Maleren Henrik Olrik og provst Olrik, Tikøb.

Startet af Hanne Fachmann, 20 Jun 2013 - 09:03

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fachmann

Er der nogen som kender til familieforholdet mellem de to personer?
Brødre eller fætter?
Jeg spørger fordi, min oldemor Hanne Regine var i huset hos enkefru Olrik.
Der har altid hængt et indrammet tryk hos mine forældre og min mor sagde at det var et billede malet af hendes mormor.
Det har jeg ikke taget mig særligt af, dog har jeg stadigvæk det indrammede tryk.
Maleren har leveret billeder til Illustreret Tidende, hvorfra trykket kunne komme fra.
Der ses dog ikke tekst på bagsiden af trykket.

I forbindelse med at jeg har lavet et lille projekt om vores slægt, støder jeg på navnet Olrik et andet sted og der med på maleren Henrik Olrik, der levede:
Ole Henrik Benedictus Olrik (24. maj 1830 i København – 2. januar 1890),
var søn af toldkontrollør Johan Henrik Ludvig Olrik (1794-1880) og Benedicte Martinette, født Heiberg (1801-1876).
Kan være ham der har udført billedet af Hanne Regine, årstallene kan bruges. ?

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Hillerød Købstad, Helsingørsgade nr. 77 A,
Forhuset Stuen, 361, FT-1880, D4184
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anna Birgitte Marie Olrik 63 Enke efter Provst Olrik Tikøb.
Jakobe Lidovica Emilie Olrik 36 Ugift Lærerinde Tikjøb, Frbg. Amt
Hanne Regine Larsen 18 Ugift Tjenestepige Hammersholt, Frbg. Amt.


Der har været tidligere indlæg på DIS om Olrik slægten, de indlæg opklarer ikke noget om evt. familie forhold mellem provsten og maleren.
Tak for evt. svar.

Lise Østerberg Bahr

#1
Hej Hanne.


Mon ikke han var i familie med Emil Olrik, der tegnede teaterkritikeren Hermann Bahr, Wien, ledede Burg Theater  Wien en periode - gift med operadivaen Anna Bahr-Mildenburg ?

Hermann Bahr, kom i de kredse i Europa - eller rettere omvendt - fra Lintz, forskellige projekter omkring hans virke udkommet - Davidau f.eks. måske stavet ukorrekt her.

"Der Mann von Übermorgen" osv - fine billeder også.

Havde tidskriftet DIE ZEIT.


han kaldtes også Der Äustropäer - forudsagde faktisk EU-foretagendet så vidt jeg er orienteret - for 100 år siden altså !

ad min tråd indeholdende  BARUCH/ (verdens stærkeste mand, der løftede heste, 4 - 5 damer mens de sag i et cirkushjul og drejede rundt  (kraft x arm) og meget meget mere, tidl.  møllerdreng Ungarn vist) døde i Tyskland, + bl.a. OLRIK:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=44750.=;wap2

håber det (linket) virker  :) jeg kan desværre ikke af det "gamle link" fra Dis Forum, ikke se DATO + Årstal  mere - ØV !

Se også BADEN OLRIK slægten fra Helsingør, som jeg ved Bahr slægtens medlemmer er knyttet til på en el. flere måder, og her ad KRINGELBACH / HELLESEN (se så vidt jeg husker, GRUBB slægten der  der er i slægt med ØSTERBERG fra Præstø mener jeg.

(Datteren af Peter Otto (Rosenørn) = indgift - forsker en anden i en af vores slægtninge)svigerfamilie med - håber der er CONNECTION snart mellem Bahr og MINE Østerbergere) og så måske en mere i slægten !
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#2
Undskyld Hanne,  :)

det var ikke meningen jeg ville "overtage" din tråd, håber ikke nogen mener dette, og at du naturligvis kan bruge dataene SELV også - jeg har en gren mere, der kan benyttes til forskning i disse slægter, men den ligger og venter.

ad i / på bl.a. Ringkøbing egnen -
Heggum/Kringelbach/Østerberg/Andreassen/Brøndsted og HALL og HAGEN( igen igen), (måske, eller sikkert også indgangsvinkel til BING-slægten dér også) (og ad Pontoppidan, (Hinrikes, Melchior, Salomonsen-slægterner med for den sags skyld - måske jeg har glemt nogle (Balleby evt.)  Nielsen, ? : men denne tråd:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?11,519755
(håber det virker) med eller uden html


se i.ø. internettet og tråden af websiden /anetavlen af Finn Holbeck hvor slægterne indgår og på Ancestry.com
geni.com
wc.rootsweb.ancestry.com

se også islands wikipedia.org Matthias Hans Rosenørn - nu du er igang (hvis du har lyst) - jeg mener jo - som tidligere - og altid - at tingene hænger sammen !
m.v.


MVH
Lise Østerberg Bahr

Hanne Fachmann

Tak for dine svar Lise-
du kommer lidt væk fra det jeg spørger om.
(til din privat orientering, jeg jeg til øjenlæge i Kbh. da jeg var barn, hos øjenlæge Østerberg,
det har ikke noget mit ? at gøre).

- men mit spørgsmål er blot, ved nogen om der er tæt familie  skab mellem Provsten og maleren.
Da jeg ikke på nettet har kunne finde noget om deres indbyrdes relationer.
Jeg vil blive glad hvis der er nogen som har lidt om familien fra 1800 til 1900.
Hvor i de nævnte personer er listet op.

Regelsen

Hej Hanne

Svaret er - ja; se evt. slægten i Slægthaandbogen, Th. Hauch Fausbøll.

Provsten - Christian Magnus Olrik (1797-1847), gift 2. 1843 med Anna Birgitte
Marie Wulfsberg (1816-1884)
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

God aften.


Ja Hanne jeg ed det, især gør jeg nok, når jeg har travlt - og det havde jeg i formiddags.

Håber du finder svaret, og sjovt du har "benyttet" øjenlæge Østerberg - tænker ofte på hvorfor han lige blev øjenlæge, nu da jeg selv har behov for en sådan - indimellem.

Så kender du Østerberg tavlen ? ja et par stykker, jeg mener Frederiksen der sælger udstyr til klinikker, o.l. - og Mærsk Larsen ? har den også el. de har overtaget salget af disse.

(Min grankusine bebor i.ø. hans tidl. hjem/bolig i Assens) - !

MVH
Lise Østerberg Bahr

Hanne Fachmann

Tak for svaret regelsen.

Så må jeg på biblioteket i næste uge.

Jeg har godt set på nettet at der var to slægtsbøger om slægten.

Mon dit ja, betyder at du har set/ved at der tæt familieskab.

Tænker også jeg vil undersøge om man kan finde noget om  indholdet af Ill. Tidende.


Kurt Eriksen


Hej Hanne!

Regelsen har ret - men sender dig en privat mail.

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Hanne Fachmann

Mange tak for din hjælp.
Det er ofte meget spændende med, disse side historier til slægten.

Desuden har fundet ud af, at en mine bekendte også bære navnet Olrick.
Så hun kan så også få glæde af det du har sendt.

Lise Østerberg Bahr

God eftermiddag.

Slettet ,igen.

MVH
Lise Ø bahr


Hanne Fachmann

Kære Else.

Manmge tak for henvisningen.