Slesvigske folketællinger 1860

Startet af Inger Buchard, 26 Jun 2013 - 18:00

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

FT 1860 for hertugdømmet Slesvig er nu tilgængelig på www.arkivalieronline.dk

Den findes som stedbetegnelsen Slesvig

Det bedste næste skridt er for mig at se: vælg sogn - så ser man, hvor mange mapper der indeholder materiale fra det sogn, man søger i.
F.eks. Boren (Borne):
her er talt under
- 1. angler godsdistrikt
- Slies og Fysing herred
- Skt. Johannes Kloster ved Slesvig

Amterne: der er tale om amterne 1920 - ; så ligger f.eks. Skærbæk i Tønder amt, og ikke i Haderslev amt; tilsvarende er 'amtet' Sydslesvig opløst i de amter, der fandtes fra 1920 og frem.

De kongerigske enklaver ligger stadig under Ribe amt

God fornøjelse


Inger

Redaktør på DIS-Wiki

John Nielsen

Hej Inger

Det ser godt ud, hvor langt tilbage går i.
Hvad med tællingslisterne er de med, jeg synes ikke at jeg kan finde dem.

Hilsen John Nielsen

Inger Buchard

Der findes særskilte optællingslister i FT 1835-1840; jeg har en erindring om, at optællingslister også kan findes som en del af FT for et sogn. Jeg kan ikke huske, hvor optællingslisterne i FT 1860 befindersig, men hvis de er overleveret, er de med.
Der er ikke foretaget andet 'redigeringsarbejde' af kilderne end dette at opstøve sognene i jurisdiktionerne.

1835-1860 er på vej; 1803 har jeg ikke haft i hænderne endnu. Om man kan finde 1769, ved jeg ikke endnu, men jeg synes, jeg kan huske, at 1769 blev samlet sammen fra spredte forekomster rundt i amtsarkiverne.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Egon Hansen

Alle slesvigske (sønderjyske!) tællinger ligger( eller lå!)på RA selvbetjeningsmagasin indtil ombygningen i forbindelse med sammenlægningen med LAK.
enkelte tællinger, bl.a. 1803 og 1860 stod som microkort på filmlæsesalen.
M.h.t.   1769 er tællingsskemaerne noget anderledes udformet end de senere tællinger, bl.a. er børn og tjenestefolk ført "klumper" (3 stk mellem 12 og 20 år- uden navn!)
Et enklavesogn som f.eks. Brede i Tønder amt, hvor den kongerigske del (Trøjborg tjenere) er talt i 1769 på skemaer som de slesvigske, men med angivelse af navn og alder, er sammen med de slesvigske lister at finde på DDA, "rodet sammen" eller heldigvis begge medtaget, alt efter indstilling. På oplysningerne om de enkelte personer kan den som kender forskellen på oplyslingernes art, se om personen var registreret som kongerigsk eller slesvigsk.
Tællingen for Trøjborgs tjenere blev fundet på en film i Trøjborg godsarkiv og indført i registret over slesvigske tællinger.
Enkelte sognes 1769 tælinger er ikke gennemført eller gået tabt. Der blev ikke gennemført slesvigske tællinger i 1787, så i sogne med både slesvigsk og kongerigsk befolkning, er kun kongerigsk nbefolkning registreret før 1803. (bl.a. Rømø)  Desværre!,
Mit indlæg her giver sig ikke ud for at være komplette oplysninger, kun spredte glimt fra sogne jeg selv har forsket i, men jeg formoder at listerne over slesvigske tællinger må formentlig stadig kunne findes på RA?
M.v.h.
Egon Hansen 

Inger Buchard

På DAISY finder man FT 1860 Slesvig i 'originalindpakningen' på http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16450011
Det kan være en fordel at se folketællingslisterne u-sorteret; versionen på Arkivalieronline er forsøgt struktureret efter sogne, men konflikterne mellem originalinddelingen efter jurisdiktioner og opsplitningen i sogne  har ikke været fremmende for læseligheden

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Egon Hansen

Hvor når ser vi de ældre tællinger, enten på AO eller, som her på Daysy??
1803 stod da som microkort på den "gamle filmlæsesal, så de skulle være "let" at scanne ind,  opdelingen i jurisdisktioner er jo gennemført her.
1769 tællingen ville også være meget velkommen.
  Mvh. Egon

John Nielsen

Hej Egon

Du nævner længere oppe at FT1860 Slesvig er på mikrokort, er du sikker på dette ?

Jeg har lige modtaget mikrokort kataloger for FT1803-1835-1840-1845, men ikke FT1860.
Jeg har kontrolleret dem op mod de af DDA's indtastninger der har kildehenvisning, og det ser rigtigt ud.

Hilsen John Nielsen

Inger Buchard

Jeg kan ikke se, at jeg har skrevet, at FT 1860 er på mikrokort?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

John Nielsen

Hej Inger

Det er Egon der nævner at RA har FT1860 er på mikrokort.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

#9
Så må jeg huske forkert!
Jeg er sikker på at jeg har set microkortene med Slesvigske tællinger på RA inden SA fik vores Rigsarkiv "ødelagt". det vil sige dengang vi8 havde den store filmlæsesal, hvor alle ringbindene med microkort af Folketællingslister og kirkebøger for hele landet stod fremme.
På endevægen, lige tilhøjre for indgangen stod folketællingslisterne, der i blandt de to bind med slesvigske tællinger som på dette tidspunkt var til rådighed. Alle de andre tællinger skulle findes som film på selvbetjeningsmagasinet.
Jeg har brugt Emmerlev og Brede mange gange. Jeg mener bestemt at det var 1803 og 1860 der stod der som microkort, men jeg må jo huske forkert !
Er der en som kan berigtige ? Hvilken tællings var det som stod der udover 1803?
Der må da være andre som har brugt slesvigske tællinger på RA end mig?
Eller er jeg ved at blive senil?
Mvh Egon

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

John Nielsen

Hej Inger Toudal

Det er det der gør det så svært at finde ud af det.
Den tabel er vist gaaammel, ligesom mange af de andre af deres oplysninger.

Faktum er at jeg har Mikrokortkataloger til FT1803-1835-1840-1845 for Slesvig.
Det må betyde at ihvertfald de er på mikrokort, ellers giver det ingen mening at lave katalogerne.

Hej Egon

Jeg havde en fornemmelse af at du måske huskede forkert.
Problemet er at jeg aldrig har været i nærheden af kortene.
Jeg mener at de kun var på RA og LAA, og måske DDA.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

Ja så må det være mig som husker forkert. Dengang var der kun to tællinger på microkort .Det jeg heftedemig ved var at kortene fra Emmerlev, lå i to serier idet noget som hed "Cuxbøl kommune" var en serie for sig. jeg mente at den opdeling først kom med i 1860? men når Inger Toudal har den vejledning fra SA må det være rigtigt.- undskyld min fejl.
Jeg ved ikke om microkortene står på LAA. Der havde de alle tællingerne som Zeroxkopier, og de er jo endnu mere brugervenlige!
Mvh Egon