Hvilken DNA test til at fastslå etnisk ophav?

Startet af Anna L. T., 23 Jul 2013 - 22:16

Forrige emne - Næste emne

Anna L. T.

Hej  :)

Jeg forsøger at finde ud af mere om DNA test som redskab i slægtsforskning, men er lidt forvirret, da jeg synes de forskellige sider der beskriver diverse dna-test ikke altid er lige tydelige eller virker modstridende. Det eneste jeg vidst er blevet helt sikker på er at det er mtDNA test da jeg er kvinde, men jeg ved ikke om en mtDNA bare er en og samme ting eller om der er forskellige udgaver eller "tillægs"- tests der kunne hjælpe mig.
Jeg undskylder på forhånd at jeg endnu ikke er bekendt med slægtsforsknings-lingo, så hvis jeg får formuleret mig klodset eller bruger udtryk forkert er det derfor  :-\

Så jeg håber nogen herinde kan fortælle mig:
- hvilken test/ tillægstest/ hvad det måtte hedde, det er jeg skal undersøge nærmere, når det jeg gerne vil opnå med den er at undersøge hvilke etniske grupper der findes i min slægts fortid, gerne så langt tilbage i tiden som muligt.
- Findes en sådan test overhovedet?
- Hvis ja: Hvor detaljeret er den ift at skille etniske grupper (altså kan den fx pinpointe at der er spansk blod i mig eller vil det bare være mere generelt som fx sydeuropæisk) ?
- Kan den sige noget om hvornår i fortiden en etnisk gruppe er kommet ind i min afstamning (fx for 300 år siden) eller kan den ikke sige noget om det?

Og til sidst: hvor fås en sådan test, er nogle bedre end andre- hvad skal jeg være opmærksom på?

Mvh og på forhånd tak!

:)
Venlig hilsen,
Anna

Kirsten Tatt

Hej,

DNA test har tidligere været diskuteret - du kan søge på ordet DNA så får du en del - bla dette link:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,12213.msg277307.html#msg277307

vh Kirsten

Jesper Skov

mDNA arves fra mor til barn - dvs. det fortæller om din mors, mors, mors, mors, mors osv. afstamning.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Kirsten Kjellerup

En mtDNA test kan kun udsige noget om, hvilken såkaldt 'haplogruppe', du tilhører, dvs. hvor i verden din 'stammoder' kommer fra. Den fortæller intet om, hvilke andre befolkningsgrupper, der har været indblandet i din afstamning.

En DNA-test kan heller ikke fortælle dig, om eller hvornår andre etniske grupper end nordiske eventuelt er kommet ind i din slægt. Sydeuropæere og andre har ikke nogen specielle gener, der siger noget om, hvor de tilfældigvis kommer fra, og da slet ikke inden for de seneste 300 år. De etniske grupper har blandet sig i tusindvis af år. Selv hvis det var muligt at påvise nogle 'spanske gener', kunne de stamme fra romertiden, fra vikingetiden, fra når som helst.

Hvis du vil vide, om du har sydeuropæiske aner, må du nok slægtsforske på almindelig vis, eller også må du finde nogle nulevende slægtninge, som ved at de har sådanne aner, og sammenligne din DNA med deres.

Under alle omstændigheder er en mtDNA langtfra nok. Hvis du tager den mest omfattende test, kan du måske være så heldig at finde slægtninge med aner fra andre etniske grupper.

Venlig hilsen
Kirsten Kjellerup

Anna L. T.

Jesper Skov- ja, det var også sådan jeg havde forstået det  :)

Kirsten Tatt- Tak  :)

Kirsten Kjellerup- det med spanske aner og 300 år var bare et eksempel  ;) Jeg er ikke ude på at finde slægtninge, det var mere af nysgerrighed efter at vide hvor jeg stammer fra længere tilbage i tiden. På min oldemors side (fars farmor) er slægten først tilbage til sidste halvdel af 1200-tallet og jeg synes det er virkeligt spændende, så gad godt vide mere  :)

Tak for jeres svar  :)
Venlig hilsen,
Anna

Kirsten Kjellerup

Jamen hvis du bare vil vide, hvor din stammoder levede for tusinder af år siden, er det nok med en mtDNA.

Min egen stammoder kom faktisk fra Sydfrankrig/Spanien, men om hendes gener er kommet til Danmark for 3000 år siden eller for 300 år siden kan ikke besvares med en DNA-test. Foreløbig ved jeg kun, at det må have været før 1790, eftersom min mormors mormors mor er født i Danmark ca. det tidspunkt, og jeg har endnu ikke været i stand til at finde hendes forældre - men de var ganske afgjort danske. Både min fars og min morfars linjer er ført meget længere tilbage, men det har jo ikke noget at sige i denne forbindelse.

God jagt.

Venlig hilsen
Kirsten Kjellerup

Anna L. T.

Citat fra: Kirsten Kjellerup Dato 24 Jul 2013 - 17:35
Jamen hvis du bare vil vide, hvor din stammoder levede for tusinder af år siden, er det nok med en mtDNA.


Mjo... det jeg håbede på var lidt flere detaljer om hvilke etniske grupper der findes i mit ophav, ikke kun en enkelt stammoder. (Sådan ala "efter dna analyse kan det ses at der er afrikansk, skandinavisk og asiatisk grupper i dine aner").

:)
Venlig hilsen,
Anna

Jesper Skov

Men mDNA arves jo kun fra moder til barn og ændres stort set ikke over mange generationer, så en mDNA-analyse vil ikke fortælle noget om din sammensætning.

En total sekventering af dit genom vil nok næppe koste under 10000 kr. og anvendeligheden (til slægtsforskning) er nok begrænset, da ikke mange andre i Europa har fået sekventeret deres genom.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Anna L. T.

Citat fra: Jesper Skov Dato 24 Jul 2013 - 18:46
Men mDNA arves jo kun fra moder til barn og ændres stort set ikke over mange generationer, så en mDNA-analyse vil ikke fortælle noget om din sammensætning.

En total sekventering af dit genom vil nok næppe koste under 10000 kr. og anvendeligheden (til slægtsforskning) er nok begrænset, da ikke mange andre i Europa har fået sekventeret deres genom.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

10.000, damn, så er det ikke lige den jeg skal bestille  ;D

Tak for svar.
Venlig hilsen,
Anna

Anna L. T.

Det er noget ala det her jeg havde i tankerne, så det ser da ud til at man godt kan? Eller har jeg misforstået det?

(National Geographic)

http://www.youtube.com/watch?v=mZ7XNWJ0_d0
Venlig hilsen,
Anna

Kirsten Kjellerup

Ja, du har misforstået det. Denne undersøgelse handler netop om de "gamle" folkevandringer for 100.000 år siden eller deromkring, og fremad. Der er tale om DNA-mutationer, som foregår med flere tusind års mellemrum.

Det er denne undersøgelse, jeg selv har bidraget til, og mit mitochondrie tilhører det "nyeste", som opstod for ca. 15.000 år siden i Sydeuropa.

Som jeg har sagt tidligere: du kan gennem denne test kun få at vide, hvilken haplogruppe, du tilhører, og hvor i verden den opstod.

Anna L. T.

Citat fra: Kirsten Kjellerup Dato 24 Jul 2013 - 22:52
Ja, du har misforstået det. Denne undersøgelse handler netop om de "gamle" folkevandringer for 100.000 år siden eller deromkring, og fremad. Der er tale om DNA-mutationer, som foregår med flere tusind års mellemrum.

Det er denne undersøgelse, jeg selv har bidraget til, og mit mitochondrie tilhører det "nyeste", som opstod for ca. 15.000 år siden i Sydeuropa.

Som jeg har sagt tidligere: du kan gennem denne test kun få at vide, hvilken haplogruppe, du tilhører, og hvor i verden den opstod.

Det i sig selv synes jeg også er rigtig spændende - og hvis man så samtidigt hjælper Nat Geo i deres projekt er det bare dobbelt fint :)

Men hvad betyder det så der mod slutning af videoen (01:54) hvor han siger de kan fortælle en hvor stor en procentdel af ens DNA er fra hvilken del af verden?

Tak for svar :)
Venlig hilsen,
Anna

Kirsten Kjellerup

Du får at vide, hvilken haplogruppe, du tilhører, hvor denne variant af mtDNA er opstået, og hvor mange procent af verdens befolkning der befinder sig i samme gruppe.

Min egen haplogruppe er f.eks. V, den ses næsten kun i Europa, og kun hos 5% af befolkningen, bortset fra Baskerlandet, hvor den ses hos 11%. De ældste haplogrupper ses (naturligt nok) mest i Afrika, andre er mest udbredt i Mellemøsten, Asien osv.

Det betyder selvfølgelig ikke, at andre etniske grupper ikke har været indblandet, men det kan bare ikke ses i en forholdsvis simpel test som mtDNA.

Sammen med testen får man en forklaring og en beskrivelse af menneskets vandringer og desuden en DVD, hvor manden fra youtube rejser rundt i verden og foretager DNA-tests og forklarer om sine fund.

Det er ret interessant, men kan ikke direkte anvendes i slægtsforskning.

Venlig hilsen
Kirsten Kjellerup


Anna L. T.

Citat fra: Kirsten Kjellerup Dato 25 Jul 2013 - 19:02
Du får at vide, hvilken haplogruppe, du tilhører, hvor denne variant af mtDNA er opstået, og hvor mange procent af verdens befolkning der befinder sig i samme gruppe.

Min egen haplogruppe er f.eks. V, den ses næsten kun i Europa, og kun hos 5% af befolkningen, bortset fra Baskerlandet, hvor den ses hos 11%. De ældste haplogrupper ses (naturligt nok) mest i Afrika, andre er mest udbredt i Mellemøsten, Asien osv.

Det betyder selvfølgelig ikke, at andre etniske grupper ikke har været indblandet, men det kan bare ikke ses i en forholdsvis simpel test som mtDNA.

Sammen med testen får man en forklaring og en beskrivelse af menneskets vandringer og desuden en DVD, hvor manden fra youtube rejser rundt i verden og foretager DNA-tests og forklarer om sine fund.

Det er ret interessant, men kan ikke direkte anvendes i slægtsforskning.

Venlig hilsen
Kirsten Kjellerup



Det lyder rigtig spændende :)

Tak for svar :)
Venlig hilsen,
Anna

Jacob Hejmdal Gren

Hvilken DNA-test der er bedst afhænger af, hvad du ønsker at vide.
Overordnet findes der 3 måder former for test (4 måder, hvis X-DNA tælles med).
- Y-DNA (for mænd): Den direkte fædrene linie, giver information om haplogruppe og migrationsmønster tusindvis af år tilbage i tiden samt evt. forbindelser gennem den direkte fældrene linie.
- mtDNA: Den direkte mødrene linie, svarer på mange punkter til Y-DNA.
- Autosomalt DNA: Alle linier, giver information om generel afstamning samt slægtskab fra nutid til adskillige århundreder tilbage.

Ud fra hvad du beskriver, så er det måske mest testning af autosomalt DNA, som kunne være relevant. Desværre er denne teknologi (endnu) ikke præcis nok til at kunne skelne mellem forskellige europæiske etniske gruppe, i hvert fald ikke indenfor Nordeuropa.

Jeg har testet familiemedlemmer med FamilyTreeDNA indenfor alle tre kategorier og været glad for deres service - det er rigtigt interessant.

VH Jacob

Anna L. T.

Citat fra: Jacob Hejmdal Gren Dato 26 Jul 2013 - 00:37
Hvilken DNA-test der er bedst afhænger af, hvad du ønsker at vide.
Overordnet findes der 3 måder former for test (4 måder, hvis X-DNA tælles med).
- Y-DNA (for mænd): Den direkte fædrene linie, giver information om haplogruppe og migrationsmønster tusindvis af år tilbage i tiden samt evt. forbindelser gennem den direkte fældrene linie.
- mtDNA: Den direkte mødrene linie, svarer på mange punkter til Y-DNA.
- Autosomalt DNA: Alle linier, giver information om generel afstamning samt slægtskab fra nutid til adskillige århundreder tilbage.

Ud fra hvad du beskriver, så er det måske mest testning af autosomalt DNA, som kunne være relevant. Desværre er denne teknologi (endnu) ikke præcis nok til at kunne skelne mellem forskellige europæiske etniske gruppe, i hvert fald ikke indenfor Nordeuropa.

Jeg har testet familiemedlemmer med FamilyTreeDNA indenfor alle tre kategorier og været glad for deres service - det er rigtigt interessant.

VH Jacob

Tak for svar  :)
Venlig hilsen,
Anna