den kgl. fødselsstiftelse

Startet af Morten Kaiser, 12 Jan 2011 - 22:14

Forrige emne - Næste emne

Morten Kaiser

Hej

Jeg er stødt på nogle aner i den kgl. fødselsstiftelse, og ved moderes og faderens navn, står der et nummer, kan man på nogen måde finde dette nummer og sen hvem forældrene er??

Morten

Jørgen Pedersen

Måske kan du få en af de mange venlige Dis medlemmer i København til at gøre et opslag for dig? Jeg er selv kommet videre med samme problem på denne måde.
Hilsen Jørgen 8626
MVH. Jørgen Pedersen 8626


Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Bjarne Smedegaard

Jeg var for nylig, inde for at finde en i fødselsstiftelsen for første gang.

Nummeret har du sikkert fra nettet, Rigshospitalet under kirkebøger.

Inden du tager ind til Rigsarkivets selvbetjeningsmagasin, stuen, reol 10,

Så vær opmærksom på at Barnet har et nummer, Moderen har et andet nummer og derefter henvises der til et 3. nummer i "Protokol over udsatte børn"

Der er altså 2 slags bøger. Først Kigger du i "Dåbsprotokol" og her finder du nummeret som du skal bruge når du slår op i "Protokol over udsatte børn" Her er det moderen der er nævnt ved navn.

Jeg er ikke ekspert, men har altså været der een gang.

Hilsen Bjarne Smedegaard

Hans Jørgen Hvidberg

#5
Jeg har det samme problem.
Min hustru har nemlig en ane der er født på Den Kgl. Fødseslstiftelse 1816 og vi kan ikke se hvem moderen (forældre) er, kun et nummer for barn og moderen (og så kom vi ikke længere der), men viser det sig at der er en mulighed nu er det fantastisk.
For at det ikke skal være for nemt var ham anens kone også født derinde i 1820, dog med forældre nævnt - bare ikke hvor de kom fra, så den er heller ikke nem.
Det Bjarne Smedegaard beskriver er nu printet ud og gemt.
vh
Hans Jørgen

Glemte lige, kan man via Daisy bestille noget,. hvis ja hvordan søren gør man det? Ville være rart da vi bor sydligst på sjælland.

Bjarne Smedegaard

Selvbetjeningsmagasinet er vidst beskrevet i det link som Anne har sat ind.

Man skal ikke bestille noget på Daisy.

Det ligger helt nede for enden, Hvor der sidder en mand og udleverer bestilte arkivalier.
Man vader bare ind og finder reol 10. (til venstre)

Den evige anonymitet, som de fødende blev lovet blev ophævet. Vidst nok i 1970´erne

Hilsen Bjarne

Allan Donovan Pedersen

Jeg ved dette er en gammel post... men jeg håber der er nogen der reagerer alligevel...:


Jeg har nemlig et meget lignende problem:

Min tip-tip-oldemor, Johanne Manuela, er født d. 20. sep. 1830 på netop Den kgl. Fødselsstiftelse (1824-1832, opslag 359, øverst). Ved hende står der bare absolut ingen numre, der kunne henvise det mindste...! - Er min tip-tip så bare familiens gåde til evig tid, hvor jeg aldrig vil kunne finde hendes biologiske forældre?

Jeg har fundet hende i pleje i 1834 på DDD (søg på "Johanne Manuela" i Frederiksborg i det specifikke år 1834)... hvis dét sku' ku' være til nogen nytte...?



Mange hilsener

Allan Pedersen
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Inger Toudal


Barn nummer 631, mor nummer 620 (i venstre side).

Du kan nu søge i hoved- og udsætterprotokoller på nettet, se http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fodselsstiftelsen_-_en_vejledning

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Allan Donovan Pedersen

Hva'...?!?

Var det dét numrene betød?? Jeg troede det var barnets numre...?!? - Men jeg kan nu godt se, at der i 2. kolonne står Mødrenes... weeeeehh, hvor spændende!

DÉT skal jeg lige prøve!

Uff... det er med Daisy... hende er jeg frygtelig uvenner med! Nå... jeg må se, hvordan det går...

- Tak for denne nye, meget interessante oplysning, Inger...
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Allan Donovan Pedersen

Nå... Daisy ville gerne snakke med mig idag, og jeg fandt hendes adoptionspapirer... meget spændende!

Jeg kom dog ikke moderens navn nærmere... blot, at det var mor nr. 620... kan man bruge dét til noget...?
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Inger Toudal


Det bliver nok svært, når Johanne Manuela ikke bliver udsat til moderen, men til fremmede.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16415203#5,2301

Hvem ses hun med i folketællinger? Har du fundet hendes konfirmation, vielse etc.?

Inger T.

PS: Altid en god ide at indsætte link, når det er muligt.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Lise Østerberg Bahr

Hej.


Har også et problem i samme stil, - min mors far, som vi aldrig har fundet ud af hvem vardvs. hendes far, min morfar.

Men min mormor fødte i 1930, på en berømt fødeklinik i Gentofte - havde fat i Kirken, hun blev døbt hjemme, men konfirmeret i Lynge Kirke 1. oktober 1944- som jeg selv har noteret via en snip tilsendt i 2010, fra kirken v/Sonja Jacobsen, fra kirkebogen vedr. min mors konfirmation.

Min mor kom i "pleje" - voksede op hos sin morbror og hustru - så hun blev i familien - ligesom sin storebror - også født uden for ægteskab.

Vi har forsøgt at finde relevant dok. (faderskabssag på Rigsarkivet v/Blegdamsvej dengang, for nogle år siden, men det lykkedes ikke sidste).

Skulle der mon nu være flere muligheder - mere end 80 år efter min mors fødsel ?

I givet fald, hvordan ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#13
Hej.


Hvordan kunne man egentlig være hemmeligt fødende på en "fin" privat klinik i 1930 - Tagesminde i Gentofte, og hvornår blev lovgivningen omkring dette område ophævet ?

I øvrigt interessant historie om Fanny Fiehn, og slægten på Brogården.
Med venlig hilsen
Lise

Bjarne Smedegaard

Jaa..., det er et godt spørgsmål!

På nedenstående link kan man læse at allerede i 1908, skulle mødrene oplyse deres navn???

http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/foedsstift.htm

Men hvis du ved hvem moderen er, så er der måske ikke mere hjælp at hente?

Er der nogle eksperter på lovgivningen?

Hilsen Bjarne