ANNA MATHEA DIEMER fra Tønder 1822 ?

Startet af Erling Steen, 21 Jun 2013 - 09:57

Forrige emne - Næste emne

Erling Steen

Jeg vil meget gerne finde forældrene til Anna Mathea? Diemer, som er født ca. 1822 i Tønder amt.

Jeg ved at hun døde 25/3 1889 i Søllested sogn (k.b. : Odense - Søllested - 1842-1891 [i]opslag.60)[/i]

gift  (ca. 1852 / stedet ? )
     med Hans Rasmussen født 7/6 1828 i Svanninge (Svendborg-Svanninge 1821-1833 opslag 23 )

De får vist 6 børn bl.a.
Marie Hansen 7/1 1859 (min oldemor) i Håstrup   (Svendborg, Håstrup 1856-1891 opslag 67)

Jeg ville være glad, hvis en eller anden kan tyde/finde Anna Mathea Diemers dåb i Tønder og derigennem lidt om hendes forældre og deres slægt.

På forhånd tak     :)
Erling

Egon Sørensen

#1
Hej!


Undesøg om det kan være hende.


Name: Anna Diemer   
Gender: Female  
Christening Date: 09 Dec 1822  
Christening Place: TONDER,TONDER,DENMARK  
Birth Date:  
Birthplace:  
Death Date:  
Name Note:  
Race:  
Father's Name: Matthies Diemer  
Father's Birthplace:  
Father's Age:  
Mother's Name: Maria Dorothea Johannsen


 Samtlige personer i husstanden

toender, Tønder, Højer og Lø, Tønder Landsogn, Gros Emmersche, Hufengeb., 56, FT-1845, C8006
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Matthias J. Dimer 47  Verheir.  Hufner Gr. Emmsch.
Maria D. Andersen 44  Verheir.  seine Ehefrau Gr. Emmsch.
Anna M. Dimers 22   Unverheir.  ihre Kinder Gr. Emmsch.
Maria Dimers 19  Unverheir.  ihre Kinder Gr. Emmsch.
Christina Dimers 16  Unverheir.  ihre Kinder Gr. Emmsch.
Jenge M. Dimers 13  Unverheir.  ihre Kinder Gr. Emmsch.
Peter Dimer 10  Unverheir.  ihre Kinder Gr. Emmsch.
Johannes Dimer 7  Unverheir.  ihre Kinder Gr. Emmsch.
Matthias Dimer 5  Unverheir.  ihre Kinder Gr. Emmsch.
   


Mvh.

Egon Sørensen

Ib Hansen

Hej,

Dåben står i Tønder 1783-1832, opslag 467.

Her står hun - oversat til dansk - (alene) som Anna Diemer (og altså ikke Mathea) og som ægte barn af bolsmanden i Store Emmerske Matthies Diemer og Maria Dorothea, født Johannsen.

Jeg vil tro, at "M."'t i folketællingen - og i din overskrift, stor for Matthies's datter - i kongeriget typisk Mattyhiesdatter.

Mange hilsner
Ib

Egon Sørensen

Hej!


Anna og Hans Rasmussen ankommer til Allested Svendborg amt 1853 opslag 29 nr.10 og 11.

Hvis jeg læser rigtig ankommer Anna fra Tønder i Slesvig og Hans fra Svanninge

De kan måske være viet i Tønder.


Mvh.

Egon Sørensen

Ib Hansen

Hej,

De er gift i Tønder den 8. februar 1853 (Tønder 1796-1907, opslag 165). Her står hun ganske rigtigt som "Anna Matthiesen Diemer".

Mange bhilsner
Ib

Regelsen

Hej

Svanninge, gården udflyttedes til den del af Nørremark der benævnedes Rødhyldsmarken,
Hyllekjærgård, som faderen overtog i 1823.
Venlig hilsen
regelsen

Erling Steen

Tusind tak for svarene indtil nu.

Men hvor finder jeg lige folketællingerne fra Tønder ( se Egon Sørensens tidl. svar fra 1845 )
fra  :   1834 - 1840 - 1845 - 1850 ?   

(  Det ser ud til at hun har boet i Store Emmerlev ved Højer.  )

Jeg håber jo at jeg gennem disse kan finde mere ud af Anna Diemers aner

Hvorfor står hendes mor  Maria Dorthea med efternavnet Andersen (iflg. f.t. 1845) - hvis hendes fødenavn var Johannsen - og åbenbart gift  Diemer ?

Ib Hansen

Hej,

Hun boede i Store Emmerske - bestmt ikke at forveksle med Emmerlev. Store Emmerske - og iøvrigt også Lille emmerske er to mindre landsbyer lige uden for Tønder på vejen mod Aabenraa.

Mange hilsner
Ib

Svend Jacobsen

Hej Erling.

Af det maskinskrevne register til Tønders kirkebøger, som findes på Landsarkivet i Åbenrå, og som jeg har en kopi af, fremgår det, at der var ganske mange af navnet Diemer. For nu at hjælpe dig lidt videre, kan jeg meddele, at Annas forældre bliver gift 5/5 1822 (1795-1845, opslag 104), og heraf fremgår det, at Marie Dorotheas far hed Johannes Andersen - derfor hedder hun somme tider Andersen og somme tider Johannsen. Farfaderen dør 28/9 1826 (1786-1832, opslag 470) som en meget gammel mand. Han havde mange børn, så der er nok at tage fat på!

Mange venlige hilsener og go' weekend.
Svend Jacobsen, Frederiksberg

Lise Østerberg Bahr

God søndag formiddag.

Måske anerne ligefrem også er en fra Adelby.com af Helmut Martensen, Flensburg webside. Der er Anna Catharina DIEMER  født 1808 i Broager, (klosterholz/Flensburg-Mürwik) gift med Hans Peter DUUS, født 1808 Kekenis/Alsen.

De får 6 børn.


Skriver denne info,  idet jeg er bekendt med bl.a. Johansen slægtens forgreninger i denne del af landet (også).

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr