Løst Tak: I hvilken rækkefølge opkaldes børn - i slut; af 1700tallet

Startet af Hanne Fisker, 10 Jan 2011 - 18:08

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Godaften allesammen

Jeg har et spørgsmål!

Hvordan og i hvilken rækkefølge opkaldte man sine børn?
Kom faderens forældre først eller moderens, eller var det tilfældigt efter barnets køn?

Grunden til mit spørgsmål er dette par Joseph Nielsen og Mette Madsdatter.

Jeg mangler Josephs forældre og Mettes mor.

Deres børn:

Drenge:
1770 Anders
1774 Mads
1777 Niels
1780 Anders
1782 Frederik Christian

Piger:
1772 Dorethe
1778 Anne
1779 Birthe
1783 Bodil Marie
1784 Birgitte Marie

MVH Hanne Fisker

Tina Sørensen

Hej Hanne


Hvis bare det var så nemt!!!!!

Men det er det ikke.... og der er ingen regel uden undtagelse.

Her er lidt fra min hukommelse og erfaring.

"Reglen" siger: fars forældre først dernæst moderens, men så kommer alle undtagelserne
Hvis moderens far eller mor er død før faderens, så rykker de op.
En tidligere afdød ægtefælle, kommer også først.
Er der en bror eller søster der dør, kunne de også komme på tale før forældrene.
Og sikkert mange andre kombinationer.

Hilsen Tina

Kim Melchior

Hej,

Du kan ikke regne med en konkret rækkefølge hvordan børnene blev opkaldt. Det varierede fra lokalitet til lokalitet. Mange steder blev de første to sønner opkaldt efter bedstefædrene og de første to døtre opkaldt efter bedstemødrene, men hvis der for eksempel var en afdød ægtefælle med i blandingen, saa kunne et barn opkaldes efter den afdøde aegtefælle.

Jeg har ogsaa hørt at der er steder hvor man mente en afdød ikke kunne hvile i fred før at barn var opkaldt efter ham/hende.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Hanne Fisker

Godaften Tina Sørensen og Kim Melchior

Først Tak for hjælpen.

Dernæst, ØV. jeg havde en lille bitte forhåbning om at kunne finde de manglende forældres fornavne
via deres børnebørn. tja, der var jo ikke nogen der sagde det var nemt at være slægtsforsker, men det er godt nok lige så spændene som at samle et puslespil hvor alle brikkerne ligner hinanden.

Men som en klog mand engang sagde alt hvad der kommer nemt er intet værd, det du kæmper for høster du til gengæld glæde af når du finder det!

Så på igen, igen.

MVH
Hanne Fisker

Kim Melchior

Hej,

Du ved at Josephs far hedder Niels og at Mettes far hedder Mads. Det er givet fra deres efternavne Joseph Nielsen og MetteMadsdatter. Nu rejser sporgsmaalet sig bare, Hvem er Anders opkaldt efter? Har Mette Madsdatter vaeret gift for med en Anders?

Paa med vanten og fortsaet din sogning.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Hanne Fisker

Hej Kim Melchior

Ja jeg ved i hvert fald at Mettes far hedder Mads, ham har jeg fået via mine gamle tråde på det gamle DIS. Jeg havde også en formodning om at Joseps far kunne hedder Niels, Mette var også gift 2x, men den mand hed Christen.

Jeg tror at Anders er opkaldt efter Anders Joseph som Mette Madsdatter tjente hos (hvis jeg husker ret) han kan muligvis være familie til Joseph.

Nå men på den igen, igen jeg finder dem jo nok en dag.

MVH Hanne