Adoption i 1955

Startet af Malene Mejer, 24 Jul 2013 - 14:07

Forrige emne - Næste emne

Malene Mejer

Vi har her 7 år efter mine bedsteforældres død, fundet ud af at de i 1955 har adopteret en pige væk.

Vi ved ikke særlig meget, andet end at hun skulle være født mellem 4/6 - 1955 og 31/12 1955.
Vi ved ikke hvor hun er født, mine bedsteforældre boede på davæende tidspunkt i Bevtoft Sogn, men der står intet registeret i kirkebøgerne om et barn.

Jeg skulle have været inde på landsarkivet og have set i mødrehjælpens adoptionspapir, men fik afslag da sagen er under 75 år gammel, og jeg ikke selv er part i sagen.

Er der slet ikke nogen anden mulighed for at få nogen form for info om denne sag?

Har næsten opgivet at kigge i kirkebøgerne, da der ikke er nogen der ved hvor hun blev født, eller adopteret til?

Mine bedsteforældre tog til København, for at få lavet en abort, som mislykkes, så de ville nemt have kunne tage derover for at føde hende, men de kunne også være blevet hjemme?

Der går rygter om at hun er kommet til Sjælland til en herregård, men der er også nogle der mener at hun er kommet til Tyskland.

Har været igang med min søgen i næsten 2 mdr. Hvad gør jeg?

- Malene Mejer

Kate Nielsen

Hej Malene

Ja, det er som at finde en nål i en høstak! Har du prøvet Rigshospitalet i København? Eller nærmeste større by til Bevtoft?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du skal søge i personregistret for det sted, hvor hun er født, for at få oplyst oprindeligt navn og fødselsdato, med mindre hun er født uden for det sønderjyske område. Desuden vil hun stå i kirkebogen for det sogn, hvor hun er døbt.

Der vil formodentlig kun være en henvisning til adoptionen i personregistret med et sagsnummer, som du så må vente nogle år med at se nærmere på (75-årsreglen).

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Malene Mejer

Jeg har kigget i Bevtoft, Haderslev, og næsten alle sogne i Sønderjylland, og det giver bare intet svar..

Jeg kender jo hverken navn, eller fødested, så er lidt på bar bund, og bliver bare afvist alle steder jeg henvender mig..

Anette Eriksen

Hej Malene,

Ved du om dine bedsteforældre var gift på det omtalte tidspunkt? Hvis det var en lidt "utidig" graviditet, kan det tænkes at fødslen har fundet sted på Rigshospitalet (tidligere Den Kongelige Fødestiftelse).

Måske kan du finde noget der?

Mange hilsner
Anette Eriksen