H.C.Andersen-FIGURTeatertegner Orla Andreas Heinrich MUFF,Bornholmslægt HJORTH?

Startet af Lise Østerberg Bahr, 01 Jul 2013 - 17:44

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

God eftermiddag.


Jeg har tidligere haft en MUFF slægts efterspørgsel - nu udvider jeg denne her:


Ad.: Orla Andreas HEINRICH MUFF, Tegneren der drejede figurer fra H.C. Andersen eventyrerne - brændt på SØHOLM FAJANCEFABRIK og fine JULEKORT m.m. - hvor kom han og hans slægt fra ?

ad SøHolm Fajancefabrik og ja pga. familien og slægtsskabet til indflydelsesrige slægt til L. HJORTHs pottemager (og Apoteker- LÅGS - krukker   m.v. slægten med indgifte i Rønne på Bornholm, søges kendskab til disse og disses nyere slægt men jo da også den ældre, se ad Museum på Bornholm nu til dags.

Esbjerg KRONEAPOTEKET i ESBJERG, bestilte og fik bl.a. een af disse ovennævnte apotekerkrukker ! En lang vej for brændte Apotekerkrukker....- men der har måske ikke været andre steder der forarbejdede disse, eller var det fordi det var via FAMILIEN på Bornholm, de blev leveret ??

En af Hjorth slægtens medlemmer fra Bornholm, var i øvrigt med på en af Grønlandsekspeditioner - ad mine andre links omkring dette ! -  

Der var i øvrigt IPSEN og KJØLLER og ZACHO m.flere,  via ovennævnte spm. -fam. slægt indgift heri denne store HJORTH slægt på Bornholm, blandt andet  ? Munck Petersen, død i Spanien, under krigen - een af slægtens medlemmer gift 2 gange, bl.a. ind i TVEDE slægten, som jeg OGSÅ har haft en forespørgsel på.

Mvh
Lise Østerberg Bahr

Gitte Johansen

Muff's forældre, Christian Jakobsen og Petrea Elisabeth Christensdatter,  kom fra København



København, København (Staden), Frederik d. 7, Udenbyes Klædebo, Fælled Rode, matr. no. 464, 301, FT-1880, C9872
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Andreas Jacobsen   45   Gift      snedker   Præstø
Anna Marie Jacobsen   39   Gift         Aarhus
Valdemar Georg Jacobsen   12   Ugift         Kjøbenhavn
Emilie Carla Jacobsen   10   Ugift         Kjøbenhavn
Julius Louis Jacobsen   7   Ugift         Kjøbenhavn
Louis Jacobsen   5   Ugift         Kjøbenhavn
Fritz Adam Jacobsen   2   Ugift         Kjøbenhavn

Christians forældre.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lise Østerberg Bahr

fik ikke lige færdiggjort tråden:

... Terracotta er vist ordet for potterne - apotekerkrukkerne !


MVH
Lise Østerberg Bahr

Gitte Johansen


http://kunstmaler.dk/kunstkunstmalereKO.htm


Muff, Orla Andreas Heinrik, 1903-1984, maler. *22.4.1903 i Kbh., †14.12.1984. Døbt Jacobsen, kaldte sig Muff fra 1917. Forældre: Litografisk tegner Christian J. og Petrea Christensen. ~27.9.1946 på Fr.berg med Alma Andrea Andreasen, *17.4.1898 i Kbh., †18.2.1985.
Uddannelse:
Tekn. Sk. 1917-21; elev af teatermaler Carl Lund 1917- 21.
Rejser og udlandsophold:
Norge; Sverige; Tyskland; Holland; Belgien; Frankrig.
Udstillinger:
KE 1944. Separatudstillinger: Bo, Amagertorv, Kbh. 1940.
Værker:
Hest og nøgne kvinder (1928); Kvinde med gyldent hår (1931); Leda og svanen (udst. 1940); Bjerge ved nat (udst. 1940); Skærsommernatsdrøm (udst. 1940); Landskab, Tisvilde (udst. 1944); H.C. Andersen- figurer (træskulpturer, 1947); H.C Andersen-figurer (keramik, 1950erne, for fa. Søholm); ill. med motiver fra Biblen, tænkt til brug for skolefilm (fra 1957); Triptykon (1962-64); endv. ill. af H.C. Andersens eventyr, plakater, teaterdekorationer og kostumer til Mayol teatret, Oslo (1921-22); til Ernst Rolfs revyer, Sth. (1923-28); til Max Reinhardts teater, Berlin (bl.a. skitser til Faust, 1930); til Folketeatret, Kbh. (Värmländingene, 1934); til Wintergarten, Berlin (1939).
Biografi:
Orla Muff tegnede i de tidlige år teaterdekorationer og kostumer til flere teatre i udlandet og i Danmark. Fra begyndelsen af 1930rne malede han hovedsagelig oliebilleder, dels portrætter, dels store figurbilleder og abstrakte kompositioner i en overvejende lys farveskala. Figurbillederne kan have mytologisk inspirerede motiver med stiliserede figurer mod en abstrakt baggrundskomposition.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

Åh tak for svare Gitte.

Jeg fik vist blot skrevet - vil nu læse dit svar !

mvh
Lise

Gitte Johansen

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Den nye Gade, , 1048, FT-1850, D3314


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Adam Knoblau   39   Gift      Husfader, Murersvend   Randers
Maren Møller   36   Gift      hans Kone   Lyngby ved Grenaa
Ane Marie   10   Ugift      deres Barn   Aarhus
Christian   8   Ugift      deres Barn   Aarhus
Gunhilde Mathilde   3   Ugift      deres Barn   Aarhus
en Søn   1   Ugift      deres Barn   Aarhus

Ane Marie Knoblauch, Andreas' hustru.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Præstø, Baarse, Præstø Købstad, Adelgade, nr.58, 78.fam., FT-1845, B4549


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Daniel Jacobsen   45   Gift      bødkermester   Præstø
Karen Jacobsen   35   Gift      hans kone   Præstø amt, Snesere sogn
Henrich Jacobsen   17   Ugift      deres søn   Præstø
Rasmus Jacobsen   14   Ugift      deres søn   Præstø
Anders Jacobsen   11   Ugift      deres søn   Præstø
Kirstine Jacobsen   4   Ugift      deres datter   Præstø
Caroline Jacobsen   2   Ugift      deres datter   Præstø

Andreas med famile.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Jeg har vist glemt det vigtigste.


Muff er i
Simeons, 1902-1905, opslag 55, øverst, Orla Andreas Henrik Jakobsen.

Forældres vielse
København, Skt. Thomas, 1898-1909, opslag 124 ,nr. 86.


Ane Marie
Århus Vor Frue, 1835-1851, opslag 123, nr. 7


Andreas
Præstø, Bårse, Præstø, 1827-1862, opslag 28, nr. 13


Christian Jacobsen
Skt. Stefan, 1878-1882, opslag 114, nr. 75.

Petrea,
Den Kgl. Fødselsstiftelse, 1877-1886, opslag 6, nr. 507.


Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lise Østerberg Bahr

God aften Gitte.

Tusind tak, jeg ser på det - dejligt med din respons.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Peter Kyhl

Hej Lise.

Andreas Jacobsen er bror til min tip2-oldefar Rasmus Jacobsen. Jeg har rigtig godt styr på aner m.m. til denne samt Christian Jacobsens søskende og deres børn. Har du brug for yderligere oplysninger.

Mvh. Peter Kyhl


Lise Østerberg Bahr

#12
Hej Peter.

Jo, mange tak. Det er altså en broder til snedkeren Andreas Jacobsen fra Præstø der er din ane. Det kunne godt passe med Østerberg fortællinger - bl.a. af Tove Østerberg Olsen, kender du den tråd ?

Hvordan ser slægtsdiagrammet ud, undskyld - jeg har lidt svært ved at se det i tankerne nu.


Mange venlige hilsener
Lise Østerberg Bahr


Peter Kyhl

Hej Lise.

Jeg har søgt lidt på Tove Østerberg Olsen og set hendes tråde tilbage til Petrus Østerberg i Præstø og set lidt på Østerberg slægten i Præstø. Umiddelbart kan jeg ikke se, at der skulle være en sammenhæng imellem de 2 familier. Ved du om Tove kender til en bestemt tilknytning.

Andreas og Rasmus Jacobsens fader var bødkermester Daniel Jacobsen i Præstø. Hans fader arbejdsmand Niels Jacobsen var ikke fra Præstø (Jeg kender ikke hans familie). Hans moder Bodil Jensdatter Gandrup var fra Præstø, og hendes aner skal søges i slægterne Gandrup, Pommergaard, Bager og Zittelberg.

Jeg har en bog om alle ejendomme i Præstø med ejerlister. Jeg skal tjekke den for at se, om der står noget om Østerberg'erne.

Mvh. Peter Kyhl

Lise Østerberg Bahr

Hej Peter.

Tusind tak.

p.s. Jeg tror ikke Tove Østerberg Olsen, har fulgt med i de sidste par år her på disse sider - hun skrev til mig engang, men det er flere år siden nu, dog en anden fra Østerberg slægten har reageret - nu må jeg se om der kommer noget ud af det - du skal i hvert fald have mange tak for dit input til mig her.

Der er så også en mulighed med evt. flere oplysninger omkring den ene gren til Østerberg fra Lolland, / Sakskøbing / Nysted der endte i Kastrup, ja og så må vi se om jeg orker at forske mere i den slægt.

Godaften igen.

MVH
Lise Østerberg Bahr