Efterslægt-er t.vet.prof. Fried. Carl Emil Nielsen, Augustenborg/Frederiksberg

Startet af Lise Østerberg Bahr, 30 Maj 2013 - 10:28

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej på tråden.


Jeg søger efterslægten til veterinær prof. - og Justitsråd i 1812  - Friedrich Carl Emil Nielsen, født 28.1.1769 på Augustenborg, død 20.12.1851 Frederiksberg Hospital.

Studier Veterinærskolen og studieophold i Wien.

Han er Far til  N. P. N. 1795-1860 der så må være:

Nicolai Peter Nielsen, 1795-1860 - Dansk Skuespiller gift med Anna Nielsen, debuterede 1820 som AXEL i OEHLENSCHLÄGERS  Axel og Valborg og gjorde sig især gældende i det lyriske elskerfag.


Som sådan spillede han også  1826 HAMLET, (dog uden held), Desuden foldede han sig ud i HEiBERGS konversations- og lystspil EN SJÆL EFTER DØDEN i 1840. (et satirisk portræt af Nielsen).

og så havnede jeg jo igen med (en Shakespeare formidler som jeg tidl. har været inde over ved  Shakespearoversætterne = ØSTERBERG og LEMBKE)  men min tråd fra i går om
CHRISTIANI hvor Oehlenslager og timer i BAKKEHUSET (Knud og Kamma Rahbeck)  passer jo find som "puslebrik" i min søgning  ad DAHLMANN og F. C. JENSEN sekretær for Ridderskabet i Kiel - TRÅDEN !

pga. 1700-tallets sørgelige nedgangsperiode omkring frugtbarhedsprocessen blandt heste (de så vel de sørgelige rester fra krigs- og slagmarkerne)

litt. omkring:
Dansk Hesteavl
Kongelige Stutterier og
Stutterivæsenet bestyres af Kundskabsmænd
Frugtbarheden på det Kgl. Frederiksborgske Stutteri
Veterinærselskabets Skrifter III

osv.

(forkortet forklaring omkring.:
Bibliografi: Carl  Lindberg Nielsen i Pers. histo.
G. W. Schrader og Ed Hering.
Biogr. Lexicon der Thierartzte, Stuttgart 1863 - J JENSEN.)

Han arbejdede også videnskabeligt sammen med professor Erik Viborg, og grev L. Reventlow omkring Heste (Frederiksborgske stutteri) (Hippologisk uddannelse) og var Spanien for at op købe får og veddere til skærferiet i ESROM, og i Polen og Moldau for opkøb.

Forældre:
Overjæger, senere stutmester Nicolai Nielsen og hustru Friderike Henriette Wagrien

Han blev gift 19.9.1794 med Petrine Sophie LAKIER, født i Ramløse, dater af sognepræst PEDER BAGGESEN og Lucie Thomine Bortigh, (- gift 1. gang med fuldmægtig Jacob Christensen Quist død 1760).

N. B: Der forskes også i tråde omkring Jens BAGGESEN og SCHRØDER / BAGGESEN slægt også - nogle tråde !

venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Regelsen

Hej Lise

Dyrlæge Christian August Carl. Nielsen, død i Nordamerika c. 1865
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

#2
Hej Regelsen.

Pænt af dig at være så hurtig ved tasterne, Regelsen  :)

Men jeg plejer at redigere min tekst hvis jeg har behov derfor, i de mulige 15 min - der er indlagt i systemet.

Hvad er han til Carl Emil Nielsen (en lillebroder )?

Mvh
Lise Ø Bahr.

Lise Østerberg Bahr

#3
Hej.


I.Ø. har jeg også Haderslev historien fra anden tråd, omkring (300 sider)  HARMONIEN, 1799-1849-1949 at henholde mig til omkring TEATER og KULTUR kredsene også fra Det Kgl. Teater. og forskellige kendte mennesker - hvor en af mine Bahr aner jo var medlem.

Knud Lyhne RAHBECK var her en flittig gæst, og et stort "emne" var jo Oehlenschläger - her bl.a. også ligesom Hjorth Lorentzen Orla Lehmann´s Skydebanetale) og en hel del af andre kendte personligheder - fra disse kredse var !

OG ad Carl Emil Nielsens søn, der var skuespiller, og Hamlet, Heiberg, Oehlenschläger, SKYDEBANEN (ad. <Etatsråd Werlauf)... osv.

læs omkring og af N. P. Nielsen:
Hellig Trefoldigheds Gilde udi det danske Compagnie eller det kongelige kjøbenhavnske Skydeselskabs og danske Broderskabs Historie,
(Kbh. Bianco, Luno & Schneider, 1836).

og Nicolai Peter Nielsens danske RIIMKRØNIKE.....(JEG LAVER EN SELVSTÆNDIG TRÅD OVER HAM) !


P.s. Det var så at sige, datidens selvhøjtidelige, højttravende kulturinstitution der blev mangfoldiggjort til pøplen, der gjorde det til deres og så, så nu om dage holder man :
I dag holder man DISTORTION- fest /Gadecykelløb, Bilvædeløb, Marathonløb m.v.,  i gaderne  ! min egen opfattelse af dette: UORDEN  = IKKE ORDEN !
ala  forståelsen:

Når I ikke kan komme til BJERGET

(folk har jo travlt med events og iværksætteri, samt bliver sat til dumme jobs- har ikke tid til at komme til fællesskabet)

må BJERGET jo så sættes ud til dem/ jer (der skal nok være nogle der lægger Øl-pengene (eller anden form for doping) i kassen et sted)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Louise Sørensen

Hej Lise

Jeg har set en del af dine indlæg med interesse. I dag  fanger jeg lige Knud Lyhne Rahbeck .
Skal det mellemnavn  ikke bare være LYNE ? ( gift med Heger )

Hilsen Louise

Lise Østerberg Bahr

#5
Hej Louise.

Jo Knud Lyne Rabeck (1760-1830) Digter, Litteraturhistoriker.

Færdedes i Kredsen i Haderslev,
Drejers Klub,
Norske Selskab,
Det Harmoniske Selskab i København og
Harmonien i Haderslev.

i starten af den 300 sider lange bog står der noget omkring:

"Klubber og Samlingssted for Noblessen, den velhavende Borgerstand og de gode Hoveder, og at dette , at "Repræsentanter fra disse tre Grupper mødtes, er noget overordentlig betydningsfuldt " stod der på side 12 i min bog om HARMONIEN i Haderslev"... Provinsbyernes Selskabsliv - og for haderslev vedkommende de Nationale Brydninger.... osv.

Mvh
Lise Ø Bahr

Regelsen

Hej Lise

Et barnebarn skulle hentes.

Christian er søn af Petrine. Født på Frederiksborg 30.11.1809, dyrlæge 1828.

Cand. phil., assistent ved Frederiksborg Stutteri, toldembedsmand i Holsten,
landmand i Montgommery i Alabama i Nordamerika 1840, uvist om han er gift.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Lise

Friederike Henriette Wagrien (1747-1811), illegitim datter af hertug Frederik Carl af S.H.S.P.

Se DBL, under kun Nielsen, der er anført diverse direkte slægtninge.
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

GOd morgen.

Mange tak Regelsen - jeg slap "linen" i går og ser det først nu.

Dejligt med noget "værktøj" at komme videre med ! Tusind tak.

Gode solskinsmorgenhilsener
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

#9
GOd dag igen.

Ja så er der klargjort nogle interessante data at grave i på via Schleswig-Holstein-Sønderborg-Plöhn og ad Hegewisch i min DAHLMANN F. C. Jensen Tråd: Flere interessante og svogerslægt: Julie HEGEWICH - og Franz Hermann Hegewish, (svoger til Friedrich Christoph DAHLMANN- der jo var een af mange der medvirkede ved tilblivelsen af bogen om Slægten BAHR)- han Franz Hermann Hegewisch -var også huslæge til Friedrich Karl Reventlov bl.a. - man holdt sig så at sige indenfor "rammerne" af omgangskredsen - samt noget interessant FALCK slægt ind over - og adelig gift med Caroline von Linstow.
døtre Lotte + Charlotte Friederike Dorothea Hegewish

også særligt omkring:
(Interessesfærde desuden Kieler-Altonaer-Eisenbahn /Jernbane) se også:

myheritage.no

htpp://www.myheritage.no/person-10000931_45749191/friedrich-carl-hertug-schleswig-holsten-donderborg-plon.htm

MVH
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

#10
fejl i nummeret i myheritage :

se her:

http://www.myheritage.no/person-10000931_45749191_45749191/friedrich-carl-hertug-schlesvig-holsten-sonderborg-plon

og ad min Fr. C. E. Nielsen trår,  Carl Emi Nielsen, Veterinær født på Augustenborg død  på Frederiksberg, har således også- via Revenlow-  og Prinsesse Friederike Henriette WWagrien, professor Erik Viborg på slægts og anetavlen - se linket ovenfor......


mvh
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

....

undskyld der sneg sig et extra bogstav ind Wagrien, friederike Henriette 1747-1811

mvh
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

#12
Hej.

Har set på Geni.com, at slægten LAKIER jeg omtalte ovenfor, (Sognepræst Peder Baggesen (Lakier)) havde forbindelse via Malvina Døderlein (Petersen) fam. hustrus slægt i Norge) til slægten på SOLLI (etatsråd). God veninde til Camilla Wergeland (Collet) og familien på Eidsvold Prestegård.

Døderlein (Holst ? + Boisen slægt ?)

Der skulle faktisk også ovenover tidligere skrevent afsnit af mit, have stået:

sognepræst Peder Baggesen (Lakier) - se Petersen, Døderlein, (sognepræst Christian Grønbeck Døderlein, Asker, Akerhus fylke, Vestre Bærum.

Baggesen / Lakier slægten (Petersen) havde altså forbindelse til Statsråd i Eide løkken "Solli", Hans Christian Petersen, der også nedlagte grundstenen til det nuværende Storting på vegne af Kong Karl XV, broder til højesteretsadvokat, politiker, og regeringsadvokat, etatsråd P. C. Petersen, og chef for Marinedepartementet og  Justitsdepartementet - 1861 - tog sin afsked / gik af.


Til orientering  :)

MVh
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#13
Hej.

Fandt i ø også på stamtræ - LAUSTSEN web Site MyHeritage at:

familien også rummer Brenøe og Walter slægt sådan:

Friedrich Carl Emil Nielsen og Petrine Sophie Lakier -
(Baggesen)søn Nicolai  Peter Nielsen - født sept. 4. 1804, København, Sokkelund, Dåb okt. 5. 1803, barnedåb,  Hof og Slotskirken ægteskab, Kbh. 8. juli 1834.
Bopæl mellem  1828 og 1834

Østergade 44,
Kultorvet 9, Kbh.
Sokkelund, København Danmark.
Død 20. juli 1856 Lynge-Kronborg, Frederiksborg.

I.ø. må man nok for forståelsens skyld selv slå op, ad div. ægteskaber, skilsmisser, og nye ægteskaber med indgifte som:

Leth,Walther
Brenøe
Bang
Friis
Wexschall

og så kom jeg vist for langt ud - men det kan jo interessere nogle - jeg skal stadig finde mere relation ad vores anebog, til Historiker F. C. DAHLMANN, D. H. HEGEWISCH Christiani og Nielsen (evt. via Lorentzen ?)så hvis nogle af jer har flere ideer,  er i yderst velkomne til at hjælpe mig.


Det ser ligeledes ud til at disse infos står her:
websiden Name Index - Pedigree of family Krogsgaard and many many more
www.KROGSGAARD.name/index3.htm har disse på sin anetavle.

MVH
Lise Østerberg Bahr