Fødselsvægt i KB?

Startet af Leif Sommerdal, 10 Jan 2011 - 18:20

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Jeg har netop deltaget i en generel helbredsundersøgelse.
Der fik jeg at vide, at hvis de fik mine data og min mors navn kunne de via kirkebøgerne finde min fødselsvægt?

Det er vel ikke registreret i en KB, men formentlig i en jordmoderprotokol el. lign.
Jeg har dog set noteringer fra Gjordemoderen i forbindelse med dødfødte børn.

Er der en, der kan oplyse mig?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Karen Graabæk Møller

Hej Leif

Der står ikke lige hvor oplysningerne findes, men det må være samme sted som de kan finde dit fødselstidspunkt. Se her: http://www.sa.dk/content/dk/ydelser_og_produkter/arkivundersogelser/bestil_fodselstidspunkt/oplysninger_om_fodselstidspunkt_-_sporgsmal_og_svar

Kan undre mig over at nogen ligefrem mener at tidspunktet er så vigtigt at det er værd at betale for at få at vide - de fleste mødre kan jo da huske det, men der er vel overtroiske personer der føler det er meget vigtig!

Hilsen
Karen G. Møller

Leif Sommerdal

Hej Karen

Tak for linket.
Det fremgår her http://www.sa.dk/content/dk/dokumentation/oversigt_over_typer_af_dokumentation/find_det_selv_-_information_om_fodselstidspunkt

For at finde en persons fødselstidspunkt, skal du kende:

•Den fødtes fødselsdag og år.
•Den fødtes fødested (sogn/købstad).
•Den biologiske mors navn.
•Den biologiske mors fødselsdag og år

De fødselstidspunkter du kan finde selv, er sammen med andre oplysninger om mor og barn noteret i en jordemoderprotokol (også kaldet fødselsprotokol), der opbevares på et af landsarkiverne.

Så jeg havde ret i antagelsen om en specialprotokol - og det var derfor de skulle kende min mors navn og fødselsdata

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørgen Sørensen

Til Leif.
Det var da spændende hvis man kunne vriste gemte data ud af en kirkebog, den går nok ikke.
De personer der har sagt det, har nok ment jordemoderprotokollen, som sa og du selv også henviser til.

Til Karen
I slægtsforsker kredse er det sikkert ikke nødvendigt, men muligvis nysgerrighed eller lidt "kød" på anen.

Er man derimod interesseret i astrologi, er fødselstidspunktet vigtigt/nødvendigt, faktisk begge dele.

Astrologien går på planeternes indbyrdes stilling på netop fødselstidspunktet. Og for eksempel solen står et andet sted på himlen kl 13:00 end kl 12:00, denne ændring kan have betydning for horoskopet.

(Jeg tror faktisk på, at den dag planeterne står i den rette konstellation i forhold til fødselstidspunktet, kan det udløse en trang til at blive gift, rejse, skifte arbejde og så videre. Men kun som en udløsende faktor.)
Venligst Jørgen - 2300