Tilgangslister og koppeattester

Startet af Susanne Lau Jacobsen, 17 Jul 2013 - 13:40

Forrige emne - Næste emne

Susanne Lau Jacobsen

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Jeg søger Sophie Nilsen og hendes søn Sophus Andreas Nielsen. Jeg ved at Sophus Andreas Nielsen er født i Sct. Johannes sogn, København d. 13.1.1866. Jeg har en Koppeattest på Sophus Andreas Nielsen udstedt d. 11 juli 1868, hvor der står at han er boende i Slotsbjergby Sogn. Jeg her derfor kigget i tilgangslisten for Slotsbjergby sogn i Sorø amt for perioden d. 13.1.1866 frem til 11 juli 1868, men kan ikke finde hverken Sophie eller Sophus her.
Kan koppeattest på anden måde være til gavn?

Med venlig hilsen
Susanne Lau

Lis B. Jensen

Hej

Har du tjekket folketællingen 1870.

Koppeattesten kan være en del af beviset på du har fat i den rigtige - når du finder konfirmation og vielse
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Susanne Lau Jacobsen

Hej

Tak for hjælpen og nej jeg har ikke tjekket FT 1870, men det vil jeg forsøge.

Mvh
Susanne Lau

Thestrup-Bjørn

Hej

Mon du ved, at han kom i pleje i Slagelse?

Måske er han også konfirmeret der.


Sorø, Slagelse, Slagelse Købstad, Slagelse Købstad, stenstuegade 346, forhuset, , FT-1880, C1698

--------------------------------------------------------------------------------

Jens Johansen Pelemand 67  Gift Husfader. snedkermester  Slagelse
Kristiane Pelemand født Paulsen 67  Gift Hans Kone  Sorø
Sophus Andreas Nielsen 14  Ugift Deres plejesøn  Kjøbenhavn
Rudolf August Vilh. Pelemand 13  Ugift Deres plejesøn  Slagelse
Frederik Vilhelm Theodor Steinlein 35  Gift Skomager. husfader  Fuglebjerg, Sorø Amt
Jensine Christine Steinlein født Frederiksen 36  Gift Husmoder. hans Kone  Aarhus
Frederik Vilhelm Andras Steinlein 11  Ugift Deres børn  Slagelse
Flora Oline Alvilda Steinlein 8  Ugift Deres børn  Slagelse
Ane Marie Henricke Ludvika Steinlein 5  Ugift Deres børn  Slagelse
Marie Jensine Nicoline Steinlein under 1 aar  Ugift Deres børn  Slagelse
Juliane Nielsen 29  Ugift Husmoder. Vadsker  Slagelse
Rasmine Hansine Christiansen 8  Ugift Hendes døtre  Slagelse Mark
Dorthea Kristine Marie Nielsn 3  Ugift Hendes døtre  Slagelse Mark
Karoline Marie Julie Nielsen 8  Ugift Hendes søsterdatter. Plejebarn. moderen dør  Slagelse Mark
Niels Hansen 75  Enkemand Arbejdsmand  Skjellebjerg
Kirstine Andersen født Jørgensen 66  Enke Gjæstgiverske. Husmoder  Kirkerup Sogn, Sorø Amt
Maren Pedersen født Rasmussen 38  Fraskilt Hendes datter med 1.ste mand. er Husbestyrerinde  Kirkerup Sogn, Sorø Amt
Martine Christine Petersen 17  Ugift Hendes børn  Slagelse
Rasmine Christense Petersen 9  Ugift Hendes børn  Slagelse
Valdemar Frederik Petersen 6  Ugift Hendes børn  Slagelse
Frederik Nielsen 42  Ugift Smedesvend. arbejder hos Jernstøber Rasmussens Sønner  Holbæk
August Gottlieb Maas 38  Ugift Rejsende  Kjøbenhavn
Frederik Günkel 22  Ugift Møllersvend. Rejsende  Odense
Ole Hansen 50  Fraskilt Fiskehandler med Trækvogn paa Landet  ?? Valby
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#4
Han er også i pleje hos snedker Jens J. Pileman i Slagelse FT1870 som 4-årig.


Se FT1870 Slagelse købstad II ao-opslag 51.

------

Et så lille barn vil (uden forældre) ikke være anført i en tilgangsliste - han kunne jo umuligt være i tjeneste nogen steder.

Der kunne måske findes en plejetilladelse - men hvor på Rigsarkivet en sådan ses, ved jeg ikke.

--------------------

Og ja - han er konfirmeret i Skt. Mikkels, Slagelse 4. april 1880 ao-opslag 30.
Vacc.dato er ikke anført
- men den udlagte barnefader er tjenestekarl Lau Jørgensen (en afskrift fra dåben?).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Susanne Lau Jacobsen

Tusind tak for hjælpen. Jeg håber det kan hjælpe mig lidt, til at komme videre med at finde hans  forældre.
Jeg havde fundet Sophus i pleje i FT 1880, men ikke den fra 1870. Jeg troede faderen hed Jørgen, så Lau kunne være et nyt spor.

Jeg har kigget efter plejepapirer på Stadsarkivet i København uden held, men jeg har ikke tænkt på at søge i rigsarkivet. Det vil jeg forsøge. Jeg ved ligeledes at han ender som klokker/kirkebetjent i Vedbæk kirke og han får i hvert fald 5 børn, hvoraf den ene er min farfar. Han er også blevet gift i Vedbæk kirke. Jeg har også fundet ham i lægsrullerne, men desværre bliver han kasseret, så ingen hjælp at hente der.

Mange hilsner
Susanne Lau


Susanne Lau Jacobsen

Med hensyn til faderens navn kom jeg til at skrive at jeg har læst det som Jørgen. Det er selvfølgelig en fejl. Jeg har læst navnet som Lars. Hvis det er Lau er han måske lidt nemmere at finde, da Lau nok er lidt mere usædvanligt end Lars.
Mvh
Susanne

Thestrup-Bjørn

Om faderens navn er Lau eller Lars kan du tjekke ved både barnets dåb og konfirmation
- det er muligt, at jeg i farten læste det forkert ved konf., så han faktisk hedder Lars.


Men uanset hvad, så er Lau og Lars faktisk samme navn.
Førhen skelnede man ikke, som vi gør i dag.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Susanne Lau Jacobsen

Tak skal du have. Jeg var ikke klar over, at man ikke skelnede mellem navnene Lau og Lars dengang.

Mvh
Susanne

Christian Grøndberg

Citat fra: Susanne Lau Olsen Dato 26 Jul 2013 - 07:34
Tak skal du have. Jeg var ikke klar over, at man ikke skelnede mellem navnene Lau og Lars dengang.

Mvh
Susanne

Hej,

Lau, Lars, Las, Laurs, Laurids, Lauritz, osv.

Ja, den samme person kunne benævnes på mange måder, uden at der var tvivl om, hvem det var.

Med venlig hilsen
Christian