Adgang til skifter yngre end 75 år

Startet af Lis Nielsen, 02 Jun 2013 - 09:07

Forrige emne - Næste emne

Lis Nielsen

Hej

Jeg har været inde på Rigsarkivets side, angående skifter som er yngre end 75 år.

Jeg har fået ansøgningsskemaet, men der står angiv:

"Præcis angivelse af, hvilke arkivalier, der søges om adgang til".

Hvordan kan jeg finde det?

Min far døde i 1989, og jeg fik ikke en kopi dengang. Jeg vil gerne have en kopi.

Har en kopi af det skifte som min mor fik, da hendes mor døde, så det undre mig, at jeg ikke fik en kopi efter min fars død.

Min mor døde 6 uger før min far, og har heller ikke noget fra hende. Nok fordi min far sad i uskiftet bo.

Er der nogen som kan hjælpe mig?
Venlig Hilsen

Lis Nielsen
cami@camirose.dk


Lis Nielsen

Hej Lis


Jeg ved det er Lyngbys retskreds, men jeg kan ikke finde ud af hvilken arkivserie, jeg skal søge under i Daisy.

Om det er skiftedokumenter, skiftejournaler eller skiftesager ved jeg ikke.


vh.
Lis
Venlig Hilsen

Lis Nielsen
cami@camirose.dk


Ole Hingebjerg

Hej Lis Nielsen.

Dengang jeg havde brug for et se skifte, det var under 50 år gammel (75 år), skrev jeg til skifteretten der havde behandlet skiftet. Efter et stykke tid, fik jeg svar skifteretten.

Husk at skrive de relevante ting i brevet, og hvorfor?

MVH
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Britt Rosendahl Hansen


En slægtning bad for nylig Rigsarkivet om adgang til sin mors skifte fra Lyngby Skifteret i 1978. Svaret fra RA var, at Lyngby Skifteret endnu ikke havde afleveret deres skiftesagliste og derfor kunne de ikke identificere sagen. De bad om, at vi kontaktede Lyngby ret direkte og for at få udleveret skiftesagsnummer, behandlingsform, slutdato og henvisning til skifteprotokollen.

En email til Lyngby ret med et scan af dåbsattest for afsender (som bevis for slægtskab) og dødsattest, resulterede i et svar med de ønskede oplysninger.

Lis Nielsen

Hej Lis, Ole og Britt

Tusind tak for jeres svar.  :)

Det er rart at høre, at det er muligt, at få svar selvom det kun er 24 år siden.


Mvh.

Lis
Venlig Hilsen

Lis Nielsen
cami@camirose.dk