Gert Nielsen i Tyrsted sogn

Startet af Mai Louise Falsig, 09 Jun 2013 - 11:26

Forrige emne - Næste emne

Mai Louise Falsig

Jeg kan ikke finde Gert Nielsens dåb. Jeg har følgende oplysninger:

FT 1787: Husstand: Vejle, Hatting, Tyrsted, 13, Tyrsted Sogn, Tyrsted:
Kildenavn/Alder/Civilstand/Kildeerhverv/Nr. Ægteskab/Stilling i husstanden/Køn:

- Niels Gertsen/47/Gift/Gaardbeboer/1/Hosbonde/M
- Kirsten Gertsdatter/38/Gift/-/1/Madmoder/K
- Ane Catrine Nielsdatter/14/-/0/Børn/K
- Gert Nielsen/10/-/0/Børn/M
- Maren Nielsdatter//-/0/Børn/K
- Rasmus Nielsen/6/-/0/Børn/M
- Karen Nielsdatter/2/-/0/Børn/K
- Lars Rasmusen/22/-/0/Tienestekarl/M
- Gert Rasmusen/60/Gift/Aftægtsfolk/1/Konens Forældre/M
- Ane Hansdatter/80/Gift/Aftægtsfolk/1/Konens Forældre/K

Da bor han 10 år gl. i Tyrstrup. Hans ældre søskende er født i Tyrstrup Sogn; men hans fødsel er ikke at finde ca. 1777 (Hans ældre søster Ane Catrine Nielsdatters dåb kan jeg heller ikke finde?)
..................................................................
Ved Gert Nielsens Trolovelse og Vielse med Inger Pedersdatter oplyser Kirkebogen:

                   Anno 1810
"[Dato]: Jan: 12 [Ægtepar]: Geert Nielsen Inger Pedersdtr. [Anno 1810]: Lyst 14de, 21de og 28de Jan: Forlovere: Peder Pedersen, Niels Ul Tyrst: Viede 17 Febr."

FT-1834: Husstand: Vejle A., Bjerre Hrd., Vrigsted S., Husstandsnr.: 62, Wrigsted Smedstkier, Et Huus
Kildenavn/Alder/Civilstand/Erhverv/Køn:

- Geert Nielsen/62/Gift/Huusmand/M
- Inger Peders Datter/49/Gift/hans Kone Wæwerske/K
- Hans Peter Geertsen/9/Ugift/Deres Børn/M
- Mette Marie Geerts Datter/8/Ugift/Deres Børn/K

Ved Geert Nielsens Død oplyser Kirkebogen:

"1850
[No.]: 4 [Dødsdagen]: Den 23 Octobr [Begravelsesdagen]: Den 30 Octobr [Den Dødes for. og Tilnavn]: Geert Nielsen [Afdødes Stand, haandtering og Bopæl]: Aftægtsmand i Smedehjær [Alder]: 78 Aar [Hvor anført i det almindelige Jevnførelses: Register]: 236 [Anmærkninger]: ligeledes{unavngiven Sÿgdom}."

Både ved FT i 1834, samt ved hans død, ser han ud til at være født ca. 1772; men omkring dette år kan jeg heller ikke finde ham?
.......................................................................................

Hans kone Inger Pedersdatter står ved FT i 1845 for Vrigsted sogn, Vejle amt til at være født i

Eistrup sogn, Vejle amt
Kildenavn : Inger Pedersdatter
Alder : 62
Civilstand : Gift
Kildeerhverv : hans Kone
Kildefødested : Eistrup Sogn Veile Amt

Men i FT 1850 samme sogn er Eistrup sogn nu i Ringkøbing amt??

Kildenavn : Inger Pedersdatter
Alder : 66
Civilstand : Gift
Kildeerhverv : hans Kone
Kildefødested : Eistrup Sogn, Ringkjøbing Amt

Der er et Ejstrup sogn i Vrad Hrd, Skanderborg amt, men der finder jeg hende ikke? Der er godt nok en Inger Pedersdatter, som passer med alderen, i FT for 1787, Ejstrup sogn, Vrads Hrd., Skanderborg amt. Hun står som "Et tiltagen Barn"
-------------------------------------------------------------------
Det var noget af en smøre; men jeg håber, at nogen kan hjælpe mig?

MVH
Louise Falsig
Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk


Henning Grøndahl Andersen

Hej Louise.

Fandt dit indlæg, da jeg var på jagt efter oplysninger om Peder Hessel i Svejbækhus i Them sogn, der er en af mine aner.

I skiftet efter ham - se Vrads Herreds skifteprottokol 1803-1821 nr. 373 v. Erik Brejl - er der omtalt to børn: Anne g. m. Steffen Pedersen i Yding og Inger g. m. Gert Nielsen på Stenderup Mark.

Anne er min forbindelse. Jeg har fundet hende i Ft. 1850 i Yding sogn (opsl.5) i fattighuset. Der oplyses, at hun var 72 år gammel og født i Nørre Snede sogn. - Det kan godt rime med din Inger Pedersdatter, som du fandt i ft. 1787 i nabosognet Ejstrup, som "Et tiltagen Barn"

Desværre har jeg ikke flere oplysninger om pigernes herkomst. - Deres fars død findes i Linå kb. 1817 opsl.184.

Venlig hilsen
Henning Grøndahl Andersen
Thyregod


Mai Louise Falsig

Hej Henning

Mange tak.

MVH
Mai Louise
Mai Louise Falsig
l.falsig@knus.dk