Navneændring vil det stå i kirkebøgerne ?

Startet af Kit juul Truelsen, 18 Jun 2013 - 19:19

Forrige emne - Næste emne

Kit juul Truelsen

Er der nogen der ved om efternavns ændring vil kunne ses i kirkebøgerne.

Otto Juul Truelsen født ca 1919 menes senere  (måske som 40 årig ) at tage navne ændring til efternavn monti/montan, ville det være registret i kb, hvis han gjorde det ?

Mvh kit

Elizabeth Høilund Buffet

Hi Kit

Jeg har flere personer som har taget navneforandring - og i alle tilfælde har jeg fundet dem i KB hvor de blev døbt.

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont (USA)

bente lindhardt

Hvis en person har fået navneændring, står det altid ved fødselsregistreringen i kirkebogen.

Vh
Bente L


Kim Gade

Det kræver vel, at præsten i dåbskirken er informeret om navneændringen.

Hvis en person er døbt i Nordjylland og som barn er flyttet til Sjælland, kan man så være sikker på, at det står ved dåben, at han er har taget navneændring?
Mvh.
Kim Gade

bente lindhardt

Hej Kim.

Ja det kan du. Det vil stå ved hans fødselsregistrering.

Vh
Bente L

Inge Hedal

Hej Kim
Min far var født i 1913 i et sogn i Randers amt. Han tog navneforandring i 1945, da han boede i Præstø amt. Ændringen er noteret ved hans dåb.
Hans bror blev født i 1900 i et andet sogn i Randers amt. Han tog navneforandring et par år før min far, da han boede i Sorø amt. Ændringen er ikke noteret ved hans dåb.
Man kan åbenbart ikke tage for givet, at ændringen noteres, men jeg mener dog, at det normale er, at det sker.
Mvh. Inge

Gitte Johansen

http://www.sa.dk/media(2531,1030)/LAK-navneaendring.pdf

Jeg sætter lige denne ind, som Inge lige har sat ind i en anden tråd.

Kirkebogen som udgangspunkt
Begynd altid med kirkebogens fødselsindførsel, hvor personens efternavn bør være rettet og have en anmærkning om navneforandringens dato og type.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal


Navneforandring burde være noteret i fødsels-/dåbsindførslen, men det er også min erfaring, at det ikke altid er tilfældet.

Kirkebøgerne på AO er kontraministerialbøger, ført af degnen. En eventuel navneforandring kunne muligvis findes i hovedministerialbogen, der blev ført af præsten.

Er det denne Otto:
- https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=55036.0
- https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=55136.0
- https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=55448.0

Her du været på Borgerservice og spørge efter ham?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kit juul Truelsen

Hej Inger

Ja det er stadig denne Otto. Har endnu ikke nået folkeregistret men satser på at nå det i morgen, så jeg kan få lukket den del om hans efternavn.

Mvh kit

Kit juul Truelsen

Sørme om ikke Otto har skiftet navn til montin, men dette er ikke registreret i kb. Hmmm

Ved nogen hvor jeg finder ud af hvornår han har skiftet navn og om jeg kan finde ud af hvor efternavnet kommer fra ?

Det må være før 1968 da han hos folkeregistret kun stod som Otto Juul Montin


Mvh kit

Kurt Palshøj

Hej Kit

Jeg ved ikke om du har fået løst spørgsmålet vedr. Otto Juul Truelsen/Montin.

Hvis ikke, prøv at se i follketælling 1930, København, Bredgade, ulige nr. opslag 224., her er Otto-Juul Truelsen, født 23/5 1912, opført som plejesøn hos Marie Mathea Montin, det kan være her årsagen til navneskiftet er, du kan evt. følge ham i telefonbøgerne, måske der er noget i Skiftet efter Marie Montin, hun døde d. 22. dec. 1949, se Sankt Annæ 1902-1955, folie 308.

Venlig hilsen
Kurt Palshøj

Thestrup-Bjørn

Der skal en bevilling til for at kunne ændre f.eks. sit efternavn til et nyt gældende navn.

MEN der er forskel på, hvem der får det rettet i kirkebogen ved dåb!

----------------------

Eksempel  A:

En fraskilt kvinde (der bærer sit giftenavn) vil gerne ændre sit og børnenes efternavn
- og søger navneændring.

Bevilling gives (af et amt)
- men det er KUN børnene, der får deres efternavn (= familienavn) rettet i kirkebogen.
Moderens nye efternavn anses for at være et (nyt) giftenavn
- derfor rettes/tilføjes intet ved hendes dåb i kirkebogen.

----------------------

Eksempel  B:

Et barn kommer i pleje (efter faderens ansøgning til myndighederne).
Barnet tager/bruger dernæst plejeforældrenes efternavn
- men navneændring er tilsyneladende ikke bevilget, for barnets navn ændres ikke i kirkebogen.

-----------------------------------------

Jeg ønsker at hemmeligholde personernes navne og data, da de fleste i mine to eksempler endnu er i live
- men de ovenstående oplysninger har jeg dokumentation for.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998