Christian Pedersen/Margrethe Andersen - Ude Sundby, Fred.borg Amt efter 1807

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 12 Jul 2013 - 21:52

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Hvem kan hjælpe med at finde disse to personer

De bliver gift den 9 Januar 1807 i Ude Sundby Sogn - Lynge -Frederiksborg Herred

Kort tid senere får de en datter Ane Margrethe Christiansdatter som bliver hjemmedøbt den 12 juli 1807. (opslag 91)
Anders Eskildsen er en af hendes faddere - resten er også fra sognet -

Ane Margrethe bliver konfirmeret i Ude Sundby sogn i 1821 - hvor hun bor hos sin fars stedfar Anders Eskildsen (og hendes fadder)

Ane Margrethe bliver gift i Ude Sundby i 1825 og det er igen Anders Eskildsen der er hendes forlover. Og i senere FT bor han hos hende - og er betegnet som hendes plejefar

Men hvad er der blevet af hendes forældre ???  Jeg kan ikke finde dem døde ....

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa


dette er et rent skud

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Sigerslevvester, Sigerslevvester by, et hus, 8, FT-1845, C3569

--------------------------------------------------------------------------------



Peder Larsen 34  Gift  Afbygger lever af jorden Udesundby Sogn, Fbg Amt
Anne Nielsdatter 30  Gift  hans kone Udesundby Sogn, Fbg Amt
Karen Pedersen 11  Ugift  Deres børn Slangerup Sogn, Fbg Amt
Bendte Pedersen 8  Ugift  Deres børn Slangerup Sogn, Fbg Amt
Bodil Pedersen 5  Ugift  Deres børn Slangerup Sogn, Fbg Amt
Lars Pedersen 3  Ugift  Deres børn Slangerup Sogn, Fbg Amt
Rasmus Pedersen 1  Ugift  Deres børn Her i sognet

Christian Pedersen 65  Gift  væver Udesundby Sogn, Fbg Amt
Sidse Asfersdatter 72  Gift  hans kone Her i sognet
Peder Christiansen 26  Ugift  Deres søn Her i sognet
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Bente

Det skud i tågen er slet ikke så dårligt endda - og skal undersøges nærmere

Han er en mulighed - især fordi fordi hans stedfar Anders Eskildsen som han voksede op hos også var væver (FT 1801)

Jeg har fundet sønnen nævnt i FT 1845 - Peder Christiansen - født i 1819 og han er også søn af Sidse Assersdatter.

Men i FT 1834 og FT 1840 har Christian Pedersen og Sidse Assersdatter også en datter som hedder Kirsten Christiansdatter som skulle være født omkring omkring 1810 - 1812.

Spørgsmålet er jo så hvem der er hendes mor (hvis vi ellers har fat i den rigtige Christian Pedersen) - men jeg har ikke fundet Kirstens dåb i KB

ilsen fra Elizabeth i Vermont

Mike Lyng

Hej Elizabeth


Kirkebøgerne for Ude Sundby og andre sogne under den gamle Frederikssund Kommune er afskrevet så du kan søge i dem.

http://www.bibliotekerne.frederikssund.dk/content/dk/lokalhistoriske_arkiver/hvad_har_vi

Jeg kan ikke linke direkte. Du skal vælge Se navneregister her  under Frederikssund.

Mvh

Mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Judith Olsen

Hej Elizabeth

Ft 1850 for Sigerslevvester angiver, at Kirsten er født i sognet - og at Christian Pedersen og Sidse Assersdatter er hendes forældre.

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Sigerslevvester, Sigerslevvester by, et hus, 13, FT-1850, C4043
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Poul Christensen 47  Gift  Tømmermand, huusfader Ramme Sogn, Ringkjøbing Amt
Kirsten Christiansdatter 39  Gift  hans kone Her i sognet
Carl Christian Poulsen 12  Ugift  Deres børn Her i sognet
Søren Christian Poulsen 10  Ugift  Deres børn Her i sognet
Karen Marie Poulsen 5  Ugift  Deres børn Her i sognet
Christian Pedersen 70  Gift  Aftægtsfolk konens forældre Udesundby Sogn, Fbg Amt
Sidse Asfersdatter 77  Gift  Aftægtsfolk konens forældre Her i sognet

Kirsten er konfirmeret i 1826, se KB Sigerslevvester 1812-1866, opslag 137. Her angives hun at være født den 7. maj 1811 og vaccineret af skoleholder Røber den 6. juli 1812.

Skoleholder Frederik Christian Wilhelm Røber var også kirkesanger og boede iflg. Google i Sigerslevøster.

Men jeg kan heller ikke finde hendes dåb - og heller ikke forældrenes vielse, desværre.

Se også:

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Sigerslevvester, Sigerslevvester by, et hus, 26, FT-1855, C4145
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Andersen 37  Gift tømmermand, huusfader  Eiby Sogn, Khavns Amt
Kirsten Christiansdatter 44  Gift hans kone  Her i sognet
Søren Christian Poulsen 15  Ugift deres børn  Her i sognet
Karen Marie Poulsen 10  Ugift deres børn  Her i sognet
Anders Poulsen Pedersen 1  Ugift deres børn  Her i sognet
Sidse Asfersdatter 82  Enke huusmoders moder, undertagskone  Her i sognet

Her er i en kommentar angivet, at Kirsten er væverkone og håndværket kan hun jo have lært af faderen:

Navn: Kirsten Christiansdatter   Køn: K   Alder: 44   Civilstand: Gift
Fødested: Her i sognet
Kilde: FT-1855  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Frederiksborg   Sogn: Sigerslevvester   Stednavn: Sigerslevvester by
Matr.nr/adresse: et hus   Husstands-/familienr: 26   Indtastningsnr: C4145   Løbenr.: 157
Kommentarer: væverkone

Det er jo selvfølgelig stadig et spørgsmål, om det er den rigtige Christian Pedersen.

Jeg har også ledt efter Margrethe Andersdatter død, men ikke fundet den.

Håber, at du - eller en anden - finder "the missing link".
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa

Strø sogn 1750-1815 opslag 26 der finder du Kirsten døbt

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Elizabeth Høilund Buffet

Hej allesammen

For at prøve at finde ud af om vi nu har den rigtige Christian Pedersen har jeg checket FT på DDD for at se hvor mange med dette navn der findes i Frederiksborg amt med alderen 1 til 9 i FT 1787.

Jeg er kommet op med 4 - og kun en i Ude - de andre bor langt derfra. Men der kunne jo være stavet forkert - så jeg slog lige efter under Christen ved samme lejlighed - og her findes kun en - som heller ikke bor i nærheden.

Så det ser ud til at det er den rigtige.

Margrethe Andersdatter må altså være død senest i sommeren 1810. Måske endda ved Ane Margrethes fødsel i 1807 - og præsten har i skyndingen ikke fået skrevet moderens navn ind.

I hvertfald har jeg ikke fundet hende død i hverken Ude, Sigerslevvester - eller Strø, og jeg har heller ikke fundet Christians ægteskab med Sidse Assersdatter i disse tre sogne. Det er som at lede efter en nål i en høstak

Men i skal have tak for de mange andre gode oplysninger. Det bliver pænt sat sammen indtil vi finder "the missing link"

Mange hilsener her fra Vermont

Elizabeth

Elizabeth Høilund Buffet

Hej allesammen

Mysteriet er måske ved at blive løst - men jeg kan bruge lidt feedback om min teori kan passe.

1)jeg har fundet Christian Pedersen født i Ude KB - døbt den 14 Jan 1781 - den eneste med det navn omkkring det tidspunkt

FT 1787 - Ude Sundby - Frederilsborg Amt - Lynge Frederiksborg herred
Peder Christiansen 41 Gift mand indsidder og fisker   -  KB - død 1 Jul 1792  ( 43 år)
Ellen Olsdatter 40 Gift kone
Christian Pedersen 6 Ugift deres søn  - født ca 1781 -

og her er han igen
FT 1801 - Ude Sundby - Frederiksborg Amt
Anders Eskildsen 41 Gift Mand Huusmand med Jord og Væver   
Ellen Olsdatter 52 Gift hans Kone  - (Christian er hendes søn) 
         hun blev gift med Anders Eskildsdatter - 21 Okt 1892
         Døde 27 Jan 1829 - begravet 3 Feb 1829 -  81 3/4 år gammel  i Ude Sundby
Christian Pedersen 26 Ugift deres Barn - født ca 1875  ???? (mon ikke der skulle stå 20 - for ingen Christian P. er født ca 1775

2) Jeg så endnu engang nærmere på Christian og Margrethe Andersdatters bryllup i 1807 - og er næsten overbevidst om at der står Asserdatter og ikke Andersdatter.

3) ved Anne Margrethes dåb er kun hendes far nævnt - men det er i KB fra 1780 - til 1814 som er afskrift - og hendes fødsel muligvis taget fra hendes konfirmation. I den originale Ude Sogn KB mangler der nemlig alt om året 1807.

Nu er spørsmålet så tilbage om Margrethe og Sidse Assersdatter er en og samme person. I FT 1801 finder jeg hende 28 år gammel i SigerslevVester som tjenestepige
Det passer fint med alderen på med Christians kone

Er hun døbt Sidse Margrethe - eller er Margrethe simpelthen en fejlskrivning.

Lyder det troligt - det kunne jo forklare hvorfor vi ikke kan finde hende død

Mange hilsener fra Elizabeth

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa


Det var også min tanke, at Margrethe og Sidse er en og samme person, der står Assersdatter.

jeg har været sognene igennem og finder ingen Margrethe død.

Ej heller nogen vielse på en Sidse ( Sisse)

Du skal nok have et skifte på faderen og moderen til (Margrete- Sidse)

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Bente og andre

Glad for at du har været inde på samme tanker

Jeg har nu fundet to ting til

Sidses fødsel i Sigerslevvester KB - født 1773 - datter af Asser Sørensen - og ved at slå efter i FT 1787 har jeg fundet "Cidze" - samt hendes mor - Johanne Pedersdatter.

I AO FT af 1801 - står der meget tydeligt at Christian Pedersen er 20 år - ikke 26 som der blev skrevet i DDD

Så hvor navnet Margrethe stammer fra er ikke godt at vide - endnu en af de KB fejl der har givet problemer før,

Hvor mon skifterne kan findes ????
Christen dør i 1850 i Sigerslevvester - og Sidse Asserdatter i  1855 samme sted.

Så hvor mon skifterne kan findes ???

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Bente Ougtvig Dyrstad

hejsa

prøvede at sende dig en mail med alt hvad jeg havde fundet, men fik den retur som fejl
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Elizabeth Høilund Buffet

Hi Bente

Min e-mail er som den står under mit navn - men mit system kan ikke altid lide de danske bogstaver i hvad der er vedhæftet

Så jeg vil prøve at sende dig en privat mail - og se om det hjælper hvis du svarer den direkte

Mange hilsener - og tak

Elizabeth

Bente Ougtvig Dyrstad

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Bente

Tak for det du sendte mig - det var flot stillet op, og det hele ser ud til at passe fint. At der er blevet skrevet et forkert navn ind har jeg desværre set før - mne det må vi bare acceptere.

Din mail gik fint igennem på den min anden mailing adresse - og jeg har selv videresendt den til den addresse jeg bruger til  min slægtsforskning. Det gik fint.

Du skal have tusind tak for dit store arbejde - og din hjælp. Nu vil jeg skrive det ind i mit program som 95 % sikkert

Mange meget varme sommer hilsener fra Elizabeth i Vermont

Bente Ougtvig Dyrstad

Hej Elizabeth

Velbekommen, det har da været både sjovt og spændende om jeg kunne finde logikken.
Det tror jeg er fundet, held og lykke videre med anerne
Husk lige at efterkontrollere kirkebøgerne.


God Sommer

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig