Klog konen der blev benådet

Startet af Charlotte Pedersen, 18 Okt 2010 - 01:26

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Pedersen

Hej jeg sider virkelig fast jeg har nu gennem et år forgæves søgt både på nette og i bøger "kan ikke huske titlerne" efter en: historien er som følger:

det skulle være en "klog kone" tilbage til da man så dem som hekse som skulle være blevet dømt for sit hverv men sidne skulle være blevet benådet af en konge el ligenende historien fortæller at kongen el hvad dte nu var for en person kom til stedet hvor hun sad inden hun skulle henrettes og han havde da en dårlig finger og spurgte da hende hvad han skulle gøre ved den da hun jo var dømt for hendes hverv ville hun ikke udtale sig men sagde dog alligevel at hvis dte var hendes finger så havde hun gjort sårn og sårn personen gik så hjem og gjorde det og fingeren blev rask og egfetr dette blev hun benådet.

historien har jeg både fra mi mor, hendes mster og så har vi siden snakket med en af vore dags "klogmænd" som også kendte til denne historie og det siges at der på vores lokale bibliotek skulle findes en bog med en streg tegning af denne "kloge kone" desvæærer er der ingen på vores bibliotek som ved noget om dette og vil have enten navn på bog , forfatte rel den "kloge kone 2 for at kunne hjælpe og intet af dtete har jeg desværrer og vi er jo meget interreseret i at vide noget mere om dette da vi efter sigende skulle stamme tilbage fra hende. hun skulle stamme fra min mormors fars side og de aner jeg har kunnet finde her stammer alle fra vestjylland så det vil jo være mest oplagt om hun også kom fra dette område men jeg ved det ikke jeg har sammenmed min moster fundet frem til at vi skulle stamme fra Kirsten Ravnsborg også kaldet kjæn krathus og Magrethe christensdatter bedre kendt som Gro'gret.

Håber at der er nogle her som kan hjælpe mig til at finde ud af nogte mere om den ukendte "klog kone" som skulle være blevet benådet.


size=20pt]NYE OPLYSNINGER[/size]
jeg har siden fået oplyst af min mors moster og hendes søster altså min mormor at det skulle være på deres farmors side at denne omtale kloge kone skulle findes et sted jeg ved at deres farmor hedder ane Kirstine Kjeldsen og er født 11 april. 1865 i ulfborg hendes forældre hedder Mette Kirstine Pedersen el. Pedersdatter født i resen og Lars Kjeldsen født i ulfborg efter hvad min mormor og hendes søster mener er det ud af Mette Kristines slægt at denne kloge kone skal findes men jeg er gået total fats stadig og kan fortsat ikke finde noget de mener det måske er en søster el svigerinde enten til Mette kirstine el et led længere ude.


M.v.h. Charlotte

Ib Hansen

Hej,

Det burde ikke være så vanskeligt at finde ud af, om du/I nedstammer fra Kirsten Ravnsborg. Hun levede fra 1822-1902 og var gift med Erik Christensen, der levede fra 1812-186767).

Deres datter, Ane Kirstine, gift Nicolajsen levede fra 1851-1929

Den nævnte Erik Christensen var bror til den kendte kloge mand Laurids Christensen Glavind (1808-1891)

Alle fra Vestjylland. Så kan du føre din slægt tilbage bare 2-3 generationer bør du kunne finde de to brødre Christensen, der voksede op i fattighuset i Vind.

I bogen "kloge folk og skidtfolk", Politikens Forlag, 1976, kan du finde meget mere om familien- også lidt om Kirsten Ravnsborg.

Mange hilsner
Ib

Charlotte Pedersen

Citat fra: Ib Hansen Dato 18 Okt 2010 - 09:13
Hej,

Det burde ikke være så vanskeligt at finde ud af, om du/I nedstammer fra Kirsten Ravnsborg. Hun levede fra 1822-1902 og var gift med Erik Christensen, der levede fra 1812-186767).

Deres datter, Ane Kirstine, gift Nicolajsen levede fra 1851-1929

Den nævnte Erik Christensen var bror til den kendte kloge mand Laurids Christensen Glavind (1808-1891)

Alle fra Vestjylland. Så kan du føre din slægt tilbage bare 2-3 generationer bør du kunne finde de to brødre Christensen, der voksede op i fattighuset i Vind.

I bogen "kloge folk og skidtfolk", Politikens Forlag, 1976, kan du finde meget mere om familien- også lidt om Kirsten Ravnsborg.

Mange hilsner
Ib

hej jeg ved at vi stammer fra kirsten og har fuundet rigtig meget om den familien men mit spørgsmål går på den historie oven på med den kloge kone der blev benådet for præcis hende har jeg ikke kunnet finde noget om har ikke noget navn på personen el anden oplysning end det jeg har skrevet har ikke kunnet identificer den kloge kone med hverken kirsten el magrthe da jeg ikke er stødt på en lignede historie med dem. trods det at jeg har været utalligebøger igennem. håber fortsat at der er nogle herinde som kan hjælpe mig med at finde ud af noget om den historie med den kloge kone der skulle være blevet benådet

Poul-Erik Dahl

Hej Charlotte

Se evt dette link : http://ulnits.com/kloge_koner.html

Her er Kirsten Ravnsborg nævnt

mvh
Poul-Erik

Poul-Erik Dahl

hej igen Charlotte

Vi er jo i Natmandskredse :-)

Kirsten er født Kirsten Jensdatter som datter af Jens Madsen Rounborg og Ane Thomasdatter, og blev som Ib skriver gift med Erik Christensen.

Kirsten Jensdatter er den bekendte "Kjæn Krathus", som virkede som klog kone i Tvis og Aulum. Hun er født i 1822 og bliver gift med Erik Christensen - "Jærrig Gret", født 1812 i Vind som søn af Christen Olesen og bror til Laust Glavind. Erik Christensen og Kirsten Jensdatter overtager Over Uglkær i 1844, da Jens Madsen Rounborg går på aftægt, og de får børnene Ane i 1845, Christen i 1846, Jens Christian i 1847, Petrine Christine i 1849, Ane Kirstine i 1851, Jens Peter i 1854 og ? Rasmus Ægidius i 1856.

Her endnu ikke fundet noget om selve benådningshistorien, men du kan læse noget mere under ovenstående link.

mvh
Poul-Erik

Charlotte Pedersen

Citat fra: Poul-Erik Dahl Dato 18 Okt 2010 - 11:12
hej igen Charlotte

Vi er jo i Natmandskredse :-)

Kirsten er født Kirsten Jensdatter som datter af Jens Madsen Rounborg og Ane Thomasdatter, og blev som Ib skriver gift med Erik Christensen.

Kirsten Jensdatter er den bekendte "Kjæn Krathus", som virkede som klog kone i Tvis og Aulum. Hun er født i 1822 og bliver gift med Erik Christensen - "Jærrig Gret", født 1812 i Vind som søn af Christen Olesen og bror til Laust Glavind. Erik Christensen og Kirsten Jensdatter overtager Over Uglkær i 1844, da Jens Madsen Rounborg går på aftægt, og de får børnene Ane i 1845, Christen i 1846, Jens Christian i 1847, Petrine Christine i 1849, Ane Kirstine i 1851, Jens Peter i 1854 og ? Rasmus Ægidius i 1856.

Her endnu ikke fundet noget om selve benådningshistorien, men du kan læse noget mere under ovenstående link.

mvh
Poul-Erik


hej poul tak for oplysningerne godt no veidste jge meget af dette fik dog lidt flere navn på npgle børn ved ik om jeg har været tydelig nok i mit spørgsmål men ved ikke om kirsten og den omtalte kloge kone er den samme person ingen garanti for dettte.

mvh. charlotte

Charlotte Pedersen

jeg har tilføjet nogle nye oplysninger under den første besked de er sat under overskriften nyeoplysninger i den første besked håber at dette kan hjælpe til at der evt er nogle som kan hjælpe mig videre

Christian Grøndberg

Citat fra: Charlotte Pedersen Dato 18 Okt 2010 - 10:22

hej jeg ved at vi stammer fra kirsten og har fuundet rigtig meget om den familien men mit spørgsmål går på den historie oven på med den kloge kone der blev benådet for præcis hende har jeg ikke kunnet finde noget om...

Hej Charlotte,

Jeg har et bud på din historie.

Du nævner, at du stammer fra Kirsten Ravnsborg Jensdatter Krathus. Hun praktiserede som klog kone og blev både dømt for kvaksalveri og fosterfordrivelse, og hun sad 18 måneder i kvindefængselet på Christianshavn samt senere 30 dage simpelt fængsel, men det fremgår ikke, at hun skulle være blevet benådet.

Som Ib skriver, så var hendes første mand en bror til den meget kendte kloge mand Laust Glavind (Laurids Christensen). Han (Laust) fik en meget lang række domme imod sig for alt muligt forskelligt henover en lang årrække, og han sad meget i arresten. I den bog, som Ib omtalte, nævnes det, at 8 navngivne personer (og givetvis mange ukendte) blev behandlet af Laust Glavind for ødelagte fingre. Men her nævnes ikke noget om, at han skulle være blevet benådet.

Alle familier har historier med mere eller mindre sandhed i. Jeg tror, at din kloge kone, der blev benådet af kongen, er en blanding Kjen Krathus og Laust Glavind, og at der er brygget lidt videre på historien gennem overleveringerne. Hvis dette er tilfældet, skal du ikke være ked af det, for historierne om de to kloge folk er spændende i sig selv. Jeg har selv kendte kloge koner i slægten, og studiet af disse er ret så interessant.

Du kunne evt. give dig selv lektier for og følge op på Laust Glavinds mange domme eller forfølge de mange behandlinger af ødelagte fingre. Du kunne evt. også finde protokollerne for Kjen Krathus fra Christianshavn og se, om hun først blev løsladt efter endt afsoning.

Med venlig hilsen
Christian

Charlotte Pedersen

#8
Citat fra: Christian Grøndberg Dato 02 Jul 2013 - 14:40
Citat fra: Charlotte Pedersen Dato 18 Okt 2010 - 10:22

hej jeg ved at vi stammer fra kirsten og har fuundet rigtig meget om den familien men mit spørgsmål går på den historie oven på med den kloge kone der blev benådet for præcis hende har jeg ikke kunnet finde noget om...

Hej Charlotte,

Jeg har et bud på din historie.

Du nævner, at du stammer fra Kirsten Ravnsborg Jensdatter Krathus. Hun praktiserede som klog kone og blev både dømt for kvaksalveri og fosterfordrivelse, og hun sad 18 måneder i kvindefængselet på Christianshavn samt senere 30 dage simpelt fængsel, men det fremgår ikke, at hun skulle være blevet benådet.

Som Ib skriver, så var hendes første mand en bror til den meget kendte kloge mand Laust Glavind (Laurids Christensen). Han (Laust) fik en meget lang række domme imod sig for alt muligt forskelligt henover en lang årrække, og han sad meget i arresten. I den bog, som Ib omtalte, nævnes det, at 8 navngivne personer (og givetvis mange ukendte) blev behandlet af Laust Glavind for ødelagte fingre. Men her nævnes ikke noget om, at han skulle være blevet benådet.

Alle familier har historier med mere eller mindre sandhed i. Jeg tror, at din kloge kone, der blev benådet af kongen, er en blanding Kjen Krathus og Laust Glavind, og at der er brygget lidt videre på historien gennem overleveringerne. Hvis dette er tilfældet, skal du ikke være ked af det, for historierne om de to kloge folk er spændende i sig selv. Jeg har selv kendte kloge koner i slægten, og studiet af disse er ret så interessant.

Du kunne evt. give dig selv lektier for og følge op på Laust Glavinds mange domme eller forfølge de mange behandlinger af ødelagte fingre. Du kunne evt. også finde protokollerne for Kjen Krathus fra Christianshavn og se, om hun først blev løsladt efter endt afsoning.

Med venlig hilsen
Christian


ja laust her jeg skam læst rigtig rigtig meget om og ved også at kjærn krathus har siddet inde af fler eomgang men som du også skriver så skulle der ikke være nogen benåding i spil der men som jeg også skricer så skulle der findes en bog med en stregtegning af den omtalte person og den burde være god nok da både min mor, mormor og hendes søster har set den omtalte tegning men desværrer kan ingen af dem huske hvad bogen el forfatteren hed kun at det skulle være en rimelig stor bog efter havd jeg kan forstå. og har virkelig systematisk bladret alle de bøger gennem som jeg har kunnet finde på vores lokale bibilotek hvor bogen skulle være og har også haft kigge i bøger so de har i magasin på vores bibiliotek men udne held og da bogen også skal have en vis alder i og med at min mor kun var barn da hun så tegningen så udelukekr det jo nogle af de nyere bøger.


du skriver om protokoller men må indrømme ejg ikke helt har forstået at bruge den dle
'
men som jeg også tilføjede i den første del så er der meget som tyder på at det faktisk let ikke er den side af familien det komme ud af men den anden del af familien og har pt sporet den tidligere omtalte mette kirsitnes mor dorthea smith til rendsburg hvor hun skal være født omkring 1797 men endten skulle det vidst være en søster el svigerinde tli mette kirstine eller hendes til hendes mor men har kun fundet en bror til mette kirstine

Annette Damgaard Hansen

Kære Charlotte Pedersen

Jeg har en lille smule om Laurs Galvind og Gro Gret og ved at de færdedes omkring Aulum. Min oldefar var proprietær Jens Peter Damgaard på Lergrav i Aulum og hans morfar (min tip-tip oldefar) var Peder Christensen Lundsgaard ligeledes proprietær på Lergrav.

I Dammarks Riges Breve står denne historie om Gro Gret og Peder Christensen Lundsgaard

Medens Gro Gret boede i Aulum, kom hun ofte til Lergrav for at tigge mælk, og man fortalte, at hun kunne lade sin mælkekande gå forved sig når hun var på farten. En dag var der et par vogterdrenge, der fandt på at vilde smadre Gretes mælkekande, da de så, hun kom gående henad vejen; men det tog den ingen skade af, og kællingen, der gik bagefter, lod som om hun slet ikke så knægtene. Imidlertid var studene løbet hen i noget korn, og da drengene ville rejse sig for at løbe efter dyrene, kunne de ikke flytte dem ud af flækken! Men da Gro Gret traf proprietær Lundsgaard, sagde hun; Du må helst komme ud til dine drenge, for studene render i kornet. Og først, da knægtene hørte Lundsgaards røst, var de løst og kunne få studene drevne bort- efter hvad Niels Stoubæk i Aulum fortalte.

Og i "Kloge folk" bind 1 findes denne historie og Laurs Galvind og min Oldefar Jens Peter Damgaard.

Damgard, der var ejer af Lergrav i Aulum, var i 1873 kørende med gårdens folk til Lund marked i en stor kassevogn. Da de skulle hjem, ville Laust Glavind have været med; men Damgaard der ikke kunne lide ham, sagde nej. Da man ville køre frem, blev hestene, et par kønne dyr der aldrig før havde haft nykker, stædige, og Damgaard stemest med dem. Omsider sprang de frem, men nu løb de rundt i en kreds, så folkene slyngedes af vognen. Både Damgaard og markedsgæsterne troede Glavind havde forhekset dyrene som hævn, fordi han ikke måtte age med.

Gammel mand: "Kjæend Glavind? Jåw, han Wa den stöst kjæltring, wohær hår føldt hans mjælk o Brø i" (Gammel Mand: Kjæend Glavind?, jo han var den største kjæltring Vorherre har fyldt mælk og brød i")

Gammel kone: "U-ha, ham wa a søwrnmæ ræj få!".
(Gammel kone: "Uha, ham var jeg sørmer bange for).

V.H.

Annette Damgaard


Annette Damgaard Hansen

Hej igen.

Har du pløjet H.P. Hansens bøger igennem, for at se om du kan finde den historie, du søger her?

Klogefolk bind 1 og 2 (H.P.Hansen)
Jyske skøjere og rakkere, (H.P.Hansen)
Kæltringejagten og andre beretninger fra det gamle Jylland, (H.P.Hansen)
Natmændsfolk og kjæltringer, bind 1 og 2 (H.P.Hansen)

Eller måske den her, som jeg aldrig selv har læst:

Taterne i Jylland

AF LENE ANDERSEN (2008)
Beskrivelse af hvorfor 1800-tallets billedkunst og litteratur giver udtryk for at der levede tatere i Danmark på et tidspunkt, hvor taterne i realiteten var forsvundet fra landet. - Med udgangspunkt i St. St. Blichers beskrivelser af natmændsfolk, sigøjnere eller tatere, bl.a. i forslagsskriftet "Om Natmændsfolkene" (1820) samt i novellen "Kjeltringliv" (1829)

vh. Annette


Annette Damgaard Hansen

#11
Hej igen Charlotte.

Lige en sidste overvejelse: Mon historien om Anne Palles fra Tåderup kan være blandet ind i din families Historie?

Anne Palles blev beskyldt af en klog kone, der praktiserende på Falster, for at være heks.

Anne havde i jalouxi forbandet en anden kvinde (Maren), der senere blev syg og døde. Sygdommen startede i fingrene og bredte sig til hele kroppen, og hun døde til sidst af sygdommen.

Anne blev dømt til at blive brændt levende på bål, men blev "benådet" af kong Christian den Femte ved, at hun slap for at blive brændt levende, men skulle halshugges først.

Hun blev brændt 4. april 1693 og var vist den sidst heks, der blev brændt i Danmark.

http://www.historie-online.dk/special/sankthans/anne.htm

vh Annette

Charlotte Pedersen

#12
Citat fra: Annette Damgaard Hansen Dato 02 Jul 2013 - 23:51
Hej igen Charlotte.

Lige en sidste overvejelse: Mon historien om Anne Palles fra Tåderup kan være blandet ind i din families Historie?

Anne Palles blev beskyldt af en klog kone, der praktiserende på Falster, for at være heks.

Anne havde i jalouxi forbandet en anden kvinde (Maren), der senere blev syg og døde. Sygdommen startede i fingrene og bredte sig til hele kroppen, og hun døde til sidst af sygdommen.

Anne blev dømt til at blive brændt levende på bål, men blev ”benådet” af kong Christian den Femte ved, at hun slap for at blive brændt levende, men skulle halshugges først.

Hun blev brændt 4. april 1693 og var vist den sidst heks, der blev brændt i Danmark.

http://www.historie-online.dk/special/sankthans/anne.htm

vh Annette


har faktisk pløjet H.P.Hansens og mange andre forfatteres bøger igennem i forsøg på at finde netop den historie og har faktisk også læst de beretninger du skrev i den fødrste besked kan dog ik huske om jeg har læst den anden bog du omtalte for har læst så mane bøger at jeg ik længere kan huske hvilker

den anden historie du de rnævner errindre jeg at have læst engang men efter sigende skulle hun ikke være blevet brændt men have beholdt livet. men vil da lige prøve at følge lidt mer eop på den historie du nævner



har lige læst den historie du linkede til og kan nu errindre hvorofr jeg om frem til det ik kunne være den for der er på ingen måde noget der tyder på at min slægt skulle være på falster da resten af slægten jeg har kunnet finde er at finde i vestjylland og ikke kommer rigtig rundt ellers og slet ikke fast i længere tid af gange.