Kan ikke finde en Christen Sahl fra Gjern herred, Skanderborg amt.

Startet af Peter Berényi, 25 Maj 2013 - 17:24

Forrige emne - Næste emne

Jane Valkær

Hej

Her har du lidt om Christen Andersen Saals hustru:

207. Mikkel Christensen Brundt i Thorsølund Bundgaard (Thorsø sogn)
Fæster. 10/11-1759 F. 566a
Enke: Mariane Jensdatter L.V. Hendes svoger, Knud Jensen i Foldby
Arvinger:
Uddrag - af et meget langt skifte
• Søster: Anne Christensdatter g.m. Christen Saal i Skårup. Begge døde og efterladt:
> Christen Christensen i Sønderborg.
> Niels Christensen i Thorsølund. Senere i Skårup.
> Anne Christensdatter g.m. Niels Nielsen i Skårup. Død og efterladt:
» Inger Nielsdatter i Skårup – 23 år
http://www.brejl.dk/ihoulbjerg.html

Mvh
Jane

Inger Toudal


Niels Bojers søn Niels og datteren Kirsten dør begge i juni måned 1756 - måske af en smitsom (børne)sygdom.
Hans forældre dør i november 1756 i en alder af hhv. 81 og 79 år - måske af alderdom.

Hustruen Inger Nielsdatter dør i august 1757 (Begravelse nr. 4 i 1757).

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Peter Berényi

Citat fra: Inger Toudal Dato 30 Maj 2013 - 01:55

Hustruen Inger Nielsdatter dør i august 1757 (Begravelse nr. 4 i 1757).

Venlig hilsen
Inger T.

Ja, det er rigtigt nok - det var ikke nemt at ser årtal 1757 på denne siden!  ;D
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Berényi

Citat fra: Jane Valkær Dato 30 Maj 2013 - 01:37
Hej

Her har du lidt om Christen Andersen Saals hustru:

207. Mikkel Christensen Brundt i Thorsølund Bundgaard (Thorsø sogn)
Fæster. 10/11-1759 F. 566a
Enke: Mariane Jensdatter L.V. Hendes svoger, Knud Jensen i Foldby
Arvinger:
Uddrag - af et meget langt skifte
• Søster: Anne Christensdatter g.m. Christen Saal i Skårup. Begge døde og efterladt:
> Christen Christensen i Sønderborg.
> Niels Christensen i Thorsølund. Senere i Skårup.
> Anne Christensdatter g.m. Niels Nielsen i Skårup. Død og efterladt:
» Inger Nielsdatter i Skårup – 23 år
http://www.brejl.dk/ihoulbjerg.html

Mvh
Jane

Lyd som en spännende tips! Tak skal du ha, Jane!   :D
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Vivi Winther

Til Inger, Niels Bojer`s hustru er det Inger Nielsdatter, undskyld jeg er så dum, men hende mangler jeg og vil gerne vide om jeg forstår det rigtig.

På forhånd tak

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Peter Berényi

Citat fra: Vivi Winther Dato 30 Maj 2013 - 02:15
Til Inger, Niels Bojer`s hustru er det Inger Nielsdatter, undskyld jeg er så dum, men hende mangler jeg og vil gerne vide om jeg forstår det rigtig.

På forhånd tak

Mvh

Vivi

Hvis du mener Inger Nielsdatter, datter af Niels Frandsen og Kirsten Christensdatter i Söbyvad?
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Inger Toudal

Til Vivi og Peter

Jeg laver lige et sammendrag vedr. Inger Nielsdatter:

Ao 1722: var Niels Frandsen og Kirsten Christen
dter barn af Søbyvad til Daaben kaldet Inger.....

(Gjern, Gjern, Skanderborg 1693-1756, opslag 42)

Anno 1744
Torsdagen d: 25 Junii blev Niels Christensen af Schorup og Inger
Nielsdatter af Søebyevad copulerede.

(Samme kb, opslag 113)

Skiftet efter hendes far i Skanderborg Rytterdistrikt (fundet af Jane):

2180 Niels Frandsen i Søbyvad. 8.12.1751, fol.225.
E: Inger Andersdatter. LV: Laurids Jespersen, der ægter og fæster. B: Karen 8, Maren 6, Dorthe 3, Anders 2. FM: Niels Christensen møller i Søbyvad Mølle, mosters mand Peder Nielsen Krog i Grølsted. Første ægteskab med [Kirsten Christensdatter, skifte 13.10.1727 lbnr.1299]. B: Inger g.m. Niels Christensen Bojer i Skorup. Andet ægteskab med [Karen Henriksdatter], skifte 1.6.1743 lbnr.1987. B: Kirsten g.m. Jens Christensen i Gjern, Karen. FM: Jørgen Henriksen i Farre.

1757
Skorup. d 3die Aug begr. Niels Boyers Hustrue Inger Nielsd. gl 35 A. 8 M.

(Skorup, Gjern, Skanderborg 1684-1799, opslag 174)

Det kunne se ud til, at Inger Nielsdatter er født omkring årsskiftet 1721-1722. Jeg kan ikke se nogen dato i dåbsoptegnelsen.

Ifølge Krabsens stednavnedatabase skulle Søbyvad ligge i Søby sogn - men det ligger altså i Gjern sogn, hvilket er nok så heldigt, da der ikke er bevaret kirkebøger for Søby sogn før 1778. :)

Det korrekte sognetilhørsforhold ses i Stedregister til Nørrejyske Godsarkiver, s. 63 (s. 75 i pdf-filen):
http://www.sa.dk/media(294,1030)/LAV-Gods-Stedregister.pdf

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ellen Secher

Hej Peter.

Jeg sad og læste i
TVILUM BIRKS TINGBOG 20/7 1683 - 5/11 1686
udarbejdet 2010 af Bjarne Nørgaard-Pedersen

og faldt over følgende, mon ikke det er din Anders Sael, det drejer sig om.
26/9 1684.

** hr Niels Friis i Skorup fik hans 3. ting til Anders Sael i Skorup for 2 daler, som var landmålers bekostning, som han for ham efter begæring har udlagt.

10/7 1685.

** Anders Sael i Skorup begærede synsmænd til at syne hans gårds brøstfældighed.

18/12 1685.

** hr Niels Friis i Skorup havde stævnet Anders Sael og Laurids Andersen i Skorup for hvis, som de var ham skyldig. sagen opsat 6 uger.

Håber det er noget du kan bruge.

Mvh Ellen.

Peter Berényi

Hej!  :D

Det er dejligt med denne overblikket som du/I lavet og jeg kan tillägges
at det står "Festo Epiphania" ved Inger Nielsdatters dåben;

Ao 1722: Wara Niels Frandsen og Kirsten Christen
dter barn af Søbyvad til Daaben kaldet Inger
... Fadderne Anne Rasmusdatter af Søbyvad, ...
... .Frands Nielsen og Jens Frandsen, bagge af Giern
Christen Lauersen og Dorthe Christensdatter, bagge
af Lyngby_ Datt(er?) ... Festo Epiphania


1722 Festo Epiphania = 6. januar 1722, Jeg ved ikke hvis det står för dåben
eller födseln? Måske kan I tyder de övrige tekster som jeg ikke kan läst!

Venlig hilsen
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Berényi

Hej Ellen!

Tak Ellen og jeg tror at det er min Ander Sael! Hvis du finde flere, sender dem gerne hit! ;)

Endnu en mange tak for denne fynd!  :D
Venlig hilsen
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Inger Toudal

Hej Peter

En lang tråd som denne bliver let uoverskuelig - også for dem der har skrevet indlæggene - og man er nødt til at læse frem og tilbage for at finde oplysningerne om en enkelt person. Derfor lavede jeg sammendraget. Håber Vivi kan bruge det.

Ao 1722: Var Niels Frandsen og Kirsten Christen
dtrs barn af Søbyvad til Daaben kaldet Inger -
dets Faddere Anne Rasmusdtr af Søbyvad
Frands Nielsen Jens Frandsen begge af Giern
Christen Laursen Dorthe Christensdtr begge
af Lyngby __  Dette ?? Festo Epiphaniae


Det er dåben, der finder sted Helligtrekongersdag 6. jan. 1722.  :)

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Peter Berényi

Nu har jeg en spörgsmål om Anders Christensen Sael, hvem og hvad var han?

Hans hustru, Inger Nielsdatter, var datter af sognedegn i Skorup - Niels Gregersen,
N.G.s börn var også degn eller gift med degn i sognen eller anden sogn.

Jeg har prövet at finde ham på Nygaards sedler, men uden resultet - var han
enbart landmand?
se svar #67 - https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,60132.msg317686.html#msg317686
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Lund Pedersen

Hej Peter

Jeg har rigtig mange forfædre i området, og det er ikke kun dig har problemer med de forskellige kirkebøger og FT`er fra Gjern, Skorup, Grølsted, Tvilum, Sahl, Sall osv.

Jeg har tre gode råd så du kan få styr på det.

1. Når du bruger FT skal du være opmærksom på, at der er rigtigt mange fejl i angivelsen af alder, også mere end hvad man normalt kommer ud for i andre områder.

2. De forskellige stednavne kan godt optræde i først det ene sogn og så det næste. Og husk også at Viborg og Skanderborg amter overlapper hinanden i flere tilfælde.

3. Tagmaler siden er generelt rigtig god, men der kan være fejl der også.

Ps. Jeg skal prøve og læse denne lange tråd igennem, og se om der er noget jeg kan opklare for dig, men ellers skal nok lykkedes til sidst alligevel. Det er mine tipoldefædre der har skrevet i flere af kirkebøgerne, beklager hvis det er for uoverskueligt  :-[

mvh

Peter

Jane Valkær

Hej
Her er skifte efter Kirsten Christensdatter - Inger Nielsdatters mor:

1299 Kirsten Christensdatter i Søbyvad. 13.10.1727, fol.87.
E: Niels Frandsen. B: Inger 7, Christen 4, Anne 3. FM: mosters mand Christen Christensen i Lyngby. Første ægteskab med Rasmus. B: Rasmus 15, Karen 13. FM: Rasmus Christensen i Oustrup, Anders Christensen i Klintrup.


Og her er Inger Nielsdatters mormor:

1538 Karen Christensdatter i Sjelle. 2.8.1732, fol.169.
E: Henrik Jørgensen. B: Jørgen i Farre, Maren g.m. Anders Olufsen i Ellerup, Karen g.m. Niels Frandsen i Søbyvad, Jens 18.


Her er Inger Nielsdatters farbror - altså Niels Frandsen bror:

1668 Johanne Sørensdatter i Gjern. 18.2.1735, fol.82.
E: Jens Frandsen. B: Peder 12, Frands 6. FM: farbror Niels Frandsen i Søbyvad, morfar Søren Jensen i Gjern.


Her er Niels Frandsens anden kone:

1832 Henrik Jørgensen drejer i Sjelle. 15.5.1739, fol.56.
E: Anne Mortensdatter. LV: Christen Christensen Børsting sst. Første ægteskab med Karen Christensdatter, [skifte 2.8.1732 lbnr.1538]. B: Jørgen i Farre, Karen g.m. Niels Frandsen i Søbyvad, Maren g.m. Anders Olufsen i Koldens Mølle, Jens 26.


1987 Karen Henriksdatter i Søbyvad. 1.6.1743, fol.341.
E: Niels Frandsen. B: Kirsten 14, Karen 2. FM: morbror Jørgen Henriksen i Farre, mosters mand Anders Olufsen i Koldens Mølle. Enkemandens første ægteskab med [Kirsten Christensdatter], skifte 13.10.1727 lbnr.1299. FM: mosters mand Christen Christensen Bjerregaard i Lyngby


Her er en mulig kandidat som far til Niels Frandsen - pga navn Frands og Niels samt Gjern:

1159 Karen Frandsdatter i Truust. 26.2.1724, fol.230.
B: Laurids Sørensen. Desuden nævnes afdødes bror Frands Nielsen i Gjern.


Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Det var en fejl med Inger Niesldatters mormor - det er jo Niels Frandsen anden kone, der er omtalt. Ingers mor hed Kirsten Christensdatter, som skiftet ovenoven viser.

Alle fundet her: http://www.brejl.dk/rytter.html

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej igen
Kirsten Christensdatter beg. 13/7-1727 - 38 år (Niels Frandsens hustru) (opslag 80, Gjern)
Niels F. mister en søn Peder Frandsen af Søbyvad 11/5-1737 4 år (opslag 84 Gjern)

Der står noget om en Niels af Skorup ved en begravelse i 26/6 1705 - kan ikke tyde det hele (opslag 72, Gjern)

Bare et lidt herfra  ;)
Mvh
Jane

Vivi Winther

Hej Inger, tusind Tak og undskyld det sene svar. Jeg er meget glad for at få det på plads, endeligt  :).
Tusind tak.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Peter Berényi

Jeg kan aldrig takker jer nog for alt hjälpe I har kommet med hit og
er det nogle af jer som kan give svar til spörgsmål nr 67?

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,60132.msg317741.html#msg317741

Hilsen Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Jane Valkær

Hej
Du kan læse om TVILUM BIRKS TINGBOG 20/7 1683 - 5/11 1686
udarbejdet 2010 af Bjarne Nørgaard-Pedersen i dette link - se nederst på siden:

http://www.dragtilminde.dk/SLHISTORIE.html#ANDET

Mvh
Jane

Bjørn Sommer

Jeg har følgende til denne tråd:

CHRISTEN LAURSEN i Lyngby, Sporup Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt – Smed. – Gift med
  N. N. (ca. 1666 -1724, begr. 23/7 i Sporup). -


a) KIRSTEN CHRISTENSDATTER (ca. 1689-1727, begr. 13/7 i Gjern. – Skifte 13/10 1727 Skanderborg Rytterdistrikt, fol. 87. – Erik Brejl, nr. 1299). – Gift første gang med Rasmus .... - Gift anden gang med Gårdfæster Niels Frandsen i Søbyvad (ca. 1688-1750, begr. 13/12 i Gjern. – Skifte 8/12 1751 Skanderborg Rytterdistrikt, fol. 225. – Erik Brejl, nr. 2180). – Han gift anden gang 8/8 1728 i Sjelle Kirke med Karen Henriksdatter af Sjelle (Skifte 1/6 1743 Skanderborg Rytterdistrikt, fol. ). – Gift tredje gang 4/10 1742 i Gjern Kirke med Inger Andersdatter Ousen af Norup i Gjern Sogn (døbt 14/11 1717, død 23/7 1796 i Storgård, Søbyvad, begr. 27/7 i Gjern). – Hun gift anden gang 2/3 1752 i Gjern Kirke med Las Jespersen (f. ca. 1713). – 1787 var de aftægtsfolk i Grølsted, Skorup Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt. -

aa) RASMUS RASMUSSEN, kaldet VEST i Grølsted, Skorup Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt (f. ca. 1712). – Fik navnet VEST med gården efter svigerfaderen. - Rasmus Rasmussen, Grølsted fæstede 26/4 1742 af Skanderborg Ryttergods Christen Poulsen Westes for hannem afstandne gaard, ægter datteren. Hkorn 5-1-1-2 alb hvoraf han til indf betaler 6 Rdr. Bygningen er 41 fag hus. 6 b 4 k 1 st 3 ungn og 10 faar etc. 26 April 1742. - Gift første gang 26/6 1741 i Skorup Kirke med Maren Christensdatter (West) (døbt 11/8 1720 i Skorup, Skifte 7/10 1749 Skanderborg Rytterdistrikt, fol. 79. – Erik Brejl, nr. 2083). – Gift anden gang ca. 1744 med Ellen Jensdatter af Brundt i Skjød Sogn, Houlbjerg Herred, Viborg Amt (Skifte 25/2 1784 Søbygård Gods, fol. 143. – Erik Brejl, nr. 44). – Hun trolovet 3/4 1764 og gift anden gang 2/11 1764 med Snedker Jens Nielsen i Grølsted, Skorup Sogn. - Jens Nielsen, Grølsted, fæstede 28/3 1765 af Skanderborg Ryttergods Rasmus Rasmussens fradøde gaard, hvorved han ægter enken. Hkorn 5-1-1-2 alb indf 4 rdr. Bygningen er 38 fag annammer til Besætning 4 b 1 ungn og 8 faar det øvrige qwæg er af Sygdommen bortdød, saa antageren efterhaanden maae være betænkt paa at forsyne sig med der fornødne etc. –

aaa) KIRSTEN RASMUSDATTER (VEST) (døbt 21/10 1742 i Skorup). – Eneste datter af første ægteskab. 17/12 1789 var hun i sin morfars sted arving efter Anders Joensen i Svendstrup, Søby Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt (Skifte 17/12 1789 Søbygård Gods, fol. 280, 294 B og 302 B. – Erik Brejl, nr. 102. - Gift med Rasmus Simonsen i Røgen. – 1789 boede de i Lyngby, Sporup Sogn. -

aab) MAREN RASMUSDATTER (VEST) (døbt 15/8 1745 i Skorup). – Gift med Jens Pedersen Gørtler i Vitten, Sabro Herred, Århus Amt (f. ca. 1753). – Husmand og Gørtler. –

aaba) BIRTHE JENSDATTER (f. ca. 1779). –

aabb) RASMUS JENSEN (f. ca. 1781). –

aabc) ELLEN JENSDATTER (f. ca. 1783). –

aabd) PEDER JENSEN (f. ca. 1786). -

aac) RASMUS RASMUSSEN VEST i Nøddelund, Gullev Sogn; Houlbjerg Herred, Viborg Amt (døbt 17/9 1747 i Skorup, begr. 8/9 1793 i Gullev). – 1787 Bonde og Gårdbeboer. – Gift med Maren Rasmusdatter (f. ca. 1753). - Hun gift anden gang 21/9 1793 i Gullev Kirke med Jens Andersen Bøcker. –

aaca) ELLEN RASMUSDATTER (VEST) (f. ca. 1785). -

aad) ANNE RASMUSDATTER (VEST) (døbt 27/9 1750 i Skorup). – Gift med Jens Sørensen Bøgh i Aidt, Houlbjerg Herrred, Viborg Amt (f. ca. 1749). – Bonde og Gårdbeboer. -

aada) SØREN JENSEN (BØGH) (f. ca. 1778). -

aae) DORTHE RASMUSDATTER (VEST) (f. ca. 1752). – Gift 22/10 1777 i Skorup Kirke med Søren Jensen i Grølsted, Skorup Sogn (f. ca. 1750). - 

aaea) MAREN SØRENSDATTER (f. ca. 1780). -

ab) KAREN RASMUSDATTER (f. ca. 1714, død i Lyngby og begr. 17/2 1779 i Sporup. – Skifte 12/3 1779, Søbygård Gods, fol. 37. – Erik Brejl, nr. 14). – Gift med Laurids Nielsen Rytter i Lyngby. – Arvinger var hendes søskendebørn. -

ac) INGER NIELSDATTER (døbt 6/1 1722 i Gjern, begr. 3/8 1757 i Skorup). – Anne Rasmusdatter af Søbyvad bar, fulgt af Dorthe Christensdatter af Lyngby . Faddere: Frands Nielsen af Gjern, Jens Frandsen af Gjern, Christen Lauersen af Lyngby. -  Gift 25/6 1744 i Gjern Kirke med Niels Christensen Bojer i Skorup (f. ca. 1718, begr. 31/12 1791 i Skorup). – Han gift anden gang 8/10 1766 i Skorup Kirke med Else Hansdatter. – Hun var søster til Peder Hansen i Grølsted (Skifte 1/2 1790 Søbygård Gods, fol. 240 B, 262 og 304. – Erik Brejl, nr. 89), hvis ægteskab med Kirsten Christensdatter var barnløst.  -

aca) CHRISTEN NIELSEN, kaldet SAHL, i Lyngby, Sporup Sogn (døbt 8/11 1744 i Skorup). –

acb) ANDERS NIELSEN i Røgen. –

acc) ANNE NIELSDATTER. – Gift med Oluf Jensen i Røgen. – 1779 i Thorsølund. – 1798 i Røgen.

ad) CHRISTENTZE NIELSDATTER (døbt 20/6 1723 i Gjern Kirke, begr. 5/7 1730 i Gjern). Faddere: Maren Jensdatter, Kirsten Jensdatter, Jens Nielsen, alle af Gjern, Christen Laursen af Lyngby, Michel Madsen af Søbyvad. –

ae) ANNE NIELSDATTER (f. ca. 1724, begr. 30/8 1750 i Gjern). –

b) BIRGITTE CHRISTENSDATTER (døbt 5/8 1694 i Sporup). -

c) KAREN CHRISTENSDATTER (døbt 24/8 1697 i Sporup). -

e) DORTHE CHRISTENSDATTER i Lyngby, Sporup Sogn (døbt 2/7 1701 i Sporup). – Stod hos i Gjern Kirke 6/1 1722. – Gift med Christen Christensen Bjerregaard i Lyngby, Sporup Sogn, der 1727 som "mosters mand" var nærværende på børnenes vegne ved skiftet efter Kirsten Christensdatter. –

ea) CHRISTEN CHRISTENSEN BJERREGAARD i Lyngby, Sporup Sogn (døbt 24/10 1728 i Sporup, begr. 20/2 1798 i Sporup. - Skifte 20/3 1798 Søbygård Gods, fol. 399. – Erik Brejl, nr. 138). – Gift med Elisabeth Hansdatter. – Ægteskab barnløst. – 12/3 1779 formynder for Karen Rasmusdatters børn i Lyngby. -

Thorkild Møller Nielsen

Hi Bjørn,
Jeg har med interesse fulgt denne tråd, men et undrer mig
du skriver:
ac) INGER NIELSDATTER (døbt 6/1 1722 i Gjern, begr. 3/8 1757 i Skorup). – Anne Rasmusdatter af Søbyvad bar, fulgt af Dorthe Christensdatter af Lyngby . Faddere: Frands Nielsen af Gjern, Jens Frandsen af Gjern, Christen Lauersen af Lyngby. -  Gift 25/6 1744 i Gjern Kirke med Niels Christensen Bojer i Skorup (f. ca. 1718, begr. 31/12 1791 i Skorup). – Han gift anden gang 8/10 1766 i Skorup Kirke med Else Hansdatter. – Hun var søster til Peder Hansen i Grølsted (Skifte 1/2 1790 Søbygård Gods, fol. 240 B, 262 og 304. – Erik Brejl, nr. 89), hvis ægteskab med Kirsten Christensdatter var barnløst.  -

aca) CHRISTEN NIELSEN, kaldet SAHL, i Lyngby, Sporup Sogn (døbt 8/11 1744 i Skorup). –
acb) ANDERS NIELSEN i Røgen. –
acc) ANNE NIELSDATTER. – Gift med Oluf Jensen i Røgen. – 1779 i Thorsølund. – 1798 i Røgen.

Inger Nielsdatter angives som mor til Niels Christensen Bojer født 1744 men skiftet nedenfor angiver at moderen er Inger Rasmusdatter.


14 Karen Rasmusdatter i Lyngby. 12.3.1779, fol.37.
E: Laurids Nielsen. A: bror Rasmus Rasmussen, død. 6B: Rasmus, Maren, Anne g.m. Jens Sørensen i Aidt, Dorthe g.m. Søren Jensen i Grølsted, Else, Kirsten; søster Inger Rasmusdatter, død, var g.m. Niels Bojer sst. 3B: Christen i Lyngby, Anders, Anne g.m. Oluf Jensen i Thorsølund. FM: Christen Christensen Bjerregaard.

Vh
Thorkild

Bjørn Sommer

Ved vielsen i Gjern Kirke kaldes hun korrekt INGER NIELSDATTER. -
Når hun så i det af dig refererede skifte kaldes "Rasmusdatter", må det skyldes, at skifteforvalteren ikke har været opmærksom på, at hun var halvsøster til arveladeren.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Thorkild Møller Nielsen

Selvfølgelig har du ret Bjørn - brikkerne falder nu helt på plads.

Venlig hilsen
Thorkild

Peter Berényi

Hej Björn og Thorkild!

Tusind tak for oplysning vedr. Kirsten Christensdatters fader som jeg ikke havde her. Jeg har en note her vedr. Kirsten Christensdatter at hendes mor må väre Karen Christensdatter der död i Sjelle året 1732.

1538 Karen Christensdatter i Sjelle 2.8.1732, fol.169.
E. Henrik Jörgensen. B. Jörgen i Farre, Maren g.m. Anders Olufsen i Ellerup, Karen g.m. Niels Frandsen i Söbyvad, Jens 18.

Den her Karen bör väre den Kirsten Christensdatter i Söbyvad, g.m. Fästergårdmand Niels Frandsen.

Hvad siger I om den her tes?

Med venlig hilsen
Peter

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Bjørn Sommer

Hej, Peter!
Ifølge skiftet efter NIELS FRANDSEN i Søbyvad 8/12 1751 Skanderborg Ryttergods, fol. 225. - Erik Brejl, nr. 2180) var Niels Frandsen gift tre gange:

Gift første gang med KIRSTEN CHRISTENSDATTER (Skifte 13/10 1727 Skanderborg Rytterdistrikt. - Erik Brejl, nr. 1299), mor til INGER NIELSDATTER, gift med NIELS CHRISTENSEN BOJER i Skårup. -

Gift anden gang med KAREN HENRIKSDATTER (Skifte 1/6 1743 Skanderborg Rytterdistrikt. - Erik Brejl, nr. 1987), mor til KIRSTEN NIELSDATTER, gift med JENS CHRISTENSEN i Gjern, og mor til KAREN NIELSDATTER.

Gift tredje gang med INGER ANDERSDATTER, der blev enke og giftede sig igen med næste fæster LAURIDS JESPERSEN. - Mor til KAREN NIELSDATTER (f. ca. 1743), MAREN NIELSDATTER (f. ca. 1745), DORTHE NIELSDATTER (f. ca. 1748) og ANDERS NIELSEN (f. ca. 1749).


HENRIK JØRGENSEN og hustru KAREN CHRISTENSDATTER i Sjelle, Framlev Herred, Århus Amt, var således forældrene til Niels Frandsens anden hustru KAREN HENRIKSDATTER. -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Peter Berényi

Hej Björn!

Tak for opklaring og sende dig et privat mail!

Med venlig hilsen
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/