Står der ikke 1900?

Startet af Erik Jensen, 12 Jun 2013 - 18:03

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Du er håbløs Alice   ;)

Nej, det vidste jeg ikke.........
  ;D

Leder efter datteren født Bodil Cecilie

Alice Oppenheim

#61
Bodil Cecilie er døbt i 1919 iSkt Markus (der kan jeg stort set også se hen herfra :) ) 1911-21, opslag 217

Der står, at forældrene bliv viet i Skt Andreas i 1915 ...

Erik Jensen

Hæ-hæ, jeg startede med at tage kirkerne på Frederiksberg fra en ende og var ikke nået dertil - tak for den  :D

Inger Toudal

Citat fra: Erik Jensen Dato 14 Jun 2013 - 20:43

Og hvad i himlens navn har hun lavet i Sverige ???


Knud Erhard Edmund Svendsens bopæl var Malmø, da han blev gift med Lilly Olga 18/2-1912  ;)
(Helligånd 1909-1916, opslag 73)

Ikke at det forklarer hvad moren lavede i Sverige.

Alice er bare håbløst fantastisk  8)

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Jensen

#64
Ja, den har jeg.
Og jeg har undret mig over, hvad der fik ham til Malmø, når forældrene boede her??

Alice? - hvad mener du?

Hæ-hæ, da jeg læste Alice tænkte jeg straks, at den datter kender jeg da ikke.
Men nu ved jeg hvad du mener  ;D ;D ;D
Ja, du har ret  ;)

Alice Oppenheim

#65
 ;D


Altså, der er jo pænt i Sverige! Har selv været der. — Men jeg har ikke den fjerneste idé om, hvad Svendsens lavede hinsidan! Forældre med børn ses hér: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3396274&searchname=polit_simple

Jeg bider mærke i, at lillebror kaldes "Ola". Det kunne tyde på svenske aner? Så hvad ved vi om Knuds Far, Ole Chr. Svendsen?


København, København (Staden), Hyskenstræde, Strand Kvarter, 142, 6, FT-1880, D3677
Ole Christian Svendsen   32    Gift      Sadelmagersvend   Amager
Karen Dorthea Martinsen   29    Gift      Hans hustru   Køge
Christian Frederik Emanuel Svendsen   6    Ugift      Deres barn   København
Dagmar Frederikke Svendsen   4    Ugift      Deres barn   København


København, København (Staden), Valdemarsgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Vester Kvarter, Valdemarsgade 53,Matr.488 3.Sal, 33, FT-1885, C5161
Ole Christian Svensen   39    Gift   Husfader   Tappetserer   Sunby Wester,Amager
Christian Svensen   11    Ugift   Barn      Kjøbenhavn
Karen Svensen   9    Ugift   Barn      Kjøbenhavn



København, Sokkelund, Taarnby, Sundbyvester By, Huset. Nr. 22, 24 - 5/6, FT-1850, C6948
Anders Svendsen   36    Gift      Arbejdsmand   Høien? sogn, Frederiksborg amt
Kirsten Hansen   26    Gift      Hans kone   Tårnby sogn, Københavns amt
Ole Christian   4    Ugift      Deres udøbte barn   Tårnby sogn, Københavns amt
Carl Frederik   2    Ugift      Deres udøbte barn   København
Karen Hansen   63    Enke      Husmoders moder   Tårnby sogn, Københavns amt

Kommentarer: Baptist. Fødesogn er måske Højelt, Blistrup sogn, Frederiksborg amt

Erik Jensen

Ja, den har jeg set  :)

Ola og Knud's far hedder Ole Christian Svendsen født i Kbh. 18.9.1846 sadelmager. Gift 1.gang Karen Dorthea Martinsen 2.gang med Camilla Justine Vilhelmine Holm.
Umiddelbart ingen forbindelse til Sverige - og dog:
Ola - svenske aner - hmm....
Den kigger jeg på efter at jeg har gjort denne Svane færdig.

Inger Toudal

#67
Citat fra: Inger Toudal Dato 14 Jun 2013 - 22:07

Knud Erhard Edmund Svendsens bopæl var Malmø, da han blev gift med Lilly Olga 18/2-1912  ;)
(Helligånd 1909-1916, opslag 73)

Ikke at det forklarer hvad moren lavede i Sverige.


- det skal selvfølgelig være stedmoderen (= Lily Olgas moster Camilla Svendsen f. Holm).

Knuds far dør i 1902:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1461992&searchname=polit_simple

Camilla Svendsen rejser til Sverige efter 1902 og vender tilbage fra Malmø i 1910. 1/11-1911 er hun registreret i Læderstræde 153, hvor Lily Olga har bopæl ved vielsen i februar 1912.

Knuds bror Ola Emil Alex Thorvald Svendsen er født i København, men bliver gift med en svensk pige:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2346511&searchname=polit_simple

Jeg kiggede nærmere på passagerlisten fra januar 1926. Lily Olgas datter Edith, 12 år, har også været skrevet på, men er blevet x'et ud - hvorfor mon ??

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Jensen

Indtil videre giver det ikke mening med Sverige, men de her 2 registerblade havde jeg ikke, så det giver rigtig god mening  :D

Men det kan være årsagen pludselig viser sig, at sig selv...
Dog besynderlig som dansker i begyndelsen af 1900 at give sit barn et svensk navn, hvis man ikke har noget forbindelse til landet...

Inger Toudal


Edith rejser tilbage til USA med sin mor. Hun må være blevet streget ud ved en fejltagelse, for hun står andetsteds i passagerlisten for Hellig Olav, der afsejlede 8/1-1926 fra København:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/KXL7-39Y

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-21615-20148-79?cc=1923888&wc=M9SV-XPJ:n728896247

Ved nærmere granskning står der da også ud for Lilly Svendsen Mother of 5-7, og ud for Edith Svendsen child of 2-8.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Jensen

Vidunderligt Inger - tusind tak  :D

Alice Oppenheim

Så, nu synes jeg, Inger overgår alt  :D


Tidl. skrev jeg, at Knud & Lilly boede i Kings (1920) — senere flyttede de til Queens. Her fra Census 1925:


Knud Svendsen
Event Place:    New York, A.D. 02, E.D. 22, Queens, New York, United States
Gender:    Male / Age:    38
Nationality:    Denmark / Race:    White
Relationship to Head of Household:    Husband
Birth Year (Estimated):    1887
Years in United States:    10
House Number:    1862

Lillie Svendsen
Gender:    Female / Age:    34
Nationality:    Denmark / Race:    White
Relationship to Head of Household:    Wife
Birth Year (Estimated):    1891
Years in United States:    09

Edith Svendsen
Gender:    Female / Age:    12
Nationality:    Denmark / Race:    White
Relationship to Head of Household:    Daughter
Birth Year (Estimated):    1913
Years in United States:    09

Inger Johnson
Gender:    Female / Age:    25
Nationality:    Denmark / Race:    White
Relationship to Head of Household:    Sister
Birth Year (Estimated):    1900
Years in United States:    07

Erik Jensen

#72
Hæ-hæ  :D tak.

Med de sidste nye oplysninger her, ser jeg, at Inger altså bor sammen med søsteren 2 år før hun bliver gift med min farfar Gotfred Wilhelm Jensen -interessant hvordan en familie kan være viklet ind i hinanden.

Alice Oppenheim

Hej Erik,

Din tråd er blevet lang — og vi kom langt omkring, både til Sverige og N.Y. :)

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på dit oprindelige spørgsmål:


Det drejer sig om Nils Jønsson og Anna Kirstine Mathilde Holm.
De lever sammen i Kbh. ifølge FT1901 i Brønshøjgade 8 ops-22. I samme FT1901 står der, at de er blevet gift i 1900.
De er begge noteret i Politietsregisterblade - Anna står her som enke:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2036388&searchname=polit_simple



Nu fandt vi Anna Kirstine Mathilde død som "ugift".  — men vi fandt aldrig Nils Jønsson..? Det kunne nu alligevel være interessant at se, hvad Præsten har noteret ved hans død. "Skilt", "ugift", "gift" ...?

Arbejder du stadig på sagen?

Erik Jensen

Hej Alice.

Ja, du har ret i, at denne tråd gik hen og blev lidt lang.
Men det vil jeg nu tillade mig at beskylde dig og Inger for - gudskelov og tak for det - det gav jo en masse brugbar information.  ;D
Jo, jeg arbejder stadig på sagen, har dog de sidste par dage haft en afstikker til Svane, da en af oplysningerne her på tråden gik den vej - og så var jeg jo nysgerrig.  :D
Ja, det kan jo ske.
Det sidste jeg har på Nils Jønson er fra FT1901, hvor han bor Brønshøjgade 8 3.sal - senere ændret til Søllerødgade - altså Nørrebro.
Har du evt. et forslag?

Hilsen Erik

Erik Jensen

Hej Alice

Jeg har d.d. været på Stadsarkivet i Kbh. fordi jeg tænkte som så, at det kunne jo være, at man kunne finde Nils Jønsson i begravelsesbøgerne der (perioden 1901-1906 hvor han burde være død), men det viste jeg ikke at være tilfældet. Nu er min holdning derfor den, at han lige nu får lov til at hvile i fred, indtil jeg en anden gang tager udfordringen op.
Men tusind tak for din indsats - hilsen Erik Jensen.

Alice Oppenheim

Jeg tænker, der er to muligheder mere. Den ene er Frederiksberg Stadsarkiv. De har muligvis (skatte-)oplysninger på ham. Måske ved de, hvor han flyttede hen ...?

Den anden er, at du som medlem kan nyde godt af andre medlemmers opslag i svenske kilder. Måske døde han ikke. Måske rejste han bare tilbage?

Erik Jensen

Tja, jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal svare...
Sagen er jo den, at i FT1901 for Brønshøjgade 8 er han åbenbart i live, men på Politiets Registerblad for Anna Kirstine Mathilde Holm dateret d.1.11.01 står der, at hun er enke. Men at hun så på Politiets Registerblad siger, at hun er enke, skal der måske ikke lægges så meget i, det kunne måske være en fordel for hende, at hun "optræder" som enke - frem for forladt kone. Det lyder trods alt bedre med enke.
Altså tænker jeg, at enten er han død i 1901 eller ganske enkelt - som du nævner som en mulighed - af en eller anden årsag er flyttet ud af landet???
Han forsvinder i hvert fald ud af syne i 1901...
Jeg prøver at lægge den videre under aneefterlysning, det kunne jo være, du får ret i, at han er flyttet udenlands  ;)

Inger Toudal

#78

Jeg tror ikke du skal lægge ret meget i ordet "enke", for Anna Mathilde har jo åbenbart ikke været gift. Datteren Inger Mathilde bliver navngivet af faderen 25/11-1901, så da må Niels Jönsson jo stadigvæk have været i live.

Måske findes der en sag om faderskab / børnebidrag: http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_familieretlige_sager_i_kobenhavn ??

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal