Dimitterede lærere 1800 tallet

Startet af Jannik Landt, 18 Jun 2013 - 13:02

Forrige emne - Næste emne

Jannik Landt

Hvor finder jeg oplysninger om skolelærere fra 1800 tallet. Jeg mindes at der stod et værk herom på Landsarkivet på Jagtvej. Jeg søger bl.a. på lærerslægtninge med meget almindelige navne som Niels Hansen, hvor navnet ikke er nok til at være sikker på at have fået fat på den rigtige.
Et besøg hos bibliotekaren på Københavns Hovedbibliotek har ikke hjulpen.

Jens Eg

Jeg har tidligere i foreningen tilbudt opslag vedr. lærere.

Jeg har fortegnelse over 1316 lærere, der udgik fra Snedsted og Ranum seminarier i årene
1812-1848   og 1848 - 1898.

Så tilbud gælder stadig, men kræver lidt mere end Niels Hansen for at finde den rette,
bl.a. født, år,sted mv.
Mvh
Jens Eg

Jannik Landt

Hej igen
Følgende er de to sværeste at verificere:
Svend Hansen: Født 12/12 1815 i Gilleleje, døbt 12/12. Konfirmeret 1830 i Søborg sogn. (og muligvis) Skolelærer i Karlebo. Eller Veienbred. Børnene er født i Asminderød.
Niels Hansen. Født 16/5 1825 i Gilleleje, døbt 22/5 i kirken 10/7. (og muligvis) lærer og gift med Christine Margrethe f. Andersen og fået datteren Petra Christine Frederikke Hansen. Børn i Blistrup fra 1859.
Jeg gætter på at de er sønner af Cornelius Hansen af Gilleleje, men kan ikke være sikker. Det er forbindelsen mellem fødselsdata og erhversdata, jeg ikke kan finde ud af.
Mvh.
Jannik

Jens Eg

Hej

Jeg har gjort det forsøg med Hansen, nemlig undersøgt samtlige med det efternavn i fortegnelsen i årene 1835 til 1860 incl.  og der er ingen, der passer til dine opl. (navne og data).
Jeg forstår ikke rigtig din bemærkning om, at de skule være sønner af C H i Gilleleje.

Når du har SH og NH fødselsdato, så må du jo også have en korrekt fader, hvis du har brugt KIRKEbogen, der jo er i Arkivalieronline,dk 

Men det kan jo også være et andet seminarium.

Jeg kan pt.ikke bruge AO, da jeg har problemer med Java systemet,  så prøv selv på  AO.
Mvh
Jens Eg

Gitte Johansen

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Karlebo, Vejenbrød Skoledistrikt, Vejenbrød By, En Skole, 438, FT-1860, D5366
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Svend Hansen   45   Gift   Husfader. Skolelærer      Gilleleje, Frederiksborg Amt
Ane Kirstine Thomsen   43   Gift   Hans Kone      Slagslunde Sogn, Frederiksborg Amt
Christian Arnold Svend Hansen   20   Ugift   Deres Barn      Asminderød Sogn, Frederiksborg Amt
Emilie Marie Frederikke Hansen   18   Ugift   Deres Barn      Karlebo Sogn, Frederiksborg Amt
Johanne Jensine Hansen   9   Ugift   Deres Barn      Karlebo Sogn, Frederiksborg Amt
Jens Cornelius Hansen   7   Ugift   Deres Barn      Karlebo Sogn, Frederiksborg Amt
Christen Janus Frederik Hansen   6   Ugift   Deres Barn      Karlebo Sogn, Frederiksborg Amt
Anna Nielsine Hansen   3   Ugift   Deres Barn      Karlebo Sogn, Frederiksborg Amt
Carl Cornelius Hansen   1   Ugift   Deres Barn      Karlebo Sogn, Frederiksborg Amt
Inger Grethe Johannsen   23   Ugift   Tjenestepige      Sverige
Niels Nielsen   15   Ugift   Tjenestekarl      Grønholt Sogn, Frederiksborg Amt

Frederiksborg, Holbo, Blistrup, Smidstrup Skoledistrikt, Smidstrup, Skolen, 135, FT-1860, D5548
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Hansen   35   Gift   Husfader. Skolelærer      Gilleleje Sogn, Frederiksborg Amt
Christine Margrethe, f. Andersen   32   Gift   Hans Kone      Toftlund Sogn, Haderslev Amt
Lauritz Adolph Nikolai Kornelius Hansen   3   Ugift   Deres Barn      Blistrup Sogn, Frederiksborg Amt
Petra Christine Frederikke Hansen   1   Ugift   Deres Barn      Blistrup Sogn, Frederiksborg Amt
Regitze Sørensdatter   35   Ugift   Tjenestepige      Søborg Sogn, Frederiksborg Amt


Og jo, de har samme fader Cornelius Hansen
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Karlebo, Vejnbrød By, En Skole, 24, FT-1880, C6204
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Svend Hansen   64   Gift   Husfader, Lærer      Gilleleje Sogn Frederiksborg Amt
Ane Kerstine Tomsen   62   Gift   Hans Hustru      Slagslunde Sogn Frederiksborg Amt
Johanne Jensigne Hansen   28   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet
Anne Nielsige Hansen   22   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet
Theodor Saul   27   Ugift   Hjælpelærer      Frorup? Sogn Svendborg Amt
Lars Peder Olsen   10   Ugift   Plejebarn      Helsingør
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Frederiksborg, Holbo, Blistrup, Smidstrup By, Skole, 1, FT-1880, C6979
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Hansen   54   Gift   Husfader, Lærer      Søborg Sogn
Christine Margrethe F. Andersen   52   Gift   Hans Hustru      Toftlund Sogn
Petra Christine Hansen   20   Ugift   Deres Datter      Blistrup Sogn
Charlotte Prunst?   66   Enke   Kostgængerske      København
Michaline Petersen   16   Ugift   Tjenestepige      Hillerød
Julius Bergstrøm   13   Ugift   Husfaderens Plejebarn      Helsingør
Elvine Hansen   11   Ugift   Husfaderens Plejebarn      København
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jannik

Svend (1815) og Niels (1825) er rigtig nok sønner af Corneilus Hansen. Han kom fra Hornbæk og var skolelærer og kirkesanger. Hans hustru var Frederikke Charlotte Voss fra Holsteinborg.

Det kan ses i FT 1834 + 1845 (fødesteder).

Kirkebogen for Gilleleje før 1815 er desværre brændt, men det skulle være muligt at arbejde videre med Holsteinborg & Hornbæk.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Gitte Johansen

De står begge i Gilleleje, Svend opslag 2, øverst og Niels, opslag 14, nr. 3.


Gilleleje 1815-1851.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jannik Landt

Mange tak for indlæggene
Jeg har også fundet en Friderica Charlotte i Holsteinsborg. og der skulle være styr på at de to lærere er sønner af Cornelius og Frederikke Voss fra Gilleleje. Det var også rart at få afklaret det med den manglende kirkebog fra Gilleleje, hvor min mormors mormors (Kirstine Margrethe Hansen) skulle være anført som født. Heldigvis har jeg hendes konfirmation i Søborg sogn.
Mvh.
Jannik

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Det kan tilføjes at folketællinger kan hjælpe dig tilbage til i hvert fald omkring 1750 for de fleste Gilleleje-grene. Med hjælp fra skifter er det muligt at komme endnu længere.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986