Søgefunktionen i forum

Startet af Carsten R. Nielsen, 10 Jan 2011 - 03:38

Forrige emne - Næste emne

Carsten R. Nielsen


Jeg er ny her i forum og kan ikke rigtigt finde ud af at bruge søgefunktionen (har ledt efter en vejledning, uden held).

Mit spørgsmål går primært på, hvordan man søger efter et eksakt ord (eller del af en sætning), så man kun får resultater på dette?

F.eks. vil jeg gerne søge på "Øse" (som i "Øse sogn"), men jeg får hver gang resultater på alle ord, hvor "øse" indgår ("Værløse", "Merløse" etc. etc.); uanset om jeg indstiller søgningen til "Match alle ord" eller "Match enkelte ord".

Skal man indsætte nogle bestemte koder?

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Mette Fløjborg

Hej Carsten!
Du gør det faktisk helt rigtigt. Når du søger i forum søger du på en 'søgestreng', dvs. en del af en sætning. Problemet er bare, at det kun er tre bogstaver, og at de indgår i så mange andre ord og sætninger.

Hvis du f.eks. skriver sådan (med gåseøjne) "øse sogn" får du lidt færre 'hits', men dog stadig 'Værløse sogn' og alle de andre 'øser'.

Det er faktisk på samme måde, som hvis du søger på Google. Her kan man også anvende gåseøjne og får så KUN den 'søgestreng' frem, der indeholder lige præcis de bogstaver du skriver. Jeg prøvede lige på google: 4.600 svar uden gåseøjne og 1.860 svar med gåseøjne.
Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk

Henrik Poulsen

#2
Hej Mette ....

Ikke helt rigtigt med Google. Her kan du nemlig søge Øse med mellemrum før og efter. Herved får du Øse og så kan man tilføje sogn så man ikke får andre former for Øser.

Det er derfor nogle forum bruge Google search, da det giver mange flere muligheder i søgningen.

Prøv evt at søge "Øse " +sogn +DIS på Google eller evt "Øse " +sogn +slaegtogdata

Har ikke prøvet det, men det bruge finde de links du søger.

Carsten R. Nielsen


Det overrasker mig: at der ikke er flere - og mere præcise - søgeparametre i et forum som dette.

Det er efter min mening vigtigt, at man kan lave en præcis søgning, så man kan finde eventuelle tidligere indlæg, der handler om det samme, før man opretter en ny tråd.

Ikke dermed sagt, at man så ikke bør spørge igen - det er jo godt at få tingene vendt med jævne mellemrum - eller at man ikke må spørge dumt (tværtimod: at folk tør spørge dumt, er meget vigtigt), men det højner alt andet lige kvaliteten af diskussionerne/spørgsmålene, hvis man har orienteret sig i tidligere diskussioner, før man spørger.

Hvis det er teknisk muligt, kunne det derfor være rigtigt fint at få nogle mere præcise/varierede søgeparametre, når I engang i fremtiden opdaterer søgefunktionen. Det burde ikke være nødvendigt at gå omkring Google (som beskrevet af Henrik).

MVH
Carsten

8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Arne Feldborg

#4
Citat fra: Mette Fløjborg Dato 10 Jan 2011 - 14:56
Det er faktisk på samme måde, som hvis du søger på Google. Her kan man også anvende gåseøjne og får så KUN den 'søgestreng' frem, der indeholder lige præcis de bogstaver du skriver. Jeg prøvede lige på google: 4.600 svar uden gåseøjne og 1.860 svar med gåseøjne.
Og hvad kan man så bruge det til?

Den nuværende søgemetode (såkaldt fritexstsøgning i SQL med resultater vist efter relevans) er IMHO  totalt uegnet til det her formål. Og det har været nævnt adskillige gange i tidens løb.

Hvis jeg feks. søger på frasen a?lum så forventer jeg at få alle de indlæg der indeholderordet aulum eller avlum og kun dem. Men prøv det lige!

Jeg mener også vi fra starten blev lovet en mere avanceret søgerutine i stil med den der er i det gamle forum, som (bortset fra et par småfejl som nemt kunne rettes) faktisk virker ret godt.

Så svært er det altså heller ikke at lave fornuftige søgerutiner i SQL.

det skal lige bemæreks, at der siden
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=search
jeg her omtaler.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

#5
Citat fra: Arne Feldborg Dato 10 Jan 2011 - 18:13

Hvis jeg feks. søger på frasen a?lum så forventer jeg at få alle de indlæg der indeholderordet aulum eller avlum og kun dem. Men prøv det lige!


Hej Arne,

Prøv at søge med a_lum - det virker fint
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

Det er ikke så let Arne, har selv udviklet et par stykker og er ved at udvikle en til SMF 2.0.

For at kunne udføre en rimelig hurtig søgning, specielt i store forum er man nødt til at indeksere forum første.

Det hurtigste er bare at implementere en Google søgning, det tager to split sekund og er rimelig avanceret.

Prøv at bruge _ i stedet for ?

Arne Feldborg

#7
Citat fra: Henrik Poulsen Dato 10 Jan 2011 - 18:26
Det er ikke så let Arne,
Jo, det er rimeligt nemt.

Citathar selv udviklet et par stykker og er ved at udvikle en til SMF 2.0.
Ih - hvor vi gungrer. Jeg bliver helt forskrækket.!

CitatFor at kunne udføre en rimelig hurtig søgning, specielt i store forum er man nødt til at indeksere forum første.
Øh, ja.?  Selvfølgelig. Hvad er problemet i det.?
Det skal man jo iøvrigt også til den nuværende søgning, bare på en anden måde.

CitatDet hurtigste er bare at implementere en Google søgning, det tager to split sekund og er rimelig avanceret.
Nej, det er samme princip. Og rigtig godt til Google og mange andre ting, men ikke specielt velegent her. Det er reelt umuligt at lave præcise søgninger med Wildcards inde i et ord med det system.

Og desuden mangler vi jo også mulighed for at søge i bestemte grupper, i bestemte tidsintervaller, osv. osv.

CitatPrøv at bruge _ i stedet for ?
[/quote]
Øh, ja. Har du selv prøvet.?

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Søgt med a_lum:

Overskrift Relevans Startet af Postet dato
  Anders Lauritz Moritzen Lund i Husum-Ballum, Tønder amt - Løst
i AneEfterlysning


Anders Lauritz Moritzen Lund i Husum-Ballum, Tønder amt - Løst af Christian Konstmann Autzen 46.4%  Christian Konstmann Autzen  Lørdag 01 01 2011, 22:28 
  Peder Christian Rasmussen - Aalum og Svindinge?
i AneEfterlysning


Peder Christian Rasmussen - Aalum og Svindinge? af Ulla Maria Olsen 29.8%  Ulla Maria Olsen  Torsdag 16 12 2010, 21:01 
  København FT-1916 Faulum.
i Hjælp til tydning


København FT-1916 Faulum. af Johanne Geertsen 26.6%  Johanne Geertsen  Søndag 12 12 2010, 15:40 
  Christian Zimmermann født 1-6-1913 Ballum Sogn, Tønder Amt
i Hjælp til tydning


Christian Zimmermann født 1-6-1913 Ballum Sogn, Tønder Amt af mikael jannsen 25.2%  mikael jannsen  Torsdag 14 10 2010, 20:39 
  Ballum, Lø, Tønder, 1823-1865
i Hjælp til tydning


Ballum, Lø, Tønder, 1823-1865 af Stine Sønderby Larsen 21.4%  Stine Sønderby Larsen  Søndag 31 10 2010, 21:44 


Så vidt jeg kan se virker det da fint
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 10 Jan 2011 - 18:53
Så vidt jeg kan se virker det da fint
Såeh.?

Ikke eet eneste af de viste resultater finder aulum eller avlum. Og selvom du vælger "Match enkelte ord" får du stadigvæk ord hvor søgestrengen fremkommer inde  midt i et ord.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bengt B

Enkelt sagt, funktionen finns inte implementerad i detta forum.
För en exakt sökning av Øse i Google, försök med:

øse site:www.slaegtogdata.dk

Arne Feldborg

Citat fra: Mette Fløjborg Dato 10 Jan 2011 - 14:56
så KUN den 'søgestreng' frem, der indeholder lige præcis de bogstaver du skriver. Jeg prøvede lige på google: 4.600 svar uden gåseøjne og 1.860 svar med gåseøjne.
Jeg fik aldrig svar på mit spørgsmål, eller måske druknede det i ligegyldigt snik-snak.

Så jeg gentager:
Hvad er det nu lige der er fordelen ved at få 1.860 svar, fremfor 4.600, på en søgning der måske burde give 50 svar.?

Hvad kan man bruge det til?

Er en halv Zillion ubrugelige svar bedre end et lille antal brugbare svar.?

Er et stor antal svar et mål i sig selv.?

Hvorfor skal jeg, i det eksempel jeg selv nævnte, gennemse flere hundrede (måske flere tusinde?) svar med Ballum, Faulum, Aalum - og jeg skal komme efter dig skal jeg - for at finde de 13 indlæg der dækker det jeg søger på, nemlig aulum og avlum.?

Kort sagt: Hvornår får vi de bedre søgerutiner vi blev stillet i udsigt for flere måneder siden. Og som for nogen af os dengang var en forudsætning for vores positive opbakning omkring den nye system.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Kære Arne,

Hvis du søger på
aulum,avlum
og match på enkelt ord
så får du præcis de 15 indlæg, som du er interessereti
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 14 Jan 2011 - 07:43
Hvis du søger på
aulum,avlum
og match på enkelt ord
så får du præcis de 15 indlæg, som du er interessereti
Det ved jeg da godt. Men det er jo ikke det spørgsmålet går på.

Spørgsmålet, som er stillet til webmaster, går på om vi får, og i givet fald hvornår vi får, de forbedrede søgemuligheder vi i sin tid blev stillet i udsigt.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Citat fra: Arne Feldborg Dato 14 Jan 2011 - 04:00

Hvorfor skal jeg, i det eksempel jeg selv nævnte, gennemse flere hundrede (måske flere tusinde?) svar med Ballum, Faulum, Aalum - og jeg skal komme efter dig skal jeg - for at finde de 13 indlæg der dækker det jeg søger på, nemlig aulum og avlum.?

Tænk - jeg så dette som et spørgsmål.

Men som en bekendt siger: "Man kan fodre svin med gamle sure mænd"
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen

Hej Arne

Du hører til de meget kompetente slægtsforskere, som der altid lyttes til.

I tillæg har du en misundelsesværdig viden om informationsteknologi i alle dens afskygninger.

Kan du ikke lave et regneark, hvor vi, der er ældre, og som lægger vægt på at være det, kan opgive vores alder, så omverden hver gang kan se, at her er en person, der har passeret sidste udløbsdag, men som alligevel af gammel vane og opdragelse lægger vægt på en urban tone i DIS-grupperne?

Måske kan vi ældre mødes en gang eller to om året og prøve at hjælpe hinanden med at tilegne os ungdommes sprogbrug - vi står trods alt over for en kategori, som statistisk har flere år at leve i end os andre, og derfor er det vel os, der må gi' os, hvis vi fortsat vil regnes med.

Med venlig hilsen
Hans
Om få uger 74 år
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Kære Hans,

Synes du selv, at det var en klædelig måde at kommentere et forsøg på at svare kvalificeret på, hvad jeg opfattede som en spørgsmål?

Jeg vil bede administrator om at låse denne tråd, da vi er ved at komme lidt lang væk fra emnet
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen

#17
Hej Leif

Omtrent daglige gentagelser i diverse DIS-grupper fra adskillige slægtsforskere rundt om i landet om sure og gamle mænd bliver i længden trivielle at høre på.

Ingen aldersgruppe behøver at gøre undskyldning for det årstal, hvor vedkommende blev født.

Ved at citere, hvad din omgangskreds mener om en landbrugsbesætnings foderindhold, er du med til at konsolidere opfattelsen af, at alle over en vis alder er forbitrede og sure mænd, hvis ord ingen bør tillægge vægt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Feldborg

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 14 Jan 2011 - 10:52
Tænk - jeg så dette som et spørgsmål.

Jeg mener selv det fremgår ret tydeligt af mine indlæg, hvad hovedspørgsmålet er og hvem det er stillet til. Resten ønsker jeg ikke at kommentere yderligere.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Henrik Poulsen

Jeg forstår simpelthen ikke at Arne, som er så vidende på området og som åbenbart har bedt om ændringer hos hjemmeside udvalget, bliver ved med at stille samme spørgsmål til andre almindelige uvidende medlemmer af hjemmesiden.

Er det disse emner du mener som sår lus i skindpelsen... eller hvordan.

Jeg har høje tanker om dig Arne og er sikker på at du godt ved at kræfterne skal bruges andre steder for at få foretaget ændringer på DIS Forum, end at dunke os andre i hovederne.


Leif Sommerdal

#20
Citat fra: Hans Poulsen Dato 14 Jan 2011 - 12:03
Hej Leif

Omtrent daglige gentagelser i diverse DIS-grupper fra adskillige slægtsforskere rundt om i landet om sure og gamle mænd bliver i længden trivielle at høre på.

Ingen aldersgruppe behøver at gøre undskyldning for det årstal, hvor vedkommende blev født.

Ved at citere, hvad din omgangskreds mener om en landbrugsbesætnings foderindhold, er du med til at konsolidere opfattelsen af, at alle over en vis alder er forbitrede og sure mænd, hvis ord ingen bør tillægge vægt.

Venlig hilsen
Hans

Hej Hans,

Jeg mindes ikke før at have set noget i DIS-grupperne om sure gamle mænd, så den kommentar må stå for sig selv.

Jeg har heller ikke været inde på noget om at forklare/undskylde sin alder - medmindre vi ser på de kommentarer der tidligere har været om en hvis ung piges beklagerser i forum, så det var vist dig, der bragte det på banen.

Og nej - jeg har selv en kær onkel på 81, som bestemt hverken er sur eller gammel i mine øjne, men han besvarer normalt også direkte henvendelser på en rar og elskværdig måde.

Arnes kommentar er der vist ingen grund til at kommentere yderligere.

Med venlig hilsen
Leif

P.S. Jeg håber stadig på moderatorenes reaktion - denne tråd tjener vist intet ordentligt formål. (tekst herfra slettet af administrator efter anmodning fra forfatter)

I håb om, at I også må have en god weekend
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Henrik Poulsen Dato 14 Jan 2011 - 12:41
Jeg forstår simpelthen ikke at Arne, som er så vidende på området og som åbenbart har bedt om ændringer hos hjemmeside udvalget, bliver ved med at stille samme spørgsmål til andre almindelige uvidende medlemmer af hjemmesiden.
Jeg har ikke spurgt andre end Mette Fløjborg om noget som helst i den her tråd. Og det var et spørgsmål der refererede til et tilsagn der tidligere er givet her i gruppen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kathrine Tobiasen

Kære venner

Det er korrekt, at denne tråd har bevæget sig væk fra det spor, som det første indlæg lagde ud. Det er dog langt fra første gang, vi oplever den slags her i forum, tværtimod er det en ofte forekommende foreteelse. Det vil faste brugere af forum kunne skrive under på.

Det er heller ikke sådan, at det nødvendigvis er skidt at køre en tråd ud på sidespor. Det kan der komme spændende og inspirerende tanker og ideer ud af (uden at jeg med dette har givet karakter til afsporingen i denne tråd). Men at en tråd udvikler sig i en uventet retning er altså ikke et kriterium for at få moderator til at stoppe den. Man kunne selv vælge at stå af og derved afstå fra at køre videre ud ad sporet.

Ad den foreliggende tråd: Debatten fører næppe noget brugtbart med sig, så jeg vil da meget opfordre alle til at stoppe med at vedligeholde ilden.

God weekend til alle  :)
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.