dåb Claus Lauritzen Stryen, Ærøskøbing

Startet af Nani Krejsing, 11 Jan 2011 - 22:50

Forrige emne - Næste emne

Nani Krejsing

Har forgæves ledt i kirkebogen efter dåb af Claus Lauritzen Stryn.
Søn af Lauritz Clausen Stryn og Anne Sørensdatter, som blev copuleret 17.09.1745.
Claus Lauritzen Stryn stod fadder til søsteren Anna Stryens uægte søn i dec. 1787.
27.09.1784 blev Lauritz Stryens hustru Anna Severin begravet, som var 70 Aar.
Er Anna Severin og Anne Sørensdatter samme person? eller er der tale om ny kone?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Nani Krejsing
krejsing@svendborgmail.dk

Hans Poulsen



Hej Nani

*Lauritzen* er et drilagtigt patronym at søge på, da det optræder med forskellige stavemåder:

Med *d* i stedet for *t*, med *s* i stedet for *z* som Laursen og ikke sjældent som slet og ret Larsen.

Claus kan ikke presses ud af FS, men hans søster Anne kan, men om det så kan hjælpe dig..?

Anna Pedigree
  Female     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  03 OCT 1749    Aeroskobing, Svendborg, Denmark

Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  Lauritz Clausen Stryn  Family
  Mother:  Anne Sorensdatter     
 

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. 
     

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.:  Dates:  Source Call No.:  Type:  Printout Call No.:  Type: 

C200802  1664 - 1814  0052639   Film  NONE   


Sheet: 

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Nani Krejsing

Hej Hans
Jeg har med god hjælp fra Ærø fået Anna Lauritzdatter Stryn på plads.
Det er Claus Stryns dåb jeg mangler i søskenderækken.
Tak for henvendelsen.
Venlig hilsen Nani
Venlig hilsen
Nani Krejsing
krejsing@svendborgmail.dk

Hans Poulsen



Hej igen. Nani

"..Claus Lauritzen Stryn stod fadder til søsteren Anna Stryens uægte søn i dec. 1787..".

Har du Claus i en ft. 1787, så vi dér kan se eller regne ud, hvilket årstal han er døbt - fx før eller efter Annas dåb i 1749?

Kan det mon tænkes, at han blev født og døbt FØR forældrenes ægteskab og derfor i de første kilder står med moderens pigenavn: Claus Sørensen?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Nani Krejsing

Hej Hans :)
Der er desværre ikke tilgængelige FT for Ærøskøbing 1787.
KB Ærøskøbing viser hans trolovelse 30.12.1779 og vielse 27.01.1780
her bliver han begge steder kaldt for Claus Lauritzen Stryen.
Tak for indsatsen og hjælpen.
Venlig hilsen Nani
Venlig hilsen
Nani Krejsing
krejsing@svendborgmail.dk

Hans Poulsen



Hej Nani

Spørgmålet i dit første indlæg "Er Anna Severin og Anne Sørensdatter samme person?" er vi ikke nået frem til endnu, men jeg har fået den kætterske tanke, om Claus Lauritzen Stryn overhovedet er søn af Lauritz Clausen Stryn og Anne Sørensdatter.

At der består et snævert familieforhold til Lauritz Clausen Stryn, er jeg ikke i tvivl om, men véd du, om der er tale om et far-søn-forhold?

Kan du pege på en stensikker kilde?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Nani Krejsing

Hej Hans
Tak for din hjælpsomhed.
Nej jeg har ingen beviser på noget som helst.
Navnefællesskabet samt at de bor i samme by har sammen med fadderrollen ved barnedåb fået mig til at drage måske forhastede slutninger.
Det kan godt være, at jeg skal tænke i andre baner, men jeg har på nettet ikke adgang til at søge i andet end kirkebøger og det er en hård nyser i 1750èrne, når det drejer sig om mange år. Jeg er ikke så øvet endnu.
Venlig hilsen Nani
Venlig hilsen
Nani Krejsing
krejsing@svendborgmail.dk

Inge Boalth Petersen

Hej Nani

Se denne side www.forumaero.aerogenealogy.dk

Se især Ole Stryn Olsen og Ib Christensen. Jeg har også selv lidt om dem, men du finder nok mest hos Ib Christensen.

MVH
Inge Boalth Petersen

Nani Krejsing

 :)Hej Inge
Tak for henvisningen, desværre er der ikke noget at hente, ingen af dem har noget om Claus Lauritzen Stryn, så vidt jeg kan se i deres personregister.
Jeg må lade Claus hvile lidt, måske dukker der pludselig noget op.
Venlig hilsen Nani
Venlig hilsen
Nani Krejsing
krejsing@svendborgmail.dk

Sussi Hansen

http://tom-stryhn.com/getperson.php?personID=I24878&tree=01

Prøv at kigge på linket ovenfor Hun kunne godt passe med din Anna
Venlig hilsen
Sussi

Nani Krejsing

 :)Hej Sussi
Tak for henvendelsen.
Jeg har netop sendt anmodning om oprettelse hos Tom Stryhn, så jeg kan søge i hans database. Desværre arbejder han Maribo og Lolland-området og min eftersøgning er i Ærøskøbing, men jeg giver det en chance.
venlig hilsen Nani
Venlig hilsen
Nani Krejsing
krejsing@svendborgmail.dk

Nani Krejsing

Hej Sussi
Desværre ingen gevindst hos Tom-Stryhn, men det var da et forsøg værd.
venlig hilsen Nani
Venlig hilsen
Nani Krejsing
krejsing@svendborgmail.dk

Sussi Hansen

Hej Nanni
Det var en skam du ikke fandt noget.
Jeg havde nemlig set under efternavne at han havde noget om Styhn slægten også på nogen født i Æreskøbing så håbede jo at du kunne være heldig at det var dine aner.
Ønsker dig held med din videre forskning.
Venlig hilsen
Sussi