Hvem er forældre til Sidsel Povelsen fra Vellev ? Er det hende, der er gift med

Startet af Ulla Bente Hornbæk Hansen, 11 Jan 2011 - 12:09

Forrige emne - Næste emne

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Jeg har Zidsel Povelsdatter gift med Rasmus madsen fra Aabrohuset i Vellev sogn, Houlbjerg herred, Viborg amt.

Hun er født ca. 1685 og bliver gift med Rasmus Madsen , men jeg har desværre ikke vielsesdatoen.

Rasmus er født ca. 1666 i Aabrohuset, Vellev sogn, og hans forældre er Mads Pedersen og dorthe Nielsdatter.

Jeg kan ikke finde Zidsels fødsel i Vellev kirkebog, og derfor har jeg en fornemmelse af, jeg er på forkert spor.

Kan nogen hjælpe?

Ulla Hansen

Ellen Secher

Hej Ulla.

Håber jeg kan hjælpe lidt her.

Sidsel Poulsdatter blev født i 1685 og døbt den 6. august, hun blev født i Over Mølle. Vellev, hendes forældre var Anne Rasmusdatter (428) og Powel Frandsen Møller (429)  

1705  Festo visitationis Maria, den 2. juli, stod bryllup i Over Mølle med Jens Christensen  af Hjermind og Bodild Powelsdatter, og med Rasmus Madtzen af Aabrohuset og Sidsel Powelsdatter af Over Mølle
                                                                                                                           Vellev kb Ao 109

Zidsel Povelsdatter af Aabrohuuset udi sit alders 29 år blev begravet 17. oktober 1714
                                                                                                Vellev kb. Ao 141

Rasmus Madsen  blev født ca. 1666, i Aabrohuset  i Vellev sogn, Houlbjerg herred, Viborg amt, -  beregnet.
Rasmus Madsen var Bromand  på Aabroen ved Gudenåen, og boede i  Aabrohuset.   
      
Radmus Madsen blev begravet 15. juli 1714
                                                                                                                  Vellev kb. Ao 139

Hvis det har din interesse, har jeg flere oplysninger

mvh Ellen


Ulla Bente Hornbæk Hansen

Ellen, du har reddet min dag.
Jeg har ledt og ledt. Er jeg mon ved at blive svagtseende :o

Tusind tak. så var hun alligevel min  :)

Hilsen
Ulla

ps. Hvis du har mere på familien, vil det være en stor glæde for mig.

Ellen Secher

Hej Ulla.

Er det Ok hvis jeg sender en privat mail, jeg er ikke så fortrolig med det nye DIS, - det vil tage meget lang tid for mig at omskrive det og få det sendt.

mvh Ellen

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Ellen, du må meget gerne sende en privat mail.
Min mailadresse er: ulpinx@live.dk

Læg mærke til, det måske ikke er den samme som i DIS.


Hilsen
Ulla

Jens Styrup Rotne

Hej Ellen
I Vellev ældste kb, opslag 30 ses at Poul Møller får en datter KAREN døbt Fer II
Pentecote (det synes at være 10 juni) 1685
Hvor har du fra at SIDSEL Poulsdatter skulle være døbt i august 1685??

Hej Ulla
Du skriver at Rasmus Madsen i Åbrohuset er søn af Mads Pedersen og Dorte Nielsdatter.
Hvor har du det fra??

ørb jeres JENS ROTNE

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Jens!

Jeg har også fundet karen i Vellev kirkebog og set, hun er fra 1685.
Jeg har søgt efter Zidsel i årene omkring 1685 men ikke fundet hende. Nu vil jeg gå ind og tjekke igen.

Ang. forældrene til Rasmus madsen, husker jeg ikke, hvor jeg har dem fra. Men også her vil jeg ind og tjekke, om jeg har fundet dem i kirkebogen. Det er længe siden, de blev ført ind.
Jeg må sige, jeg undrer mig over, ingen efterfølgere af dem, er blevet kaldt Dorthe/Dorethe, men det kan være, jeg har overset det. ikke alle kirkebøger er lige læsevenlige.

Jeg er meget interesseret i, at Sidsel er "rigtig", da hun er min direkte ane. Men efter hende er der dog opkaldt børn.

du hører fra mig, når jeg har set efter.
Jeg er lidt påvirket af et nuv. bygkorn, så det går ikke så hurtigt som ellers.

Hilsen
Ulla

Ellen Secher

 Hej Jens.

Du skrev:

I Vellev ældste kb, opslag 30 ses at Poul Møller får en datter KAREN døbt Fer II
Pentecote (det synes at være 10 juni) 1685
Hvor har du fra at SIDSEL Poulsdatter skulle være døbt i august 1685??


Det vil jeg også gerne vide, jeg har søgt i mine notater og har intet fundet.
Heldigvis har jeg ikke den oplysning andre steder end netop her, det kunne ellers være lækkert med så  præcis en dato på det tidspunkt.

mvh
Ellen

Håber ikke der er nogen der er faldet for den.
Tak for hjælpen Jens.
Undskyld

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Hej jens!
Også jeg vil meget gerne, vi finder Sidsels fødeår og dåb.

Jeg kan ikke have fundet Rasmus Madsens forældre eller hans fødsels i kirkebogen, da den først dækker fra 1676.
Jeg har heller ikke fundet dem i forbindelse med, at Rasmus Madsen skulle være født omkring 1666, for de år er heller ikke med.
Jeg kan have fundet frem til hans fødeår ved hans død 1714. Men det forklarer ikke hans formodede forældre.
Jeg er dig svar skyldig på nuv. tidspunkt.

Håber at problemet løses.

Hilsen
Ulla

Knud Hansen

Hej alle.
Prøver om jeg kan hæfte det jeg har om Rasmus Madsen og Hustru på dette,går det har jeg eventuelt mere.
m.v.h
Knud 8600

[vedhæfting slettet af admin]

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Knud!

Tusind tak for din mail.
Jeg ser den først i dag pga. udrejse, men der er flere ting, jeg ikke har.

Det gik fint med at læse det, så hvis du har mere, vil jeg meget gerne, du vil sende det til mig.

På forhånd tak.

Ulla Hansen



Ulla Bente Hornbæk Hansen

Zidsel og Rasmus dør begge i 1714 - hhv. 17.10 og 15. 07.

De efterlader sig Anne, Else Mads, Powel og Christen - alle under konfirmationsalderen.

Er der nogen der ved. hvad der bliver af børnene, da forældrene dør?..

Ulla

Knud Hansen

Hej alle
Mads bilver vel gmd på Vellev Nedergård,Povel bliver forpagter på Østergårds Fiskergård, i første omgang sammen med en farbroder, Christen bliver ~ Michel Christensens datter Maren på Stærkjær og får hendes faffars gård i Borridsø i Fæste
Skifter i 1900 skifter fra Bjerringbro - Hvorslev egnen af Inga Hørdum og Vera Munkholm(købes hos Slægten, uundværlig, hvie du skal forske på den egn)
Skifte 47, Anna Sørensdatter, e: Poul Rasmussen Fisker, skifte 270, Christen Rasmussen i Borridsø, e: Maren Christensdatter, skifte 231  Maren Christensdatter i Stærkjær, e: Michel Christensen, så vidt jeg husker dør Else, Anna leder jeg selv efter. Se endvidere skifte 17 i første halvdel af bogen,Bodil Poulsdatter i Hjermind, en søster til Sidselm.v.h
Knud 8600

Ellen Secher

Hej.

Knud, du skriver, du selv leder efter Anne, her kan jeg vist hjælpe.

Den 24. september 1727 blev Anne Rasmusdatter af Over Mølle gift med
Ove Jensen i Mondrup.                                 Vellev kb. Ao 180


Skifte efter:
Anne Sørensdatter i Østergaard Fiskerhus, 18/1-1746, F. 139a
E: Poul Rasmussen Fisker.
Børn:
• Sidsel Poulsdatter - 3 år.
• Anne Poulsdatler - 2 år.
FM: For Sidsel fasters mand Ouge Jensen i Mondrup.
For Anne farbror Christen Rasmussen i Borridsø.
Opl.: Enkemandens farbror Niels Madsen Fisker i Frisenvold Fiskerhus var
g.m. afdødes søster.

mvh
Ellen


Ellen Secher

Hej igen.

Lidt mere om Ouge Jensen , Anne Rasmusdatter.
Ove Jensen i Mundrup f. ca. 1690, død 1775 i Mundrup, Aidt sogn.  - Haxholm gods

Hartkornsspecifikationerne fortæller:

Mondrup matr.nr. 2   

20-7 1731.
Jens Jørgensen og Ouge Jensen.
Hartkorn 6-2-2-1

2-1 1734.
Niels Pedersen og Ouge Jensen.
Hartkorn 6-2-2-1

22-9 1739.
Niels Pedersen og Ouge Jensen.
Hartkorn 6-2-2-1

1-10 1744.
Ouge Jensen.
Hartkorn 6-2-2-1

Der må findes 2 fæstebreve for Ove, først på ½ gården og senere på helgården.
Lokalhistorisk arkiv i Hvorslev har disse, hvis de eksisterer.
-------------------------------------
Matriculen 1688:

Mommendrop matr.nr. 2

Karen Pedersdatter, øde.
Gl. Hartkorn 6-5-0-0. Nyt Hartkorn 6-2-2-1.
Ejer Graf Friis.


mvh
Ellen

Jens Styrup Rotne

I skiftet efter Bodil Poulsdatter i Hjermind nævnes det ikke, at hun er søster til Sidsel Poulsdatter; jeg tror selv at hun er det men mangler et bevis.
hilsen Jens R

Knud Hansen

Hel alle.
I skiftet efter Bodil Poulsdatter nævnes ikke, ar hun er søster til Sidsel, dog nævnes, at afdødes broder er Frans Poulsen på Over Mølle, endvidere mener jeg, at begge pigerne blev viet samme år i Vellev.
m.v.h. knud 8600

Ellen Secher

Hej Jens.

Jeg synes der er så mange ting, der taler for at de er søstre.

eks.:
De er viet på samme dag, med adressen Over Mølle.

1705 Festo visitationis Maria, den 2. juli, stod bryllup i Over Mølle med
Jens Christensen  af Hjermind og Bodild Powelsdatter, - og med
Rasmus Madtzen af Aabrohuset og Sidsel Powelsdatter af Over Mølle
Vellev kb Ao 109.

Desuden var Bodil Povelsdtt. gudmor til Sidsels søn Mads.

Mads - 3. søndag udi fasten, 3. marts 1709. Rasmus Madsens søn, kaldet Madtz udi
Aabrohuset, baaren af  Bodild Powelsdatter i Hjermind, faddere Seign. Jacob Møller paa
Haxholm , Jens Madsen, Niels Madsen, Maren Lassdatter, Dorrethe Madsdatter
Vellev kb. Ao 122

mvh.
Ellen


Ulla Bente Hornbæk Hansen

Nu har vi efterhånden fundet frem til sidsel Powelsdatter og Rasmus Madsens  familie.

Der der nogen, der har noget på Rasmus Madsens forældre:
Mads Pedersen og Dorthe Nielsdatter fra Vellev.

Han dør 1693 og bliver begravet 14. marts i Vellev kirke.
Hun dør 1701 og bliver begravet  16. januar i Vellev kirke

Jeg har f. eks ikke deres vielse og forældre.

Hilsen
Ulla

Jens Styrup Rotne

God aften

Lidt mere om Poul Møller (1644-1717)

Ifølge et mandtal i amtsregskaberne er han ENKEMAND i 1699, så det er ikke Anne Rasmusdatter, der er mor til Sidsel. Et par år efter er han gift igen

I Houlbjerg herreds tingbog (referat Nørgaard Pedersen) optræder Poul Frandsen i Overmølle i 1682 sammen med sin bror (må være halvbror) Christen Jørgensen

Hvis det er den Christen Jørgensen der senere er gårdmand i Enslev sammen med Frands Jørgensen (hvis mor 1684 nævnes som Sidsel Poulsdatter) kan man med en vis sandsynlighed opstille følgende:

FRANDS lever i begyndelsen af 1640 erne, er gift med Sidsel Poulsdatter (ca 1610-1692) og har sønnen Poul Frandsen
Senere gifter Sidsel sig med Jørgen Christensen, gårdmand i Enslev (1619-1683) og får i 1650 erne sønnerne Christen (efter Jørgen Christensens far) og Frands (efter Sidsels første mand)

Skattelistene i amtsregnskaberne giver af og til ikke bare gårdmænd og husmænd, men også navne på deres koner og hjemmeboende børn). Angående Mads Pedersen ses han i hvert fald i 1664 og fremover, men kum en datter Dorte nævnes som hjemme på gården

Mange hilsner, jeres Jens S Rotne
Om Mads Pede

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Jens!

Nu melder forvirringen sig hos mig, og jeg kan slet ikke følge med.

Jeg har Anne Rasmusdatter som mor til Sidsels Poulsdatter, og Anne dør 1735 i Over Mølle, 76 år gammel.
Jeg har Sidsel født 1685. Men jeg har ikke Power Frandsen og Anne Rasmusdatters vielse.
Så hvis Powel Frandsen er enkemand  1699, og Anne Rasmusdatter stadig lever, må der have været en tidligere kome. Og hvem er så det? Så kan Anne ikke være mor til Sidsel.  Og hun kan heller ikke være mor til da andre, pånær Frands, som bliver født 1719.

Dvs. jeg skal lede efter en anden hustru til Powel Frandsen.

Ang. Frands Powelsen - er det så så Powls søn med Anne??

Hvis Sidsel er gift med Frands og ikke Powel, hvem er så den Sidsel Powelsdatter, der er født 1685??

Denne Sidsel skulle nemlig være min direkte ane

Jeg er totalt forvirret. Kan du hjælpe mig på rette vej?

Hilsen
Ulla

Jens Styrup Rotne

Kære Ulla

Mølleren i Over Mølle får følgende børn døbt i Vellev kirke:

Palmesøndag 1683 (AO 25) BODIL
Fer II Pentecote 1685 (AO 30) KAREN (skal nok være Sidsel)
1. søndag i fasten 1688 (AO 39) FRANDS
2. søndag efter HTK 1693 (AO 59) KAREN, som begraves 17-3-1695 (AO 68)

Der synes ikke at være faddere fra Enslev for disse børn, så min ide ovenfor om, at Poul Fransens halvbror Christen Jørgensen var identisk med Christen Jørgensen (Søgård) i Enslev var nok lidt langt ude. Hvis de da ikke var uvenner.

Med mindre jeg har læst galt i det nævnte skattemandtal 1699 eller skriveren har misforstået noget, skulle Poul Møller være enkemand i 1699 og alle 3 overlevende børn Bodil, Karen/Sidsel og Frands skulle være med hans "første" kone.

Ærb din overordentlig fjerne slægtning Jens

Ellen Secher

Hej.


Jens, Jeg har kigget lidt på brødrene (½) Poul Frandsen og Christen Jørgensen, og mener at de begge boede på Årup overmølle i 1682.


28/9 1682.
** Mads Andersen, foged på Hagsholm, på sit herskabs vegne stævnede Rasmus Møller i Nedermølle samt Poul Frandsen af over Åbro mølle og hans bror Christen Jørgensen sst for vidnesbyrd, og sidstnævnte vidnede, at Rasmus Møller befalede ham og hans bror at køre til Hovlbjerg skov og Årup skov at sanke et læs brændeved, og det var ikke af det ved, som Rasmus Møller havde købt af Rasmus Degn, og da han og Rasmus Møller kom kørende med hver sin vogn blev de pantet af Mads Andersen, som tog 4 halskobler fra dem.

Kilde: Kirstin Nørgaard-Pedersen

mvh.
Ellen

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Tak til Ellen og Jens.

Ja. Karen fra 1685 kan være Sidsel. Jeg vil kigge i kirkebogen igen og se, om det kan være tydet forkert.

Men HVEM er så mor til hende og hendes søskene?
Hvem er Powel Frandsens første hustru????

Mener du, Powel Frandsens mor, gift med Frands, også hed Sidsel
Hilsen
Ulla

Jens Styrup Rotne

Goddag igen

Jeg har lige kontrolleret skiftet efter Bodil Poulsdatter i Hjermind, hendes mand hed Jens Christensen og de 4 efterladte børn hed min sandten Christen-Poul-Anne-Anne
Fint, rituelt navneopkald
Så Poul Frandsen Møllers første kone hed vel nok Anne.

I øjeblikket er jeg som sagt i tvivl om, at den gamle kone Sidsel Poulsdatter i Enslev (1610-92) der var mor til brødrene Frans, Christen og vel også Jens Jørgensen Søgård, også skulle være mor til møller-Poul i Over Mølle.

HVEM SIGER AT DET SKAL VÆRE LET

J S R

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Du har ret. Det er bestemt ikke let.
Men hvis Powel Frandsen står som enkemand 1699, må der have været en hustru før Anne Rasmusdatter.

jeg sidder netop med kirkebogen over Vellev i håb om at se en afdød hustru mellem sidste barne fødsel og 1699.
Eller om jeg kan finde en ny vielse mellem Powel Frandsen og evt. Anne Rasmusdatter.

Nu er det jo ikke den bedste blæk, der er brugt i Vellev kirkebog, og det besværliggør læsningen.

Men som sagt - det er ikke let.

Det er godt, vi kan hjælpe hinanden.

Det lyder sansynligt, at Sidsel fra Enslev er familie. Navnet går jo igen i familien.

Jeg lader dig vide, hvis jeg finder noget nyt.

Ulla


Ulla Bente Hornbæk Hansen

Mon ikke vi kan gå ud fra, Anne Rasmusdatters mor har heddet Bodil, da Powel Frandsen og anne Rasmusdatters første datter bliver døbt Bodil?

Ulla