Skifte efter Skomager Thomas Ingvorsen Kalvehave

Startet af Peter Bendtsen, 12 Okt 2010 - 08:03

Forrige emne - Næste emne

Peter Bendtsen

Er der en som vil hjælpe mig med at se efter et skifte, det er efter Skomager Thomas Ingvorsen han hængte sig i Kalvehave Sogn Bårse Herred Præstø Amt d.30.-6.-1821, hans kone hed Ane Sofie Lind og han havde en søn hjemme der hed Andreas Thomsen, han blev konfirmeret året efter farens død håber der er et skifte efter ham med navne på mogle børn, han kone og søn  forsvinder fra Kalvehave efter sønnens Konfirmation ,håber der er en der vil hjælpe mig så vil jeg blive glad. Mvh. Peter Bendtsen


Lis B. Jensen

Hej

Dette kan være din Andreas Thomasen:

Husstand: Sorø, Ringsted, Haslev, 1845, 10 F1, Lysholm, Huus

Kildenavn, Alder,  Kildefødested, Køn, Civilstand, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,
Andreas Thomsen, 38, Slagelse, M, Gift, Huusmand,
Ane Larsdatter, 35, Treerslev Sogn, Sorøe Amt, K, Gift, Kone,
Marie Andreasen, 11, Lysholm, Hasle Sogn, Sorøe Amt, K, Ugift, deres Børn,
Johanne Andreasen, 7, Lysholm, Hasle Sogn, Sorøe Amt, K, Ugift, deres Børn,
Maren Andreasen, 3, Lysholm, Hasle Sogn, Sorøe Amt, K, Ugift, deres Børn,
Frederik Hansen, 30, Lysholm, Hasle Sogn, Sorøe Amt, M, Ugift,Skrædder,

Jeg vil mene at Treerslev Sogn, Sorøe = Terslev Sogn og at Lysholm, Hasle Sogn = Lysholm, Haslev Sogn

Du kunne jo også prøve at se om der er nogen der vil kigge i Lægdsruller efter Andreas.

Håber dette kan hjælpe dig videre.
Lis
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Peter Bendtsen

Hej Lis!
Andreas Thomsen i Haslev sogn Sorø amt kender jeg, men det er hans mor og hans andre søskende som jeg meget gerne vil finde, som jeg skrev forsvinder moderen fra Kalvehave Sogn efter Andreas konfirmation i 1822, derfor ville jeg meget gerne finde et skifte efter hans far som dør i Kalvehave år 1821 som jeg skrev, for der står måske navne på hans søskende og det kan jo være at moderen kommer til at bo hos en af dem. Mvh Peter

Lis B. Jensen

Hej

Nu har du jo ikke oplyst nogen navne på andre børn af de to eller på Faderens søskende.
derudover har jeg så nok fortolket dit spøgsmål som om du ikke vidste hvor mor og søn blev af.  :)

Lis
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Peter Bendtsen

Hej Lis!
Ja det er mig der har udtryk mig forkert, sønnen som blev konfirmeret har jeg styr på, men det er hans mor og eventuel andre børn jeg meget gerne ville finde, derfor ville jeg meget gerne se skifter efter Skomageren. Mvh. Peter

Lis B. Jensen

Hej

Det er helt OK.
Skiftet skal nok findes i Vordingborg Nordre Birk - eller i Præstø. Jeg kan næsten ikke forestille mig det skal være i et af godernes arkiver.
Ved du hvor skomageren kommer fra inden han er i kalvehave?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Bente Aaris

For ordnes skyld kan det være fam. her det gælder:

Sorø, Ringsted, Bringstrup, Ørslew under Schoven, , , FT-1801, C0731

Tomas Ingvarsen 42  Gift Manden Skole Lærer 
Sophia Lind 30  Gift Hans Kone   

Christen 10  Ugift Deres Børn   
Simon Frederich 4  Ugift Deres Børn   
Hans Henrich 2  Ugift Deres Børn

(ser Andreas er f. i Slagelse 1807 iflg. FT:1845 og ved hans konf.)
så fam. må ha flyttet efter det til Kalvehave,  ant. er det vel ham som ankommer til Haslev som tj.dreng fra Gisselfeldt i 1830 24 år gml. og skulle til en gårdmand Hans ? i Haslev iflg. tilgangslisterne opslagnr: 364).

Det er jo ikke sikkert et skifte giver oplysninger om hvor enken blev af efter mandens død, så du kan måske lokalisere hende ved at følge børnene hvis hun flyttede på sig!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Peter Bendtsen

Hej Bente!

Jeg tror ikke det er den familie i Ørslev Under Skoven, er det ikke udsevanlig at en skoleholder bliver skomager, desuden hedder skolelærens kone Marie Sophie Lind og skomagerens hedder Ane Sophie Lind. Mvh.Peter

Bente Aaris

Hej Peter,

< er det ikke udsevanlig at en skoleholder bliver skomager

Næh, ikke på den tid og han var jo nok skomager før han gjorde sine hoser grønne og blev viet med skoleholderens datter Jmfr. Maria Sophia Lind  og selv var skoleholder i Ørslev, hendes fader døde jo samme år. (Har selv en Husmand på Omø som fungerede både som Skoleholder og Degn på Omø på den tid - det var vanskeligt at få nogen til at være der - faderen var Sognefogd og besværet sig over det til biskoppen, de måtte sende børnene over vandet til Agersø, sønnen og svigersøn blev skoleholdere på Omø til der kom orden i det, små skoler gav ikke rigtig noget udkomme i forhold til strabadserne,  man behøvede ikke nogen spec. seminaruddannelse før senere, det var Herredsfogden og Biskoppen som  var overøvrigheden ???

Jeg sætter lige link itil din tråd vdr. samme emne på  DIS gamle hjemmeside, så man kan se hvad der er fundet:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,693622,693702

og ja jeg tror også skomageren i Holbæk = skoleholderen i Ørslev = skomageren som hængte sig i Ka
lvehave - vi ved jo ikke hvad som skete!

< desuden hedder skolelærens kone Marie Sophie Lind og skomagerens hedder Ane Sophie Lind

Det kan man ikke tage så bogstavelig om de kaldte sig Ane eller Marie!

Men vi kan jo prøve at nøste (trevle) lidt mere op i dem:

Som din forrige tråd fortæller endte  2 af sønnerne sine dage i Sonnerup Sædder Sogn - Simon i 1833 og Hans Henrich i 1856 (som giftede sig med Simons enke i 1836 - da var han møllersvend i Herfølge).

Hans H. var ikke hjemme hos konen i Sonnerup FT:1845 og FT:1850 men her:

praestoe, Bjæverskov, Haarlev, Haarløv Bye, En mølle, 30, FT-1845, B4841
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Bruun 47 Gift Møller I sognet
Betty Loise Meir 45 Gift Hans kone Tochsverrig ?, Præstø
Molla Bruun 14 Ugift Deres barn I sognet
Helene Magrethe Bruun 9 Ugift Deres barn I sognet
Christian Lauritz Bruun 7 Ugift Deres barn I sognet
Adam Vilhelm Bruun 3 Ugift Deres barn I sognet
Edel Christine Deigmand 72 Enke(mand) Huusfaders moder, der af ham forsørges Carise, Præstø
Christiane Bartholine Bruun 47 Ugift Hendes datter I sognet
Sigfrida Rosalie Tofte 22 Ugift Huuslærerinde Kjøbenhavn
Hans Hendrik Pedersen 52 Gift Betjent ved møllen Lellinge, Præst

Hans Hendrik Inversen 45 Gift Betjent ved møllen Slagelse

Knud Jensen 30 Gift Tjenestekarl Valbbye, Præstø
Andreas Pedersen 45 Gift Tjenestekarl Kjøbenhavn
Kirsten Nielausdatter 38 Ugift Tjenestepige Vraabye, Præstø
Kirsten Jensdatter 26 Ugift Tjenestepige Herfølge, Præstø
Kirsten Jensdatter 22 Ugift Tjenestepige Sæder, Præstø
Ane Marie Nielsdatter 29 Ugift Tjenestepige I sognet

Han oplyser sit fødested som Slagelse men han vidste vel ikke bedre, da han må ha været lille da de kom fra Ørslev til Slagelse.

Og nu har jeg fundet beviset, da jeg ville forfølge en i Vester Egede og hvad fandt jeg i Tilgangslisten 1828 jo:

Maria Sofia Linds datter 61 år enke efter Thomas Ingvorsen skomager i Langebæk, hvor boet i 12 år.
Hvorfra ankommen - Langebæk Kallehave Sogn  Når anmeldt 8.juni 1828.
;)

Opslagnr:282 Vester Egede 1816-1842 Præstø Amt

I Afgangslisten Kalvehave Sogn 1814-1833 opslagnr: 393 nederst står hun:

Marie Sophie Linds enke efter Thomas Ingvorsen rejser til Wester Egede 14.maj 1828  

Men det bedste er:

Maria Sofia Lind Indsidderske i Rønnede rejser til Sonnerup Sædder Sogn 23.marts 1829, da havde hun opholdt sig i sognet 1 år skriver præsten eller degnen

Opslagnr:319 Vester Egede.

Der boede jo sønnen Simon som var kommet fra Terslev hvor han blev gift og de ældste piger blev født selv om der står i sognet i Sædder så er det fejl, sønnen Peder er født i Sædder. - Simon kommer iøvrigt fra Sædder til Terslev iflg. tilg.listerne der i 1823 26 år gml.:

Opslagnr:207 Terslev KB Sorø Amt 1813-1842.

Hvor der så blev af Marie Sophie Lind ved jeg ikke - kan ikke finde hun døde i Sædder, men kan ha overset - måske hun rejser tilbage til V. Egede - måske hun har børn eller familie der - der kan jo godt være flere børn end de fundne ???

Simon Frederik døde 1833 og Hans Hendrich 1856 begge i Sonnerup i Sædder - der står at der er skifte i Bregentved birk skifteret!

Mere præcist kan du næsten ikke få det!

Men det vil vel være lurt at bede om opslag i Gisselfeld Klosters skifteprotokol hvis du ikke selv kan, om der kan stå nogle flere oplysninger der ;).
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Peter Bendtsen

Hej Bente!
Fantastisk hvad du har fundet, det er jeg meget glad for, nu tror jeg at det er den rigtige familie, enken rejser jo nok til sønnen som bor i Sonnerup Sædder Sogn ,der er også en søn der bor i Haslev Sogn det er nok den yngste som hed Andreas Thomsen det kunne være rat hvis det var til at finde Marie Sophie Lind død, men som du skriver kan der jo godt være flere børn som ikke er fundet. Mvh. Peter

Bente Aaris

Jeg kan ikke finde flere børn konfirmeret i Kalvehave!

Du må næsten bare søge efter hende i de omkringliggende sogne, nu ved du hun er død efter 23.marts 1829 og ant. før FT: 1834 da hun ikke er til at finde nogen steder hvis hun da ikke har gemt sig - en anden sag er - at der var nogle hjemstavnsregler med hensyn til hvor hun kunne blive forsørget under alderdommen, hvis hun behøvede det - manden blev begravet på fattigkontorets regning står der, så der var nok ikke så meget at rutte med, men der kan jo ha været familie som har stilt op. Så hvis du vil grave længere ned i det kan det være du kan finde noget i Præstø Amtsarkiv i forhandlingsprotokollerne:

Arkivskaber:
Præstø Amt, Præstø Amtsfattigdirektion
 
Fra  Til  Officielle navne 
1808 1842 Præstø Amtsfattigdirektion
1802 1808 Amtsfattigdirektionerne for Vordingborg, Tryggevælde og Møns Amter


Arkivnummer:  AB-057   

Arkivinstitution:  Landsarkivet for Sjælland, København 
 
Fra    Til Arkivserier   
1803 1808 Fattigforsørgelsesplan for landsogne 
1803 1807 Fattigregnskaber for landet 
1802 1863 Forhandlingsprotokol 


Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Peter Bendtsen

Hej Bente!
Nej det kan du ikke for Andreas Thomsen som bliver konfirmeret i 1822 i Kalvehave er den yngste af deres børn de andre bliver nok konfirmeret i Slagelse ,men hvis ikke at Marie Sophie Lind dør i Sædder  skulle hun jo være til at finde i afgangslisterne fra Sædder Sogn, jeg kunne tænke mig at hun flytter til sønnen i Haslev sogn ,men kirkebogen fra den periode er meget svær for mig at læse. Mvh. Peter