Står der ikke 1900?

Startet af Erik Jensen, 12 Jun 2013 - 18:03

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Hej Alice.

Tusind tak for din vidunderlige indsats   :)

Selv kigger jeg efter deres børn/søskende for at få udbredt familien, for det undrer mig, at Mathilde på den omtalte passagerliste omtaler nærmeste familiemedlem som kusine - altså et familiemedlem.
Nu må jeg se...

Hilsen Erik

Alice Oppenheim

Kan du ikke lige skrive, hvilken dato hun ankom til Ellis Island? Hun sejlede vel fra København? Og med Hellig Olav? Jeg vil gerne se passagerlisten ;)

Erik Jensen

#32
Jeg prøvede at sende den med her, men filen er for stor.
Hun rejser med s/s Hellig Olav d. 29.6.1916 fra Copenhagen - står anden nederst.
Og hun burde være ankommet til New York d. 11.7.1916 - ifølge hendes statsborgerskab som jeg også har.
Prøver at sende den via din private email - håber det er ok.
Har du fået en lys ide?  :)

Hilsen Erik

ps: nå, det er ikke muligt.
Hvis du sender en mail til min private email, kan jeg returnere den mail med filen. Den fylder 2.891 KB, men der er jo en grænse for filstørrelse her på siden.

Alice Oppenheim

Okay, har fundet det originale skibsmanifest! Hun opgiver rigtig nok en kusine (Kamma) Svane på Vodroffsplads 2 som nærmeste slægtning. — men jeg læser også, at hun er rejst for at besøge sin søster!

Erik Jensen

Mener du det, der står nederst på siden?

Alice Oppenheim

#35
På den ene af siderne står, at hendes søster har betalt billetten, at hun har billet til sin endelige destination, at hun ikke har de krævede 50 dollars, men kun 25 (gælder de fleste) og at hun skal besøge sin søster Lilly Svendsen i Brooklyn. Der er skrevet/rettet hen over det, så det er med forbehold!

Jeg kan ikke læse det med småt, men hun er hverken "Polygamist" eller "Anarkist". Hendes helbred er godt, og hun er ikke forkrøblet. Hun er 4 fod + 7½ inches høj (eller lav!), lyshåret med blå øjne. Ingen mærker (eller tusher) på kroppen. Født i Danmark, København ...  :)


— Lilly rejste med samme skude. Juleaften!


Lilly Olga Svendsen, "New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924"
Given Name:    Lilly Olga
Surname:    Svendsen
Last Place of Residence:    Copenhagen, Denmark
Event Date:    24 Dec 1913
Age:    22y
Nationality:    Denmark, Scand.
Departure Port:    Copenhagen
Arrival Port:    New York
Gender:    Female
Marital Status:    M
Citizenship Status:    
Ship Name:    Hellig Olav

— Eller? Hun er faktisk streget ud. Det samme er datteren Edith på 9. Det ser ud som om, de skulle have besøgt Lilly Olgas mand, Knud Svendsen. Lillys opgiver en adresse på en slægtning (Camilla?) Svendsen som "Vesterbrogade 39".

— Det kan måske forklare det næste:

Lilly Olga Svendsen, "New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924"
Given Name:    Lilly Olga
Surname:    Svendsen
Last Place of Residence:    Copenhagen, Denmark
Event Date:    10 Feb 1914
Age:    22y
Nationality:    Danish, Scand.
Departure Port:    Copenhagen
Arrival Port:    New York
Gender:    Female
Marital Status:    M
Citizenship Status:    
Ship Name:    Cameronia

Inger Toudal

#36

Lilly Olga Svendsen, 22 år, og datteren Edith C. Svendsen, 9 mdr., står i manifestet for Hellig Olav med ankomst til New York 24/12-1913, men de er streget ud! Hendes mand Knud Svendsen er åbenbart rejst i forvejen. Nærmeste slægtning i Danmark er Camilla Svendsen, Vesterbrogade 39.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Jensen

 :o

Jeg har kun en side...., og der står intet med en søster eller 50 dollars???

Er der mulighed for at du kan sende de resterende sider til mig, eller vedhæfte dem her?

Hun har en søster ved navn Lily Olga Vilhelma Holm, som er den eneste søster jeg kender til  ???
Kan det være Lily Svendsen i Brooklyn?
Det passer med alderen.

Hilsen Erik

Erik Jensen

Det var dog utroligt  :D

Altså rejser hun over dammen til søsteren.
Det er godt nyt - tusind tak for det.

Hilsen Erik

Alice Oppenheim

Årh, nu ser jeg Inger HAR reddet det ud!  :D

Du får begge sider ved at gå ind på Ellis Island http://www.ellisisland.org

Erik Jensen

Lutter gode nyheder - vidunderligt - tusind tak til jer begge  ;)

Jeg prøver at finde dem på Ellis - den side er ellers ikke min livret.

Hilsen Erik

Inger Toudal

#41

Knud Svendsen & Lilly Olga :

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1916570&searchname=polit_simple  :)

Vedr. Ellis Island:

Many manifests extend over 2 pages. The first page shows the passenger's name. The second page shows other information and does not have the passenger's name... Pages may not appear in order. Use Previous and Next to move between pages.

Venlig hilsen
Inger T.

PS: Anne Kirstine Mathilde Holm, der står som ugift ved sin død, er et godt eksempel på, at informationerne i folketællinger og Politiets registerblade er baseret på, hvad personerne selv har oplyst.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Jensen

Til Inger.

Hvis jeg skal forstå det registerblad korrekt - og det I begge har skrevet her tidligere - så kommer Lily ikke til Amerika i 1913-14. For sidste adresse på registerbladet er noteret til 1.5.1921???


Inger Toudal

#43
Hej Erik

I 1921 står der flyttet. De har nok ikke meldt afrejse til politiet, og flytningen er så først blevet noteret 1/5-1921. Sidste registrerede adresse er Adelgade 93 1/11-1912.

Lilly Olga og datteren kommer til New York 9/2-1914. Det er rejsen i dec. 1913 der bliver aflyst.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Jensen

Ok.
Så er jeg med. Kiggede efter dem i folketællingen på adressen uden held.
Tak - så falder det på plads  :D

Hilsen Erik

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Jensen


Inger Toudal


Edith Mathilde Kamilla Svendsen er født 10/2-1913 (Skt Paul 1912-1920, opslag 172). Dato og sted for forældrenes vielse ses under anmærkninger 8)

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Jensen

Du er hurtigere end mig - har lige netop fundet hendes fødsel  :D

Erik Jensen

Jeg tillader mig lige at komme med denne pudsighed:

Lily Olga's mand Knud Erhard Edmund Svendsen's forældre er Ole Christian Svendsen og moderen Camilla Justine Vilhelmine Holm:
Og Camilla Justine er søster til Lily Olga's mor Anna Kirstine Mathilde Holm.

Så datteren bliver altså også gift med et medlem af samme familien Svendsen som moderens søster.

Under alle omstændigheder - tusind tak for jeres input/hjælp.

Hilsen Erik

Alice Oppenheim

#50
Jeg har fundet Kusinen, Kamma Svane! Og det er virkelig en griner! Jeg se lige ind i hendes stue herfra, hvor jeg sidder! Nogle gange er Verden bare lille!  ;D

I 1925 boede Kamma Dorthea (født Svendsen i 1894) gift med Frisør(!) Paul Gotfred Svane og 2 småpiger på Niels Ebbesensvej nr 11, 1.sal th. Se FT-1925, Niels Ebbesensvej opslag 11. — Og når I er kommet jer over mit utrolige fund, så slå lige om på opslag 12, og se hvem der mere boede på 1.sal th!
(— de er faktisk også opført på opslag 13, men så streget ud igen...)

Erik Jensen

Og Kamma's mor hedder Camilla Justine Vilhelmine Holm - som senere bliver gift ind i familien Svendsen  ;)

Jeg skal lige se hvad du har fundet ud af...

Alice Oppenheim

Det er nemlig rigtigt! Camilla Justine Vilhelmine Holm, Kammas Mor, bor faktisk på adressen ved FT-1921. Se opslag 8

:D

Erik Jensen

Kære Alice.

Hvis jeg ellers rendte rundt med hat - så ville jeg tage den af for dig  :D
Det er guld, du har fundet frem til.
Det vil jo sige Kamma bliver gift med en Svane - hvilket betyder at familien udbreder sig.
Og der boede Lily Olga og datter indtil hun drog over pytten.

Erik Jensen

Og hvad i himlens navn har hun lavet i Sverige ???
;D

Alice Oppenheim

#55
Sverige? Der står, hun er "Gæst" og normalt bor i "America" ...


Men nu var det jo ikke, fordi jeg sad og kiggede ud af vinduet, jeg fandt hende. Jeg fandt endnu et skibsmanifest fra Hellig Olav:


Lilly Svendsen, "New York, New York Passenger and Crew Lists, 1925-1942"
Name:    Lilly Svendsen
Event Type:    Immigration
Event Date:    1926
Event Place:    New York, New York, United States
Gender:    Female
Age:    34
Birthplace:    Denmark
Ship Name:    Hellig Olav
Birth Year (Estimated):    1892
Affiliate Publication Title:    Passenger and Crew Lists of Vessels Arriving at New York, New York, 1897-1957.
Affiliate Publication Number:    T715
Affiliate Film Number:    3787
GS Film number:    1755525
Digital Folder Number:    004857713
Image Number:    00338

Kilde: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/KXL7-3S2 og derfra klikkede jeg: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-21615-20133-85?cc=1923888&wc=M9SV-XPJ:n728896247

Erik Jensen

Camilla FT1921 Sverrig

Erik Jensen

Du tænkte på Lily Olga.
Jeg har lige et spørgsmål, det kan være du eller en anden ved det:
Er der ikke noget med at hvis man som kvinde var gravid ved indrejsen til Amerika, så blev man sendt retur igen?

Alice Oppenheim

#58
Gravid = Retur, arrrh mon? Der var en stor kontrol ombord (kan ses i skibsmanifestet) og der blev sorteret godt på selve Ellis Island (karantæneøen ved indsejlingen til N.Y.). Du kan læse om det her:

The women are examined individually by a matron or her assistants, whose business it is to ascertain whether or not they are pregnant, as this increases the probability of their becoming public charges unless they can produce satisfactory evidence that they will be taken care of and supported.

http://www.gjenvick.com/Immigration/EllisIsland/1906-InspectionAndRegistrationOfImmigrants.html#axzz2WDbs70g2

— Stort set blev alle, der kunne forsørge sig selv (vise de 50 dollars) eller på anden måde sandsynliggøre, at de ikke ville være til last (= blive forsørget af fx den pårørende, de opgav i manifestet), lukket ind.




Alice Oppenheim

Du ved vel, at de boede i Kings, i 1920, ikke?


Name:    Knud Svendsen
Event Type:    
Event Year:    1920
Event Place:    , Kings, New York
Gender:    Male
Age:    32
Marital Status:    Married
Race:    White
Birthplace:    Denmark
Birth Year (Estimated):    1888
Relationship to Head of Household:    Self
Father's Birthplace:    Denmark
Mother's Birthplace:    Denmark
Household ID:    80
Sheet Number:    3
GS Film number:    1821176
Digital Folder Number:    4313899
Image Number:    00044
     
Household    Gender    Age    Birthplace
SELF    Knud Svendsen    M    32y    Denmark
WIFE    Lillie Svendsen    F    28y    Denmark
DAU    Edith Svendsen    F    7y    Denmark
   Inger Johnson    F    20y    Denmark