Skifteprotokol Oxholm Gods G55-5, 2 personer

Startet af Ole Krog, 13 Jan 2011 - 16:57

Forrige emne - Næste emne

Ole Krog

Er der mulighed for hjælp til opslag på landsarkivet i Viborg vedr. 2 skifter:

1. Godsskifte for Vendsyssel: Oxholm Gods i Øland sogn, G55-5 (1758-1795),  Navn: Erich Erichsen,
Sted: Rold, 06 09 1790, Protokol 5 side 124-125, bemærkning: Enkemand og tømrer

2. samme godsskifte, Navn: Morten Christensen, Sted: Rold, 18 04 1795, Protokol 5 side 157-160, bemærkning: gift med Ane Erichsd. - skovfoged

Det er denne familie, hvor anna Erichsdatter er anført som enke i FT 1801.

aalborg, Hindsted, Rold, Rold Bye, , 20, FT-1787, A4666
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Morten Christenson 39 Gift hosbonde huusmand og skov foged
Anne Erichsdatter 41 Gift hans kone
Christen Mortenson 12 Ugift deris søn af første ægteskab
Erich Mortensen 4 Ugift deris søn af første ægteskab
Niels Mortensen 1 Ugift deris søn af første ægteskab
Johanne Maria Mortensdatter 9 Ugift hosbondens datter af første giftermaal
Erich Erichsen 82 Enke(mand) konens fader opholdes af sin svigersøn  

Der henvises til yderligere oplysninger under aneefterlysning af 12 01 2011 - Udlagt barnefaderJens Svendsen og Anna Erichsdatter.
Det ville være interessant at se, hvad der står skrevet om børn m.v..
Hvis muligt ville jeg gerne have tilsendt en kopi af skifterne - skal selvfølgelig nok betale for kopierne.


m.v. h.


Ole Krog


Ole Krog

#2
Ole - tak for henvendelse

Jeg havde overset selve protokollen - har tidligere været inde i navneregisteret. 

Jeg har fundet navneprotokollen afskrevet med søgefunktion under:
http://home1.stofanet.dk/abruun/gods/G055/g55_txt.htm


mvh.

Ole

Ole Krog

Skiftebrev efter Erich Erichsen, 06 09 1790, udfundet under linket Oxholm Gods G55-5 på side 241/946 og

Skiftebrev efter Morten Christensen, 18 04 1795 udfundet under linket Oxholm Gods G55-5 på side 314/946

Syntes dog kvaliteten er lidt dårlig så svært at tyde. Kan nogen evt. hjælpe med tydningen.

mvh

Ole Krog

Karin Jørgensen

Jeg vil prøve at give et resume. Numrene er opslagsnumrene fra de affotograferede sider.

241: 9.8.1790 registrering og vurdering efter enkemand Erich Erichsen, som var død 9. juli forrige måned. Han havde i en 4 års tid opholdt sig hos svigersønnen Morten Christensen. Udsættes efter registrering.

249: skiftet fortsættes, da arvingen havde ikke indfundet sig, selv om han skriftligt havde lovet det. Udsættes igen.

250: skiftet afsluttes den 5.11.1790. Afdødes søn Elias Erichsen boende i Kansted? havde givet afkald til datteren Ane Erichsdatters mand Morten Christensen, mod at denne betalte alle udgifter.

314 skifte efter Morten Christensen, husfæster og skovfoged død 11.4.1795. Enken Ane Erichsdatter med antagen lavværge Søren Pedersen Krogh, og 4 børn: Christen 20 år, Erich 11 år, Niels 6 år, Johanne Marie, 17 år. Kurator for den ældste søn og formynder for de øvrige Laurs Jensen smed af Rold.
Fortsætter 316. Afsluttes 320-321: 19.5.1795. Debet og kredit står lige, ingen arv.

Jeg er lidt usikker på stednavnet Kansted, men prøv at se på det på opslag 250.

Med venlig hilsen Karin



Ole Krog

Hej Karin

mange tak for dit resume af skifterne

mvh.

Ole Krog