Jordmoder eksaminationsprotokol

Startet af Jytte (medlem 5727) pedersen, 11 Okt 2010 - 21:20

Forrige emne - Næste emne

Jytte (medlem 5727) pedersen

Er der en venlig sjæl der evt vil slå op i jordmoder eksaminationsprotokollen på Rigsarkivet?

Jeg mener der findes en protokol over eksaminerede jordmødre fra 1739 til 1982.

Det drejer sig om min oldemor Ellen Jensen f. Lausen, Sønderborg Amt, Als Nørreherred, Nordborg sogn.

Hun er født 6. september 1848 i Pøl, og var distrikstjordmoder i Nordborg, Als, i 48 år.
Det har ikke været muligt for mig at finde hende uddannet? Jeg har haft bogen, Danmarks jordemødre af Nellemose udgivet i 1935, men der er hun ikke at finde.

Med venlig hilsen
Jytte Pedersen


Jytte pedersen
jytte@billedmager.dk
www.billedmager.dk

Kurt Dahl

Hej Jytte

Jeg har lige bestilt den omtalte protokol til brug på Aalborg Stadsarkiv (jeg har også fået Rigsarkivets godkendelse til at se deri) Da dit spørgsmål vedrører 1800 tallet, så skal jeg gerne se om jeg kan finde din oldemor når protokollen kommer.

Venlig hilsen

Kurt Dahl
Venlig hilsen

Kurt Dahl

John Damm Sørensen

Hej Kurt,

Hvis du har protokollen fra omkring 1800, er jeg interesseret i en Zippora Roesen fra Sjelle i Århus Amt, hun dør 32½ år gammel i 1809 og var en meget afholdt jordemoder.

Hilsen
John

Henriette Brandt

Skulle du have mere tid, må du meget gerne se, om der står noget om Catharina Maria Hassenpflug, som var jordmoder i Borre på Møn. Hun er flyttet dertil fra København omkring 1812, hvor den hidtidige jordmoder i sognet døde.

Hun blev født 28.04.1764 i København og gift med Gabriel Christian Brodersen den 16.09.1785. Han døde i 1802.

Hilsen
Henriette

Jytte (medlem 5727) pedersen

Hej Kurt Dahl

Hvor er det flot hvis du vil søge efter hende, det er jeg meget glad for. 1000 tak

MVH Jytte Pedersen
Jytte pedersen
jytte@billedmager.dk
www.billedmager.dk

Jørgen Sørensen

Kurt Dahl, der går så et stykke tid, før den er tilbage ;);-)

Jeg har en Johanne Pedersdatter (30-9-1845 i Bjerre, som er i Svallerup)
Ved Vielsen 12-10-1866, Holbæk, Ars, Svallerup, Opslag 150
Er benævnt, Opholder sig hjemme og ernærer sig med Barselsgjerning.

FT 1880, Ruds Vedby - Johanne Hendriksen, 33år, Gjordemoder. (Henriksen?)

Ved  Johannes Død 29. maj 1885, Ruds Vedby, Løve, Holbæk, står der Inger Johanne Pedersen.
Jeg har ikke fundet hvorfra Inger kommer, jeg er 99,9% sikker at det er den rigtige.Alt passer.
(Gift med Skomager Henriksen. Gjordemoder. alder 39 år.)

Hvis du skulle "støde" på damen, vil du så puffe hende i min retning?
Venligst Jørgen - 2300

Henriette Brandt

En mail om jordmoderprotokollen var røget i mit spamfilter, og lige da jeg trykkede 'tøm', fik jeg set overskriften, så den venlige sjæl, der har sendt mig noget, må meget gerne sende igen. Jeg beklager meget.
Hilsen
Henriette