Peder Povelsen i Øster Nykirke sogn

Startet af Mai Louise Falsig, 27 Jun 2013 - 10:30

Forrige emne - Næste emne

Mai Louise Falsig

Jeg søger oplysninger om Peder Povelsen (Poulsen), hans ægtefælle og deres børn;

1)   Peder Povelsen var gift med
2)   Inger Nielsdatter.

Sammen fik de følgende børn:

3)   Cidtzel Pedersdatter, * 1792 i Nørre Kollemorten, Øster Nykirke Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt, døbt 15. jan. 1702 i Ø. Nykirke kirke. [Kilde 3]

4)   Povel Pedersen, * 1703 i N. Kollemorten, Øster Nykirke Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt, døbt 7. nov. 1703 i Ø. Nykirke kirke. [Kilde 4]

5)   Giertrud Pedersdatter, * 1705 i N. Kollemorten, Øster Nykirke Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt, døbt 15. nov. 1705 i Ø. Nykirke kirke. [Kilde 5]

6)   Christen Pedersen, * 1710 i N. Kollemorten, Øster Nykirke Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt, døbt 5. feb. 1710 i Ø. Nykirke kirke. [Kilde 6] Han er gift med
7)   Anne Jørgensdatter

8)   Anna Pedersdatter, * 1712 i N. Kollemorten, Øster Nykirke Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt, døbt 24. jul. 1712 i Ø. Nykirke kirke. [Kilde 8]

9)   Niels Pedersen, * 1715 i N. Kollemorten, Øster Nykirke Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt, døbt 3. feb. 1715 i Ø. Nykirke kirke. [Kilde 9]

Jeg aner ikke mere om No: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, & 9

Jeg har dog følgende:

A)
Engelsholm skifteprotokol
1737-1786.
G 394-16:

205 Christen Pedersen i Tørrild. 14.2.1750, side 287.
E: Anne Jørgensdatter. LV: Søren Hansen i Lihme. B: Inger 13, Karen 9, Mette 7, Peder 3, Anne 1. FM: Jørgen Jørgensen i Fårup Huse.

B)
Engelsholm skifteprotokol
1737-1786.
G 394-16

295 Mette Pedersdatter i Lerager. 9.6.1760, side 617. (Givskud Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt)
A: far Peder Poulsen i Sønder Kollemorten, der døde, bror Niels Pedersen i Sønder Kollemorten, bror Christen Pedersen i Tørrild, [skifte 14.2.1750 lbnr.205]. 3B: Peder, Inger, Karen. FM: Niels Andersen i Trollerup, bror Mads Pedersen, søster Lisbeth Pedersdatter g.m. Jens Pedersen i Dons, begge døde. 4B: Peder på Brandlund, Laurids i København, Inger, Maren i København, søster Sidsel Pedersdatter, død, var g.m. Niels Nielsen i Give. 3B: Niels, Peder, Ingeborg, søster Gertrud Pedersdatter g.m. Niels Madsen i Sønder Kollemorten, søster Anne Marie Pedersdatter g.m. Hans Christensen i Lindeballe
(Ifølge B) så var der yderligere 3 børn: Mette, Mads & Lisbeth. Jeg ved dog intet om dem - ej heller fødeår)

[Kilde 3] KB: Øster Nykirke Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt, 1700-1800, Fødte, AOnline, Opslag 12
[Kilde 4] Samme KB opslag 21 – [Kilde 5] Samme KB opslag 34 – [Kilde 6] Samme KB opslag 59 nederst & 60 øverst
[Kilde 8] Samme KB opslag 73
[Kilde 9] KB: Øster Nykirke Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt, 1700-1800, Fødte, AOnline, Opslag 90, øverst

Med venlig hilsen
Louise Falsig
Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk

Villy M. Sorensen

#1
Hej Louise,

her er lidt forskelligt. Det første er Kvægskatten 1687 i Ejnar Bjerre udskrift
ved Christian Tirsgaard, dette viser at Peder Poulsen ikke fæstede på det
tidspunkt, men han kunne være bror til Ingvar Poulsen i 1687:

CitatNørkollemorten.
Erich Christensøn, en Hustroe, 2 Hopper, 2 Kiør, 4 Faar.
Ingvor Povelsøn, 4 Faar, en Gadehuusmand.
Christen Svensøn, en Hustroe, en Søn, 2 Hester, en Koe.
Jens Graversøn, 3 Faar, en Gadehuusmand.
Anders Rasmusøn, en Tienistepig, en Hest, en Koe, 2 Faar.                   Tienere til Refstrup.

Mourits Jensøn, en Hustroe, 2 Hester, en Koe, 3 Faar.  Tiener til nogle umyndige Børn i Stauning.

En Peder Poulsen begravet 1760.

Nr. 3 Sidsel Pedersdatter blev som det fremgår af skiftet efter Mette Pedersdatter
i Lerager, Givskud gift med Niels Nielsen (Bech) i Give. Hun dør 1757 i Give:

CitatNr. 6501 1757.02.06 Sidsel Pedersdatter, Give By, SAND ALDER: 55.01 (å.m), 56 år 3 m., DØBT: 1702.01.15.
MAND: Niels Nielsen, Give By, Give
KIRKEBOGSTEKSTEN: Dom Septuages: blef Niels Nielsens hustru af Give, Cecil {Sidsel} Pedersdatter, i hendes alders 56 aar og 3 maaneder begravet.
NOTITS: Født i Sønder Kollemorten, Øster Nykirke.

Igen i Engelsholm findes et skifte efter Niels Nielsen Bech (Brejl):
CitatENGELSHOLM: #356 Niels Nielsen Bech i Give. 13.7.1762, side 816.
E: Anne Marie Sørensdatter. LV: far Søren Iversen i Sønder Kollemorten. B: Søren 4, Knud 15 uger. FM: Hadler, degn i Give, farbror Oluf Nielsen i Tørring. Skifte efter første hustru 3.2.1757. B: Niels i Give, Ingeborg, Peder 18.

Han ser ud til at gifte sig igen i oktober 1757 med Else Sørensdatter af Farre, Give.
Men i følge skiftet ovenfor er det Ane Marie Sørensdatter fra Sønder Kollemorten!
Han vil kun have kvinder fra Øster Nykirke.

Denne Niels Nielsen Bech eller Bæch eller Bæk volder store problemer, i hvert
fald for mig:
En Niels Nielsen, der ikke kaldes Bech, dør 1761 og man skulle tro skiftet er
efter ham, for der ses ikke andre Niels Nielsen eller Niels Bech der er døde 1761
eller 1762. I april 1762 får en Niels Bæch et dødfødt barn, og Niels Bæch nævnes
indtil 1780, men der er ingen begravet under navnet Niels Bech. Se Give kirkebog
i min udskrift:

http://www.nørvang-herred.dk/give/kirkebog/a-komtKirke.htm

De fødte føres i øjeblikket fra 1700 op til 1762, begravede til 1820, viede til 1809.
Som foreløbig konklusion: Den mand Give kirkebog kalder Niels Bæch, er ikke den
Niels Nielsen Bech som skiftet 1762 behandler. Men den søn Søren 4 år gammel
i 1762 er søn af Give kirkebogs Niels Bæch i 1758, det gør problemet værre.
Hvad jeg ikke allerede havde af grå hår kommer nu.

Gertrud Pedersdatter bliver, som Lerager skiftet siger gift med Niels Madsen i
Sønder Kollemorten. Han ses i Extraskattemandtallet 1762 sådan:

CitatNiels Madsen 2 (mand og kone), 3 børn hjemme over 12 aar, ingen tjenestefolk eller andre opholdende.

Fra Jens Peder Hansen: "Landsbyen Sønder Kollemorten", Spøttrup 1998 (uddrag):
CitatNiels Madsen i Sønder Kollemorten
Matr. 1A 2 5 2 0 "Frydenslund" fra før 1754 til ca. 1770
Niels Madsen *1698c (i Give?) †1774 Sønder Kollemorten.
{Som set her gift med Gertrud Pedersdatter *1705 Nørre Kollemorten †1762+ (1762+ betyder i eller efter 1762), Jens Peder Hansen kendte ikke Lerager skiftet.}
Børn:
Ane Marie Nielsdatter *1733 Bøllund, Give
Mads Nielsen *1737 Bøllund, Give, overtager gården i Sønder Kollemorten.
Der er mindst et barn til som det ses i Extraskattemandtallet 1762. Siden kirkebogen
i Give føres op til 1744 (hul feb. 1744 - jul. 1754) ville man formode, at Niels Madsens familie
er flyttet til Sønder Kollemorten kort efter 1737 nemlig deres sidste barn i Bøllund, Give.
For Niels Madsen se også Koldinghus Birks tingbog 1761 (Joh. Lind), han vil have skøde
på en gård i Rugsted, Østed sogn. Han har vel arvet noget der?

Nr. 9) Niels Pedersen
I mit udkast til en oversigt over Sønder Kollemorten har jeg placeret
Peder Poulsen på Matr. 6 med hartkorn (først angivet, senere ikke set) 2 1 0 2
Niels Pedersen har overtaget den 1762- (betyder 1762 eller før), i 1781 ses Niels
Madsen (vel en anden person) på denne matrikel, så vidt jeg kan se.
Niels Pedersen er gift i Extraskattemandtallet 1762 men har ingen børn over 12 år.
Konens navn kan evt. findes i Øster Nykirke kirkebog og begges død skulle kunne
findes. Jeg er kun kommet til 1710 endnu.

Oversigt over folk før 1814 i Øster Nykirke (kun begyndt):

http://www.nørvang-herred.dk/nykirke/NykirkeStederOgFolk.htm

Venlig Hilsen
Villy



Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mai Louise Falsig

Hej Villy

Tusind mange tak for din store hjælp.

Med venlig hilsen
Louise
Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk

Henning Grøndahl Andersen

Hej Louise.

Har været i notaterne:

Peder Povelsen f. ca. 1672, ukendt fødested, d. 1760 i Sdr. Kollemorten. Antagelig bror til Morten Povelsen i Kidde, Jelling sogn, som er fadder til nogle af Peders børn.

Inger Nielsdatters data har jeg ikke fundet, hun nævnes ved navn et par gange i kb.: 1708 da Lauritz Christensens søn i Nr. Kollemorten blev døbt, og 1709 da Jens Graversens søn fra Nr. Kollemorten blev døbt.

Jeg har noteret børnene:
1. Mette Pedersdatter f. 1700 i Nr. Kollemorten
2. Sidtzel Pedersdatter f. 1702,
3. Povel Pedersen f. 1703,
4. Gjertrud f. 1704/05,
5. Niels Pedersen f. 1708,
5. Christen Pedersen f. 1710,
7. Anne Pedersdatterf. 1712,
8. Niels Pedersen f. 1715,
9. Anne Marie Pedersdatter f. 1718,
10. Kirsten Pedersdatter f. 1718
desuden  nævnt i skifterne:
11. Mads Pedersen
12. Lisbeth Pedersdatter g. J.P. i Dond.
de to sidste antagelig født før kb. starter i 1700.

Jeg har lidt oplysninger om Mette Pedersdatter:
Gift 1742 i Nørup sogn med enkemanden Anders Pedersen i Lerager, Givskud sogn. de fik et dødfødt drengebarn i 1744 og derefter ikke flere.
Anders Pedersen var gift 1. gang med Else lauridsdatter i Lerager f. ca. 1677, d. 1741 (skifte ved E. Brejl i Tørrild herred nr. 599) - hun var en af de syv søskende, der kan findes i skifterne, med forbindelse til Nørskov i Lindeballe sogn og ikke mindst til familiekollektivet i Lerager, Givskud sogn

V. h.
Henning Grøndahl Andersen


Mai Louise Falsig

Hej Henning

Mange tak for hjælpen. Her har jeg knoklet, og så kommer hjælpen bare sådan fra to hjælpsomme sjæle!

MVH
Louise
Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk

Villy M. Sorensen

#5
Hej Louise og Henning,

Mette Pedersdatters alder angives ikke i Givskud kirkebog i 1760 da hun
begraves. Men hun må være født før 1700, for den Mette Henning angiver
født i 1700 er - så vidt jeg kan se - datter af Jens Jespersen (min udskrift):

Øster Nykirke kirkebog 1700:
CitatFeste Johannis Bapt. Hafde Jens Jespersen i Nør Kollemorten et barn til Daab og blef baaren af en Pige i Synderkollemorten ved navn Ingeborg Niels Datter og blef Barnet kaldet Mette og faderne vare Niels Nielsøn i Synderkollemorten Elisabeth Jens Datter ibid. Christen Harboe ibidem Jens Graversøn i Nørkollemorten og Min egen tienestepige Marie Niels Datter.

Der ville så være tre børn af Peder Poulsens børn født før 1700, skønmæssigt
1795, 1797, 1799, dermed ville han være gift 1794c, 22c år gammel.

Morten Poulsen kommer vel fra Nørre Kollemorten, kirkebogen 1703:
CitatDend 7. Novemb: Hafde Peder Povelsøn et Barn til Daab som blef kaldet Povel fembaaren af Jngeborg Niels Datter i Synderkollemorten fadere vare Christen Henningsøn i Nørkollemorten, Morten Povelsøn ibidem Jens Hansøn ibidem Anne Hennings Datter ibidem Dorethe Christens Datter ibidem

I 1708 er Morten Poulsen i Kidde, som jeg har læst som [Kidir]:
CitatDom: 7. post Trin: blef Peder Povelsøns barn i Nørkollemorten ved navn Niels dends Daab confirmeret, som tilforn for sin svaghed var inddøbt, og blef frembaaren af Christen Nilsøns Hustroe i Fovsing ved navn Susanna Jes Datter. fadere der til var Christen Nielsøn i Fovsing, Morten Povelsøn i [Kidir], Jens Graversøn i Nørkollmorten, Else Jens Datter, og Dorethe Christens Datter ibidem.

Og igen i 1710:
CitatDend 5: Febru hafde Peder Povelsøn et barn til Daab som blef kaldet Christen frembaarin af Morten Povelsøns Hustroe i [Kidir] ved navn Marin Niels Datter faddere vare Peder Nielsøn i Nørkollemorten, Jens
Side 58 (AO opslag 60)
Graversøn ibidem, Christen Henningsøn ibidem Lavrits Christensøns Hustroe ved navn Else Jens Datter ibidem og Niels Jensøns Hustroe ibidem ved navn Dorethe Christens Datter.

Min fortløbende udskrift af Øster Nykirke kirkebog dækker lige nu 1700 - 1710.

http://www.nørvang-herred.dk/nykirke/kirkebog/OesterNykirkeKirkebogFortloebende.htm

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Inge Hedal

Hej Villy
Jeg mener, at stednavnet er Kidie - ikke Kidir, men jeg kan ikke komme det nærmere.
Mvh. Inge

Villy M. Sorensen

Hej Inge og Henning,

du har sikkert ret, præsten Hans Jørgensen Jellings r'er er ofte svære.
Jeg takker Henning for forbindelsen til Jelling.
Jeg er født i Thyregod og vidste ikke hvor navnet Kidie hørte hen. Præsten
skriver meget sjældent sogne til steder.
TRAP har Kiddegd. (1578 Kidie).

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mai Louise Falsig

Hej Inge & Villy

Endnu engang tak.

MVH
Louise
Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk

Villy M. Sorensen

Hej,

jeg har lige fundet dette i en Horsbøl kirkebog for Nørup sogn:

Citat1704 d. 27 febr. blev Morten Poulsen og Maren Nielsdatter trolovede, boede siden i Kide.
Viede d. 8 juni. Boede siden i Kidde. Maren Nielsdatter tiente her udi Præstegården. Morten
Pedersen var født i Trolderup.

Man håber at der ikke står "Pedersen".
Trolderup ved jeg ikke umiddelbart hvor er.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Henning Grøndahl Andersen

Hej Louise og Villy.

Jeg har kigget igen og mener stadig at Mette i AO.opsl. 4 i Ø. Nykirke kb. 1700-1800 er datter af Peder Povelsen.

Angående Morten Povelsen der skulle være født i Trolderup - så ligger Trollerup alleryderst i Nørup sogn faktisk nabo til Jelling sogn. Kiddegårds og Trolleruplunds jorde støder op til hinanden.

Spørgsmålet er jo så om Morten og Peder er brødre?

Til Villy. - Jeg bor faktisk i Thyregod, men postnummeret er jo 7323 Give.

Venlig hilsen
Henning

Villy M. Sorensen

Hej igen,

undskyld, Henning, du har ret, der står Peder Povelsen.
Jeg har nu rettet det.
   Jeg forbinder på en eller anden måde navnet Grøndahl
med Sejrup.
   Min far var Ejner Sørensen, Thyregod Mark, som døde
for knap 10 år siden.

Jeg havde før fundet af Trollerup opstillet følgende hypotese
1687- FAR POVEL I NØRRE KOLLEMORTEN HYPOTESE:
CitatInger Poulsdatter, tjener 1711 i Lundgaard, Hvejsel
   Ingvard Poulsen, Nørre Kollemorten 1687-1702+
   Morten Poulsen, først Nørre Kollemorten, senere Kidde, Jelling gift med Maren Nielsdatter
   Peder Poulsen *1672c †1760 Sønder Kollemorten, gift med Inger Nielsdatter

Men når Morten Poulsen er født i Trollerup, så passer det
ikke. Inger Poulsdatter fra 1711:
CitatDom 9 post Trin Hafde Peder Thøgersøn i Nørkolle
Side 67 (AO opslag 69)
morten et Barn til Daab som blef Kaldet Marin frembaaren af Inger Povels Datter tienendes i Lundgaar Hvexsel. Faddere vare Christen Henningsøn i Nørkollemorten, Lavrs Christensøn ibidem, Rasmus Sørrensøn ibidem Peder Povelsøns Hustroe sc: Inger Niels Datter, Niels Jensøns Hustroe i Nørkollemorten sc: Dorethe Christens Datter.

Man skulle tro at Peder Poulsen så også ville være født i Trollerup, Nørup.
At de er brødre er vel temmelig sandsynligt.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mai Louise Falsig

Hej Henning og Villy

Jeg ser også opslag 4 i 1700 som Peder Povelsön. Tak for det store arbejde. Nu mangler jeg blot at få enderne til at nå sammen.

Jeg har forgæves forsøgt at finde, hvornår Jens Pedersen og Lisbeth Pedersdatter døde før 1760 i Dons, Almind sogn, Brusk hrd. Vejle amt. Ifølge skifteprotokollen fra Mette Pedersdatters død i 1760, så er de begge døde. Jeg har dog meget svært ved at tyde præstens skrift.

MVH
Louise
Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk

Villy M. Sorensen

Hej Louise,

Almind kirkebog, 1731
CitatTorßdag d. 5tende November stod Jenß Pedersens brøllup i donß med Lißbet Pedersdater sammest

1740
CitatSamme 3die Hellig 3 Konger Jens Pedersen i Dons Jt barn hiemdøbt nafnlig Lauridz dentz daab Confirmerit [..] Søndag i Fasten.

1744
Citat5te Søndag i Faste blev Jens Pedersens Hustru i Dons begravet æt: [....], 41

Jens Pedersen eller sønnen Laurids har jeg ikke set døde op til 1760.
En Jens Pedersen in Mosvraae(?) dør omkring 1757, men det er vist ikke ham.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Regelsen

Hej

" Sønnen Jens Pedersen får det i fæste, han var 3 g. gift. Hans Første kone Lisbeth Pedersdatter døde
1744, 4 børn; 2. Johanne Jepsdatter, 3 sønner; 3. Dorthe Hansdatter, ~ som enke med Jep Michelsen af Kongsted.

J.P. døde 1759"
Venlig hilsen
regelsen

Villy M. Sorensen

#15
Hej Regelsen,

mange tak. Det hjalp.
Og det obligate spørgsmål siden der er gåseøjne om teksten:
Hvor er citatet fra?
Og søn af hvem?

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Regelsen

Hej

Landsbyen Dons, af Poul Lindholm.

Gård nr. 8 - en halvgård, 1662 en ung fæster, Jens Sørensen & Anna Pedersdatter, de ble begge begravet 1699, men da havde sønnen Peder Jensen haft gården i 15 år, * ca. 1660.
Venlig hilsen
regelsen

Villy M. Sorensen

Tak, Regelsen,

man får jo fornemmelsen, at du har indrettet et værelse midt inde
i et bibliotek og rækker hånden ud efter tilsvarende bind, når
der dukker spørgsmål op i trådene.

Jeg har lagt hvad der er kommet frem ind på:

http://www.nørvang-herred.dk/nykirke/NykirkeStederOgFolk.htm#povelsen

Ved Niels Nielsen Bech har jeg fået nogle farvede hår tilbage,
for jeg mener hans søn også kaldes Niels Nielsen Bech og
det er ham der bliver givet med Else Sørensdatter.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mai Louise Falsig

Hej Villy og Regelsen

Mange tusind tak. Jeg er nu ved at sætte det rigtigt sammen / danne mig et overblik.

MVH
Louise
Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk

Regelsen

#19
Hej Villy & Louise

En lille krølle på halen: Således blev han (Jens Simonsen) i 1744 formynder for to af Jens Pedersens
børn på gård VIII, den 12 årige Peder Jensen & den 7 årig Inger Jensdatter. Den første holdt han til bogen
(Petrus Jani Dons blev indskrevet som borger ved Kbh. UNI 1753) & ved testamente 600 rdl.

Inger tjente ham igennem en årrække, indtil hun i 1765 blev gift med Niels Buch i Nagbøl. Deres søn  
-- som er nævnt efter mig - betænkt med 600 rdl.



NB. Der er et rytterskifte efter Lisbeth Pedersdatter i Dons - 06.07.1744, side 72 a-74a, nr. 8 - 2-5-0-0.
Jens Pedersen

Børn:
Peder Jensen 12 år, f. Jens Simonsen i Dons
Laurs Jensen 4 år, f. Anders Thomsen i Dons
Maren Jensdatter 9 år, f. Niels Laursen i Dond
Inger Jensdatter 7 år, f. Jens Simonsen i Dons.
Venlig hilsen
regelsen

Mai Louise Falsig

Hej igen Regelsen

Hvad er et Rytterskifte? Og Hvad skete der med de to andre: Laurs Jensen & Maren Jensdatter? Ved du det?
MVH
Louise
Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk

Regelsen

Hej

Skifteprotokol for Koldinghus Rytterdistrikt 1687-1753

G RYT 9 30- xx (1743 -)

det må være G RYT 9 31?


Øvrige 2 børn - nej.
Venlig hilsen
regelsen

Villy M. Sorensen

Hej,

Maren er i FT 1787 husholderske med navn Maren Dons i Værløse:

CitatKøbenhavn, Smørum, Værløse, Lille Wærløse Gaardfolk, , 80, FT-1787, B5195
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Johan Peter Nordenberg   59    Ugift   Hosbond   Forvalter over det 2det Kiøbenh: Rytter District   
Matias Schwindt   36    Ugift   Tienestekarl   Skriverkarl   
Johannes Heerfordt   33    Ugift   Tienestekarl   Skriverkarl   
Mads Møller   23    Ugift   Tienestekarl   Skriverkarl   
Maren Dons   53    Ugift   Tienestepige   Huusholderske   
Birgitte Jørgensdatter   20    Ugift   Tienestepige      
Hans Hansen   28    Ugift   Tienestekarl      
Michel Pedersen   21    Ugift   Tienestekarl      
Ane Nordenberg   23    Ugift   hans Broder-Datter [Johan Peter Nordenberg]   

Laurids er vel også blevet holdt til bogen, for han ses i København i 1760 (i Leerager skiftet).
Måske findes immatrikulationslisterne på nettet?

Jens Pedersens gård har altså hørt under Koldinghuus Rytterdistrikt.
Findes der skifteuddrag derfra på nettet?

Jeg har fundet Maren født 1734 i Almind kirkebog. Peder, som skulle være født 1732c,
kan jeg ikke finde 1731-34 i Almind kirkebog.

Regelsen:
Jens Simonsen er ualmindeligt formuende. Har Dons bogen mere om ham?

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Regelsen

Hej Villy

Ja, der er flere sider med matadoren, der var udgift. & hans H/søskende.
Noget specielt?
Venlig hilsen
regelsen

Villy M. Sorensen

Hej Regelsen,

ja, hans årstal, hvor han boede og hvad var hans stilling?

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Regelsen

Hej

Jens Simonsen (1685-1774), overtog halvdele af sin fødegård - Donsgården - i 1710 & 2 år senere, efter faderens død (Simon Sørensen d.Æ.)
Han var ligesom som sin far Sognefoged i Dons. Han ejede: Selvejergården i Dons, men købte en mængde selvejergårde trindt omkring. Nogle solgte han hurtigt (Jubelholm i Bølling), 1739/40 købte han 2 gårde, men solgte Donsgården & Brakkerjord i 1746 til Reg.skriveren, 3 år. e. k. en gård - der blev s. 10 år e., k. Skanderup kirke, d. blev s. 1773 til N.P.Buch i Nagbøl, k. Vollerupgård i Egtved, samt en mængde jordegods i Randbøl & Grene.

Testamente - formuen ca. 3000 rdl, set i lyset af -en  ejendom - td, hartkorn til 90-100 rdl.
Venlig hilsen
regelsen

Mai Louise Falsig

Hej Villy og Regelsen.

I har givet mig en utrolig mængde data, som jeg er meget glad for. Nu skal de "blot" i slægtsforskningsprogammet samt arbejdes videre med. Der er jo endnu en del løse ender.

MVH
Louise
Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk

Villy M. Sorensen

Hej Regelsen og Louise,

tak for Jens Simonsen.
Jeg har lige et par små spørgsmål, hvor døde han?
Er de 90-100 rdl den skønnede pris per tønder hartkorn?
(Ved auktioner og i skifter på den tid ligger denne pris omkring 30 rdl.)
N. P. Buch er Niels (Pedersen?) Buch? (er der nogen der har årstal på ham?)

Louise,
i en anden tråd nævner du at have styr på
Christen Pedersen *1710 Nørre Kollemorten †1750 Nørup
og de fleste af hans børn. Kunne du lægge det ind på tråden, jeg har
lidt af det på siden Folk og Steder i Øster Nykirke.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mai Louise Falsig

Hej Villy.

Jeg ser på det senest i morgen. Har lidt travlt med andre gøremål.

MVH
Louise
Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk

Regelsen

Hej

"Ejendommene købtes for 90-100"

Han må være død på gård mtr. nr. 1, som han købte 1765 på auktionen på Koldinghus. han gav
kontant 562 rdl. 48 sk (1718 på 5-5-0-0-, han solgte 3 år senere til Niels Hansen Grunnet, på den
betingelse at måtte blive boende til sin død!

Der er kun anført Niels Buch - Nagbøl, men det var ham der sørgede for begravelsen (afsat 120 rdl.)
det var i 1765 han blev gift med Maren

NB. Børn af 2. ægteskab var: Jep i skiftet Jes, * 1747; Jens, * 1749; Hans, * 1751; 3 børn døde som små!; *1745, 1755, 1756.
Venlig hilsen
regelsen