Niels Jeppesen 9 år  Ugift Søn  Kbhvn  


(Hans Jeppesen boede også i Nyhavn 8 i FT-1890, Jens gjorde det ikke)
(Hans Jeppesen boede i Lille Brøndstræde 2 i FT-1870, Jens er ikke fadder til de 2 børn)


Da Jens Jeppesen bliver registreret i politietsregisterblad i 1892 er han blevet enkemand og han dør selv den 29-01-1897 på Alm. hospital, opslag 53.
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3345144&searchname=polit_simple
Birthe Christince Jørgensen døde i marts 1889, i fgl. navneregistret til de københavnske skifter.

Jens Jeppesen bor i 1895 i Kristen Bernikowstræde 16 , 3.sal, dette er hos hans lillebror, Hans, som det ses af hans lillebrors registerblad:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3345126&searchname=polit_adv


Om din Ellen Marie Pedersen er i familie med Birthe Christence og Jens Jeppesen er ikke godt at vide, men jeg vil tro det er hos dem hun har født, så en eller anden forbindelse må der være også da Jens står fadder.
Måske står der noget interessant i skiftet efter Birthe Christence i 1889 og Jens Jeppesen i 1897, man kan jo tænke sig alt, måske havde Birthe Christence en datter med ind i ægteskabet med Jens, som er din Ellen Marie Pedersen.
Jeg har ikke umiddelbart kunne finde Birthe Christence og Jens Jeppesen mellem 1850 og 1880.


Birthe Christence tjente allerede 17 år gammel i FT-1850 i København i Store Strandstræde 91.
Jens tjener 17 år gammel i FT-1850 på en gård i Asmindrup, Værslev sogn.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Camilla Winther Nissen

Hvor er du sej, Jens-Christian!!! :-)
Tusinde tak for de mange oplysninger om arb.mand Jeppesen!!

Jeg vil gå dem alle igennem her i aften og prøve, om der skulle være et spor til Ellen Marie Pedersen i blandt.

Jeg ledte efter ham i FT1880, da jeg læste den gamle tråd igennem, men kunne ikke finde ham. Jeg kigger igen!! :-)

Mange hilsener og endnu et tak!

Camilla

Camilla Winther Nissen

Hej igen Jens-Christian,
Du har ganske ret i, at skiftet efter Birthe Christensen Jeppesen kunne være både interessant og informativt. Jeg kan bare ikke finde det :-(

I Københavns skiftekommisions Hovedregister: Navneregister står der højre margin 2/1140 - og noget krimskrams


Jeg kan ikke finde noget sted, hvor dette tal passer.

Jeg har kigget hvidebørger igennem, men kan ikke finde noget på hende. Er det kun registeret man kan se online og skal man på Rigsarkivet for at se resten? Eller er der et andet sted, hvor nummeret passer?

Venlig hilsen og på forhånd tak!

Camilla

Jens-Christian Emborg

Hej Camilla

Du skal ind på http://www.sa.dk/content/dk/daisy/daisy_forside
og bestille den rigtige forseglingsprotokol, som du så kan se i på læsesalen.

Det du kalder "noget krimskrams" er blot et G med et 1-tal foran, så der henvises til: 2/1140  1G



læs disse:
http://www.sa.dk/ao/andre/KbhSkifteVejledning/05_1%20S%C3%A5dan%20bruger%20du%20Hovedregister%201862.pdf
http://www.sa.dk/ao/andre/KbhSkifteVejledning/05_2%20S%C3%A5dan%20bestiller%20du%20Forseglings.pdf
http://www.sa.dk/ao/andre/KbhSkifteVejledning/05a%20Henvisningen%20til%20Forseglings%20Eks1.pdf


Uden erfaring, er mit bedste bud på en bestilling i Daisy denne protokol:

Oplysning om fysisk enhed:

Arkivinstitution:  Rigsarkivet
Arkivskaber(e):  Landsover-, samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission
Arkivserie:  Forseglings- og Registreringsprotokol  1863-1943
Eksemplar:  Original, Papir m.m.
Indhold fra:  G 1 2 B 928 
Indhold til:  G 1 2 B 1517 
Indhold beskrives med:  Forseglingsnummer, protokolnr. og sidetal (Periodelitra, Afdeling, Protokolnr, Protokollitra, Sagsløbenummer, Sidetal)
Nr:  1461  


og så er det bare ind på side 1140 i protokollen.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Camilla Winther Nissen

Endnu engang, TUSIND TAK, Jens-Christian! :-)

Jeg er lidt blank på Daisy, må jeg erkende. Jeg har et hav af ting, som jeg gerne vil finde, men da min tid på Rigsarkivet altid er begrænset, så vil jeg naturligvis helst forudbestille det. Sidst jeg prøvede, viste det sig, at det ikke kunne bestilles forud, men først når jeg var der. Men det er længe siden.

TAK!!!

Jeg har læst mig frem til, at der kun står noget om et skifte i hvidebøgerne, hvis ægtefællen kan sidde i uskifte bo. Modsatvis må jeg så gå ud fra, at det ikke har været tilfældet efter Birthe Christenses død, dvs. der må have været andre arvinger el. lign.

Mange hilsener
Camilla

PS. Er gået igang med at gennemtrevle kirkebøger for en vielse imellem Birthe Christense og Jens Jeppesen.

Jens-Christian Emborg

Hej Camilla

Til dit PS, om at finde Birthe Christince Jørgensen's vielse, vil jeg lige bemærke, uden at gå for meget i detaljer:
- at hendes mor jo døde i forbindelse med hendes fødsel og at hendes far, 4 måneder senere, giftede sig igen.
- at hun får en halvlillebror, Ole Christian Jørgensen. der bliver hos deres far på Karlebo Overdrev til han, dør 86 år gammel, som enkemand den 15-07-1877 i Karlebo sogn, opslag 253.
- at hendes halvbror i FT-1870, ses i Karlebo sogn på Karlebo Overdrev, opslag 44. Han er her blevet gift med en Anne Sophie Pedersen der er født i Gørløse og de har fået 2 sønner sammen.
- at hendes halvbror's kone har en søster der hedder Ellen Marie Pedersen, men hun er ikke den Ellen Marie Pedersen du søger.
- at hendes halvbror får flere børn efter FT-1970 og så kommer det jeg vil bemærke:

Den 19-08-1873 får Ole Christian Jørgensen en søn i Karlebo sogn, opslag 67. Den første fadder er "Arbejdsmand Jens Jeppesen af København".
Så det må vel betyde at vielsen mellem Birthe Christence og Jens ligger før august 1873, hvilket du sikkert også havde regnet med.

Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian!
Jeg er så dybt imponeret - din teknik må være fabelagtig god, når du kan finde så meget på så kort tid!!

Dejligt, at jeg kan skære de 7 år af min søgning - når det drejer sig om så mange kirkebøger, kan det godt spare mig for en del tid :-) Tak for info!!

Synd at det ikke er den rigtige Ellen Marie.. men sidder her og tænker... gad vide om Anne Sophie Pedersen måske har haft en bror, der opkalder en datter efter sin søster Ellen Marie... som jo så måske aldersmæssigt ville passe...

Det er da et forsøg værd!! :-)

Du er virkelig sej til det her - tak for at du gider bruge din tid!! :-)

Mange hilsener

Camilla

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian,
Jeg går ud fra, at det må være Ane-Sophie Pedersen, jeg finder i FT1845 Gørløse #11
sammen med sin mor - nu i 2. ægteskab - og hendes tvillingebror Peder Pedersen, og 2 andre store søskende, Ellen Marie på 11 og Lars Peter Pedersen på 10.

Vil prøve at kigge lidt mere på dem og hvad de bedriver - tænk hvis dette er det rigtige spor!! :-)

:-)
Camilla

Jens-Christian Emborg

Hej igen Camilla

Ja der er den familie i Gørløse og her er familien i FT-1850:

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Gørløse, Gørløse By, Gørløse By, 54, FT-1850, C0459
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Jensen 38  Gift  Husfader Skævinge Sogn
Maren Sørensdatter 50  Gift  Hans Hustru Uvelse
Lars Peder Pedersen 14  Ugift  Deres barn Gørløse
Peder Pedersen 11  Ugift  Deres barn Gørløse
Poul Andersen 9  Ugift  Deres barn Gørløse
Ellen Marie Pedersdatter 17  Ugift  Deres barn Gørløse
Ane Sophie Pedersdatter 13  Ugift  Deres barn Gørløse  


Denne Ellen Marie er jo på alder med Birthe Christince Jørgensen. Din Ellen Marie vi leder efter, skal vel i 1880 kun være omkring de 20 år, også ud fra at faren til barnet var 21 år i FT-1880.
Det der gjorde at Ellen Marie fra Gørløse, faldt helt som mulighed var denne folketælling i 1880:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Horserød By, Et Hus, 8, FT-1880, C6205
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Poulsen 48  Gift Husfader og Husejer, Arbejdsmand  Uvelse Sogn
Ellen Marie Pedersen 46  Gift Hans Hustru  Gørløse Sogn
Klare Kirstine Hansen 13  Ugift Deres Barn  Uvelse Sogn
Frederike Elise Hansen 10  Ugift Deres Barn  Tikøb Sogn
Hans Tevelbaar? Hansen 7  Ugift Deres Barn  Tikøb Sogn
Frederik Einer Henriksen under et aar  Ugift I Pleje hos Husfaderen  Helsingør  

At det er den rigtige Ellen Marie Pedersen fra Gørløse, vi har som gift mor i denne FT-1880, ser du hvis du slår deres datter, Clare Christine Marie Hansen, født den 13-01-1867 i Uvelse sogn op i kirkebogen, opslag 77. Her er den første fadder "Ane Sophie, hmd. Christian Jørgensens kone af Karlebo" og senere "hmd Chr. Jørgensen af Karlebo".
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian,
I FT1860 Gørløse er Ann-Sophie, Lars Peter, Peder, deres halvbror Poul samt Ann-Sophies uægte barn stadig boende hos moderen, der nu er blevet enke #13. Ellen Marie er der derimod ikke.
Hvis hun i 1880 som ældste hjemmeboende barn har en 13-årig, så har hun foretaget sig noget andet i en 5-6 år... enten ved at tjene bønder eller ved at være gift med en anden.... Dvs. hun er stadig potentiel moder til "min" Ellen Marie... i lighed med hendes to brødre.

Skal nu igang med FT 1870 for Gørløse.... er lidt spændende :-)

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian,
FT 1870 for Gørløse gav ingen resultat, andet end at kunne konstatere, at de ikke længere boede der/var tilstede.
Lars Peder Pedersen har vi her i 1870 og 1880 - men ingen Ellen Marie
Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Slangerup Købstad, Slangerup Ø, Huus, 12-F1, FT-1870, B7039
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Lars Peter Petersen   34   Gift   Husfader   Avlsbruger   Gjørløse
Johanne Larsdatter   42   Gift   Husmoder      Slangerup
Frederik Hansen   21   Ugift   Barn      Slangerup
Hans Peter Wilhelm Hansen   11   Ugift   Barn      Slangerup
Mathilde Anna Sophie Petersen   3   Ugift   Barn      Slangerup
Peter Petersen   30   Ugift   Tyende   Tjenestekarl   Gjørløse

Frederiksborg, Strø, Ølsted, Storehagelse By, En Gaard, 5, FT-1880, C6614
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Sven Pedersen   40   Gift   Husfader og Gaardejer      Her i Sognet
Johane Villumsen   36   Gift   Hans Hustru      Her i Sognet
Hans Villum Pedersen   9   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet
Peder Svensen Pedersen   7   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet
Bende Johane Pedersen   6   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet
Johane Larsdatter   74   Enke   Aftægtskone deraf Forsørges      Her i Sognet
Lars Peder Pedersen   44   Gift   Husfader, Jordbruger      Gørløse Sogn
Johanne Larsdatter   52   Gift   Hans Kone      Slangerup Sogn
Mathilde Anna Sophie Pedersen   13   Ugift   Deres Barn      Slangerup Sogn
Peder Laurits Pedersen   8   Ugift   Deres Barn      Slangerup Sogn
Hans Nikolai Marius Hansen   2   Ugift   Deres Barn      Slangerup Sogn
Hans Peder Vilhelm Hansen   21   Ugift   Deres Barn      Slangerup Sogn
Ane Larsdatter   78   Enke   Forsørges af sin Svigersøn      Uggeløse Sogn

Frederik Hansen   31   Ugift   Forsørges af Fattigvæsenet      Slangerup Sogn

Peder Pedersen har vi her i 1880 - men ingen Ellen Marie
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Karlebo, Karlebo Overdrev, Et Hus, 13, FT-1880, C6204
...
Mine Sofie Efusine Jørgensen   2   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet
Peter Petersen   41   Gift   Kapitalist      Gørløse Sogn Frederiksborg Amt
Enger Christine Jørgensen   43   Gift   Hans Kone      Uvelse Sogn Frederiksborg Amt

Niels Sørensen   40   Gift   Husfader, Husejer, Lever af sin Jordlod      Grønholt
...

Ville mægtig gerne checke FT 1870 for Karlebo, hvor Kapitalisten :-) altså bor i 1880, men AO lader til at være nede, så der er ikke adgang til kirkebøgerne. Trist, da jeg meget gerne ville ind og kigge, men nok meget godt for min nattesøvn. Er dog bange for, at sporet er ved at blive lidt lunkent.

Man kan jo nemlig spørge sig selv, om hvorfor en formuende mands datter skulle ernære sig i hotel/restaurationsvæsenet og senere være tvunget til at sætte sin datter i pleje..

Mange hilsener
Camilla

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian,
Efter at have gennemtrevlet 70% af FT 1870 for Karlebo - uden held - kiggede jeg lige igen på, hvad jeg postede tidligere.

CitatFrederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Slangerup Købstad, Slangerup Ø, Huus, 12-F1, FT-1870, B7039
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Lars Peter Petersen   34   Gift   Husfader   Avlsbruger   Gjørløse
Johanne Larsdatter   42   Gift   Husmoder      Slangerup
Frederik Hansen   21   Ugift   Barn      Slangerup
Hans Peter Wilhelm Hansen   11   Ugift   Barn      Slangerup
Mathilde Anna Sophie Petersen   3   Ugift   Barn      Slangerup
Peter Petersen   30   Ugift   Tyende   Tjenestekarl   Gjørløse

Under Lars Peder Pedersen, står der også Peder Pedersen fra Gørløse!! Og alderen passer udmærket. Helt usandsynligt er det vel heller ikke, at han går i tjeneste hos sin bror. Hvad siger du?

Så jeg vil tro, at det passer ganske godt. Har derefter kigget såvel Uvelse som Gørløse kirkebøger igennem for pigebørn født fra 1855-1866, men ingen Ellen Marie Pedersen.

Peder Pedersens vielse med Inger Kirstine Jørgensen har jeg derimod fundet. Er i Uvelse i 1874 #78 nr. 4 - hvad der står helt præcis er mig en gåde, da det er temmelig ulæseligt, men er ret sikker på, at det er ham.

Så sporet ender her noget køligt.

DOG vil jeg mene, at der må være en-eller-anden forbindelse til Jens Jeppesens tilstedeværelse ved Ellen Maries datter Josephines barnedåb. Så måske jeg bare skulle prøve at gennemgå sogne for fødte pigebørn i perioden 1855-66 med udgangspunkt i området omkring Gørløse, Uvelse og Slangerup (som jeg allerede har gennemgået)

Mange hilsner
Camilla


Jens-Christian Emborg

Hej Camilla

Ja, du er nok lidt langt ude af en tangent med Birthe Christence's halvbrors kones Pedersens familie, men det skal man også en gang imellem.

Måske skal du søge noget mere viden om Jens Jeppesen og  Birthe Christence's familieliv.
Hvornår blev de gift, fik de nogle børn sammen, havde Birthe Christence en datter før ægteskabet med Jens og hed hun Ellen Marie?

Vi ved jo at Birthe Christence allerede i 1850, 17 år gammel, tjente i København.

Når vi ser Birthe Christence i FT-1834:
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Karlebo, Karleboe Overdrev, et Huus, 32, FT-1834, C7794
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Larsen 43  Gift  Parcellist,Jordbruger  
Mette Olsen 28  Gift  hans Kone  
Johanne Jørgensen 14  Ugift  deres Barn  
Lars Jørgensen 10  Ugift  deres Barn  
Birthe Christence 1  Ugift  deres Barn  
Marie Frederiksen 76  Enke  har Aftægt af Huset  
Niels Frederiksen 28  Ugift  hendes Pleiesøn,Arbeidsmand  


kan vi se, at hun har en søster, Johanne Jørgensen. Hun er født den 11-06-1820 og konfirmeres i Karlebo i 1834, opslag 258.

Hun er i FT-1850 blevet gift og bor i København, som hun også gjorde i FT-1845 :
København, København (Staden), Købmager Kvarter, Købmager kvarter, Store Regnegade 196, kjælderen, 649, FT-1850, B6922
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Larsen 40  Gift  høker, huusfader Grønholdt i Sjælland
Johanne Jørgensen 30  Gift  hans kone Karleboe, Frederiksborg amt
Anne Christine Larsen 10  Ugift  deres børn Kjøbenhavn
Carl Otto Larsen 4  Ugift  deres børn Do.
Eduard Christian Larsen 2  Ugift  deres børn Do.  

jeg vil derfor tro at Birthe Christence, med nær familie i København, har opholdt sig i København mellem 1850 og 1880, men vi ved intet om hende liv i de 30 år, udover at hun er blevet gift og at hendes mand var fadder i 1873 og der var "af København".


Om Jens Jeppesen ved vi at han i FT-1850 tjente i Værslev sogn ved Kalundborg og 01-05-1850 tager videre i Kalundborgområdet (afgangslisten, Værslev sogn, opslag 135).


Her har vi Jens' far, Jeppe Nielsen, og Jens' to mindre søskende i FT-1850:
Holbæk, Skippinge, Viskinge, Viskinge By, 1 hus, 117, FT-1850, C8660
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jeppe Nielsen 47  Gift  Hjulmand, husfader Her i Sognet
Bodil Larsdatter 26  Gift  Hans Hustru Avnsø, Holbæk Amt
Hans Jeppesen 13  Ugift  Deres barn Her i Sognet
Mette Katrine Jeppesdatter 6  Ugift  Deres barn Her i Sognet  

Jens' far dør den 14-05-1858 i Viskinge sogn, opslag 184.

I skiftet efter ham (Holbæk, Herredsfoged, Ars-Skippinge herreder, Skifteprotokol fra 1853 til 1859, opslag 582-584) står at Jens ligesom hans storebror Christian er myndige og tjener i København, men der står ikke noget om, at de er gift.
Jens og Christian møder ikke frem til skifteforretningen, for dem møder husmand Peder Nielsen af Viskende, efter skriftlig fuldmagt. Det er også denne Peder Nielsen der bliver værge for Jens' umyndige lillesøster, Mette Cathrine Jeppesdatter og kurator for Jens' lillebror Hans.

Så vi ved at Jens er i København i 1858 og sikkert er ugift.
Da vi ikke har fundet Jens og Birthe Christence viet i Karlebo sogn, vil det mest sandsynlige vel være, at deres vielse skal findes i København og den kunne være interessant, ligesom deres skifter.

Jeg tror at din Ellen Marie gemmer sig lige så godt som en nål i en høstak, med hun må jo være et sted.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian,
Nu må du endelig ikke tro, at jeg ligger på den lade side - jeg er blot ikke helt så hurtig som du til at finde informationer :-)

Jeg har gennemgået en del kirkebøger fra 1850-73 for vielser imellem Jens Jeppesen og Birthe Christense Jørgensen; dog uden at finde noget.
Kastellet og Sankt Paul er gennemgået, samt Trinitatis og Garnison frem til 1859 ca.

MEN jeg har været på Rigsarkivet :-)

Jeg havde bestilt forskelligt, og af det var Journalregistrene fra Københavns Amt, samt Journalen for den AJ registrering, som jeg har nævnt tidligere, samt skiftet efter Birthe Christense dukket op.

Københavns Amt gav ingen resultat.
Skiftet efter Birthe Christense nævner blot, at der ingen penge udover 100 kr. var, som Jens Jeppesen betalte i begravelsesomkostninger, hvilket jeg vedhæfter her som fil.

Men i journalen, hvor min oldemor ansøger om underholdsbidrag til min farmor Josephine, lå et brev fra min oldemor, der fortæller, hvad der er passeret :-) Der står desværre ikke noget om, hvor gammel hun er i journalen, ej heller hvor hun er født, blot at man med udenrigsministeriets hjælp får fat i kraven på ham.
I brevet fra Ellen Marie - var lidt syret at holde det i hånden :-) - står følgende:(Der er nogle ting, som jeg ikke kan tyde - hvis du kan, ville det være dejligt!)
Side 1:
(Jeg skriver det med den bogstavering, som bliver anvendt)
Faderen til mit Barn som er indfødt Tyskker og kom til Dannemark den 1. September 1878 og tog Plas paa Hotel Kongen af Danmark som Kelner, og Jeg .. Kondisjonerede der som Stuepige fra 1. August samme Aar vor Vi Opholt os  til jeg frate... Plasen den første Juni  1879 og min Forlovede den første September samme Aar tog ra... Plas paa Hotel d'Angleterre og Reiste saa der fra den første Marts 1880 Og fra den tid jeg forlod Hotellet Loste jeg at Køge i 3 måneder paa .....plas 12 og siden Den tid har jeg opholt mig i Bryggerlængen 10 3sal hos Enkefrue Stribolt
Side 2:
og Opholt mig der til første Marts når jeg undtager 10 da jeg fødte var jeg i Fredericiagaden vor min Forlovede Betalte for mig, Og vor han selv var med i Kirke til Daaben vor Barnet fik hans Navn det var den 1 Februar og Tirsdagen den 3 skulle den Lille Pige i Pleie vor han Lovede Selv at Tage med men bliv Sy Betalte så 14 Kroner' og Loved for Fremtiden at Betale det Hele'
Fortalte mig at han Forlod sin Plas, men Søgte en her i Kjøbenhavn
Skrev mig flere gange til i den Maaned og Bad mig paa forskellige Maader at Undskylde vorfor han ikke kom til mig, saa hørte jeg
Side 3
den første Marts han Reiste til Hamburg vor jeg Sikkert ver Dag vented Brev fik Intet' Saa skrev jeg ham til den 22 April med hans forælders Adresse fik intet Svar. Skriv igen til Hans Forældere den 8 Juni men har inu ikke faaet noget Svar har nu hørt at han Kondisionere i Hotel du Nor i Kølen
Forælders ad Her Steffan Schwer
Dyren Kjølen ved Reienprovinserne
Ellen Marie Petersen


Barnefaderens navn er Joseph Scwer

Derudover så har jeg skrevet til Gentofte arkiv, om de har noget liggende på en plejesag.

Det er jo lidt mærkeligt, at Josephine kommer i pleje derude i Gentofte.
Det er dog nok ikke der, hun kommer i pleje i første omgang 1½ uge efter fødslen - tænk hvis det havde været hos en Dagmar Overby type - så havde jeg ikke siddet her ;-)

Men Ellen Marie - Petersen med t, som hun skriver - nævner, at hun blot er hos fam. Jeppesen i 10 dage mod betaling. Gad vide om Birthe Christense var jordemoder ved siden af?

Og hun nævner noget, som jeg tyder som Køge i 3 måneder... Kan du læse adressen?

Derudover, så står der i bunden af brevets 1. side: p 28/6 80 ... 1003/1880 og derefter ...7261...

Hvad får du ud af det sidste? Det første er journaloptegnelsen, men det sidste med 7261...

En masse nye spor, men begrænset konkret. Dog også rart at få bekræftet, at min Oldefars far hed Stefan, hvilket var, hvad jeg mente, selvom hans bagudrettede spor er endt dér.

Vedhæfter resten af brevet i næste post.

Mange hilsner

Camilla

[vedhæfting slettet af admin]

Camilla Winther Nissen

Side 2 og 3 af brevet vedhæftet

[vedhæfting slettet af admin]

Jens-Christian Emborg

Hej Camilla

Du skriver:
Og hun nævner noget, som jeg tyder som Køge i 3 måneder... Kan du læse adressen?

Jeg mener ikke at der står Køge, men der står at hun fra den tid hun forlod hotellet, lærte at koge i 3 måneder på Højbro Plads 12.
Så hun har altså boet på Højbro Plads 12 fra 1. juni til 1. sep 1879, hvorefter hun har boet i Bryggerlængen 10. Så pga. fødslen er hun ikke blevet opført nogen steder i FT-1880, hun burde vel stå på tillægslisten i Bryggerlængen 10, som fraværende.

Hvis du ser på FT-1880 Højbro Plads 10-12, opslag 43, ser du at Restauratør Niels Gustav Calberg bor der med kone, 3 børn, 5 tjenestepiger og en kogeelev. Det må være her at din Ellen Marie har opholdt sig 4 måneder før FT-1880 og fødslen.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian,
Du har ret! Selvfølgelig står der Højbro Plads :-) Tak for hjælpen :-)

Okay, så ved jeg, hvad hun har lavet over hvor hun er fra 1. juni 1878 til 1. september 1880.... spørgsmålet er stadig: Hvor kom hun fra, hvem var hun og hvad skete der bagefter...

Hun har tydeligvis været blandt de tjenende ånder, der primært - i hvert fald i de år - har arbejdet i hotel/restaurationsbrachen.

Jeg har endnu ikke fået svar fra Gentofte, men testamentet efter Josephines plejeforældre skulle være kommet til Rigsarkivet i dag (Fik meddelelse om det her i eftermiddag. Håber jeg kan se det på mandag.)

Men om det giver noget, er jo lidt svært at sige.

Har du nogen idé om, hvad tallet 7261 i bunden af siden kan være en henvisning til?

Jeg prøver stadig at finde en eller anden form for logik her:
Hvorfor bliver Josephine sat i pleje i Gentofte? Har Ellen Marie tilknytning til Gentofte? Hvis hun ikke har, hvem har så?
Hun arbejder 1878-79 i København og tager ansættelse i Klampenborg i 1880, men kommer hun mon fra København?
Hun staver ganske vist ikke fabelagtigt, men har dog en ret flot håndskrift, så selvom grammatikken bliver dårligere og dårligere jo længere frem i brevet, man kommer, så har hun dog fået nogen skolegang. Og hvordan har hun mon skrevet til Josephs tyske familie? Og til Joseph? Hun må enten have kunnet tale tysk eller engelsk - hun har jo korresponderet med ham... også skriftligt! Ved du om det var almindeligt at kunne tale andet end dansk blandt det arbejdende folk?

Mange spørgsmål - færre svar...

Og så det lille notabene: Hun hedder PeTersen og ikke PeDersen... :-)

Tusind for at du gider hjælpe mig med denne knude...

Mange weekend hilsner

Camilla

Jens-Christian Emborg

Hej Camilla

Jeg har ikke fundet din oldemor, men har set på mange mulige den sidste uge.
Der er en som du måske skulle bruge lidt tid på at undersøge nærmere.

I FT-1880 må vi nok sige at din Ellen Marie ikke blev opført, for ud fra brevet er der kun 2 adresser der kan være aktuelle og der blev hun ikke indskrevet, det må være en fejl.

Hvis din oldemor Ellen Marie blev i København de efterfølgende år, burde hun være at finde i FT-1885 for København.
Vi kan måske også slå fast, at din Ellen Marie har været en ung mor på godt 20 år, det er den alder mange af tjenestefolkene har i FT-1880 på Hotel Kongen af Danmark/Holmens kanal 15, her er der forøvrigt 2 unge ugifte tjenestepiger der hedder Møller, en af dem kunne jo være den "jomfru Møller" der også stod fadder til Ellen Maries datter.
Vi kan også få den opfattelse, ud fra det brev din Ellen Marie har skrevet, at din Ellen Marie er dansk, men at hun også har kunne begå sig i det tyske sprog, idet hun skriver til sit barns tyske bedsteforældre. Dette peger på at Ellen Marie måske er kommet fra det syddanske, hvor tysk også var noget, man kunne forstå.

I FT-1885 er der dette par:
København, København (Staden), Hummergade (Lige numre), Kjøbenhavn Øster Kvarter, Hummergade 18,matr.228 4.Sal, 6, FT-1885, D3593
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christian Hansen 26  Gift Husfader Arbejsmand Kjøbenhavn
Ellen Marie Hansine født Petersen 27  Gift Husmoder  Nordslesvig  



Nu kan vi ikke se originalen på AO, men jeg vil her tro på, at denne Ellen Marie ikke også hed Hansine, men at der har stået hendes nye efternavn Hansen.
Denne Ellen Marie er født Petersen og med en alder på 27 år, var hun 22 år i 1880. Fødestedet er Nordslesvig, så hun kunne sikkert også noget tysk.
Så hun er set med mine øjne et godt bud på din oldemor, som må forfølges.

I FT-1890 bor de ikke i Hummergade 18, og jeg ved ikke hvad der bliver af dem, men i Politiets registerblade finder jeg følgende, der kunne være brikker til at finde ovenstående Ellen Marie og/eller din Ellen Marie:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2186361&searchname=polit_adv
dette blad er oprettet i 1894 og er en Ellen Marie Hansen der er født i Vejen 1/5-1857 og har fået en datter, Anna Marie, den 19/9-1881, måske er det 1889. Bladet er udtrukket i 1897.
Jeg har ikke fundet denne Ellen Marie i kirkebogen i Vejen, men i Vojens sogn er der født en Ellen Marie Pedersen den 1/5-1857, opslag 91 og så er vi Haderslev Amt, det med det tyske sprog. Så denne Ellen Marie kunne godt være ovenstående fra FT-1885 der efter sit ægteskab nu står som Hansen.

Her er denne Ellen Marie, 3 år gammel med sine forældre i FT-1860:
Haderslev, Gram, Jegerup, Voiens, Parcelsted, 21, FT-1860, C9617
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Pedersen 52  Gift Dagleier  Ringkjøbing
Ellen født Andreasdatter 47  Gift hans Kone  Ringkjøbing
Johanne Pedersen 11  Ugift deres Børn  Jegerup
Kjesten Pedersen 5  Ugift deres Børn  Jegerup
Ellen Pedersen 3  Ugift deres Børn  Jegerup  



I fgl de næste registerblade og FT-1901 er Ellen Marie fra Vojens blevet gift med en Carl Ludvig Gath i 1896, efter at hans samlever står til at være død den 08-06-1896 i første registerblad, hendes død kan også ses i Sankt Stefan sogn, opslag 189, adressen er Nordbanegade 12, så det må være efter hendes død at Ellen Marie er blevet viet til ham, altså sidste halvdel af 1896. Carl Ludvig Gath dør den 16-06-1911:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1644399&searchname=polit_simple
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=118719&searchname=polit_simple
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2085089&searchname=polit_simple
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2025834&searchname=polit_simple

I politiets registerblade ses hun her fra 1900 til 1909, her er fødestedet Slesvig:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2026086&searchname=polit_simple
og hans registerblad
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3322943&searchname=
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2027345&searchname=polit_simple
I FT-1901 ses Ellen Marie og hendes mand i Sundevedgade 30 st., opslag 128.
I navneregistret for de københavnske skifter 1911, er en arbejdsmand Carl Ludvig Gatt med et skifte: 1/932 3M.
Hans død kan også ses i Sankt Matthæus sogns kirkebog, opslag 97, her hedder han Gath og adressen er Vesterbrogade 77, 5.sal.
I FT-1911 kan de ses i Vesterbrogade 77, opslag 216, her er oplyst at Ellen Marie er kommet til København i 1877 fra Slesvig, hvilket passer på din Ellen Marie der jo bliver ansat på hotel Kongen af Danmark i 1878.
Efter Carl Ludvig's død i 1911 er dette registerbladet på Ellen Marie, der står som enke:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2383043&searchname=polit_adv

Der står at hun er født den 1/5-54 i Vojens, men der skulle stået 57. Hun er flyttet til Istedgade i november 1911 og så står der at hun den 1/5-1916 flytter til Rådmandsgade 16 st.

I FT-1921 bor i Rådmandsgade 16 st., opslag 22, Ellen Marie Gath-Hansen født den 1/5-1857 i Vojens. Her står at hendes sidste tilflytning til København er i 1884 fra Vojens, hvor hun i FT-1911 opgav at hun kom til København allerede i 1877, der kan jo være tale om at hun har været taget til Vojens og kommet igen i 1884.

Hvornår blev den Ellen Marie i FT-1885 gift med Hans Christian Hansen og hvad står der af oplysninger? Er det hende fra Vojens der er blevet enke?
Ellen Marie' s vielse i 1896 med Carl Ludvig Gath, hvad står der ved den? Jeg har ikke fundet den i København, de er måske borgerligt viet.
Det kunne også være interessant at finde det barn der var indskrevet på Ellen Marie's registerbled fra 1894, den Anna Marie født den 19/9-1881, eller måske er det 1889 der skal stå.


Om Carl Ludvig Gath kan jeg tilføje at han første gang blev gift i Aversi sogn i 1878, opslag 83, med en Marie Thomasine Lynge, men ses allerede i København i FT-1885 som enkemand:
København, København (Staden), Gormsgade (Lige numre), Udb.Klædebo Kvarter, Gormsgade 8,Forhuus 2.Sal, 10, FT-1885, C5281
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ole Andersen 39  Enkemand Huusfader Murer Arbeidsmand Sverrig
Oluf Andersen 13  Ugift Barn  Sverrig
Jacob Andersen 6  Ugift Barn  Sverrig
Carl Ludvig Gath 30  Enkemand laagerende Murer Arbeidsmand Skørbinge  

Nu kan du se om du kan finde yderlige oplysninger.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian,
Tusind tak for alle dine ideer og al din hjælp - føler mig lidt mindre alene med dette problem - Tak!
Jeg har været inde i det københavnske sogne: Holmens, Helligånds, Kgl fødselsstiftelse, Skt Paul, Garnison og Trinitatis og ledt efter en Anne Marie født 19/9-81, 87 og 89, men uden held. Tror at jeg er nødt til at tage alle sogne fra 81-89 alle år, alle opslag.

Du skriver, at du har kigget efter deres Ellen Marie og Carl Ludvig Gath vielse i København i 1896 - har du kigget i alle sognene?(hvorved, at der ikke er nogen grund til, at jeg kigger efter)

Jeg har kigget i hvidebøger efter Hans Christian Hansens død. Har indtil videre undersøgt fra 1885-99 uden at finde noget, der passer dér.

I hovedregistret har jeg kun nået at lede i 1886 og 87 og fundet følgende, der kunne passe
1886 #110 nederst Hans Chr. Hansen 2/945 – 2 Fo og Ellen Marie Hansen 2/951 – 2 Fo
1886 #120 øverst Hans Christian Hansen pr 46 p. 84
1887 #102 øverst Hans Christian Hansen, arb. Mand 2/138 – 3 Fo
1888 Ingen Hans Christian Hansen

Fortsætter med at kigge i hovedregistret, men tager nok en pause og leder efter Hans Christian Hansens vielse med Ellen Marie Petersen.

Jeg har været på Rigsarkivet og fået testamentet. Der står desværre ingenting om Ellen Marie, blot at Josephine var deres plejedatter og universalarving. Det udelukker dog behovet for at lede efter en adoptionssag. Jeg har for 2. gang forsøgt at få fat i skiftet, men var også denne gang forkert. Skal nu have fat i skiftet under eksekutorboer. Er nødt til at vente lidt med at bestille det, da jeg ikke vil lade det gå ud over mit arbejde. Kan ikke tage fri hele tiden for at gå på Rigsarkivet.
Jeg har talt med Gentofte arkiv, der ikke ligger inde med noget om fattigvæsen, men de anbefalede mig at tale med Gentofte kommune vedrørende Sogneprotokollerne. Det er lykkedes dem at finde dem – skal nu bare ud og se på dem. Måske der står noget dér.

Da jeg ikke kunne placere Handelsgartneriet "Udsigten" i Gentofte nogen steder på veje, har det været svært at finde Folketællingerne. Men det er nu endeligt lykkedes mig  Så jeg kan se, hvor det lå, og jeg har fundet FT 1901, 1906 osv, men ikke 1890, da folketællingen for det år ikke er komplet for Gentoftes vedkommende. :-)

De andre år står der ikke noget specielt, andet end at Josephine står skrevet som Nielsen og deres datter...
Men det var sjovt at se, hvor præcis på de gamle matrikelkort, at det lå. Hold da op, hvis man havde haft den grund i dag. Det er alle de grunde, hvor vejen Udsigten ligger i dag + en anden pænt stor grund ved siden af.

Jeg vil lede videre for at bekræfte/afkræfte muligheden af, at den Ellen Marie du har fundet, er den rette. Ville være ret fantastisk, hvis det var! :-)
TAK!

Vh
Camilla


Jens-Christian Emborg

#24
Hej Camilla

Jeg har nu set efter en vielse i 1896 mellem Ellen Marie og Carl Ludvig Gath i alle Københavnske sogne i Sokkelund herred uden at have fundet den.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-267-12527-35287-90?cc=1607917&wc=11531719
ligger "Denmark Civil Marriages, København, Marriage Index, 1851-1896", men her har jeg heller ikke fundet dem gift i 1896. (billede 34).

Så det ser ud til at oplysningen i FT-1901, at de var viet i 1896, måske er fejlagtig eller at de er blevet viet udenfor København.


Men der er også en mærkelig ting:
På dette tidligere anviste registreringsblad:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1644399&searchname=polit_simple
er der under "Hustruens" skrevet Kirsten f. i Kaltred den 19/1-1832. Kaltred ligger i Bregninge sogn. På dette registerblad er Carl Ludvig flyttet til Bagergade 3, 3.sal den 1/5-1897.

Søger jeg på Kirstens fødselsdato, 19/1-1832, finder jeg dette registerblad:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3323395&searchname=polit_simple
Der står ikke Kirsten, men Anna Marie Glath.
Anna Marie Glath er som Carl Ludvig også flyttet ind i Bagergade 3, 3.sal den 1/5-1897.
Hun bor der stadig i Bagergade 3, 3.sal i FT-1901.
Ser jeg på skriften, står flyttedatoen og Bagergade 3, 3, med samme håndskrift i de to registerblade, så Carl Ludvig og denne noget ældre Anna Marie, må sammen være flyttet ind i Bagergade 3, 3.sal.
Jeg kan forstå at denne Anna Marie flytter med ind, hvis Carl Ludvig ikke var gift, for så var hun hans "husholderske" ligesom hende der døde i 1896, men hvis han allerede er blevet gift med Ellen Marie, som der står på registerbladet, og hun også flytter med ind, ser det lidt mærkeligt ud, men Ellen Marie kan være påført hans registerblad senere end denne flytning.
Næste registerblad på Carl Ludvig er et halvt år senere, den 1/11-1897, hvor han som gift flytter til Christianshavns Voldgade 5, 2.sal og her ser registerbladet ud til at være skrevet i en omgang og der står at han er gift med Ellen Marie. Det samme et halvt år senere igen, hvor de flytter til Dannebrogsgade. Ser vi på registerbladet fra 1894 for Ellen Marie selv, er det udtrukket den 1/11-1897, altså i forbindelse med, at de flytter til Christianshavns Voldgade 5, 2.sal og hvor vi med sikkerhed må kunne sige, at de er blevet gift.
Så måske er de først blevet gift i 1897, men heller ikke her, har jeg fundet dem i Sankt Johannes, Sankt Stefan, Helligkors eller Vor Frelser sogne, som vel er de mest oplagte.



Her er Anna Marie allerede som enke i FT-1880 og FT-1885:

København, København (Staden), Vimmelskaftet, Frimands Kvarter, Matr. Nr. 16/79, Baghus Kvist, 28, FT-1880, D4640
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anna Marie Gladt 48  Enke Husmoder Rengjøren Kaldred
Niels Petersen 39  Ugift Husfader Arbeidsmand Snesere  


København, København (Staden), Østergade (Ulige numre), Øster Kvarter, Østergade 13,Matr.13 Forhus Qvisten, 4, FT-1885, C8591
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ane Marie Gladt født Poulsen 52  Enke logerende Rengjøringskone Kaltre pr Kallundborg  
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Camilla Winther Nissen

#25
Hej Jens-Christian,
Mht. Gjertrud, så tror jeg, at Carl Ludvig er logerende hos hende fra 1892 til hendes død i juni 1896. Der står hun er 60 år gammel da, og han er ca. 32 år.

Jeg har fundet dette blad på Anne-Marie Glath - under Gloth
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3323395&searchname=polit_simple


Jeg tror, at Carl Ludvig Gath har været logerende hos hende.
Han flytter ind på Bagergade 1/5-97 hos hende,
Jeg tror ikke, at hun er "husholderske" - hun er 65 år og ryger på plejehjem 7 år senere.
Hvem Kirsten er og hvem der er født 17/1-1840 ved jeg ikke.

Ifølge dette blad, så fraflytter Ellen Marie, nu Hansen, sin adresse i Ryesgade 47 den 1/11-97..
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2186361&searchname=polit_simple

Og som du jo er inde på, det er jo nok først her, at hun bliver gift med Carl Ludvig Gath, og pr. 1/11.97 bor hun på Christianshavns Voldgade sammen med Carl Ludvig.
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=118719&searchname=polit_simple

MEN i FT1901 står der, at de bliver gift i 1896!! Er altså noget rodet noget

Her er i øvrigt endnu et registerblad - her med efternavnet Ludviggath :-)
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2085089&searchname=polit_adv

Og så tror jeg, at dette faktisk er Ellen Marie... og Hans Christian... her som Henrik Christian Hansen.. og hun født i Vains .. så med lidt lydsprog er det nemt Vojens.. Og datteren Marie født 19/9-82 De er bosiddende i Istedgade 42, 4. 1/11-1892
Så da er Hans Christian stadig i live... Ellen Marie og Hans Christian er altså gift frem til et sted i mellem 1/5-1892 og 1/11-1894
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1990393&searchname=polit_adv

De ses i FT1890 på Istedgade 42, 4. med datteren Ane Marie opslag 140
Datteren er da 8 år gammel. Ellen Marie står opført til at være født i Woyens-Haderslev og datteren ligeså... og da Vojens på det tidspunkt hører under Tyskland, så kan jeg først se efter, når jeg kommer på Rigsarkivet igen :-(
MEN, hvis den lille Anne Marie er født i Vojens, så stemmer det overens med, at Ellen Marie i FT 1821 oplyser, at hun er kommet til København i 1884 - Og så er der 2 muligheder. Enten er Anne Marie med en - for os - ukendt far og Ellen Marie er blevet gift i København med Hans Christian Hansen i 1884-85, ELLER, De er blevet gift i Vojens i 1881-82, og skal derfor findes i de da tyske kirkebøger.

Kronologisk sammenstilling af informationerne, som vi nu har:
1878           Carl Ludvig Gath gift Marie Thomasine Lynge i Aversi sogn
19-9-81/82 Anne Marie (Hansen) født
FT 1885      Carl Ludvig Gath Enkemand 30 år - Gormsgade 8,
FT 1885      Ellen Marie Hansen f. Petersen gift med Hans Christian Hansen, Hummergade 18
FT 1890      Ellen Marie Hansen f. Petersen gift med Hans Christian Hansen, Istedgade 42, 4.
1-5-1892:   Ellen Marie Hansen gift Hans (Henrik) Christian Hansen – Istedgade 42, 4.
1-11-1892: Carl Ludvig Gath – Nordbanegade 12, 2 hos Gjertrud Marie Soltan f. Nielsen 54-60år
1-11-1894: Ellen Marie  - Aalborggade 14 , 1.
1-4-1895:   Ellen Marie - Frameldt
1-5-1895:   Ellen Marie - Ryesgade 53 , Over Gaarden , stuen
1-11-1895: Ellen Marie - Ryesgade 47 , kvisten
1-5-97        Carl Ludvig Gath – Bagersgade 3, 3 hos Anne Marie Glath f. Poulsdatter
1-11-1897: Ellen Marie  - Frameldt
1-11-97      Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Christianhavns Voldgade
1-5-98        Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Dannebrogsgade 45, 2
1-5-99        Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Absalongade 31, 2
1-5-1900    Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Viborggade
1-11-1900   Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Sundevedgade 30 st – i FT1901
1-11-1904   Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Absalongade 31, 3– IKKE i FT1906
1-5-1906     Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Absalongade 44, 1– IKKE i FT1906
1-5-1906     Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Baggesensgade 20, st - IKKE i FT1906
1-11-1906   Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Absalongade 44, 1– IKKE i FT1906
1-5-1907     Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Absalongade 33
1-11-1908   Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Vesterbrogade 77, 5
1-5-1909     Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Vesterbrogade 77, 5
FT 1911       Carl Ludvig Gath gift med Ellen Marie – Vesterbrogade 77,5
16-6-1911   Carl Ludvig Gath Død
1-11-1911   Ellen Marie Hansen, Enke - Istedgade 79 , 5.
1-5-1916:    Ellen Marie Hansen, Enke - Rådmandsgade (Raadmandsgade) 16 , stuen
FT1921        Ellen Marie Gath-Hansen, Enke og Panterske Rådmandsgade (Raadmandsgade) 16 , stuen


Mange hilsner
Camilla

Jens-Christian Emborg

Hej Camilla

Jeg har fundet Anna Marie født den 19-09-1881, men hun er ikke datter af Ellen Marie.

Hvis vi lige ser på dette registerblad som vi kender:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2186361&searchname=polit_simple

Ellen Marie bor fra 1. maj til 1. nov. 1895 i Ryesgade 53 st. over gården.
I dette halvår, den 6. okt. 1895, bliver Anna Marie Iwersen konfirmeret i Sankt Johannes sogn, opslag 208.

Denne Anna Marie Iwersen er født den 19-09-1881 i Maugstrup sogn og hun bor ved konfirmationen hos "Plejemoder: Enkemadam Hansen, Ryesgade 53 st. over gården".

Denne Anna Marie Iwersen er datter af arbm. Paul Peter Iwersen og Mette Kjerstine Petersen i Maugstrup. Hendes fødsel kan ses i Magstrup sogns kirkebog, opslag 153.

Anna Marie Iwersen's mor er storesøster til Ellen Marie, født den 10-03-1854 i Vojens, opslag 78.

Anna Marie er blot kommet i pleje hos sin moster i København.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Camilla Winther Nissen

Hej Jens-Christian,
jeg kan desværre ikke komme ind og kigge på registerbladet, da de er igang med at opdatere sitet - er glad for jeg har min oversigt :-)

Anne Marie Iversen har jeg været inde og kigge på flere gange :-) Både i Jegerup Kirkebog senere i registerbladene, hvor hun er kioskdame og senere er gift.

Jeg har meget svært ved at forstå, at den lille Josephine som er født i '80 bliver sat i pleje, hvorefter hun tager sin niece - født i '81 til sig som plejebarn. Spørgsmålet er jo så hvornår. Er inden '90, men måske har hun slet ingen kontakt til Josephine ude i Gentofte mere. 

Sejt at du kiggede efter konfirmationen - godt tænkt! :-)

Jeg har prøvet at kigge efter Ellen Maries død fra 1921-25 i Skt Stefan, Simeon og Kingo, men endnu ikke fundet noget. Hun er tilsyneladende ikke længere i Raadmandsgade, og der er ikke flere registerblade... så hvad er mon sket?
Hun er i 1921 64 år. Er jo lidt tidligt med plejehjem, men er jo nok ikke noget nemt liv, hun har haft.

Camilla Margrethe Nielsen, Bladhandlerske, har overtaget lejemålet Raadmandsgade 16, st. ved FT 5. nov. 1925, og der står anført, at hun boede Raadmandsgade 14, 5 d. 5. nov. 1924, så man kan måske deraf udlede, at hvad der end er sket, så er det sket mellem 5. november '24 og 5. november '25.
Dvs. der er Ellen Marie 67-68 år. Så måske er plejehjemmet en mulighed.

Jens-Christian Emborg

Hej Camilla

Jeg har fundet arbmd. Hans Christian Hansen Haardtimmer død den 14-07-1893 i Sankt Matthæus sogn, 34 år gammel, opslag 129.
Det er oplyst at hans kone er Ellen Marie Pedersen og adressen er Istedgade 32.
Også i registeret for Københavnske skifter 1893, opslag 129, står han med efternavnet Haardtimmer og henvisningen til skiftet er 2/252 3H.

Hans Christian Hansen Haardtimmer er født den 16-08-1858 i Trinitatis sogn, opslag 37.

Hans Christian Hansen Haardtimmer og Ellen Marie Petersen er viet den 07-05-1882 i Vamdrup sogn, opslag 177.
Ellen Marie's forlover er hendes storesøsters mand og far til deres senere plejebarn, Anna Marie.
Ved vielsen er de begge af Bjerndrup. Der er flere Bjerndrup, men i Stepping sogn (Haderslev amt) der støder op til Vamdrup sogn (Ribe amt) er der en by der hedder Bjerndrup, så det er nok dette Bjerndrup de opholder sig i ved vielsen.

I FT-1911 hvor Ellen Marie boede på Vesterbrogade 77, opslag 216, oplyste hun at hun var kommet til København i 1877 fra Slesvig.
Nu ved vi at hun i 1882 er tilbage i det sønderjyske og gifter sig med en københavner, som hun måske selv har taget med derned.
I FT-1921 hvor Ellen Marie boede i Rådmandsgade 16 st., opslag 22, oplyste hun at hendes sidste tilflytning til København var i 1884 fra Vojens.
Vi mangler stadig at vide, hvad denne Ellen Marie Petersen foretog sig i København omkring 1880, med mindre hun er din oldemor.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Hej Camilla

Lige 3 bemærkninger:

I din "Kronologisk sammenstilling af informationerne" af den 25. august skriver du:
"FT1921        Ellen Marie Gath-Hansen, Enke og Panterske Rådmandsgade (Raadmandsgade) 16 , stuen"
Du skriver hun er Panterske, jeg ved ikke hvad det er, men jeg læser det som Portnerske og hun bor da også i stuen, hvilket passer på en portnerske.


Den 27. august skriver du:
Camilla Margrethe Nielsen, Bladhandlerske, har overtaget lejemålet Raadmandsgade 16, st. ved FT 5. nov. 1925, og der står anført, at hun boede Raadmandsgade 14, 5 d. 5. nov. 1924, så man kan måske deraf udlede, at hvad der end er sket, så er det sket mellem 5. november '24 og 5. november '25.
Jeg kan ikke se at hun overtager lejemålet i nr. 16, hun bor i FT-1925 i nr. 14, 5.sal, opslag 105.
I FT-1925 er der ingen oplysninger om nr. 16 stuen, kun 1.sal. I hovedskemaet, opslag 107, kunne det se ud som om der har været 2 folketællingsskemaer, men det er blevet rettet ned til 1.


I FT-1921 Gormsgade 25, 3.sal, opslag 38, kom Anna Marie Iwersen til København fra Maugstrup sogn i 1885, hvilket forklarer at hun ikke boede hos Ellen Marie i FT-1885.
Dette passer på at hendes mor, Mette Kjerstine Petersen, dør den 09-04-1885 i Maugstrup, Jegerup kirkebog 1866-1939, opslag 266.
Det er oplyst ved hendes død at Anna Marie har en storebror, Steffen, født den 16-11-1879 og en lillebror Peter, født den 25-07-1884.
Lillebror Peter dør 2 dage efter moderen, står på samme side, og de bliver begravet samme dag.
Moderen blev 31 år og dødsårsagen var "kom af dage ved hængning".
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg