Haderslev folketællinger

Startet af Gitte Kjul, 08 Jul 2013 - 18:15

Forrige emne - Næste emne

Gitte Kjul

Jeg savner en del folketællinger i Haderslev amt - ligger de på AO ??

Kan ikke få noget frem i 1901 og før - nogen der ved hvor jeg kan søge i dem ??

Takker på forhånd.
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Kate Nielsen

Hej Gitte

Haderslev 1901 - da var det tysk !

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Gitte Kjul

Jeps tysk ! nogen der har erfaringer hvor man søger, da Haderslev var tysk ??

Rigsarkivet ?? Tyskland ??

Hører gerne fra kyndige ;-)))
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Inger Toudal

#3
Hertugdømmet Slesvig

Perioden til 1864


Folketællingslisterne fra hertugdømmet Slesvig er indtastet på DDA og fremover tilgængelige på Arkivalieronline [Vælg stedbetegnelse Slesvig på AO].
- - - - -

1864-1920

Sønderjylland blev en del af Preussen efter krigen i 1864. Den preussiske forvaltning gennemførte folketællinger i perioden, men destruerede listerne, når de var evalueret af statistikerne.

Sakset fra: http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Folket%C3%A6lling

Se også: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,61732.0.html

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Kjul

hej Inger og andre,

Betyder det så, at der ikke er noget at ¨hente¨, hvis man skal bruge oplysninger fra de tidligere tyske områder ??

FKT 1860 har jeg kigget lidt på, men den er desværre for nuværende ikke så brugbar for mig - men tak for info Inger - den kan sikkert bruges på et senere tidspunkt.

Jeg kan på ddd.dda.dk se nogle af mine aner fra det område, og der står der at de er født i Tyskland (måske Haderslev).

Kirkebøgerne fra den tid er jo tilgængelige, dog skrevet på tysk, men det er da bestemt en hjælp ;-)

Tænker også på de, der døde i WWI - er der fortegnelser for dem ?? Ved fra familien at to døde i den sidste uge af krigen - men kan ikke umiddelbart finde dem under døde i kirkebogen.

Nå men jeg søger videre - og håber at finde, det jeg leder efter.

Og tak for de foreløbige svar.

Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Inge Nissen

#5
Hej

Navnene på (de fleste) dansksindede sønderjyder, der faldt i 1. Verdenskrig er med på marselismonumentet i Mindeparken her i Århus. Du kan finde navnene på denne hjemmeside www.bryld.info/marsMon

Der er også billeder af en del af de faldne i krigen på denne hjemmeside
www.billeder.museum-sonderjylland/cumulus, der har jeg været heldig at finde 4 af min mormors fætre fra Als

Venlig hilsen Inge

Inger Toudal

Citat fra: Gitte Kjul Dato 10 Jul 2013 - 07:19

Betyder det så, at der ikke er noget at ¨hente¨, hvis man skal bruge oplysninger fra de tidligere tyske områder ??


Ja, det gør det desværre. Der eksisterer ingen folketællinger fra det sønderjyske område i perioden 1864 - 1920.

FT-1860 er nu tilgængelig på AO og er under indtastning på ddd.dda.dk. Der findes en oversigt over folketællingerne her: http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hanne C. Christensen

Hej.

Museum Sønderjylland - Sønderborg Slot og Landsarkivet for Sønderjylland har i 2012 i samarbejde med en arbejdsgruppe af frivillige slægtsforskere lavet en liste med navne på faldne soldater fra 1. verdenskrig.   Listerne indeholde navne mm. på de soldater, der er fundet registeret i tilgængelige sønderjyske arkivalier.

Listen kan ses på denne side http://www.museum-sonderjylland.dk/SIDERNE/Det-sker/05a46-Oktober2012.html#I  - kør lidt ned ad siden, hvor der er en række pdf-filer. De indeholder de samme oplysninger, men er sorteret på forskellige måder.

Læs også vejledningen for at se hvilke kilder, der er angivet i listen.

Listerne er sidst opdateret i foråret 2013.  


Hilsen

Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Gitte Kjul

Tusind tak for info - jeg kaster mig straks over det - og håber at være heldig ;-))
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Gitte Kjul

Mageløst !!!!!!!!

Ved søgning på Marselisborg Monumentet (via link) fandt jeg de to, jeg søgte !!!!

Fantastisk - så kan jeg komme lidt videre - TUSIND tak for den gode hjælp ;-))
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Gitte Kjul

Hej Inge,

Har prøvet at følge dit link med billeder af faldne, men jeg kan ikke få linket til at virke !

Vil du tjekke det ??

Pft.
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Inger Buchard

Check for en sikkerheds skyld oplysningerne på
http://www.museum-sonderjylland.dk/SIDERNE/Det-sker/documents/Faldne-Alfabetisk-2_000.pdf
De bygger på nøje kildelæsning (civile dødsregistreringer f.eks.)

Vi fandt under arbejdet med databasen over faldne sønderjyder i 1. verdenskrig en del uoverensstemmelser med kilderne på Marselisborgmonumentet

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inge Nissen

#12
Hej Gitte

http://billeder.museum-sonderjylland.dk/Cumulus/#1365068974980_4

der skal åbenbart ikke www med

dejligt at du fandt noget du kunne bruge på Marselismonumentet, men det er sikkert rigtigt at der fejl i nogen af dataene, som Inger Burchard skriver. Det er tankevækkende at stå i monumentet og se alle de mere end 4000 navne.

Jeg fandt også en fejl i billeddatabasen, der stod at den ene af min mormors fætre var faldet i krigen - uden nogen dato - men han døde først et par år efter.
Og et billede hvor min farfar var med var gemt under et forkert sogn. Begge dele er nu rettet.

hilsen Inge

Inge Nissen

Hej igen

Hvert år den 11.11. Kl. 11 = tidspunktet for afslutning på 1. Verdenskrig, er der mindehøjtidelighed i monumentet i Mindeparken ved Marselisborg Slot - med militærmusik, faner fra de sønderjyske soldaterforeninger og nedlæggelse af kranse og blomster.

Hilsen Inge

Gitte Kjul

Det lydersom en oplevelse - mon ikke det var værd at prøve en gang.

Tak for tippet.
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg